Forebygge demens hos hunde...? {{forumTopicSubject}}
Kan man, fx via fodring, forebygge demens hos hunde?
Hera er på vej til 10 år, og jeg tænker at risikoen for demens stiger med alderen. Hun viser ikke tegn på demens, men jeg kunne godt tænke mig at gøre et eller andet forebyggende. ??
mar 2009
Følger: 74 Følgere: 138 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 163 Svar: 12.834
Hos mennesker er der mange forskellige faktorer, der kan udløse demens, og det må man antage, at der også er med hunde. Nogle er aldersbetingede mens andre er sygdomsudløst.
Generelt kan man sige, at man med en vedligeholdt krop og ordentlig fodring kommer langt. Når blodet kan flyde frit i kroppen, kommer det ud til alle de små blodkar, som skal sørge for kroppens og hjernens funktioner.
Bevægelse, indtagelse af føde, der ikke er ultraforarbejdet, mental stimulering, kropsbehandlinger, så der ikke er låsninger (især langs rygraden) og relevante tilskud kan alle være emner, man kan justere på, for at optimere hjernens processer på en aldrende hund.
Jeg har lyttet til flere webinarer fra både Danmark og udlandet om emnet, og det er vist i hovedtræk de emner, de bringer op som fokuspunkter.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 422 Svar: 13.104
nov 2012
Følger: 92 Følgere: 212 Hunde: 4 Emner: 290 Svar: 8.339
Der er nogle ting i fiskeolie som er rigtig gode for hundes hjerne, så det er godt at give. Om det decideret forebygger demens ved jeg ikke, men det hjælper til at holde hjernen sund.
Hundefodernørden har snakket en del om det.
Hun har også lavet et webinar om den gamle hund, mon ikke hun også snakker om det der.
Jeg bruger selv nutrolin senior. Det er en god fiskeolie.
Og en behandler der bl.a. kan kranio Sakral terapi, så vi holder kroppen i balance.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 175 Svar: 11.701
Der findes medicin som kan sænke demens, når det er konstateret. Men der findes ikke andet end gisninger til at forhindre det i at opstå.
nov 2012
Det er der altså forsket i. Så det er ikke noget jeg bare sidder og finder på.
og som både Malene og jeg siger, så er det vi snakker om ting der styrker hjerne sundheden sådan generelt og ikke nødvendigvis direkte forbyggende for demens.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 422 Svar: 13.104
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 175 Svar: 11.701
Jeg har jo, desværre, haft demenssygdom meget tæt på livet. Og nu søgte jeg lige for at se om der var kommet noget epokegørende nyt. Det er der ikke. Rådene er stadig primært at holde HJERNEN i gang. Sund kost og motion er et råd til alle, uanset alder og sundhedstilstand. Så nej, man kan ikke forebygge eller helbrede demens, men man kan måske sinke udviklingen ved at holde hjernen i form.
Og ps. Hundefodernørden er altså bare et helt almindeligt menneske, der har læst animal science. Hun er ikke forsker, hun er ikke læge/dyrlæge, hun er ikke et orakel. Hun er god til at formidle sin viden og holdninger, men at lægge hendes ord til grund som værende fakta, skal man passe på med.
nov 2012
Nu snakker jeg ikke kun om hundefodernørden, jeg nævnte hende, fordi hun har haft nogle gode ting med omkring hvordan man passer på hjerne sundheden og den gamle hund.
Jeg arbejder på en demens afd. Så jeg vil påstå at jeg har en lille ide om hvad jeg snakker om.
Anne Julie, jeg håber i bliver glade for det, det er den bedste fiskeolie jeg har prøvet, og kender flere der er glade for den.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 58 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.733
Ved vores hunde ved vi ikke om det små blodpropper, små hjerneblødninger. Jeg ville finde noget olie som har omega 3,6 og 9.
Og så vil jeg nyde hunden. Min Boston fik en hjerne blødning, og selv om det var hårdt, så løb han rundt inden den og var stadigvæk med på lange gåture
okt 2023
Følgere: 147 Emner: 35 Svar: 4.867
sep 2020
Følgere: 30 Emner: 50 Svar: 912
Jeg tror ikke på, at man på en 10 årig hund, kan afhjælpe ret meget i forhold til demens, måske hvis man rammer rigtigt med foder/fodertilskud, at hunden ikke er genetisk disponeret og den ellers har levet et godt liv med mental aktivering og fysisk aktivitet, at man kan forhale det lidt, alt efter hvilken demens/årsag.
Jeg er for HundefoderNørden hun har ikke bare taget cand.scient. i Animal Science (husdyrvidenskab) fra Københavns Universitet, men har målrettet taget sit speciale i hundeernæring. Efter sin uddannelsen har hun gjort det til sit speciale, at formidle "tør" Evidens til ganske almindeligt hverdagssprog som langt de fleste hundeejere kan forstå og gøre brug af. Hun sidder ikke tilbagelænet med sin uddannelse, men opsøger og følger med i ny evidens, så hun hele tiden er opdateret. Det gør hende special og hammer dygtig.
Jeg har fulgt hende siden 2020 og følger hende stadig (deltager i hendes webniar) Og anbefaler hende altid.
Hundeernæringskonsulent er desværre ikke beskyttet, så der er rigtige mange der kalder sig "Hundeernæringskonsulenter" Men hvis man følger dem bare lidt, så vil man hurtigt opdage deres "huller i mangel på viden" Hvis man har fulgt Ann-Kristin.
Forebygge demens hos hunde...?