Dyrlæge "etik" {{forumTopicSubject}}
siger dyrlæger, eller nogle dyrlæger til deres kunder "nu er det nok, nu er det ikke ok længere for dyret/hunden"
jeg ved godt vi er forskellige, og det er svært .. men jeg ser altid på hunden, det svære og savnet må jeg finde ud af at håndtere ..
Lige nu i vores omgangskreds er der 2 hunde hvor "nu er det nu" og i den ene tilfælde har det været et stk tid ..
Men ejerne kan ikke få det gjort .. den ene 12½ golden kan ikke styre bagbenene, kan næsten ikke rejse sig, kan næsten ikke gå, en dag måtte den håndfodres liggende .. manden siger, "nej den skal ikke til dyrlæge endnu, for så siger "hun/konen" den skal aflives" og han er bange for dyrlægen giver hende ret ... jeg siger, tag den i det mindste afsted for en vurdering og om den evt skal have smertestillende..
den anden, en labrador har været en ældre kones forkælelse hele dens liv, tror den er ca 10, blev hurtigt overvægtig og har været igennem 2 større operationer i hofter , har med garanti aldrig været på gåture på mere en ½ times længde.. har i mange mange år haft epileptiske anfald, i perioder meget hyppige, været på medicin, mere medicin, andet medicin .. er også begyndende dement og får medicin, nu har den haft kraftige anfald de sidste dage, og i nat faldt den ned af sengen .. hun tør, og det forstår jeg ikke gå hjemmefra den, men ja med det hun beskriver så lyder hunden ikke til at have det rart .. den er angst om natten, vandrer, er urolig ...
det jo ikke fordi jeg ikke forstår en ejers svære vej til Farvel og Tak for alt ... måske nogen synes jeg er kynisk, men ja jeg ser udelukkende på hunden i den situation ...
og så er det jeg tænker siger en dyrlæge nogensinde "nu er det ikke hundens bedste mere"
sep 2020
Følgere: 30 Emner: 50 Svar: 916
Det er virkelig at have etikken i orden og dyrets livskvalitet i fokus
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 1463 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 47 Svar: 8.644
mar 2009
Følger: 74 Følgere: 138 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 163 Svar: 12.924
Jeg ser alt for ofte hunde, der skulle have fået fred for længe siden, så enten går folk ikke til dyrlæge og ellers handler dyrlægerne ikke som de burde.
sep 2017
Følgere: 566 Emner: 177 Svar: 11.779
Jeg tror simpelthen ikke på CM’s historie. Eller, det kan være at det er sket en enkelt gang i en åbenlys situation, men hvis en dyrlæge i flæng truer sine kunder med at melde dem, hvis ikke dyrene aflives, tænker jeg at den dyrlæge skal finde på noget andet. Igen, dyrlægen har ikke jordisk chance for at kende alle aspekter af dyrets liv. Og så tænker jeg også at det er temmelig usandsynligt at en dyrlæge ville plapre ud om det til andre kunder, hvis det faktisk skete
Problemet med sådan en adfærd kan være, at ejeren vælger helt at stoppe med at gå til dyrlæge, og så har dyr der går i årevis med smerter eller sygdom, fordi de er bange for at blive meldt for ting.
Jeg beder altid min dyrlæge om at være ærlig, for jeg ved at jeg kan få tunnelsyn om egne dyr. Så jeg beder altid dyrlægen om at være kritisk, og at vurdere ud fra hvad han ville gøre hvis det var egen hund. Min egen dyrlæge kender mig og ved at jeg er hysterisk med mine dyr. Men vi har også kendt hinanden i +20 år. Jeg håber og tror, at dyrlægen ved at der er forskel på ejere, og at nogle skal håndteres lidt mere nænsomt end andre.
Dyrlæge "etik"