{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Aggresiv leg? stop eller??? {{forumTopicSubject}}

heeey HG ..

når jeg leger med Zigo nogen gange og det virkelig kører lidt op så bliver han sku vild hehe smiley .. han knurrer og bider (ikke for hårdt) og han farer rundt .. jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal stoppe ham i det her? om det noget der vil gøre ham "farlig" som voksen.. eller om det bare er ren leg?? smiley på forhånd tak for hjælpen..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aggresiv leg? stop eller???
  • #2   4. jan 2008 Her leger vi også vildt, men jeg stopper det. Hvis ikke hun gør det først. Tit henter hun legetøj i stedet. Vi har dog aldrig leget så voldsomt at hun begynder ligefrem at knurre eller gø af mig..

• #3   4. jan 2008 du kan ligeså godt forbyde ALT hvad der hedder bideri fra starten af.. og tro mig det er svært med en hvalp, det tog lang tid før Dollar lod være med at bide, men netop for at hun ikke skulle vokse op og tro det var okay at bide i allemulige stoppede vi al leg og bad hende om at lade være, blev hun stadig ved tog vi tomlen og pressede ned under tungen (ikke hårdt så det gør ondt, det skal bare være nok til at det er ubehageligt) og så lærer den altså ret hurtigt at det ikke er sjovt at bide..

har en nabo som lod sin hvalp være hvalp og bide, den er ved at være 1½ år gammel og bider stadig ikke så kmeget hende, men mere gæster hun får på besøg smiley

Så stop det mens du har chancen... det kan godt være han ikke bider hårdt men det kommer han måske en dag til..

• #4   4. jan 2008 holli måtte som hvalp gerne blive vild og fare rundt men bid der stoppede det... simpelthen med at vi gik fra hende... men nu hvor hun er 3 så bliver hun jo ikke vild vild mere... så de gange hun er helt skør ude i haven så får hun lov til det..

• #5   4. jan 2008 Du skal vide, at det du synes er leg, er ramme alvor for hunden.

Meg at indlæringen i hvordan hunden skal være, går igennem leg, det letter indlæringen, og man synes selv at det er sjovt og spændende.

Hunden kan ikke skelne imellem leg og alvor.

• #6   4. jan 2008 ok .. mange tak for svarerne smiley .. det skal stoppes så ..

• #7   4. jan 2008 Jeg tillader ikke vild leg mellem min mini buller og STB.
    Selvfølgelig må de tumle og slås for sjov, men så snart der kommer lidt lyd på, så stopper jeg dem, inden de kører op. Det gælder også tovtrækkeri. Det er bedre at lære sin hund at falde ned igen, inden den når for langt op. (især kamp/muskel hunde).

• #8   4. jan 2008 Uha, så voldsom leg er STRENGT forbudt herhjemme:-))

• #9   4. jan 2008 Der er faktisk også nogen Amstaffs der kan lege almindeligt, men stadig med lyd på.
    Min datter har en der altid leger med lyd, og han leger ikke specielt vildt, det lyder bare vildt.
    Lige indtil Thor går i gang, så trækker Amstaffen sig smiley

• #10   4. jan 2008 Al voldsom leg, såsom trækkeleg og slåskamp, skal man aldrig gøre med nogen terrier, det være sig både de store og små

• #11   4. jan 2008 Vi kan godt lege voldsomt herhjemme. Uden bideri.
    Det vigtigste er bare at hunden forstår med det samme der bliver sagt stop. og derefter slapper helt af.

• #12   4. jan 2008 Det er meget stressende for en hund at lege på den måde, det tager flere dage før den falder ned igen altså menal, så det kan ikke tilrådes.

• #13   4. jan 2008 Leger 'vildt' med min nok een gang om dagen... Sådan hvor min hånd er 'tandsæt' og så kæmper vi.. Hun hopper rundt og prøver at få fat på min hånd og jeg prøver at få fat i hendes nakke....
    Hun ved udmærket godt at det er leg og har aldrig nogensinde bidt til.. Hvis hun får fat i min hånd, selv når hun er allermest oppe at køre så gør det aldrig ondt....

Efter et par minutter siger jeg 'slut' og hun stopper med det samme og er derefter helt rolig.. Ingen stress efter. For det meste ligger hun sig bare ved siden af mig..

