{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

Hva tænke du på, da du valgte race? {{forumTopicSubject}}

Tænker lidt over, hvad folk tænker når de anskaffer hund - altså race, dens egenskaber, hvad den er avlet til osv.
Har selv en veninde der snakker om at anskaffe hund i øjeblikket, men hvis nogen spørg mig, så ved hun ikk en dyt om hunde og snakker kun om en boxer nu, fordi kæresten havde sådan en som barn.

Er lidt nysgerrig, også fordi jeg er løbet ind i mange der indrømmer, at de slet ikke tænkte på racens temperement, egenskaber osv, især første gang de anskaffede sig en hund.¨
Så hvis nogen har lyst til at fortælle deres historie, hvorfor de valgte netop den race, så lytter (læser) Jeg meget gerne, er simpelthen så nysgerrig... smiley *S*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hva tænke du på, da du valgte race?
  • #1   4. jan 2008 Vi skulle bare have en familie hund og labrdoren er jo meget populær.. De her jo også et fantastisk sind..

  • #2   4. jan 2008 jeg tænkte at dens temperament passede til mig, at den havde de smukkeste udseende jeg nogensinde har set og sikke nogle skønne egenskaber racen har:-) Både god familiehund, men også arbejdshund:-)

  • #3   4. jan 2008 Unskyld stavefejlene..

  • #4   4. jan 2008 Tror bare mange vælger (især første gang) efter udseende?

  • #5   4. jan 2008 Jeg har haft huskyer,ulvehybrider og Border collier før hen.Men med 4 børn så følte jeg ikke at jeg kunne gi dem det de havde behov for af aktivitet og hjernetrim.Derfor skiftet jeg rase da jeg fik tilbud om at låne en på prøve fra mine veninder der er Presa avlere og det gjorde jeg så og endte op med at beholde ham og fik en mere senere hen.Jeg fortryder ikke at jeg skiftede. Og nu bliver jeg nok angrebet med det næste jeg siger for en af de ting jeg kan lide med Presaen(ihvertfal mine...siger IKKE at det gælder ALLE) er at de er så dumme at de er sjarmerende,men at de prøver aligevel

  • #6   4. jan 2008 Jeg valgte efter hvad der ville passe til mig og min kæreste. Da jeg læste om og så en cavalier var jeg ikke i tvivl længere, det var hunden for mig.

  • #7   4. jan 2008 Dejligt at høre, der oz er tænkt på andre ting end udseende....*S*
    Valgte selv vores fordi vi kendte nogen som havde den race, men man lære da meget til næste gang man skal ud og ha...


  • #8   4. jan 2008 Har gerne ville have hund igen i mange år.
    Jeg havde efter flere års søgning og besøg hos kenneler fundet ud af, at det skulle være en Bordeaux eller bullmastiff. Desværre stod jeg i den bolig situation, at jeg boede i en ejerlejlighed, og regnede, med at gøre det længe endnu. Jeg valgt så at lede efter en mindre hund istedet for, og her blev det så en mini bullterrier. Jeg skulle bruge en munter ledsager mere end end brugshund, og her passer mini bullterrieren perfekt til mig. Jeg er ellers ikke så specielt vild med små hunde, men en mini buller tror jo også den er omkring 100 kg.
    Skæbnen viste sig så, og 2 måneder efter jeg fik ham, så mødte jeg min kæreste, og vi købte hus 3 måneder senere. Nu er der ihvertfald plads til en stor hund, så mon ikke den kommer senere smiley


  • #9   4. jan 2008 Signe: knap så kloge hunde er altså også søde:-)

  • #10   4. jan 2008 i min familie har vi altid haft store hunde.. Da jeg selv gerne villle have hund efter at være flyttet for mig selv, tænkte jeg frem og hvad der derfor ville passe bedst. derfor ville jeg have en lille hund og læste om den race jeg så valgte. familien var MEGET skeptisk over for mit valg, da "små hunde, er hidsige" men men men, Lupe har taget dem alle med storm og de måtte æde deres ord, de er alle SÅ glade for hende... :o)

  • #11   4. jan 2008 Jeg tænket på mine behov og mit ønske om en stor hund. Jeg havde flere bekendte der havde GD og med deres sind, så var jeg ikke i tvivl om hva jeg skulle have....

