{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

Hundeejere m/u tavle på hunden ! {{forumTopicSubject}}

Kan det virkelig passe at man her på hg sommetider bliver frosset ud ...?? - Fordi man har købt en(ægte) hund uden tavle....altså eks.vis en gravhund som jeg uden papirer.
Jeg har flere gange set samtaler her, hvor der virkelig blir talt NED til folk., hvis ikke de har stamtavle på deres hund. - Hvis de så oven i købet har det fint med ikke at gå til stævner og i det hele taget synes det går fint uden tavle... ja så går det da helt galt.
Med hensyn til sygdomme, parringer osv. findes der jo stadig dyrlæger der er til for det samme.
Så ja..kære Dyrevenner..hvor blir tolerancen af ??
Det vigtigste må da, være at vore hunde har det godt og blir behandlet ordentligt. Ja det var blot et hjertesuk..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeejere m/u tavle på hunden !
  • #1   1. mar 2008 Der vil altid være fjolser mellem så mange mennesker, men min opfattelse er ikke at folk mener at andres hunde er mindre værd og føler heller ikke jeg bliver talt ned til.

Min hund har ikke tavle og er ikke ægte noget som helst.... andet end hund.

Når folk er træt af at der sælges "ægte" (for du kan ikke vide om den er ægte når den er uden tavle) er det fordi der sidder avlere derude som gør et kæmpe avlsarbejde. Som tester deres dyr og sætter en ære i at lave gode, sunde dyr.

• #3   1. mar 2008 kan kun tale for mig selv, og sevlom jeg har tavle åp tøsen, så er en hund om den er ægte uden papirer, eller blanding/uægte lige så meget hund som xenta.. det er noget fis at ved nogle så er det tavlen der styre deree hjerner.. lalterligt!
    mine forældres dejlig blandng hund er lgie så skøn, hengiven, kærlig og lige soå meget HUNd som vores rene dobermann med tavle..

• #4   1. mar 2008 Jeg er så enig med Tine L.
    Hundene er søde, tavle eller ej.... Jeg forsøger dog at sikre mig mod de kendte arvelige sygdomme ved at købe hund, hvor man har tjekket for disse. Jeg forsøger også at sikre et godt sind og temperament på den måde... Det udelukker dog ikke at min hund kan blive syg, men jeg kan bedømme hunden ud fra den "linjer"....

• #6   1. mar 2008 ja mht avl er det bedst med talve, men tro hun mener at hvorfor man bliver frosset herinde.. det er noget fis.. smiley

• #7   1. mar 2008 Hejsa - har en blandingshanhund, som dyrlægen har god for på alle måder (incl. hofter) - og ham har jeg da sat annoncer i med at han tilbydes til parringer - faktisk så sent som i dag, kom en lille blandingstæve på besøg og blev parret.
    Jeg mener at når bare doktor dyr har godkendt og tjekket, så burde der vel ikke være problemer. Det er vel ikke anerledes end hvis en dværg får et barn med et såkaldt "normalt" menneske?
    Eller hvad mener I ???

• #8   1. mar 2008 hvorfor bliver man altid skudt i skoene, at fordi man ikke går ind for avl uden tavle, at så synes man at hunde uden tavle er mindre værd som væsen - det har jo intet med hinanden at gøre. Om dylle kigger nok så mange gange på en hund uden tavle, så kan han altså ikke finde ud af hvad der ligge bag den hund - det kan jeg med tavlen i hånden - jeg kan tjekker rund omkring omkring sundhed på hunden forfædre og dermed forhøje chancen for at få en hund som opfylder mine krav indenfor sundhed og også på eksteriør er jeg mere sikker på at hunden kommer til at ligne det jeg har købt - hvor mange er der ikke på HG som tror de har købt en bestemt race, dog uden tavle og i bedste fald ligner den slet ikke det de troede at de købte og i værste fald, er det blevet godt og grundig snyd at har købt en hund som indeholder en eller flere racer som de slet ikke havde lyst til at købe

• #9   1. mar 2008 Ja sådan er det nogen gange på dette sted, som så mange andre steder. Det kniber med tolerancen.
    Så selv om man gør meget som opdrætter, og hatten af for det. Så skal man alligevel tillade andre mennesker at have deres syn på tingene. Og deres syn på at avle med hunde uden godkendelse.
    Ja der er nogen som kun tænker på en gang hurtige penge. Men det udeluklker ikke at der faktisk også er seriøse, og jo du kan godt være seriøs med dit kuld, selv om der ikke er en avlsgodkendelse på forældrene.
    Men der bliver vi så aldrig her inde enige.
    Og det behøver vi heller ikke at være. Men vi skal lade være med at tale ned, og fordømme.