Legede også på denne måde med min brors Rottweiler ( Som jeg kendte særdeles godt ) Det var bare mere brydekamp fordi at han var så stor. Og hvis han havde ville det, havde han også kunne gøre stor skade. Men jeg havde aldrig så meget som et mærke og han stoppede altid når jeg sagde 'slut' ....

Men det kommer jo lidt an på hvordan hunden er .. Jeg er enig i at det ikke er alle der kan klare at lege på den måde uden at køre op lang tid efter...

Men herhjemme er eller har det aldrig været et problem.. Man skal bare selv sige stop..

• #14   5. jan 2008 jeg leger med titan men ikke vild leg som sådan, når vi så leger bliver det med legetøj også træner vi i mens, men at han har legetøj i munden og jeg stikker min hånd ind i hans mund for at han skal lære at slippe hvis der kommer en hånd i munden på ham, sådan at børn også kan lege med ham.

• #15   5. jan 2008 Det er vigtigt især med store hanhunde at man gennem leg retter dem af. Dvs at med vilje hidser dem op for herefter at sætte dem fast og bestemt på plads. På denne måde bilder du hunden ind at du er stærkere end den er og du vil derefter have den fulde magt over hunden, den vil se op til dig og have respekt for dig.

• #16   5. jan 2008 Fortæl mig teorien bag forbudet mod trækkelege.... :o)

• #17   5. jan 2008 Malou
    Godt skrevet, kan ikke siges bedre.
    Jeg oplevede stress på min unge han, efter nytåret. Han kunne ikke li' skyderiet og lysglimtene.
    Dagen efter, da jeg skulle gå en lille tur med ham,gik han rent ud sagt som et svin, noget han normalt ikke gør. Det eneste jeg kunne gøre, var at gå hjem med ham, og lade ham få ro, og det hjalp. I to dage gik vi kun ned for at gøre det hunde nu skal, og så op igen.
    I dag er han helt normal igen

• #18   5. jan 2008 Malou, jeg er helt enig med dig i, at trækkelege - og alle andre lege har den virkning i kroppen på hunden...
    Men det har en løbetur også ;o)
    En tilføjelse er dog, at hverken kortisol eller noradrenalin er entydigt skadelige, men et konstant højt niveau af dem er....

En trækkeleg med en hund er også stimulerende, og forstår man at gøre det på den rette måde, kan man faktisk opnå en rolig og stimuleret hund, som får opfyldt en af sine vigtigste driftsmål...
    Det driftsmål, som i øvrigt virkelig kan skabe frustration hos en hund, hvis det ikke bliver opfyldt...

Vores hund er indlæringsmæssigt helt klar og på banen, og han leger trækkelege hver dag. Desuden laver han forsvarsarbejde to til tre gange om ugen, hvor byttedriften også bliver udnyttet... Det er ingen negative konsekvenser for hans indlæring, tværtimod. Og det er fordi, vi sørger for at hans driftsmål bliver opfyldt - og det virker beroligende på hunden...

• #19   5. jan 2008 Vil lige tilføje, at jeg tror at mange forveksler drift med stress...
    De kan ligne hinanden for det utrænede øje, men der er en væsentlig forskel i, hvordan det virker i kroppen...

Med hensyn til trådstarterens spørgsmål, så tror jeg, at jeg ville begrænse den leg, selvom det virker rigtig sjovt.
    Så længe det er en ung hund, kender den ikke grænserne så hulens godt, og der er en hårfin grænse mellem leg og alvor for sådan en - og ingen ønsker at belaste sin hvalp mere end højst nødvendigt.

Jeg anbefaler altid mennesker ikke at lege med hænderne, men finde noget legetøj i stedet. Og her anbefaler jeg så absolut lege, der stimulerer byttedriften, da de virker ligeså godt på hundens aktivitetsniveau som spordriften gør ;o)

• #20   5. jan 2008 Hvad vil du gerne have forklaret?

Fordi vi har hunden som tamhunde, så betyder det ikke, at driften er forsvundet. Og en hund, der får tilfredstillet sine drifter er en harmonisk hund.
    Byttedriften ligger så dybt i hunden, at vi bliver nødt til at acceptere at den er der.
    Vi acceptere stort set alle andre drifter, med undtagelse af byttedriften - vi opfordrer igen og igen folk med uharmoniske hunde at benytte sig af spordriften, men overvejer ikke et øjeblik, hvor frustrende det kan være for en hund aldrig at få opfyldt sine øvrige drifter. Og i disse tider er det specielt byttedriften, der er udskældt.

