{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

Gammel hund tage på {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har Tucker der er ved at være en ældre herre på 13år. Han har efterhånden et par skavanker og er f.eks. startet på hjertemedicin.
Pt. ligger min bekymring dog på hans vægt - han taber sig lige så stille og vi ved ikke rigtig hvorfor - hans appetit er ganske fin.

Vi har for kort tid siden taget blodprøver og tjekket organerne.
Dyrlægen siger, at han som gammel hund jo godt kan "gemme" på noget sygdom vi ikke lige ved er der, som kan være grunden, men hun anbefaler at putte ham på et mere fedende foder som forsøg.

Jeg tænker om nogle måske kan anbefale noget foder vi kan prøve?
Pt. får han Grandorf.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsat 2 højskabe i bryggers, skabe er samlet 2.000 kr.
  • Light switch repair 650 kr.
  • Samling af Weber Grill 800 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Hjælpe til vinkelventil på badeværelse 2.000 kr.
  • Maling udendørs. Rundt om et sommerhus. 2 gavle og rundt om huset. Gavle ikke ret store. Huset er 77 kva og tag hældning på 15%. Jeg har maling og pensler og stiger 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gammel hund tage på
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 30 Emner: 50 Svar: 918
    #1   11. mar Er det fordi han mister muskelmasse eller er det et generelt vægttab ?

Jeg ville forsøge at fjerne så meget kulhydrat som muligt, helt generelt har de færreste hunde brug for det og ældre hunde, hvor systemet kører lidt langsommere end før, har slet ikke brug for det, det kræver alt for meget energi at omsætte. Tørfoder indeholder en del kulhydrat.

Jeg ville hvis det var min hund, begynde at give flere små måltider, hvor der kun var kød som f.eks. Maxi Zoos eget mærke, der findes i flere kødvarianter: https://www.maxizoo.dk/products/premiere-adult-meati-sensitive-daase-pure-hest-400-g

Så hunden havde fået 1/2 tørfoder og 1/2 kød, når dagen var omme. Er man usikker på om hunden får nok vitaminer/mineraler, kan man tilsætte lidt frugt/grønt og/eller give vitaminpille. Alt efter hvordan han ville trives på diæten, ville jeg måske fjerne tørfoderet helt efter en periode.

Hundefodernørden har et webniar, der kan købes adgang til som hedder: Når hunden bliver gammel / Fodring af seniorhunden.

• #2   11. mar Muskelmasse er der heller ikke meget af, men jeg tror ikke det er synderen lige nu.

Han er vejet i december til 8,7kg.
    I Januar 8,5kg. En uge senere 8,3kg og nu 3 uger senere 8,2kg.
    Han spiser ok mængde tørfoder og kan næsten æde uendeligt snacks/lækkert, så der er noget appetit.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 401
    #3   11. mar Pemmikan som tilskud.

• #4   11. mar Får han seniorfoder? Eller almindeligt foder?

Når man er senior, kan kroppen have brug for næring, der er letoptageligt, og derfor er seniorfoder netop dét.

Så det ville nok være der jeg ville starte, hvis det var min hund smiley

• #5   11. mar Har du prøvet bare at give en større mængde mad?
    Vægttab i den størrelsesorden er ofte på baggrund af sygdom, så jeg ville holde tæt øje med hunden.

• #6   11. mar Jeg fandt ud af, at Vaks pludselig tabte sig, fordi hans stofskifte var lavt.
    Det er et atypisk symptom, men det var i sidste ende derfor han tabte sig. I starten tog han på, men efter lidt tid viste det sig som vægttab. Til sidst mistede han også appetit.

Har I tjekket hans stofskifte? Det er åbenbart almindeligt hos ældre hunde, men vi fik det ikke tjekket på hans blodprofil, selvom vi tog blodprøver hver 6. måned.

• #7   11. mar Han får ikke seniorfoder, så der kunne jeg selvfølgelig starte.

Han får den mængde mad han vil - med måde. Spiser han tørfoder op, fylder jeg mere i skålen. Snacks siger han aldrig nej til, men her får han jo ikke uendeligt.

Han blev i '24 testet for lavt stofskifte og der kom dyrlægen frem til uægte lavt stofskifte - som jeg skal være ærlig og sige ikke ved hvad betyder smiley

• #8   11. mar Altså, seniorfodder til en hund som taber sig er da en dårlig idé:) “Seniorfoder: Har ofte et lavere fedt- og kalorieindhold, da ældre hunde har et langsommere stofskifte og bevæger sig mindre. Dette hjælper med at forebygge overvægt. smiley

• #9   11. mar Bodil D - Det er egentlig også det jeg synes at have hørt og derfor han ikke får det.. så ja, nu er jeg da en smule forvirret smiley

• #10   11. mar Ja, det er rigtigt Bodil, men til gengæld er det metaboliserbar energi, så hunden faktisk kan optage det, i stedet for at bruge energi på at optage foderet, og derved ikke få så stort udbytte af det.

