{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Erstatning? Det her er unormalt ikk? {{forumTopicSubject}}

Vores tidligere hund Gizmo kom til skade 3 gange og endte med at måtte blive aflivet kun 7-8 måneder gammel. (Gør en lang historie kort, læs inde på ham hvad der skete).
Og vi fik da en erstatnings hund (samme forældre som sidst. Han er nu 6-7 måneder gammel. Og igår kom han til skade. Han prøvede at hoppe op i sofaen (hvilket han ikke plejer) og faldt ned og landede forkert på sit ene bagben. Han pev selvfølgelig, men vi har gerne måtte røre og undersøge uden han sagde noget.
Han har siden da humpet på det og ikke støttet så meget på det, og dyrlægen syns vi skulle vente til idag med at se om det ikke var blevet bedre.
Vi afleverede ham hos dyrlægen i morgen for at de kunne undersøge ham! Det er nu endt med at hans knæskal et løs så den kan dreje helt forkert og sætte sig fast. - han skal derfor opereres, men det kan de først når han er 9 måneder :S Det er vist pga. han skal være færdigudvokset..

Nå.. Men helt seriøst.. Det kan da ikke være os der er uheldige? Vi har ikke stamtavle.. Men opdrætteren burde da få besked på de hunde ikke er til at avle på? Hvad syns i vi skulle gøre? Eller hvad er jeres mening?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erstatning? Det her er unormalt ikk?
  • #1   6. mar 2008 Det er jo ikke en medfødt fejl at jeres hund hopper op i sofaen og lander forkert, så kan ikke se hvad opdrætter skal blandes ind i det for?

• #2   6. mar 2008 Øh?
    Forstår ikke hvad opdrætteren har at gøre med at hunden hopper op i sofaen og falder ned?

• #3   6. mar 2008 Næ du må bare passe bedre på..

• #4   6. mar 2008 JanneH: Er enig. Det var noget andet hvis det var en med født ledfejl som gjorde at hunden var plaget af det, og i derfor skulle operer. Men idet det sker i et fald, så kan opdrætter ikke have noget at gøre med det.

• #5   6. mar 2008 enig med Janne og Jeniki .

• #6   6. mar 2008 Vil sige som Janne, men skal vi sige at det var arveligt, så er der ikke så meget du kan gøre, når det er uden tavle. Der er jo ikke noget "politi", der bestemmer om folk må lave hvalpe når det er uden tavle, selvom forældrene avler nok så ringe afkom.

• #7   6. mar 2008 Løse knæskaller er arveligt på mange småhunderacer....

• #8   6. mar 2008 den gamle havde en form for knogleskørhed. Og så tænker vi om ham her også har det. Vi passer skam på.. Man er jo noget mer over sin hund når det er sket en gang.
    Og nej selvfølgelig er det ikke opdrætteren skyld han prøvede at hoppe op i sofaen, men han har jo kun løftet bagbene et par cm. Så syns det er utroligt..
    Og denne skade minder lidt om vores tidligere hund første skade.

• #9   6. mar 2008 Hvor er det forfærdelig synd for jer og jeres små hunde =o(
    Jeg synes godt nok at de lyder til at være MEGET skrøbelige!!
    Vores hunde tonser rundt og leger vildt, hopper og springer osv. og hopper også op af sofaen. en af dem hopper selv op og ned.
    To af dem er sågar blevet tabt fra en rimelig høj højde, af børn der har samlet dem op =o/ De hopper på hinanden over hinanden osv.

Synes altså det lyder mystisk, at der skal så lidt til før de brækker noget. Det kan da ikke være tilfældigt =o/

• #10   6. mar 2008 det er jo ikke fordi vi vil havde penge ud af opdrætteren.. Syns bare det er synd det skal gå ud ovre andre mennesker at hun bliver ved med at opdrætte på de 2 hunde..

• #11   6. mar 2008 ...GorChi... har samme tanker.. det kan ikke være rigtig at de er så skrøbeligt.. syns andre små hunde vi kender er meget mere "robuste".. der burde da skulle mere til end så lidt.. !?

• #12   6. mar 2008 Karina. JO for søren!! Hvis man prøver at gange forholdene op til Schæfer str. og den laver hop i en højde der svarer der til, så ville det da også være mærkeligt hvis den hele tiden brækkede benene...

• #13   6. mar 2008 Giver du den et godt foder?
    Hvis det er noget fra supermarked, er det ikke godt nok

• #14   6. mar 2008 som jeg skrev øverst. plejer han ikke at hoppe op i sofaen.. han plejer godt at kunne hoppe op i en sækkestol vi har som er næsten lige så høj uden problemer.. og hopper fint ned fra det hele.. men har aldrig ville hoppe op i sofaen..

• #15   6. mar 2008 Og når Gizmo endda var diagnostiseret med Knogleskørhed, så synes jeg nok at i andre skal styre jer med at anklage Karina for ikke at passe ordentlig på! Det kunne tyde på at den kombination giver hvalpe med svage knogler og led!!!

