1.904 visninger
|
Oprettet:
underbid, rettigheder {{forumTopicSubject}}
Jeg har været til dyrlæge idag med min chihuahua hvalp, der fortæller dyrlægen mig så at Kaare har "stakit-tænder" at jeg skal holde øje med dem de næste 4-6 uger..
Så er det så jeg tænker, skal jeg gøre opdrætteren opmærksom på det? Hvordan står jeg stillet hvis og så frem han får underbid, får jeg så noget refunderet?
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Og har du stambog på den?
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.364
Det kan nå at ændres sig. Kæberne vokser uafhængigt af hinanden.
Men nej - med mindre det står spcifikt i din købsaftale er det ikke en fejl, men normalt får refunderet på.
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
jun 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 44 Svar: 502
Lige et udpluk for hvalpekontrakten:
"Der gives ikke garanti for fuldt tandsæt. Husk ved tandskift fra mælketænder til voksentænder, at tjekke for dobbelt tænder. Det anbefales at få disse fjernet hos dyrlægen for at undgå, at hvalpens bid ødelægges"
Kan I bruge det til noget?
okt 2005
Det er IKKE en fejl, som er refusions-berettiget.
Normalt er det kun HD, kryptorcisme og evt. alvorlige øjenfejl der giver refusion.
Og det er vel også fair nok ?
Et underbid betyder intet for hunden, og er det ikke graverende, kan den stadig opnå avlsgodkendelse på udstilling.
Hvorfor i alverden skulle køber dog have penge tilbage ???
Hvad hvis pelsen bliver lidt lysere end ventet - skal der så også penge tibage ?
Ellere hunden er kalvhaset ?
Halen er for kort i.f.t. standard ??
Ørerne ikke kipper helt korrket ?
I min verden er det småting - og ligeledes er et over/underbid.
M.v.h.
Nette
jun 2007
Indtil videre har jeg fulgt AnneMette´s råd lige til at starte med og kontaktet DDH via mail..
okt 2005
Må man spørge hvor mange penge, DKK så vurderer der skal refunderes i så henseende ?
Hvorfor er underbid / overbid så ikke medtaget i deres standard kontrakt, såsom f.eks hd og kryptorcisme ?
Det er lidt sort snak for mig - med mindre hunden er solgt som avlshund / udstillingshund.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Og bestemt da ikke nødvendigvis en ligegyldig fejl.
Afhængigt af, hvad hunden skal bruges til, har det da konsekvenser.
Vores hund har et meget markant overbid, og han kommer på et tidspunkt til at skulle have slebet hjørnetænderne for ikke at skade de øvrige tænder.
Det er da en konsekvens - både for hunden og for vores økonomi.
Vælger vi ikke at gøre noget ved det, kan konsekvensen være, at ham mister sine øverste hjørnetænder, og i så fald, vil hans brugshundearbejde givet være forbi.
Så jeg synes bestemt ikke, det er en banal fejl....
Om der er refusion for sådan en fejl - medmindre man har indskrevet klausuler, som køberne har skrevet under på, så er det en fejl, som bør kunne give refusion...
jun 2007
Hej Jeanette
Du skal gøre opdrætteren opmærksom på problemet, om du kan få noget godtgørelse, for det evtunderbid, afhænger af hvad du har købt hunden til, er den købt som famielie hund, vil det ikke betyde noget, men tag en snak med opdrætteren
Mvh karin larsen
Da jeg ikke har hunden som noget specielt, men "bare" en hund. Må det jo være en familie hund.. Uanset syntes jeg bare at det er bittert hvis og så frem han nu har underbid.. For som jeg læser det mener DDH ikke at jeg skal refunderet noget..
Hvis jeg ikke læser beskeden korrekt er I velkommene til at rette mig
okt 2005
Jeg mener også, at der er forskel ud fra om man har købt hunden til et givent formål - brugsarbejde eller avl i.f.t. familiehund.
Det er klart at hvis hunden har et bid, som forhindrer den f.eks i C-arbejde - som brugshund, så er det en graverende fejl, og bør erstattes. Ligeledes hvis det er påtænkt at avle på hunden.
Men som familiehund ?
Min ene hund har et mindre overbid - men den er da alligevel avlsgodkendt. Hun har aldrig fået mindre end 2. præmie (DKK ).
Hvorfor skulle jeg så betale refusion, hvis hun f.eks havde været af eget opdræt, og hun skulle ud som familiehund ? Hun har ingen gener af det.
Synes altså det er et gråzoneområde.
jun 2007
Uanset ringer jeg i morgen til opdrætter og forklare situationen.. Udover det er der jo ikke meget andet at gøre end at ringe til opdrætter, som sagt. Ellers vente de 4-6 uger og se hvordan hans tænder arter sig..
underbid, rettigheder