693 visninger
|
Oprettet:
Aggresiv leg? stop eller??? {{forumTopicSubject}}
heeey HG ..
når jeg leger med Zigo nogen gange og det virkelig kører lidt op så bliver han sku vild hehe
.. han knurrer og bider (ikke for hårdt) og han farer rundt .. jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal stoppe ham i det her? om det noget der vil gøre ham "farlig" som voksen.. eller om det bare er ren leg??
på forhånd tak for hjælpen..
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 1.190
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 912
har en nabo som lod sin hvalp være hvalp og bide, den er ved at være 1½ år gammel og bider stadig ikke så kmeget hende, men mere gæster hun får på besøg
Så stop det mens du har chancen... det kan godt være han ikke bider hårdt men det kommer han måske en dag til..
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 773
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Meg at indlæringen i hvordan hunden skal være, går igennem leg, det letter indlæringen, og man synes selv at det er sjovt og spændende.
Hunden kan ikke skelne imellem leg og alvor.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 264
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Selvfølgelig må de tumle og slås for sjov, men så snart der kommer lidt lyd på, så stopper jeg dem, inden de kører op. Det gælder også tovtrækkeri. Det er bedre at lære sin hund at falde ned igen, inden den når for langt op. (især kamp/muskel hunde).
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
dec 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 148
Min datter har en der altid leger med lyd, og han leger ikke specielt vildt, det lyder bare vildt.
Lige indtil Thor går i gang, så trækker Amstaffen sig
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 305
Det vigtigste er bare at hunden forstår med det samme der bliver sagt stop. og derefter slapper helt af.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.489
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.777
Hun ved udmærket godt at det er leg og har aldrig nogensinde bidt til.. Hvis hun får fat i min hånd, selv når hun er allermest oppe at køre så gør det aldrig ondt....
Efter et par minutter siger jeg 'slut' og hun stopper med det samme og er derefter helt rolig.. Ingen stress efter. For det meste ligger hun sig bare ved siden af mig..
Legede også på denne måde med min brors Rottweiler ( Som jeg kendte særdeles godt ) Det var bare mere brydekamp fordi at han var så stor. Og hvis han havde ville det, havde han også kunne gøre stor skade. Men jeg havde aldrig så meget som et mærke og han stoppede altid når jeg sagde 'slut' ....
Men det kommer jo lidt an på hvordan hunden er .. Jeg er enig i at det ikke er alle der kan klare at lege på den måde uden at køre op lang tid efter...
Men herhjemme er eller har det aldrig været et problem.. Man skal bare selv sige stop..
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.417
apr 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 23
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
okt 2006
Godt skrevet, kan ikke siges bedre.
Jeg oplevede stress på min unge han, efter nytåret. Han kunne ikke li' skyderiet og lysglimtene.
Dagen efter, da jeg skulle gå en lille tur med ham,gik han rent ud sagt som et svin, noget han normalt ikke gør. Det eneste jeg kunne gøre, var at gå hjem med ham, og lade ham få ro, og det hjalp. I to dage gik vi kun ned for at gøre det hunde nu skal, og så op igen.
I dag er han helt normal igen
aug 2006
Men det har en løbetur også ;o)
En tilføjelse er dog, at hverken kortisol eller noradrenalin er entydigt skadelige, men et konstant højt niveau af dem er....
En trækkeleg med en hund er også stimulerende, og forstår man at gøre det på den rette måde, kan man faktisk opnå en rolig og stimuleret hund, som får opfyldt en af sine vigtigste driftsmål...
Det driftsmål, som i øvrigt virkelig kan skabe frustration hos en hund, hvis det ikke bliver opfyldt...
Vores hund er indlæringsmæssigt helt klar og på banen, og han leger trækkelege hver dag. Desuden laver han forsvarsarbejde to til tre gange om ugen, hvor byttedriften også bliver udnyttet... Det er ingen negative konsekvenser for hans indlæring, tværtimod. Og det er fordi, vi sørger for at hans driftsmål bliver opfyldt - og det virker beroligende på hunden...
aug 2006
De kan ligne hinanden for det utrænede øje, men der er en væsentlig forskel i, hvordan det virker i kroppen...