  • #12   4. jan 2008 cæcillie - Ja der er nogen skæbner til - sådan var det oz lidt med vores Duncan

  • #13   4. jan 2008 Tænkte bare på en der var god til at lægge i ske med det klare luna fint lol

  • #14   4. jan 2008 DK Fæhunden - jeg kan kun tilføje når du skriver dette - chesapeak bay retriever - de er født til det du søger (bedre end en lab)

  • #15   4. jan 2008 Vi valgte den dansk/svenske fordi den passer ind her, både motionmæssigt og af sind. Han ska se en ting en gang tror så det er det samme næste gang, han er bare så dejlig. Har ik fortrudt jeg valgte den race.

  • #16   4. jan 2008 Vi ville gerne have en hund som ikke var fuldstændig hyperaktiv. Vi ville gerne have en som havde en selvstændighed men samtidig var loyal. Vi ville også have en som er en god vagthund, men som er en god familiehund. En som passer på og er reserveret over for fremmede, men stadig ikke agressiv. Og samtidig skulle det være en hund som kunne tåle at blive tumlet med *S* Den skulle ikke kræve mange kilometers motion hver dag eller flere timers aktivering for ikke at blive "umuligt at være i nærheden af".

    Og det var bl.a. chow chowen som bød på det *S*


  • #17   4. jan 2008 Vi brugte næsten et år på at finde den rigtige race.
    Vi viste begge at vi ville have en hund når vi købte hus.
    Lars ville gerne have en stor hund, Heidi Ville gerne have en spidshund.

    Vi gik ud og købte tre hundebøger med racer også gik vi igang fra en ende af med at læse og stod tilbage med en liste på 4 hunde som vi regnede med passede til os.

    Derefter tog vi kontakt til nogle kennelser og efter at have besøgt line som har alaskans miqila sad vi i bilen hjem og viste at malamutten bare var racen fra os.

    Vi ventede på Chewie i 8 måneder fra vi havde bestemt os til racen og var med hele vejen fra før han blev født. Det var så dejligt!

    Da Chewie måtte aflives viste vi at vi havde truffet det rette valg for os og jeg fortryder ikke at vi brugte et år på en race, det er trods alt en beslutning som påvirker det meste af dit liv.

    Sådan gik det til at vi fik hund... og blev lykkelige ejere af en skøn Alaskan Malamute


  • #18   4. jan 2008 Jeg valgte Border Collie fordi, dengang min gamle blanding døde var jeg ret bidt af hundetræning, og skulle have en der ville arbejde, min mand ville ikke have hverken schæfer eller lab, så jeg måtte lede efter noget andet og faldt over Borderen. Den opfylder alle mine krav intelligent, trænbar, aktiv og meget smuk og blød at røre ved (mkin mands krav *SSSS*)

    Nu har jeg 4 stk og en udstationeret og avler 1 kuld om året


  • Simone K
    Simone K Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 1
    #19   4. jan 2008 Vi valgte dalmatiner fordi de er så utrolige smukke, og så kræver de meget motion. smiley

  • #20   4. jan 2008 tænkte på at jeg ville være meget større end gennemsnittet smiley

  • #21   4. jan 2008 MARK BLOM - øhh? Ved ikk om det var en joke til, at det var dig el hunden? hehe


  • #22   4. jan 2008 Vi valgte Lhasa Apsoen fordi den ikke fælder, er en lille hund og så har den et fantastisk sind. Den elsker at få opmærksomhed, selvom den skal lave numre for at få den.

  • #23   4. jan 2008 jeg havde jo kig på en whippet og var faktisk skrevet op. Det var pga egenskaber, "gemyt", men også udseende. Men så var det jo lige at jeg faldt over Buddy og så var vi solgt...

    Næste gang vi skal have hund er vi meget i tvivl, men som udgangspunkt ser vi på egenskaberne og om den kan leve under de betingelser vi kan tilbyde..

    MEN man ved jo ikke om det går som sidst...



  • #24   4. jan 2008 Ja, når jeg selv sidder og bare kigger på hunde, så ville jeg jo ønske jeg boede på en gård og gik hjemme så jeg kunne have næsten alle slags racer. Herligt at høre, at så mange virkelig bruger tid på at sætte sig ind i racerne og ikk kun forelsker sig i den lille søde hvalp...*S*

  • #25   4. jan 2008 Jeg er selv på racekig lige i øjeblikket - og må nok desværre erkende det ikke bliver en husky, grundet min bolig, som er uden have, og tiltider meget travle dage.
    Så jeg kigger på hunde, der vil kunne passe ind i de ting jeg har at tilbyde (bolig, tid, aktiverings/træningsønsker, økonomi m.m.) og som også vil kunne tilbyde mig det jeg ønsker af en hund. En race som siger mig noget.