Det er en sund drift og det er den drift, der er virkelig sjov for hunden at få opfyldt.
    Det afstresser og trætter hunden, så den formår at være i ro i det omfang vi kræver af den.

Jeg kan spørge tilbage: Af hvilken grund skal man undlade at lade hunden får afløb for sin byttedrift?
    (man undrer sig over, at vilde dyr overhovedet overlever, når det tilsyneladende er så farligt ;o) )

• #21   5. jan 2008 Hov, Ups..

Med hensyn til, hvor man bruger byttedriften, konstaterer du, at man ikke bruger den mange steder - heri tror jeg du tager meget fejl.
    Alle de steder, man bruger boldmotivation er det byttedriften, der bruges....

• #22   5. jan 2008 Til Malou T: Min han hund kommer aldrig til at sidde i min hånd ved en fejl. Det har den alt for meget respekt for til at gøre. Netop fordi den bliver rettet af igennem leg. Dette er det helt rigtige at gøre. Har lært det ved hundedressur træning.Jeg må sige at jeg tvivler på rigtigheden i dine udtalelser i denne tråd. Jeg har trænet hunde i så lang tid, at den udtalelse du skrev til mig må du nok noget længere ud med.

Jeg kan i øvrigt se at du har en ihærdig iver efter at nedsable mange af de råd andre kommer med. Jeg er overbevidst om, at det ikke er det som tråden er beregnet til.

• #23   5. jan 2008 CH, Du har helt ret. Hunden elsker leg på denne måden. Og mht. hvordan vilde dyr kan overleve, så venter jeg osse spændt på svar :o)

• #24   5. jan 2008 Og jeg siger stadig væk, at trække /ruskelege med terrier skal man holde sig fra. De har et iltert temperament nok i forvejen og behøver ikke den slags leg

• #25   5. jan 2008 Det samme her. Min unge han er utrolig god til at lege selv, og vil jeg lege med ham, så bruger jeg forskelligt aktivetets legetøj. Og det samme med den gamle på 11½ år. Hun ved ikke noget bedre end hvis jeg tager de ting frem hvor hun skal løse en opgave for at få godbidden frem. Hun er rigtig god til at putte en klods i en kasse hvor der så kommer en guf frem hvis hun rammer rigtigt

• #26   5. jan 2008 Ja, og så kan de komme op at slås om det. Det er den unge der farer på den gamle, han mener ikke hun skal aktiveres. Det udarter sig aldrig til noget slemt, da jeg stopper dem inden det når så langt.
    Jeg kalder dem mine små kamphunde

• #27   5. jan 2008 Byttedriften er delt ind i nogle faser, som hunden gennemgår i sin søgen efter at opnå driftsmålet...

Det drejer sig om:

Stand - hunden har set sit bytte og gør klar til jagt. Standfasen kan være meget meget kort.

Jagt/forfølgelse - det giver sig selv - hunden jager sit bytte

Spring - hunden foretager altid spring, når den fanger sit bytte, fuldstændig som en kat gør

Trækken/rusken - hunden kæmper med sit bygge. Fastholder det og slutter med at ruske det.

Bære - hunden bærer sit bytte hjem.

Det vil sige, at trække og ruske-adfærd er en ganske almindelig og anvendelig adfærd for en hund, og er ikke stressinducerende..
    Det, der kan give stress er, at køre hunden op uden at den aldrig når sit driftsmål, nemlig at gennemgå alle faserne.
    Derfor - hvis man laver boldmotivation og man fratager hunden en af faserne, eksempelvis trække/ruske-fasen, så er legen netop stressinducerende...

At sygeligøre en drift i hunden, som er den mest grundlæggende - nemlig evnen til at søge, jage og nedlægge bytte, og give den skyld for at skade hunden er en enorm misforståelse.
    Det er IKKE en farlig drift, det er ikke en aggressiv drift, det er en sund og god og naturlig drift, som alle hunde besidder i større eller mindre grad. Og som alle hunde udlever - med eller uden menneskets indblanding - i større eller mindre grad.

Angående ekstrem boldfiksering.... Tjaaaa....
    Alt afhænger af definitioner - vi har en hund, som i den grad går i byttedrift, når han ser sin træningsbold. Det er her, han opnår maksimal indlæring alene i ønsket om at opnå sit driftsmål....

Kommentér på:
Aggresiv leg? stop eller???

Annonce