Hundeejere m/u tavle på hunden ! {{forumTopicSubject}}
Kan det virkelig passe at man her på hg sommetider bliver frosset ud ...?? - Fordi man har købt en(ægte) hund uden tavle....altså eks.vis en gravhund som jeg uden papirer.
Jeg har flere gange set samtaler her, hvor der virkelig blir talt NED til folk., hvis ikke de har stamtavle på deres hund. - Hvis de så oven i købet har det fint med ikke at gå til stævner og i det hele taget synes det går fint uden tavle... ja så går det da helt galt.
Med hensyn til sygdomme, parringer osv. findes der jo stadig dyrlæger der er til for det samme.
Så ja..kære Dyrevenner..hvor blir tolerancen af ??
Det vigtigste må da, være at vore hunde har det godt og blir behandlet ordentligt. Ja det var blot et hjertesuk..
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 337 Svar: 2.580
Min hund har ikke tavle og er ikke ægte noget som helst.... andet end hund.
Når folk er træt af at der sælges "ægte" (for du kan ikke vide om den er ægte når den er uden tavle) er det fordi der sidder avlere derude som gør et kæmpe avlsarbejde. Som tester deres dyr og sætter en ære i at lave gode, sunde dyr.
mar 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 1.100
mine forældres dejlig blandng hund er lgie så skøn, hengiven, kærlig og lige soå meget HUNd som vores rene dobermann med tavle..
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.551
Hundene er søde, tavle eller ej.... Jeg forsøger dog at sikre mig mod de kendte arvelige sygdomme ved at købe hund, hvor man har tjekket for disse. Jeg forsøger også at sikre et godt sind og temperament på den måde... Det udelukker dog ikke at min hund kan blive syg, men jeg kan bedømme hunden ud fra den "linjer"....
mar 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 1.100
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.818
Jeg mener at når bare doktor dyr har godkendt og tjekket, så burde der vel ikke være problemer. Det er vel ikke anerledes end hvis en dværg får et barn med et såkaldt "normalt" menneske?
Eller hvad mener I ???
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.216
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
Så selv om man gør meget som opdrætter, og hatten af for det. Så skal man alligevel tillade andre mennesker at have deres syn på tingene. Og deres syn på at avle med hunde uden godkendelse.
Ja der er nogen som kun tænker på en gang hurtige penge. Men det udeluklker ikke at der faktisk også er seriøse, og jo du kan godt være seriøs med dit kuld, selv om der ikke er en avlsgodkendelse på forældrene.
Men der bliver vi så aldrig her inde enige.
Og det behøver vi heller ikke at være. Men vi skal lade være med at tale ned, og fordømme.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Og jeg tror bestemt ikke, at nogen her på HG mener anderledes.
Der, hvor vandene skilles er, når en hund uden tavle kaldes ægte - for at kunne kalde den ægte, må der være dokumentation for det, og er der ingen tavle er der ingen dokumentation..
En tavle giver ikke en perfekt hund, men den giver nogle fordele i forhold til at udvælge end hund, som har de egenskaber man søger.
Jeg selv ville ikke købe racehund uden tavle.
Og så vil jeg da lige nævne, at diskussionen tavle/ikke tavle har to sider, hvor begge sider står lige stejlt på deres holdning. Der er ingen, der er mindre rigide end andre i den forbindelse ... It takes two to tango ;o)
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 382
Jeg har også en dejlig ÆGTE rottweiler uden tavle og der er ingen der skal fortælle mig at den ikke er raceren pga den ikke har tavle som "bevis".
Jeg synes at det oftest er dem der selv er opdrættere MED tavle som har mest "ondt bag i" og det kan vel være konkurrencen der trykker??
feb 2006
aug 2006
Og man kan da også sige, at hunden jo ikke mister noget ved at have den med sig ;o)
feb 2006
jan 2008
Jeg mener generelt, at hvis man undersøger sin hunds baggrund ordentligt - d.v.s. hvem er fórældre, bedsteforældre o.s.v. så burde man have et rimelig fornuftigt beslutningsgrundlag omkring, hvorvidt der skal avles videre eller ej.
Og ja - alle vovser er sørme søde (ahhhh ikke helt - jeg er noget bekymret over kæmpe muskelhunde, der bliver brugt som potentforlænger, men det er en anden debat, og ikke noget der hører til her - bare for at sige, at det med at alle er søde, er lidt med forbehold - også fordi jeg er bange for dem selv. Vi har skam en i familien, så jeg kender da en på nærmeste hold).
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
aug 2006
Det er nogle få som gang på gang sætter sig for, at nu skal der lige laves en jubelsang, for avl med tavle, og en hetz for avl uden tavle.
Så hvis en stakkel finder på at oprette en annonce om de søger en hund til at parre deres tæve, så går sangen i gang.
Selvfølgelig er den berettiget nogle gange, men oftest så
ender det hurtigt i en talen ned til folk.
feb 2006
dec 2007
Følger: 24 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 109 Svar: 394
Og ja, jeg ved osse godt, at det måske mest er et mindretal der har denne holdning... men jeg synes nu mest at det er ejeren/mennesket bag den "uægte" hund disse folk taler dårligt om eller går efter - ...
og jeg har kun været med her på hg siden jul ..men ha været ved at lukke og slukke hele baduljen flere gange fordi jeg blev pi... træt af - at der ikke kan være plads til os alle. Men det afspejler måske meget godt det virkelige samfund udenfor hg.. desværre..