Min venindes eurasier på 9 år begyndte at tabe sig, selvom de skruede op for fedt (BARF). Hunden fik suppleret med almindeligt tørfoder, og den tabte sig stadig. Dyrlægen anbefalede seniorfoder, og hunden blev igen normalvægtig. Jeg oplevede det samme med min første hund.

Jeg tænker at der er en grund til, at foderindustrien bruger så meget krudt på at forske i foderets sammensætning i de forskellige livsfaser smiley

Igen, var det MIN hund, kom den på seniorfoder. Var det Bodils kom den på noget andet smiley

• #11   11. mar Jeg ville bruge en god skånekost med et forholdsvis højt kalorie og proteinindhold:)
    Mine to seniorhunde får barf, de får tilsat ekstra olie, sardiner eller sild og kogt græskar i deres foder, men bruger du tørfoder ville jeg nok bare tilføre olie og måske noget rå sild dagligt smiley

• #12   11. mar Muligt dumt spørgsmål men: Hvordan ser jeg kcal i foder?
    Nu har jeg kigget på både tørt og vådt herhjemme, men synes ikke jeg kan læse det.

Han får allerede omega 3-6 olie.

• #13   11. mar Der står normalt kalorie indhold pr 100 g indholdsfortegnelsen smiley
    Hvilketfoder handlende om?

• #14   11. mar Jeg fandt det nu, på hans tørkost (grandorf, 3910 kcal/kg).

Men nu får han f.eks. ind imellem sådan noget https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_vaadfoder/rafi/1900213?activeVariant=1900213.4
    og her kan jeg ikke finde kcal.

Og hvad er så et højt kalorieindhold? smiley

• #15   12. mar Jeg ville give hvalpe foder. Med olier. Og vådfoder som mellem måltider.

• #16   12. mar https://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/def/fodring-af-seniorhunden/

Igen, man må helt selv bestemme, men at give foder med højt fosforindhold til en senior, ville jeg ALDRIG turde smiley

Når en hund taber sig, særligt på et foder med så højt kalorieindhold, som det Tucker får nu, så er der enten noget galt med hunden eller med optagelsen af næring. Jeg ville stadig forsøge med et seniorfoder, og se om han faktisk kan optage foderet, for noget tyder på at han ikke optager dét foder han får nu.

• #17   12. mar Når man læser det du linker til Anne så forstår jeg slet ikke ideen med at fodre en mager hund med et foder som har lavt kalorieindhold og højt fiberindhold “for at hunden skal føle sig mæt” det giverbare slet ikke mening i mit hoved, hvalpefoder vil min verden være et meget bedre valg smiley
    Let fordøjelige ingredienser får du også i et godt skånefoder fx, det ville også være et godt valg, men hvis man er glad for det foder hunden får nu, kan man også tilføre noget med lidt højere kalorieindhold,

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#18   12. mar Det virker af meget vægttab, men hvis der også er muskeltab, så skal man huske, at muskler vejer mere end fedt.

Ældre hunde (Mennesker) Der har svært ved at opretholde muskelmassen, har brug for flere letfordøjelige proteiner som er byggestenene for muskler. Hvor vi mennesker kan gøre brug af stort set alle slags proteiner, har hundene brug for animalsk proteiner og dem er der ikke mange af i et tørfoder. Tørfoder kræver også mere energi for kroppen at, omsætte end tilberedt kød. Flere små måltider er også en måde at hjælpe kroppen, når den skal arbejde med at omsætte.

Tilberedt kød er nemt og hurtigt fordøjelig for en ældre hund og burde hjælpe den med at bibeholde/opbygge musklerne.

Måske en kur med Solanum til tarmfloraen kunne være en god ide ?

Ligger der skjult sygdom er kost med nem optagelig proteiner også godt at give.

Jeg har en tæve på 12,5 år som livet igennem også hos opdrætter har fået råt og stadig får det, men jeg ville aldrig starte med råt på en ældre hund andet end som godbidder.

• #19   12. mar Bodil, hvad du gør med dine hunde, er din sag. Men jeg forstår slet ikke at man vil gamble med en så gammel hund smiley Hvalpefoder og skånekost sikrer ham ikke de rigtige vitaminer og næringsstoffer. Man kan få tørfoder, baseret på animalsk protein, som er lavet til seniorhunde. Det KAN være at et foder, han kan optage, får hans vægt til at stabilisere. Det kan også være at han skal have ekstra, og der ville jeg læne mig op af CM’s råd, og give let tilberedt kød af god kvalitet.