• #10   1. mar 2008 En hund kan da være lige sød og lige lækker om den har tavle eller ej.
    Og jeg tror bestemt ikke, at nogen her på HG mener anderledes.

Der, hvor vandene skilles er, når en hund uden tavle kaldes ægte - for at kunne kalde den ægte, må der være dokumentation for det, og er der ingen tavle er der ingen dokumentation..

En tavle giver ikke en perfekt hund, men den giver nogle fordele i forhold til at udvælge end hund, som har de egenskaber man søger.

Jeg selv ville ikke købe racehund uden tavle.

Og så vil jeg da lige nævne, at diskussionen tavle/ikke tavle har to sider, hvor begge sider står lige stejlt på deres holdning. Der er ingen, der er mindre rigide end andre i den forbindelse ... It takes two to tango ;o)

• #12   1. mar 2008 HØRT Laila T !!!

Jeg har også en dejlig ÆGTE rottweiler uden tavle og der er ingen der skal fortælle mig at den ikke er raceren pga den ikke har tavle som "bevis".
    Jeg synes at det oftest er dem der selv er opdrættere MED tavle som har mest "ondt bag i" og det kan vel være konkurrencen der trykker??

• #14   1. mar 2008 Heidi: der bliver sørme slået lige så hårdt tilbage, med lige så hårde meninger - man indtager bare offerrollen - som CH skriver - it takes two to tango

• #15   1. mar 2008 Heidi, nej ikke en DKK tavle. Når den er lavet skal den følge hunden..

Og man kan da også sige, at hunden jo ikke mister noget ved at have den med sig ;o)

• #16   1. mar 2008 Heidi: nej ikke ved en seriøs kennel klub - alle hvalpe skal stambogsføres, men der er da ingen der forbyder dig at lægge den i skuffen, bruge den som bordskåner eller smide en i skraldespanden ;O)

• #17   1. mar 2008 Heidi M - ja det har du ret i.

Jeg mener generelt, at hvis man undersøger sin hunds baggrund ordentligt - d.v.s. hvem er fórældre, bedsteforældre o.s.v. så burde man have et rimelig fornuftigt beslutningsgrundlag omkring, hvorvidt der skal avles videre eller ej.

Og ja - alle vovser er sørme søde (ahhhh ikke helt - jeg er noget bekymret over kæmpe muskelhunde, der bliver brugt som potentforlænger, men det er en anden debat, og ikke noget der hører til her - bare for at sige, at det med at alle er søde, er lidt med forbehold - også fordi jeg er bange for dem selv. Vi har skam en i familien, så jeg kender da en på nærmeste hold).

• #18   1. mar 2008 Jeg fryser ingen ud pga manglende tavle..

• #19   1. mar 2008 Ja tråden handler om den tone, som der kommer frem, ikke om at hundene er lige gode såde mm.
    Det er nogle få som gang på gang sætter sig for, at nu skal der lige laves en jubelsang, for avl med tavle, og en hetz for avl uden tavle.
    Så hvis en stakkel finder på at oprette en annonce om de søger en hund til at parre deres tæve, så går sangen i gang.
    Selvfølgelig er den berettiget nogle gange, men oftest så
    ender det hurtigt i en talen ned til folk.

• #21   1. mar 2008 Kirsten: hånden på hjertet, hvor mange ejer af en hund uden tavle, har muligheden for at tjekke deres hunds forfædre - mange gange er deres hund jo slet ikke den race de selv tror den er og de ved kun at forældrene hedder buller og berta. Har du tjekket din hund tilbage i rækkerne, inden han blev sat i avl ?- og hvor meget kan du tjekke? for hans forfædre er sikkert ikke tjekket - mange er ikke. Og det er for min skyld også ok, bare folk så vil stå ved at det aldrig bliver det samme som at købe en hund med tavle - det ene udelukker ikke det andet. Det jeg reagere på er når folk siger at man får den samme info med en hund uden tavle

• #23   1. mar 2008 Tak for alle jeres kommentarer- det var da dejlig at høre.. at jeg ikke er helt skør.
    Og ja, jeg ved osse godt, at det måske mest er et mindretal der har denne holdning... men jeg synes nu mest at det er ejeren/mennesket bag den "uægte" hund disse folk taler dårligt om eller går efter - ...
    og jeg har kun været med her på hg siden jul ..men ha været ved at lukke og slukke hele baduljen flere gange fordi jeg blev pi... træt af - at der ikke kan være plads til os alle. Men det afspejler måske meget godt det virkelige samfund udenfor hg.. desværre..

Til... Ninna - med en dejlig dober -pige .
    undskyld men det fattede jeg ikke en fis af ... , men tro hun mener at hvorfor man bliver frosset herinde - er noget fis???