Til... Ninna - med en dejlig dober -pige .
undskyld men det fattede jeg ikke en fis af ... , men tro hun mener at hvorfor man bliver frosset herinde - er noget fis???
feb 2006
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Denne bruger har jeg så valgt mere eller mindre at ignorere......
jan 2008
Men for at holde tråden - jeg synes selv at det er flintrende ligegyldigt om der er tavle på hunden eller ej. Jeg skal ikke være sammen med papiret - jeg skal være sammen med hunden og den er det vigtige ;o)
aug 2006
Ingen kan fritage sig et ansvar for, at debatten bliver dum...
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 382
Det har du helt ret i.
Jeg har også tit været harm over kommentarer i annoncerne her på HG. Tonen er ufattelig hård i nogle af dem. Man går direkte til "angreb" mod sælger i deres annonce over enten deres årsag til at sælge hunden eller andet. Sådan noget burde vel gøres igennem PB systemet og i øvrigt er det imod HG's regler, men det er ikke alle der bliver frosset for det. Så her er tolerancen også en mangelvare. Jeg tænker især på en salgsannonce på en lille hund som åbenbart var en blanding, men annoncen stod under en bestemt race. Ejeren fik simpelthen så mange flæbede bemærkninger i annoncen at jeg græmmede mig ved tanken om at det skulle forestille sig at være voksne mennesker der skrev.
feb 2006
Jeg har selv haft en boxer, som hoppede og dansede dagen lang, men jeg valgte ikke bare at TRO at hun var sund og rask i hofterne, men fik taget et røngtenbilled og UPS hun havde sørme HD E, så ingen avl der.
Jeg bruger da heller ikke mine hundes stamtavle til noget, ret tit - de ligger i skuffen og jeg er lige så meget sammen med mine hunde som du - MEN der hvor jeg har brugt dem, var da jeg skulle finde min hund og når hun skal i avl - der har jeg noget større mulighed for at finde det rette match
dec 2007
aug 2006
jan 2008
Supermans røngtenblik ville være skønt at ha', men her har jeg jo været nødt til at stole på avleren,når han siger at han ikke har fået konstateret noget og heller ikke har hørt fra andre, som han har solgt hvalpe til.
Nu ved jeg ikke hvilken hund du har, men jeg har efterhånden hørt om, at der er rigtig mange tavlehunde som HAR diverse problemer HD, hjerteproblemer (som var hovedproblematikken ved mine hunderacer, hvorfor jeg valgte at finde nogle hvor der var indblandet en skotsterrier, som ikke skulle have problemet). Jeg har også hørt folk sige, at hvis du f.eks. skal have en schæferhund med tavle i dag, så er det en temmelig dyr sag, hvis den skal købes uden HD - men stadig søde, rare platugle - jeg tror vi skal tilbage til tråden .... eller hvad?
feb 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
har haft schæfere før med papire og super avlet. men er sku lige så glad for mit gadekryds som de ægte
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
Min første "ægte" racehund uden tavle var en fantastisk hund, og hvad folk mener om han ikke havde tavle er mig totalt underordnet.
Jeg deltog ikke destro mindre i en tråd omkring parringer, hvor jeg åbent og ærligt fortalte om jeg havde købt en stamtavlehund af samme race som jeg havde tænkt mig at jeg skulle have hvalpe på fordi min han var en fantastisk hund. Og jo folk var meget fremme i skoene, og nogle talte i mindre pæne vendinger, men dem valgte jeg at ignorere og derimod lytte til de saglige argumenter der kom frem i debatten. resultatet blev, at jeg godt kunne se det fornuftige i, hvis jeg skule avle så var nødsaget til at kende mine hundes byggesten, og de ting de kunne risikere, at give videre i avl.
Personligt har jeg kun lært en hel det om etik, moral og fornuftig avl, og når jeg vælger en racehund synes jeg at jeg smom minimum bør støtte de opdrættere der har lagt tid, energi og masservis af penge i avlsarbejdet og ikke være med til at undergrave dette arbejde ved at købe ikke racetypiske hunde. Og nu er det jo sådan at genetiske sygdomme ofte har det med at springe en generation eller to over - derfor er stamtavlen et rigtig godt værktøj.
Og en hund er da lige sød og dejlig tavle eller ej, men altså ikke nødvendigvis den race den giver sig ud for at være.
/ Trine
dec 2007
Det blir man jo ikke bedre hundeejer af og de " uægte" hunde forsvinder jo heller ikke ud i det blå.
Men tak for alle kommentarer... jeg skal da love for at det var noget der ku folk til tasterne... Fnis
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.494
Har tit set folk uden tavle tale ned til folk som tror på tavlen... så som, at tavle folk er snopper osv...
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.494
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Jeg elsker dem alle lige højt, tavle eller ej. Men jeg ved godt hvad jeg vil avle på.
aug 2006
Lige så lidt som jeg betragter folk, der ikke ønsker at købe racehund uden tavle som snobber.....
aug 2006
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.727
Jeg jeg har været her inde i 3 år snart (til maj)
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.727
Hundeejere m/u tavle på hunden !