1.479 visninger
|
Oprettet:
Doberman {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg er lidt nysgerrig.
hvor gammel er jeres Doberman blevet?
Bliver de gamle? Google siger 10-13år.
Generelt helbred og sygdomme man skal være obs på?
Hvor meget kræver de motions mæssigt?
Erfaringer med racen?
Kan de med andre hunde/dyr?
okt 2023
Følgere: 146 Annoncer: 1 Emner: 34 Svar: 4.797
jul 2009
Følger: 18 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 6
nov 2023
Følgere: 117 Emner: 1 Svar: 465
Schæferhunden
Svare dig lige i aften / i morgen er på job lige pt
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 375 Svar: 15.048
nov 2023
Jeg har kun haft racen i 20 år og træner bare på hygge plan i Dch så det dur ikke at jeg rådgiver dig
jul 2009
Følger: 18 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 6
Jeg prøver mette
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 375 Svar: 15.048
Lille ven da - fik jeg trådt på din stolthed
Men du mener måske, at det er forkert at søge oplysninger hos mere end én kender af racen???
Godt så ...
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 7.890
Racen har et stort sundhedsissue: DCM - dilatereret cardiomyopati. Det er noget der koster mange dobere livet og derfor er gennemsnitslevealderen overhovedet ikke i nærheden af 10-13 år. Den er snarere ca 7 år pt. DCM gør at hjertet en dag bare ikke duer mere og hunden falder død om. Så kig dig godt for; vælg en opdrætter der laver holtertest af sine avlsdyr og sørger for at så mange som muligt at afkommet også holtertestes. Kig også efter opdrættere, der har langt liv som avlsmål. Finder man sådan en kan man godt forvente at kunne have sin dobs i 10-13 år.
Brugsegenskaberne er ikke hvad de har været så er det noget der betyder noget så led efter en opdrætter hvis hunde (egne og afkom) rent faktisk bruges. OG ikke mindst har nogle resultater fra konkurrencer at vise frem.
... ofte er der sammenfald mellem dem der laver brugshunde og dem der avler efter sundhed.
Jeg har Dobermann af brugslinier; det er dem jeg kender bedst. Sådan en er en MEGET aktiv hund. Det betyder ikke at den ikke kan slappe af i sofaen. Men det betyder at den meget nemt bliver vældig 'kreativ' hvis ikke den bliver ordentlig stimuleret BÅDE mentalt og fysisk. Det er en race der ganske enkelt skal ud og bruge sin krop temmelig meget. De ELSKER at løbe og skal altså helst have muligheden for at kunne 'smadre igennem' dagligt. Cykelture, løbeture osv. Jeg kører kickbike med min nogle gange om ugen. Det er ski**skægt og hun elsker at trække. Derudover løber hun dagligt løs på mine indhegnede 5 Ha.
Racen har ofte et megastort jagtinstinkt (det gælder så vidt jeg ved også udstillingslinierne) så det med andre dyr kan være udfordrende. De jager meget på synet så når noget bevæger sig 'tænder' de. Min har lært at vores egen kat må hun ikke røre, men naboernes vil hun vældig gerne løbe efter. De er store og hurtige nok til at løbe det meste op, så det er IKKE en race man lufter løs med mindre man er HELT SIKKER på at man kan kalde den af en hare, et rådyr eller naboens kat. Min har 'nedlagt' et rådyr (i et stykke indhegnet skov, der var hegnet med vildthegn så der netop ikke komme rådyr ind). Hun kan heldigvis ikke finde ud af at afslutte jagten ved at slå byttet ihjel så vi kunne lempe rådyret ud af indhegningen igen i uskadt tilstand. Men det siger lidt om hvad det er for en hund
Andre hunde; nogle er totalt nemme og ukomplicerede med andre hunde mens andre ikke gider andre hunde. Men man skal være opmærksom på at de kan lege virkelig voldsomt og at doberleg ofte er noget andre hunde ikke er glade for
Man skal også kunne leve med at de fleste andre opfatter ens hund som farlig og man skal være klar over at en stor del dobere er udprægede 'ensmandshunde'; de har ET menneske som de følger gennem ild og vand - resten er lidt ligegyldige. De er langt fra så barske som Hollywood har gjort dem til. De er store goofy softies. Og så skal man også være klar på at de er dækkenhunde om vinteren og at de ikke trives så godt med 'hunde må ikke være i sofaen og sengen'
okt 2023
okt 2023
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 51
okt 2023
nov 2023
Det er ikke helt ved sidden af hvad Lola skriver.
Jeg kan da læse hvordan du ofte bliver jordret af 2
Brugere herinde.
nov 2023
Fordi De kan og fordi så blev det bare en lidt federe dag for dem
Nogle mennesker har det bare bedre hvis de lige kan få andre ned med nakken.
De er lette at gennemskue. Arbejder sammen med et par stykker irl.
Så de er ikke så svære at gennemskue herinde hellere.
Men man skal faktisk prøve om man ik kan hjælpe dem.
Det er synd for dem ;-(
okt 2023
nov 2023
Det siger jo mere om trampene end dem de tamper på.
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 357
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 58 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 35 Svar: 890
okt 2023
Jeg er lige lidt forvirret
Doberman