• #24   1. mar 2008 snow: jeg har før kommet med gode råd til folk som ønskede at avle uden tavl og enda fået på puklen for det, men det har været i de tilfælde hvor jeg har fornemmet at det har været fornuftige mennesker som bare ikke vidste bedre. Mennekser som men noget info godt kunne se at de lige skulle få tjekket deres hund for racedisponerede lidelser og kræve det samme af avlspartneren, inden de gik i gang med projektet. MEN dem der bare avler fordi deres hund er sååååå søøøøød, det giver jeg ikke en pind for - alle hunde er søde, men det betyder ikke at lige netop de skal vidrebringe deres gener

• #25   1. mar 2008 Har en hund uden tavle og har kun oplevet en "grim/kedelig" besked til mig ommkring dette.

Denne bruger har jeg så valgt mere eller mindre at ignorere......

• #26   1. mar 2008 Platugler: Jamen jeg har skam "snakket" og nulret bag ører med både forældre og bedsteforældre til Max - og har dermed set dem alle. Ingen halten - ingen åndedrægtnød etc. - men selvfølgelig må min dyrlæge jo tro på mig på MINE instinkter, når jeg kommer og refererer til ham - det er korrekt. Men alle levende væsner kan jo være raske smittebærere af diverse dårligdomme (desværre) og det kan vi ikke altid gardere os imod.
    Men for at holde tråden - jeg synes selv at det er flintrende ligegyldigt om der er tavle på hunden eller ej. Jeg skal ikke være sammen med papiret - jeg skal være sammen med hunden og den er det vigtige ;o)

• #27   1. mar 2008 CH, det er jo selvklart ikke de samme ting, der siges den anden vej - men en masse andre skældsord får man puttet i hovedet ;o)

Ingen kan fritage sig et ansvar for, at debatten bliver dum...

• #28   1. mar 2008 CH *hende den dumme* :
    Det har du helt ret i.

Jeg har også tit været harm over kommentarer i annoncerne her på HG. Tonen er ufattelig hård i nogle af dem. Man går direkte til "angreb" mod sælger i deres annonce over enten deres årsag til at sælge hunden eller andet. Sådan noget burde vel gøres igennem PB systemet og i øvrigt er det imod HG's regler, men det er ikke alle der bliver frosset for det. Så her er tolerancen også en mangelvare. Jeg tænker især på en salgsannonce på en lille hund som åbenbart var en blanding, men annoncen stod under en bestemt race. Ejeren fik simpelthen så mange flæbede bemærkninger i annoncen at jeg græmmede mig ved tanken om at det skulle forestille sig at være voksne mennesker der skrev.

• #29   1. mar 2008 Kirsten: det er jo ikek nok at se på en hund, med mindre du er supermand og har røngtenblik ;O) forfædrene skal jo være dylletjekket inden det kan bruges - nu ved jeg ikke hvilke problemer de racer, som din hund består af, kan have, men at du har nulret dem, gør dem ikke raske.

Jeg har selv haft en boxer, som hoppede og dansede dagen lang, men jeg valgte ikke bare at TRO at hun var sund og rask i hofterne, men fik taget et røngtenbilled og UPS hun havde sørme HD E, så ingen avl der.

Jeg bruger da heller ikke mine hundes stamtavle til noget, ret tit - de ligger i skuffen og jeg er lige så meget sammen med mine hunde som du - MEN der hvor jeg har brugt dem, var da jeg skulle finde min hund og når hun skal i avl - der har jeg noget større mulighed for at finde det rette match

• #30   1. mar 2008 Ja jeg får osse lyst til at opfordre jer alle her på hg til at kigge grundigt på alle billeder der ligger af Lulu... Er hun ikke en ægte langhåret dværg gravhund... så ved jeg sku ikke hvad hun er ? Men uden tavle og nej det handlede ikke om hvor vidt hundene er søde og smukke men om hvordan der blir talt ned til ejeren af den pågældende "uægte" hund

• #34   1. mar 2008 Laila. Hun er en smuk lille een er hun.

• #35   1. mar 2008 platigler: Jamen Max har i hvert fald fået taget røngtenbillede af hofterne - og er superfin.
    Supermans røngtenblik ville være skønt at ha', men her har jeg jo været nødt til at stole på avleren,når han siger at han ikke har fået konstateret noget og heller ikke har hørt fra andre, som han har solgt hvalpe til.
    Nu ved jeg ikke hvilken hund du har, men jeg har efterhånden hørt om, at der er rigtig mange tavlehunde som HAR diverse problemer HD, hjerteproblemer (som var hovedproblematikken ved mine hunderacer, hvorfor jeg valgte at finde nogle hvor der var indblandet en skotsterrier, som ikke skulle have problemet). Jeg har også hørt folk sige, at hvis du f.eks. skal have en schæferhund med tavle i dag, så er det en temmelig dyr sag, hvis den skal købes uden HD - men stadig søde, rare platugle - jeg tror vi skal tilbage til tråden .... eller hvad?