  • #26   4. jan 2008 Det sjove er at min race er helt utænklig , set ud fra hvad jeg altid har forestillet mig , det var enten en collie eller en boxer , men da jeg ikke vil have hund ( selv om jeg har ønsket det siden jeg var 18 ) har jeg ventet på at jeg skulle flytte i hus, det skete så bare ikke lige, og da min kæreste , havde en chi i forvejen og en lille hund , aldrig ville komme på tale ( anede ikke hvad det var ) faldt jeg for racen efter at have passet den den del gange, brød mig ikke om den i starten , men nu er det den skønneste race i mine øjne :o))

  • #27   4. jan 2008 Gik fra Chihuahua'ere fordi jeg ville have en lidt større hund til gåture, træning og agility. Jeg valgte gårdhunden pga størrelsen, og fordi racen ikke var så udbredt. Det var derfor endnu en grund til at jeg ville have hvalpe på et tidspunkt.

  • #28   4. jan 2008 Jeg tænkte på en hund som var arbejds villig og med et godmodigt sind, og der syntes vi at Labradoren helt klart ligger på første plads. Selvom alle hunde er dejlige.

  • #30   4. jan 2008 DK Fæhunden - linier er selvfølgelig rigtig vigtigt, og vi skal heller ikk diskutere race, men har selv en fantastisk jagthund der er top-trænet og af meget fine linier, men når du skriver det med vandet, så kan jeg kun sige vores lab fryser nu når den skal i vandet, det var især der jeg tænkte på che´saen *S*


  • #31   4. jan 2008 Ikke en disse for 15 år siden.Skulle have en hund , havde pladsen og en newf var en dejlig godmodig hund.... Har ikke et sekund fortrudt det valg... Får aldrig en anden race indendøre mere.....

  • #32   4. jan 2008 ¤ Team-Hopla ¤ Hopla Fotos © ¤ - el puddel smiley

  • #33   4. jan 2008 jeg ville ha en mindre hund, gerne med kort hår,da jeg også har perserkatte og langhårs marsvin, og er alene mor til min datter,så har nok pelsarbejde,jeg tænkte meget over om ds gårdhunden ville være for aktiv for os, men spurgte meget herinde og har bestemt ikke fortrudt,meen hun er meget aktiv,eller har været det,hun er lige blevet 1år og er meget nem nu,men aktiv vil hun altid være,men ikke for meget mere.

  • #34   4. jan 2008 Gitte M * Gårhunde forever *:
    Jeg kan godt forstå valget, vi har som sagt også en. Det er det bedste jeg har givet mig selv, han er bare dejlig.
    Selvstændig, men samtidig er han rigtig stor puttegris, oh vi har ik mødt en hund han ik kan sammen med endnu.
    Så det er bare dejligt, når nu vi kommer så meget ud hvor der er andre hunde.


  • #35   4. jan 2008 Vi valgte Iza fordi:
    Mor ville have en hund med pels
    Far ville have en lille hund og
    Jeg ville have en hund jeg kunne løbe agility med.
    Man må sige at den Japanske Spids opfylder hele familiens krav. Vi har overhovedet ikke fortrudt, Iza passer så godt ind i vores familie (:


  • #36   4. jan 2008 tja, er vokset op med 4 boxere, dog ikke på en gang, derudover har jeg kendt en håndfuld ved siden af, og der har ikke været et eneste broddent kar, alle som en har bare hørmet langt væk, af kærlighed, godt humør og temmelig meget fjol:) og så syntes jeg de er rigtig flotte, bliver som regel store og stærke, men ikke alt for store.. men det er jo ret vigtigt og vide, at en boxer kræver rigtig meget motion og aktivering, det håber jeg din ven er klar over, ellers kan det ende ulykkeligt..


