{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Møde med fremmed hund {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige kommet hjem fra min dgl. gåtur med Mille, hvor vi havde et møde med en fremmed hund (mellemstr. - lille stor hund).

Vi kommer gående hen ad stien, da hunden sammen med en anden af samme race, dukker frem. Kort efter kommer ejerne også og kalder på hundene, mens Mille og jeg går stille og roligt frem. Den ene kan de dog ikke få til sig (står en meter fra dem) og efter lidt betænkningstid spurter den hen til os, alt imens ejerne forsøger at kalde den hjem.

Jeg træder ind foran Mille for at afskærme den, da jeg jo ved, at Mille højst sandsynligt vil reagere aggressivt. Den træder dog bare rundt om mig for at komme hen til hende. Som regnet bider/snapper Mille ud efter den og sender truende signaler (der tydeligt burde kunne forstås). Ejerne bliver stående de 20 meter fra os og kommer mig ikke til hjælp eller tager deres hund (som by the way er en tæve - gør det blot værre med Mille). Hunden vælger nu at fare frem mod Mille i stedet for at reagere på signalerne og vende hjem, og en slåskamp er ved at udvikle sig.

Hurtigt tager jeg beslutningen om at løfte Mille op på armen for at undgå større udvikling i slåskampen og råber til hunden, at den skal se at komme hjem. I starten forsøger den godt nok at komme op til Mille, men fatter alligevel hurtigt, at jeg mener det.

Da jeg går forbi ejerne, som har fået snor på hunden igen (og jeg har sat Mille på jorden), siger den ene, om jeg godt ved, at jeg ikke skal løfte min hund op. Jeg spørger hvorfor (selvom jeg egentlig mener, at jeg godt kender svaret), og hun fortæller, at jeg så bare opmuntrer den anden til at hoppe op. Jeg siger så, at jeg gjorde det for at undgå et slagsmål mellem hundene - altså at jeg griber ind og sender hunden hjem. Hun svarer, at deres hund jo har muligheden for at løbe væk, når den ser at min ikke vil lege. Ja, det er jeg klar over, men den gjorde det ikke, da Mille sendte signalerne, og derfor mener jeg, at der er en grund til at bryde ind. Hun mener, at hun jo så bare må tage ansvaret, hvis der var sket noget.

Handlede jeg helt forkert? Hvad gør I i såden en situation? Lader I hundene om det eller afværger I det, hvis I har muligheden for det?

Jeg mener nok, at jeg lod hunden få chancen for at finde ud af, at Mille ikke ville "snakke".

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg kommer i samme situation? Er det mig, der bør ændre noget?

Håber I kan komme med lidt gode ideer eller jeres holdning til det :o)

PS. Mille er 2-3 gange blevet overfaldet af større hund på gåtur. En stor årsag til hendes uheldige aggressive adfærd, når en hund kommer løbende hen til os.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Møde med fremmed hund
  • #1   29. jan 2008 Ejerene burde ikke lade sin hund gå løs hvis ikke de er 100 procent sikker på at den kommer øjeblikkeligt man kalder.
    Der findes mange hunde som din og min, og det kan ikke passe man ikke tør gå med dem af frygt for at møde løse hunde. Du tog din op, hvilket jeg også ville have gjort hvis jeg kunne.
    EN RIGTIG TRÆLS MØG OPLEVELSE.


  • #2   29. jan 2008 Så er jeg åbenbart ikke helt forkert på den.

    Synes godt nok også, at de i det mindste kunne have kommet og taget deres hund, da den stod ovre ved Mille.

    Tak for svar :o)


  • #3   29. jan 2008 jeg var blevet så tosset.. Hva fanden regner de med.. Det er jo ikke ligefrem din hund, og dig der var noget galt med.. Det var da dem, og deres hund.. Jeg havde da også gjort det samme som dig.. At de bare står som to idioter og kalder, når de kan se at deres hund ikke kommer, må de da gøre noget ved sagen... Det kan da godt være at deres hund bare ville lege, men når din ikke ville og ligesom gav udtryk for det.. Så.. Ja, så fatter jeg ikke rigtig deres reaktions mønster... Meget mærkeligt, og ansvarsløst...

  • #4   29. jan 2008 Puha sådan en dum møg.......
    Som ikke engang kan finde ud af ha sin hund i snor selvom hun tydeligt ikke kan styre den skal bare ti stille...
    Puha var godtnok blevet sur hvis denne person var og kommet og prøve på og belære mig..
    jeg synes du gjorde det rigtige.


  • #5   29. jan 2008 Rikke: Ja. Jeg regnede da også med, at de ville forstå min reaktion, men damen mente jo åbenbart, at det var mig, der var lidt forkert på den.

  • #6   29. jan 2008 En anden gang så råber du til ejerne at hvis ikke de får hunden væk vil den enten blive bidt eller få en sko i røven... det plejer at virke.

    Hvis man kan skræmme den anden hund væk inden den kommer for tæt på er det endnu bedre.


  • #8   29. jan 2008 Vinni: Jeg må indrømme, at jeg også selv sommetider lader Mille gå løs i skoven, men jeg har aldrig haft et problem med at få hende hjem på trods af modgående hunde. Hun vil ikke risikere at stå alene med det.

    Lidt komisk var det, at lige der hvor de stod, var der et fint nyopsat skilt "Hunde skal føres i snor". Havde så meget lyst til at pege på det og hentyde til, at de burde have den i snor, men på den anden side tænkte jeg også, at det jo ville være lidt dobbeltmoralsk, hvis de en dag så mig med hund uden snor...

    Efter skiltene er kommet op, har jeg ikke sluppet Mille. Jeg ved ikke, om jeg kan finde på det en dag, hvor der normalt ikke kommer mange.

    Miss Fich: Tak for rådet. Det må jeg prøve! ;o)


  • #9   29. jan 2008 Jeg er glad for at høre, at I mener, at jeg tog den rigtige beslutning. Så er jeg ikke helt ene :o)

  • #10   29. jan 2008 For stamtavler: Tak i lige måde :o)

    Jeg synes også, at det var vældig nok, at det var mig, der skulle stå med begge hunde. Kunne lige se, at de ikke havde haft snor på den anden heller!

    Heidi: Tak for støtten :o) Blev også noget paf, da hun i stedet for at undskylde, fortalte hvordan jeg skulle gøre.


  • #12   30. jan 2008 Helle: Det tror jeg også jeg vil prøve, hvis det skulle ske igen. Tak for rådet :o)

    Jeg ville ikke slippe Mille, da hun jo stadig er den mindste på trods af, at jeg egentlig nok tror, at hun ville kunne klare sig (skal ikke forstås forkert!). Ville man egentlig ikke også kunne blive hængt op på erstatning, hvis man slap hunden eller ville det være ejer, der betaler for egen hund og omvendt?


Kommentér på:
Møde med fremmed hund

Annonce