• belinda n
    belinda n Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
    #37   1. mar 2008 hej min er købt på en gård for 4oo kr og er den dejligste hund og det er vel det der tæller,
    har haft schæfere før med papire og super avlet. men er sku lige så glad for mit gadekryds som de ægte

• #39   1. mar 2008 Min Historie:
    Min første "ægte" racehund uden tavle var en fantastisk hund, og hvad folk mener om han ikke havde tavle er mig totalt underordnet.
    Jeg deltog ikke destro mindre i en tråd omkring parringer, hvor jeg åbent og ærligt fortalte om jeg havde købt en stamtavlehund af samme race som jeg havde tænkt mig at jeg skulle have hvalpe på fordi min han var en fantastisk hund. Og jo folk var meget fremme i skoene, og nogle talte i mindre pæne vendinger, men dem valgte jeg at ignorere og derimod lytte til de saglige argumenter der kom frem i debatten. resultatet blev, at jeg godt kunne se det fornuftige i, hvis jeg skule avle så var nødsaget til at kende mine hundes byggesten, og de ting de kunne risikere, at give videre i avl.

Personligt har jeg kun lært en hel det om etik, moral og fornuftig avl, og når jeg vælger en racehund synes jeg at jeg smom minimum bør støtte de opdrættere der har lagt tid, energi og masservis af penge i avlsarbejdet og ikke være med til at undergrave dette arbejde ved at købe ikke racetypiske hunde. Og nu er det jo sådan at genetiske sygdomme ofte har det med at springe en generation eller to over - derfor er stamtavlen et rigtig godt værktøj.

Og en hund er da lige sød og dejlig tavle eller ej, men altså ikke nødvendigvis den race den giver sig ud for at være.

/ Trine

• #40   1. mar 2008 Nå men kan vi eller man konkludere at det er rarest for de fleste - hvis vi acceptere hinandens valg af hund enten m/u tavle. Og at der ikke er nogen af os der kan bruge det - at blive svinet til , fordi man har valgt at købe en hund uden tavle " til noget som helst.
    Det blir man jo ikke bedre hundeejer af og de " uægte" hunde forsvinder jo heller ikke ud i det blå.
    Men tak for alle kommentarer... jeg skal da love for at det var noget der ku folk til tasterne... Fnis smiley på den gode måde Tak !

• #41   1. mar 2008 hov der smuttede lige noget tekst - jeg havde købt en tæve med tavle som jeg ville have hvalpe på - ikke ham, men han skulle være faren

• #43   1. mar 2008 Jeg har en tavlehund, men ser bestemt ikke ned på folk, der har tavleløse hunde.

• #44   1. mar 2008 Jeg synes heller ikke jeg har oplevet folk er blevet frosset ud... men har dog oplevet at folk som er for tavler, virkelig kæmper med liv og sjæl, for at overbevise folkene uden tavler HVORFOR de synes det er bedst at købe med tavle.... og i kampens hede kan det ske der bliver talt ned til folk når de ikke er enige... men synes dog også det er omvendt...

Har tit set folk uden tavle tale ned til folk som tror på tavlen... så som, at tavle folk er snopper osv...

• #45   1. mar 2008 snobber staves det vel..*g*

• #46   1. mar 2008 Hvis jeg så ned på hundeejere der ikke har tavle på deres hunde, så skulle jeg være skizofren, for jeg har verdens sødeste og dejligste lab uden tavle, og 3 gårdhunde med tavle. Tavlen har ingen betydning i om man kan lide en hund eller ej. Tavlen er et redskab som jeg synes er tvingende nødvendig i avlsøjemed.

Jeg elsker dem alle lige højt, tavle eller ej. Men jeg ved godt hvad jeg vil avle på.

• #47   1. mar 2008 Selvfølgelig ser jeg hverken ned på tavleløse hunde eller deres ejere...

Lige så lidt som jeg betragter folk, der ikke ønsker at købe racehund uden tavle som snobber.....

• #49   1. mar 2008 Linda, sådan noget synes jeg heldigvis er rigtig nemt at afskrive som ren og skær uvidenhed - eller provokation :o)

• #51   1. mar 2008 Jeg har aldrig oplevet noget negativt herinde pga min hund er uden tavle :o)
    Jeg jeg har været her inde i 3 år snart (til maj)

• #52   1. mar 2008 jeg stammer lidt med mine jeg'er...

Kommentér på:
Hundeejere m/u tavle på hunden !

Annonce