  • #37   4. jan 2008 Vi ville have en hund som var god til små børn, som ikke havde et stærkt jagtinstinkt og som ikke krævede mange timers motion hver dag - og som ikke var alt for lille.
    Og så er der faktisk kun Newferen der passer smiley
    Men vi faldt da også fået disse store egenrådige bamser, som elsker alle, men stadig har deres egen mening om verdenen.

    Jeg vil dog godt indrømme at der var nogle racer vi slet ikke overvejede på grund af deres "image" - især var der nogle racer som mind mand synes var for nuttede eller passede bedst til ældre damer over 50 åt.


  • #38   4. jan 2008 min mand har altid haft sankt bernhards hjemme da han var barn. så da vi købte gård for 10 år siden sku vi også ha en .de er så stille og rolige børnevenlige og dejlige

  • #39   4. jan 2008 Jeg valgte schæferhunden,fordi det er en fantastisk famliehund samt brugshund.Og fordi den gerne vil arbejde for sin førere.Og så er det en utroligt smuk hund,
    Jeg bruger begge mine hunde som lydighedshunde og konkurrence hunde.Og så træner vi hverdag.


  • #40   4. jan 2008 Tja, min første hund var en Shetland Sheepdog, jeg var 13 da jeg fik ham, han blev (som race) valgt ud fra det synspunkt at jeg gerne ville løbe agility, han skulle ikke være for stor (mine forældres krav), det skulle helst være en hyrdehund da det er det jeg er vokset op med (Shæfer og Belgiske hyrdehunde) og havde mest erfaring med og så har jeg altid syntes at collien er rigtig smuk og Sheltien minder jo lidt om den... :o)
    Da jeg fik Flica (Tervueren) ville jeg bare rigtig gerne have en hund igen efter at have været uden et par år og dér var Flica så hun er "skilsmisse hund" og var på det tidspunkt knap 2 år, jeg kendte jo racen og hun havde/har et godt temperament så det blev hende :o)
    Og Aussien (Australian shepherd) som jeg har nu -og bliver ved med at have er valgt ud fra at jeg gerne ville have en super arbejdes hund til lydighed og lidt agility, det skulle naturligvis også være en hyrdehunde race da de passer bedst til mig, men det skulle ikke være en border Collie "for det har alle" ;o) og desuden skulle den helst kunne klare sig uden at begynde og løbe på væggenen hvis der går et par dage hvor der ikke rigtig sker noget -da jeg godt kan være lidt doven med træningen ind i mellem.. :o) Og som toppen på kranskagen så syntes jeg at aussien er vanvittig smuk! Og den er altid klar til at arbejde :o)


  • #41   4. jan 2008 Rikke L - Jeg prøver at fortælle hende nogen ting uden at blande mig, (hvis man kan det) øhh... Har bl.a givet hende nogen links som jeg synes kunne være nyttige og så selv fortalt hvad jeg ved om racen, synes måske bare ikk den egner sig til en lejlighed på 2. sal.

    Har da selv lært en del om mine lab´ber, efter de er kommet indenfor dørene, men vores næste vil nu være en chesapeak, det er der ingen tvivl om, men jeg især, er nok oz typen der hele tiden skal prøve noget nyt - og dermed ikk sagt, at vi ikk skal ha lab igen om mange år, skal bare ikk være sådan en næste gang...*S*


  • #42   4. jan 2008 Børnene er blevet store og jeg ville gerne have hund igen - syntes jeg havde fået den fornødne tid. Har tidligere trænet schæfere, men min mand ønskede en dober. Det "kredsede" vi om længe, hvor min mand jævnligt fortrød hundeønske !!
    Vi fandt en dober til salg i avisen og aftalte besøg. Ikke ret mange hunde kan lide min mand, men finder hurtig plads hos mig - så vi aftalte regler på forhånd om, at det mindste knurren fra hund mod min mand var et nej til hunden.
    Vi kom til en halvt år gammel dober, der først gik til mig - og minsanten om den ikke fik fedtet sig ind hos min mand, hi hi....
    Hunden boede med sin "mor" og "far" på 1. sal i et boligbyggi. Havde krudt bagi - og jeg tror egentlig, at mand og jeg bare så på hinanden og tænkte "her skal den ihvertfald ikke være". Så vi tog den hjem "ude på landet" med det samme. Og det har været en stor succes.
    Man kan sige, at vi nok valgte mest med hjertet.


