{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslæning mm 2.500 kr.
  • 'Vinduespudsning" 1.110 kr.
  • To stikudtag er pludselig uden strøm 500 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine og Akvatur 4-1 anlæg 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forebygge demens hos hunde...?
  • #1   22. maj Det findes der ikke et endegyldigt svar på.
    Hos mennesker er der mange forskellige faktorer, der kan udløse demens, og det må man antage, at der også er med hunde. Nogle er aldersbetingede mens andre er sygdomsudløst.
    Generelt kan man sige, at man med en vedligeholdt krop og ordentlig fodring kommer langt. Når blodet kan flyde frit i kroppen, kommer det ud til alle de små blodkar, som skal sørge for kroppens og hjernens funktioner.
    Bevægelse, indtagelse af føde, der ikke er ultraforarbejdet, mental stimulering, kropsbehandlinger, så der ikke er låsninger (især langs rygraden) og relevante tilskud kan alle være emner, man kan justere på, for at optimere hjernens processer på en aldrende hund.
    Jeg har lyttet til flere webinarer fra både Danmark og udlandet om emnet, og det er vist i hovedtræk de emner, de bringer op som fokuspunkter.

• #2   22. maj Ok. Tak for svar. smiley Hvilke fodertilskud vil du anbefale?

• #3   22. maj Det Malene siger smiley
    Der er nogle ting i fiskeolie som er rigtig gode for hundes hjerne, så det er godt at give. Om det decideret forebygger demens ved jeg ikke, men det hjælper til at holde hjernen sund.
    Hundefodernørden har snakket en del om det.
    Hun har også lavet et webinar om den gamle hund, mon ikke hun også snakker om det der.

Jeg bruger selv nutrolin senior. Det er en god fiskeolie.
    Og en behandler der bl.a. kan kranio Sakral terapi, så vi holder kroppen i balance. smiley

• #4   22. maj Wow, at tro at man kan forhindre demens ved tilskud, kropsbehandlinger, foder og motion, er i bedste fald at stikke andre blår i øjnene. Hvis det var så simpelt, så var der ikke så mange demente, og vi ville ikke snakke om demenssygdomme som de langsomme dræbere.

Der findes medicin som kan sænke demens, når det er konstateret. Men der findes ikke andet end gisninger til at forhindre det i at opstå.

• #5   22. maj Anne man kan altså godt forebygge/udsætte nogle former for demens også hos mennesker, ved at fører en sund livsstil. Det er der altså ikke noget hokus pokus i. Det er ikke alle former og der findes ikke et trylle middel.
    Det er der altså forsket i. Så det er ikke noget jeg bare sidder og finder på.

og som både Malene og jeg siger, så er det vi snakker om ting der styrker hjerne sundheden sådan generelt og ikke nødvendigvis direkte forbyggende for demens.

• #6   22. maj My little: Tak for anbefalingen. Jeg har netop bestilt en lille flaske, for at se om hendes majestæt overhovedet kan lide det. smiley

• #7   23. maj My little, så forskning viser, at samme hjerne udvikler sig forskelligt, hvis hjernen i det ene forsøg får fiskeolie, men i det andet forsøg ikke gør? Gad vide hvordan den undersøgelse er lavet smiley

Jeg har jo, desværre, haft demenssygdom meget tæt på livet. Og nu søgte jeg lige for at se om der var kommet noget epokegørende nyt. Det er der ikke. Rådene er stadig primært at holde HJERNEN i gang. Sund kost og motion er et råd til alle, uanset alder og sundhedstilstand. Så nej, man kan ikke forebygge eller helbrede demens, men man kan måske sinke udviklingen ved at holde hjernen i form.

Og ps. Hundefodernørden er altså bare et helt almindeligt menneske, der har læst animal science. Hun er ikke forsker, hun er ikke læge/dyrlæge, hun er ikke et orakel. Hun er god til at formidle sin viden og holdninger, men at lægge hendes ord til grund som værende fakta, skal man passe på med.

• #9   23. maj Anne jeg gider ikke spilde min tid på dig. Sorry men du kan tydeligvis bare ikke forstå hvad jeg skriver og det er okay, nogle gange er det svært på skrift. Og det er som altid okay at have forskellige meninger.

Nu snakker jeg ikke kun om hundefodernørden, jeg nævnte hende, fordi hun har haft nogle gode ting med omkring hvordan man passer på hjerne sundheden og den gamle hund.

Jeg arbejder på en demens afd. Så jeg vil påstå at jeg har en lille ide om hvad jeg snakker om.

Anne Julie, jeg håber i bliver glade for det, det er den bedste fiskeolie jeg har prøvet, og kender flere der er glade for den. smiley

• #10   25. maj Jeg vil sige man kan ikke sige hvem der får demens, største delen er genitisk eller skader skyld.
    Ved vores hunde ved vi ikke om det små blodpropper, små hjerneblødninger. Jeg ville finde noget olie som har omega 3,6 og 9.

Og så vil jeg nyde hunden. Min Boston fik en hjerne blødning, og selv om det var hårdt, så løb han rundt inden den og var stadigvæk med på lange gåture

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 147 Emner: 35 Svar: 4.867
    #11   25. maj Jeg havde min Kela mistænkt for demens i slutningen af hendes levetid. Hun virkede indimellem forvirret, og på ture oplevede jeg nogle gange, at hun bare fortsatte ligeud, selv om jeg og de andre hunde drejede.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 30 Emner: 50 Svar: 912
    #12   25. maj Udfordring med demens er, at demens ikke er én specifik sygdom, men en paraplybetegnelse for en række forskellige symptomer og underliggende sygdomme, som ødelægger hjernevævet. Det er netop derfor, at forebyggelse og behandling aldrig kan være "one-size-fits-all". Man er nødt til at kigge på det hele individ og støtte både kredsløb, cellestruktur, organfunktion og biokemi for at holde hjernen beskyttet.

Jeg tror ikke på, at man på en 10 årig hund, kan afhjælpe ret meget i forhold til demens, måske hvis man rammer rigtigt med foder/fodertilskud, at hunden ikke er genetisk disponeret og den ellers har levet et godt liv med mental aktivering og fysisk aktivitet, at man kan forhale det lidt, alt efter hvilken demens/årsag.

Jeg er for HundefoderNørden hun har ikke bare taget cand.scient. i Animal Science (husdyrvidenskab) fra Københavns Universitet, men har målrettet taget sit speciale i hundeernæring. Efter sin uddannelsen har hun gjort det til sit speciale, at formidle "tør" Evidens til ganske almindeligt hverdagssprog som langt de fleste hundeejere kan forstå og gøre brug af. Hun sidder ikke tilbagelænet med sin uddannelse, men opsøger og følger med i ny evidens, så hun hele tiden er opdateret. Det gør hende special og hammer dygtig.

Jeg har fulgt hende siden 2020 og følger hende stadig (deltager i hendes webniar) Og anbefaler hende altid.

Hundeernæringskonsulent er desværre ikke beskyttet, så der er rigtige mange der kalder sig "Hundeernæringskonsulenter" Men hvis man følger dem bare lidt, så vil man hurtigt opdage deres "huller i mangel på viden" Hvis man har fulgt Ann-Kristin.

Kommentér på:
Forebygge demens hos hunde...?

Annonce