{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Livet i en flok... {{forumTopicSubject}}

Hej!
Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert?!
Vi har en mindre flok på 4 hunde.
Gizmo, den ældste, er en tæve på 4 år og hun er absolut alfa i flokken. INGEN kommer til foderet før hun har spist og er blevet træt af at vogte!
Hun spiser - og så sidder hun bare.
Vogter over skålen. Ingen skal komme til det foder.
Hun er ikke sulten - men ingen andre skal spise af det... For at demonstrere kan hun følgelig lige spise en enkelt eller 2...
Endelig bliver hun træt af at sidde på gulvet og lægger sig over i kurven og de andre får en chance. Medmindre hun lige beslutter sig for at hævde sin status igen og farer knurrende over til skålen igen.

De andre i flokken er...
Pipi (tæve 3 år og søster til Gizmo) og har boet sammen med Gizmo siden hvalp.
Blidur (han 2 år) har været i flokken i ½ år nu.
Fiona (tæve 6 mdr) kom sammen med Blidur og været i flokken i ½ år.

Blidur hæver sin status som han en sjælden gang overfor Gizmo, hvis han har et godt kødben eller lign.
Fiona er teenager og "leger" med Gizmo - prøver tydeligt at finde sin plads i flokken.
Pipi er ved at hæve sig en smule i status efter Fiona er kommet til.

Når vi observerer Gizmo vogte foderet beordrer vi hende gerne i kurven eller fjerner hende fra rummet.
Men kan det virkelig være rigtigt at Gizmo skal vise sin status på denne måde? Hele tiden?
De har foder ad libitum - står noget fremme hele tiden ved siden af vandskålen.
Vogter Gizmo? Kommer de andre heller ikke til vandet...

Lang smøre - men håber I kom igennem og har nogle forslag... :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Livet i en flok...
  • #1   22. jan 2008 Hvorfor dropper i ikke at have foderet stående fremme. Foder 1-2 gange om dagen (i hver deres skål) og så ellers væk med skåle -problem løst.

    Ang hævde sin status ved at knurre over sit ben -det er altså helt almindeligt i en flok at når man først har fået noget, så er der ingen anden der må tage det -uanset rang


  • #2   22. jan 2008 Enig med oraklet

  • #3   22. jan 2008 Syntes ligesom de andre at mdd på faste tidspunkter, to gange er bedre end det i gør nu.
    - kan ikke se grunden til at skabe den unødvendige uro som maden tilsyndeladende gør.


  • #4   22. jan 2008 Vi har godt nok kun 2.. Naja og Dego.. Men Dego får sin mad i køkkenet og Naja sin i gangen for ellers farer han over og æder hendes med det samme han er færdig med sit eget...
    Det samme er gældende når de får okseben..


  • #5   22. jan 2008 er også enig - fder hunden to gange om gagen og lad dem spise alene - så er problemet væk og Gizmo behøver ikke stresse op - det er jo heller ikke en rar tilstand hun er i

  • #6   22. jan 2008 gagen = dagen

  • #7   22. jan 2008 Oraklet...

    Jep - er helt med på at Blidur skal knurre når han har en godbid - så er det hans. Men han er den eneste der siger fra overfor Gizmo!

    Vi prøvede at have en skål med foder mere fremme - som Gizmo altid har spist af før de andre kom til. Og det gik faktisk godt!
    Hun vogtede kun denne skål og lod de andre 3 spise af den store.

    Mit spørgsmål er nok - kan vi som mennesker tillade os at prøve at styre flokken? Altså vise at Gizmo ikke skal bestemme alt - overfor de andre hunde - evig og altid?

    Så vidt jeg har forstået spiser alfa alene og først (medmindre der er hvalpe...) - når alfa er mæt forlader denne foder og lader de andre spise resterne.
    Vogter ikke over foderet, men overlader rester til de øvrige i flokken.


  • #8   22. jan 2008 Berit -medmindre der er mangel på mad, spiser flokken samtidig.
    Men hvorfor overhovedet stresse Gismo ved at lade mad stå fremme.
    Og ja, det fungerede inden de andre kom til, men det er sjældent godt at have mad stående fremme hele tiden når man har flere hunde (eller i det hele taget med det er så min mening).

    Når du kan se det stresser gizmo, så ville jeg da finde en anden løsning end at blande mig hele tiden.

    Her blander jeg mig så lidt som muligt.


  • #9   22. jan 2008 Vi har en hundeflok på 7. De er i alderen fra 14½ år til 6 måneder. De bliver fodret en gang om dagen. De får hver deres skål, men spiser alle i samme rum. De får skålene ned efter rangorden. Så den med højeste rang får først.
    Her er ingen problemer. Efter de har spist går de lige rundt og tjekker om der er nogen der har efterladt lidt rester.



  • #10   22. jan 2008 Effie deler ikke foder under nogen omstændigheder.
    Har hun ben hun er træt af og forladt det, ja så skal Carlos ikke engang kikke på det før hun er kampklar.

    Jeg kunne kræve og træne, men jeg har valgt at accepterer hun er sådan.

    Så her bliver de fodret og gnaver ben i hvert sit rum adskilt af en børnelåge, og det har vi det alle fint med.


  • #11   22. jan 2008 som oraklet siger, så spiser alle sammen, med mindre der er mangel på føde. Så foder dem hver for sig og problemet er løst

  • #12   22. jan 2008 Ok - så løsningen er en skål til hver og mad 2 gange om dagen?
    Har aldrig oplevet noget lignende så jeg er fuldstændig uvidende på dette punkt... :o(


  • #13   22. jan 2008 ...men er super glad for alle Jeres indlæg! :o)

  • #14   22. jan 2008 Jeg ville ikke acceptere det blandt mine hunde..

    Jeg har kun en, men passer indimellem min veninde's to hunde.

    Luna er mere eller mindre vokset op med den ene.. En schæfertæve på samme alder..

    De spiser i samme rum med lidt plads imellem..

    Jeg ville aldrig lade foder stå fremme hele tiden.. Selvom jeg havde en anden race end labrador..

    Mine dyr får morgenmad og aftensmad på faste tider (katten får så også lidt inden vi går i seng, så jeg kan få lov til at sove *G*) og bliver det ikke spist, bliver det fjernet indtil næste måltid..

    Og jo.. det ER oplevet.. Når Luna var falsk drægtig kunne hun godt gå fra sin mad..


  • #15   22. jan 2008 Mine to hunde spiser af samme skål på samme tid. Jeg har en gravhund og en collie, og det passer lige med at gravhunden kan møvre sig ind forneden og så spiser collien bare henover hovedet på gravhunden.

    Der er aldrig problemer, men jeg har vist bare været heldig kan jeg høre.

    Det samme gælder vandskålen. Når den ene drikker skal den anden altså også lige over og drikke lidt.


  • #16   22. jan 2008 Pia schack -hvordan styrer du så at de får den rette mængde -ikke bliver fede/tynde osv?

    Her i huset ville det ikke gå. Møffe ville så slet ikke få spist og Happy ville spise sig ihjel


  • #17   22. jan 2008 Jeg har foder stående hele tiden og mine 8 spiser når de har lyst, der er aldrig problemer.

  • #18   22. jan 2008 Oraklet: Indtil videre er det ikke noget problem. De er begge rigtig fine. Hverken for tynde eller for tykke. Collien spiser automatisk mere end gravhunden, og det er også altid gravhunden der bliver "mæt" først.......

    så indtil videre ikke noget problem, men det er klart, at hvis jeg følte at den ene stort set fik det hele, ville jeg da lave om på det smiley


Kommentér på:
Livet i en flok...

Annonce