• #16   6. mar 2008 Han får mad fra dyrlægen. Netop pga. den tidligere hund. Så vi er sikre på han får præcis det rigtige. Den gamle fik nemlig noget "billigere" til at starte med, indtil han var kommet til skade 2 gang. så skiftede vi til dyrlægens foder

• #17   6. mar 2008 Og med den viden bør man passe endnu mere på, ikke sandt ????

• #18   6. mar 2008 At hunden muligvis har en arvelig lidelse kan ingen jo vide da den kom til skade... Skal tvivlen ikke komme " opdrætter" til gode.....
    Kender en der havde en newf, der kom tilskade med hoften... Skred på et vådt gulv... 2 mdr. efter viste det sig at hunden havde en svær HD. Den blev ikke foto da skaden skete.. Trods det at newfer er arvelig belastet af HD skal opdrætteren vel heller ikke erstatte sådan en hvalp ....

• #19   6. mar 2008 ...GorChi... Tak for din forståelse. Den "gamle" skulle have amputeret sit ben og stadig have stor risiko for at komme til skade igen. så derfor valge vi (sammen med dyrlægens bedste råd) og aflive ham.. og det er nok den sværeste beslutning jeg har taget i mit liv..

• #20   6. mar 2008 Vi passer utrolig godt på ham vi har nu.. lader ham aldrig gå på trapper osv. og stadig uden af bære på ham konstant. Selvfølgelig er det en uheldig fejl. Men at der ikke skal mere til at han kommer sådan til skade syns jeg er utroligt..
    Syns nu bare også det er synd han skal leve med dét resten af hans lange liv

• #21   6. mar 2008 Jeanett. Man kan jo ikke have sin hund i favnen 24 timer i døgnet. Det er sgi da svært at passe på en hund som brækker benene bare den laver et lille spjæt.
    Derfor vil jeg mene at en aflivning er det bedste. det er jo ikke et værdigt hundeliv hvis en hund skal skånes i den grad.
    Karina: i har gjort det bedste for jeres dreng, ved at lade ham få fred og jeg håber ikke for jer og jeres lille Monty at i skal igennem det samme igen =o/

• #22   6. mar 2008 Hvor gammel var den da den kom til skade? og hvordan gik det bagefter? Eller var det ikke til at redde?

• #23   6. mar 2008 Håber vi heller ikke.. og også derfor vi spørger andre til råds. ikke for at få negative svar smiley Vi har fulgt dyrlægens råd til punkt og prikke..
    Og syns det er synd at det skal gå ud over flere end det har gjort i forvejen..
    Ved enlig ikke helt selv hvad min holdning er.. Men det er hårdt at komme igennem sådan noget

• #24   6. mar 2008 Enig med Marianne det samme skete med min Fonzie og det skal opdrætter ikke have skyld for...

Men lyder da mærkeligt at din lille hund har så dårligt.., hva har dyrelægen sagt om hans kænskaller (er det aveligt eller pga. hoppet)? Ville da infomere opdrætter om at du har samme problem igen og på en pæn måde sige han/hun skulle overveje at stoppe avlen på de to hunde... Men elles kan du ikke gøre noget og slet ikke når det er uden tavle...

• #25   6. mar 2008 Det er også frygtlig synd, og i kunne jo heller ikke vide at han også var skrøbelig eller meget uheldig.
    Men nu bliver det den helt store opgave at passe ekstra meget på ham...

• #26   6. mar 2008 ok.. og jeg frygter også desværre det væreste.. men håber det bliver godt igen.. Tak for jeres svar.. Er på arbejde så vil smutte igen, men læser jeres svar igen i aften smiley

• #27   6. mar 2008 Misha, lige mine ord.

• #28   6. mar 2008 Karina. Og det eneste i kan gøre er selvfølgelig at fortælle opdrætteren om jeres oplevelser med hundene så de ved det. Det kan jo være at der måske er andre fra kuldet som har lidt samme skæbne. Så har opdrætter i hvert noget at tage til efterretning.

Det skal lige siges at knogleskørhed og svage led i den grad hænger sammen. og knogleskørhed er til dels arveligt. Mere end 50 % af knoglemassen kan forklares ud fra arvelighed. Men så ses det oftets inden for de første år, som jo også er tilfældet i denne sag.

Det må ikke handle om skyld, for der er ikke nogen som med fuldt overlæg laver hvalpe med knogleskørhed eller arvelige defekter i det hele taget. Men jeg ville som opdrætter ikke kaste mig ud i risikoen ved at gentage den parring yderligere.
    Det er så bare min mening =o)

• #29   6. mar 2008 der er købskontrakt på ham..
    det er ikke et spørgsmål om det er et uheld eller ej da skaden skete, men et spørgsmål omkring skaden kunne have været undgået hvis han havde haft normale knogler/led.. (hvis altså de ikke er normale)

Og det der med at passe bedre på holder ikke.. man kan ikke gå og holde en hund i poten 24 timer i døgnet (0;

Men hvad kan en stamtavle som en købskontrakt uden stamtavle ikke kan?

• #30   6. mar 2008 Opdrætteren er klar over skaderne med vores første hund da vi som sagt fik vores nuværende som "erstatnings" hund.

Kommentér på:
Erstatning? Det her er unormalt ikk?

Annonce