Gammel hund tage på {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har Tucker der er ved at være en ældre herre på 13år. Han har efterhånden et par skavanker og er f.eks. startet på hjertemedicin.
Pt. ligger min bekymring dog på hans vægt - han taber sig lige så stille og vi ved ikke rigtig hvorfor - hans appetit er ganske fin.
Vi har for kort tid siden taget blodprøver og tjekket organerne.
Dyrlægen siger, at han som gammel hund jo godt kan "gemme" på noget sygdom vi ikke lige ved er der, som kan være grunden, men hun anbefaler at putte ham på et mere fedende foder som forsøg.
Jeg tænker om nogle måske kan anbefale noget foder vi kan prøve?
Pt. får han Grandorf.
sep 2020
Følgere: 30 Emner: 50 Svar: 915
Jeg ville forsøge at fjerne så meget kulhydrat som muligt, helt generelt har de færreste hunde brug for det og ældre hunde, hvor systemet kører lidt langsommere end før, har slet ikke brug for det, det kræver alt for meget energi at omsætte. Tørfoder indeholder en del kulhydrat.
Jeg ville hvis det var min hund, begynde at give flere små måltider, hvor der kun var kød som f.eks. Maxi Zoos eget mærke, der findes i flere kødvarianter: https://www.maxizoo.dk/products/premiere-adult-meati-sensitive-daase-pure-hest-400-g
Så hunden havde fået 1/2 tørfoder og 1/2 kød, når dagen var omme. Er man usikker på om hunden får nok vitaminer/mineraler, kan man tilsætte lidt frugt/grønt og/eller give vitaminpille. Alt efter hvordan han ville trives på diæten, ville jeg måske fjerne tørfoderet helt efter en periode.
Hundefodernørden har et webniar, der kan købes adgang til som hedder: Når hunden bliver gammel / Fodring af seniorhunden.
aug 2008
Følgere: 1107 Hunde: 2 Emner: 89 Svar: 2.793
Han er vejet i december til 8,7kg.
I Januar 8,5kg. En uge senere 8,3kg og nu 3 uger senere 8,2kg.
Han spiser ok mængde tørfoder og kan næsten æde uendeligt snacks/lækkert, så der er noget appetit.
okt 2018
Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 400
sep 2017
Følgere: 562 Annoncer: 1 Emner: 172 Svar: 11.627
Når man er senior, kan kroppen have brug for næring, der er letoptageligt, og derfor er seniorfoder netop dét.
Så det ville nok være der jeg ville starte, hvis det var min hund
mar 2009
Følger: 75 Følgere: 138 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 163 Svar: 12.923
Vægttab i den størrelsesorden er ofte på baggrund af sygdom, så jeg ville holde tæt øje med hunden.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 372 Svar: 10.598
Det er et atypisk symptom, men det var i sidste ende derfor han tabte sig. I starten tog han på, men efter lidt tid viste det sig som vægttab. Til sidst mistede han også appetit.
Har I tjekket hans stofskifte? Det er åbenbart almindeligt hos ældre hunde, men vi fik det ikke tjekket på hans blodprofil, selvom vi tog blodprøver hver 6. måned.
aug 2008
Han får den mængde mad han vil - med måde. Spiser han tørfoder op, fylder jeg mere i skålen. Snacks siger han aldrig nej til, men her får han jo ikke uendeligt.
Han blev i '24 testet for lavt stofskifte og der kom dyrlægen frem til uægte lavt stofskifte - som jeg skal være ærlig og sige ikke ved hvad betyder
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 79 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.412
aug 2008
sep 2017
Følgere: 562 Annoncer: 1 Emner: 172 Svar: 11.627
Min venindes eurasier på 9 år begyndte at tabe sig, selvom de skruede op for fedt (BARF). Hunden fik suppleret med almindeligt tørfoder, og den tabte sig stadig. Dyrlægen anbefalede seniorfoder, og hunden blev igen normalvægtig. Jeg oplevede det samme med min første hund.
Jeg tænker at der er en grund til, at foderindustrien bruger så meget krudt på at forske i foderets sammensætning i de forskellige livsfaser
Igen, var det MIN hund, kom den på seniorfoder. Var det Bodils kom den på noget andet
jan 2019
Mine to seniorhunde får barf, de får tilsat ekstra olie, sardiner eller sild og kogt græskar i deres foder, men bruger du tørfoder ville jeg nok bare tilføre olie og måske noget rå sild dagligt
aug 2008
Nu har jeg kigget på både tørt og vådt herhjemme, men synes ikke jeg kan læse det.
Han får allerede omega 3-6 olie.
jan 2019
Hvilketfoder handlende om?
aug 2008
Men nu får han f.eks. ind imellem sådan noget https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_vaadfoder/rafi/1900213?activeVariant=1900213.4
og her kan jeg ikke finde kcal.
Og hvad er så et højt kalorieindhold?
Gammel hund tage på