Med hensyn til trådstarterens spørgsmål, så tror jeg, at jeg ville begrænse den leg, selvom det virker rigtig sjovt.
Så længe det er en ung hund, kender den ikke grænserne så hulens godt, og der er en hårfin grænse mellem leg og alvor for sådan en - og ingen ønsker at belaste sin hvalp mere end højst nødvendigt.
Jeg anbefaler altid mennesker ikke at lege med hænderne, men finde noget legetøj i stedet. Og her anbefaler jeg så absolut lege, der stimulerer byttedriften, da de virker ligeså godt på hundens aktivitetsniveau som spordriften gør ;o)
aug 2006
Fordi vi har hunden som tamhunde, så betyder det ikke, at driften er forsvundet. Og en hund, der får tilfredstillet sine drifter er en harmonisk hund.
Byttedriften ligger så dybt i hunden, at vi bliver nødt til at acceptere at den er der.
Vi acceptere stort set alle andre drifter, med undtagelse af byttedriften - vi opfordrer igen og igen folk med uharmoniske hunde at benytte sig af spordriften, men overvejer ikke et øjeblik, hvor frustrende det kan være for en hund aldrig at få opfyldt sine øvrige drifter. Og i disse tider er det specielt byttedriften, der er udskældt.
Det er en sund drift og det er den drift, der er virkelig sjov for hunden at få opfyldt.
Det afstresser og trætter hunden, så den formår at være i ro i det omfang vi kræver af den.
Jeg kan spørge tilbage: Af hvilken grund skal man undlade at lade hunden får afløb for sin byttedrift?
(man undrer sig over, at vilde dyr overhovedet overlever, når det tilsyneladende er så farligt ;o) )
aug 2006
Med hensyn til, hvor man bruger byttedriften, konstaterer du, at man ikke bruger den mange steder - heri tror jeg du tager meget fejl.
Alle de steder, man bruger boldmotivation er det byttedriften, der bruges....
apr 2005
Jeg kan i øvrigt se at du har en ihærdig iver efter at nedsable mange af de råd andre kommer med. Jeg er overbevidst om, at det ikke er det som tråden er beregnet til.
apr 2005
okt 2006
okt 2006
okt 2006
Jeg kalder dem mine små kamphunde
aug 2006
Det drejer sig om:
Stand - hunden har set sit bytte og gør klar til jagt. Standfasen kan være meget meget kort.
Jagt/forfølgelse - det giver sig selv - hunden jager sit bytte
Spring - hunden foretager altid spring, når den fanger sit bytte, fuldstændig som en kat gør
Trækken/rusken - hunden kæmper med sit bygge. Fastholder det og slutter med at ruske det.
Bære - hunden bærer sit bytte hjem.
Det vil sige, at trække og ruske-adfærd er en ganske almindelig og anvendelig adfærd for en hund, og er ikke stressinducerende..
Det, der kan give stress er, at køre hunden op uden at den aldrig når sit driftsmål, nemlig at gennemgå alle faserne.
Derfor - hvis man laver boldmotivation og man fratager hunden en af faserne, eksempelvis trække/ruske-fasen, så er legen netop stressinducerende...
At sygeligøre en drift i hunden, som er den mest grundlæggende - nemlig evnen til at søge, jage og nedlægge bytte, og give den skyld for at skade hunden er en enorm misforståelse.
Det er IKKE en farlig drift, det er ikke en aggressiv drift, det er en sund og god og naturlig drift, som alle hunde besidder i større eller mindre grad. Og som alle hunde udlever - med eller uden menneskets indblanding - i større eller mindre grad.
Angående ekstrem boldfiksering.... Tjaaaa....
Alt afhænger af definitioner - vi har en hund, som i den grad går i byttedrift, når han ser sin træningsbold. Det er her, han opnår maksimal indlæring alene i ønsket om at opnå sit driftsmål....
Aggresiv leg? stop eller???