  • #43   4. jan 2008 Jeg har altid gerne ville ha en amstaff. Der er mange ting ved rasen som jeg godt kan lide.. bla størelsen, ville ikke ha en alt for stor hund... Men stadig en som der "er noget hund i" Og så eeelsker jeg at lufte hund smiley så det skulle også være en hund som sætter pris på ca 3 timers luftning i snor og dagen, plus at tilbringe en masse tid udendøre i haven sammen med os. Det var også et must for mig at det er en rigtig familie hund.
    At vi fik netop buffy, var tilfælde (og et stort held) for os. Der de gamle ejere ikke kunne ha hende mere. Vi har nu haft hende i 7 måneder, og hun er virkelig vores drømme hund... Hun opfylder alle de ting vi kan lide ved en hund...
    Vi havde også haft drømmen om at få hund, siden vi flyttede i den første lrjlighed. Og endelig efter 6 år i lejlighed, købte vi drømmehuset og kunne dermed endelig begynde at kigge efter hund:-)


  • #44   4. jan 2008 Max fik jeg fra det internat jeg arbejdede på og han blev min, fordi han indeholdt et eller andet som gjorde, at jeg simpelthen bare blev nødt til at have ham.
    Har ikke et sekund fortrudt!!

    Selvom han, af forskellige årsager bor hos mine forældre nu, tror jeg aldrig jeg får en hund som ham igen. En "once in a life time" hund! Lynende intelligent!

    Karlo valgte jeg, fordi jeg ville have en hund, der gider at træne lige så meget som mig. Samtidig skulle det være en hund, der havde en god pels, den skulle have en vis størrelse og så skulle den kunne gøre sig godt på en agilitybane. Desuden skulle det være en hyrdehund. Alt dette fandt jeg i border collien...


  • #45   4. jan 2008 Erkender blankt, at vi ikke tænkte så meget over det..Viggo havde et billede på Den blå avis med et sos....Han boede i en dejlig familie men med en Grand Danoir som bofælle.begge hanhunde..da Viggo blev kønsmoden gik det galt, og der var konstante slagsmål........Sos'et bestod i, at han skulle aflives, hvis ikke de kunne finde en anden familie til at tage over.....

    Vi ville egentlig ikke ha haft en hanhund, men han så så sød ud med sit rynkede bekymrede ansigtsudtryk....

    Vi var lidt forbeholdne over størrelsen, da vores to børn ikke var så gamle på det tidspunkt, men en chance skulle han da ha.....Så vi kørte ned og kiggede på ham......Og i et split sekund gik vores yngste hen til ham og åbnede hans gab og tog hans elskede bold....han accepterede uden et knur, og fulgte hende i hælen fra vi kom, og faktisk indtil den dag i dag....


  • #46   4. jan 2008 Danois sgi da

  • #48   5. jan 2008 jeg har altid været skudt i schæferens temp og udseende. og da jeg gerne vil gøre et forsøg inden for brugshundeverdenen så var det jo også et godt valg smiley

  • #49   5. jan 2008 at den skulle være lille og dermed nem at rejse med.
    samt en hun smiley


  • #50   5. jan 2008 Jeg valgte Rottweileren fordi den er smuk, muskuløs, er kanon til børn og utrolig vagtsom, og så tænkte jeg: Hvad mere kan man forlange? Og vi vil altid holde os til denne dejlige race.

  • #51   5. jan 2008 Vi valgte schæferen fordi det var den hund, jeg i forvejen kendte... Det er den eneste race, jeg for alvor kan aflæse og jeg kendte dens sind...
    Og så en almindelig tiltrækning af racen..

    Det var ikke noget, vi tænkte så meget over dengang for 14 år siden...

    Men for halvandet år siden, da vi endnu engang valgte en schæfer, var de samme årsager bare forstærket. Denne gang var jeg bare blevet mere kritisk med hundens sundhed og de mentale egenskaber, vi gerne ville have hos vores hund..... Så det blev et lidt større detektivarbejde end den første, men det var et tilfredsstilende arbejde ;o)


  • #52   5. jan 2008 vi ville have en stille og rolig familie hund som vores handicappede dreng kunne få en masse ud af også. en hund der kunne hjælpe ham med at gere lidt ned.
    og det har vi bestemt fået.
    kunne ikke have valgt en bedre hund til vores familie end labradoren...


Kommentér på:
Hva tænke du på, da du valgte race?

Annonce