Og stabiliserer hans vægt sig ikke ret hurtigt, ville jeg enten få taget den store runde blodprøver for at finde hoved og hale i det, eller forberede mig på en snarlig udløbsdato. Vælger man det sidste, kan man teknisk set kaste sig ud i alt med foder - dog med tanke på at ødelagte organer giver smerter. Men aldrig om jeg ville eksperimentere med en så gammel hund. Han har fortjent bedre smiley

• #20   13. mar Hvis det var min hund ville jeg nok prøve med hjemmelavet mad. Fyldt med noget gods

Eller også ville jeg tænke at det er tid til at sige farvel smiley

• #21   13. mar Jeg ville snakke med dyrlægen om det. Han har jo problemer med hjertet og selvom det ikke lyder af meget at tabe nogle hundrede gram så er det jo forholdsvist meget på så lille en hund.
    Det er dog ikke ualmindeligt at næringsstof-optagelsen bliver dårlig med alderen. Det behøver ikke betyde at der er et eller andet galt. Men ofte er der sammenhæng mellem dårlig hjerte og dårlige nyrer. Jeg ville nok også få lavet en nye blodanalyse for fx stofskifte og parametre der siger noget om organfunktion.
    Mht senoirfoder så er meget af det lavet til at seniorhunde er mindre aktive og derfor ikke skal have så mange kalorier. Og jo, det har ofte et bedre optag, men til en hund der taber sig er det muligvis ikke nogen god ide.

• #22   13. mar Dyrlægen foreslog netop foder med flere kalorier i.

Blodprøver er taget i januar og jeg ved hans levertal er for høje - og har været det siden 2024.
    Vi er der hvor et farvel overvejes, så der bliver ikke lavet en masse dyre prøver. Hvis vægten kan holdes er hans almene tilstand god nok til at han kan være her lidt længere.

Dyrlægen var tilfreds med hjertet nu her efter 3 uger.
    Han har jo nedsat syn og hørelse. Han har en tumor bagi, som indtil videre ikke vokser. Og så er der de rystende bagben. Så jeg er der hvor jeg hele tiden overvejer hans livskvalitet. Men for nu er humøret og lysten der og han fungerer stadig godt i hverdagen- vægten skal bare også være der.

• #23   13. mar Hvad så med at hive ham fx RC sporting life eller noget andet højenergifoder. Og undskyld at jeg missede at der var nogle ret nylige blodprøver.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#24   13. mar Så det lykkedes ikke med at finde en behandler, der kunne afhjælpe rysten i benene. Øv

Det er altid et for og imod livskvalitet, hvor meget man skal gøre....

Jeg har selv allerede nu taget nogen valg om, hvad min tæve ikke skal, hun bliver 13 til september. Eneste sans hun er ramt på er synet, men stadig minimalt (øjenlyst) Og så er hendes bagtøj ikke hvad det har været.

Pøj pøj med at finde den rigtige vej for jer smiley

• #25   13. mar CM - vi kom faktisk aldrig så langt med at få kigget bentøjet. Der kom fokus på hans tumor i stedet og nu vægt.. så virker noget rysten i ben lidt "ligegyldigt".

Men ja, frygter vi er ved at nå endestationen. Også bare det hele tiden at gå og tænke over om livskvaliteten stadig er der. Puha

• #26   25. mar En lille update.
    Jeg valgte at give seniorfoder et forsøg. Jeg kørte til dyrlægen og fik anbefalet en pose fra Hills Vet Essentials - det har han nu fået i 1½ uge.
    Der udover prøver jeg nogle dage at give lidt kød ved siden af (kyllinglår, hakket okse eller kylling), andre gange bare vådfoder. Jeg tilbyder selvfølgelig alt det mad han kan spise.

I dag var han på vægten igen og på 14 dage har han taget 300-400g på, så det er jo positivt.
    Jeg håber det fortsætter.. Optimalt skal han nok op og ligge omkring 9kg.

• #27   25. mar Sikke en dejlig opdatering smiley

• #28   25. mar Dejlig opdatering Erika. Jeg har selv en ældre hund (bliver 12 til sommer) som har tabt sig lidt her i vinter. Læste dog et sted at ældre hunde ikke sjældent øger stofskiftet om vinteren, for at holde varmen. Jeg synes egentlig at det giver mening nu vi har haft så kold en vinter.

Kommentér på:
Gammel hund tage på

Annonce