VAGTSOM {{forumTopicSubject}}
Kan man selv træne sin hund til at være vagtsom??
Læste lige et indlæg om hvordan kvindens hund reddede hende fra de bidske gravhunde...
Indtil videre er Neliie meget tilbageholdt ang. ting hund ikke helt forstår eller kan se.. f.eks. en lyd på et andet værelse hvor vi ellers alle sammen er i stuen.. Så kigger hun kun, og kan, hvis hun er tæt på døren, bakke væk. som om hun er bange..
Jeg kunne godt tænke mig hun var mere nysgerrig, og ville se om tingene var som de skulle være..
Samtidig kunne jeg godt tænke mig, at hun i fremtiden vil passe på sin familie. og beskytte os, som den tidligere indlægsindehavers hund gjorde..
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 343
Hun er stadig kun en hvalp, som ikke er så selvsikker endnu. Når hun kommer over hvalpealderen, finder hun ud af hvem hun er og hvem hun skal passe på. Og så har du en dejlig vagthund, ingen tvivl om det.
Jeg ville ikke allerede nu begynde at lære hende at gø ved lyde osv. Så risikerer du en hund, som gør af ingenting.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
okt 2007
jan 2007
Men mere i forhold til at den skal beskytte som sådan:o)
Men ellers enig med dig Linda -ingen grund til at lære hunden at gø af alt muligt -det finder de som regel tidsnok selv ud af (og så kan man begynde at lære dem at lade være *G*)
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 47 Svar: 200
En hund, er hovedesageligt, et værktøj for os mennesker, det har de været siden vi så dem første gang.. det tror jeg folk glemmer herinde..
Og Ja.. ville heller ikke træne hende i det.. hun gør nok i forevejen.. hehe..
Ville bare høre om det var noget man skulle forberede dem på
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
man forventer at hunden ved at det er os der er chefen, men samtidig ønsker vi at den påtager sig nogle chefroller - den holder jo ikke.
Som Linda siger, så er det fint at lære hunden at sige til hvis der er noget eller der kommer nogen, men derefter skal den blindt stole på at så klare vi mennesker problemet.
Sker der så noget voldsomt, ja så vil hunden helt sikkert bidrage med sin hjælp, til at beskytte flokken, men hele tiden med vished om at det er chefen der styre slagets gang.
Ellers risikere man at ende op med en hund der mener at det er den der bestemmer hvem der må kommer på besøg i hjemmet osv
okt 2007
Hos os er jeg ikke vild med at folk bare vader ind at vores dør uden at ringe på. Ringer de på, starter hundene med at gø. Jeg sætter dem af og åbner derefter døren. Hvis ikke de ringer på, fortsætter drengene med at gø, selv om gæsterne er kommer langt ind i huset. Lidt som om at de skal fortælle mig, at nu kommer der altså nogen.
dec 2007
Platugle(r) :)... Hun skal bestemt ikke selv styre slagets gang, men nu er jeg sikkerhedsvagt, og ville også gerne kunne bruge hende i job øjemed..
okt 2007
Fredag aften og nat var jeg til et badmintonstævne, hvorfor jeg sov meget længe lørdag. Omkring kl. 13 ringede telefonen, det var naboen som skulle bruge sin nøgle til motorcyklen (den har vi liggende for en sikkerheds skyld).
Jeg var alene hjemme, men dørene var ikke låst da Klaus, min bedre halvdel, var kørt på arbejde fra morgenstunden af. Naboen havde selv forsøgt at hente nøglen hos os, men Zolo (min yngste hund) havde ikke ladet ham komme ind. Han havde pænt blokeret indgangsdøren og hver gang naboen havde taget et skridt frem havde Zolo lige brummet lidt højere. Så naboen gik slukøret hjem og måtte ringe til mig i stedet.
Zolo vidste jo at jeg sov og ikke lige havde tænkt mig at stå op. Så jeg mener bestemt at der er vagthund i alle hunde.
jan 2007
dec 2007
Det er lige sådan jeg vil ha det..
Jeg tænker også meget på fruen.. Ville gerne når hun gik tur om aftenen med Nellie alene, have det sådan at kommer folk for tæt på, uden mor har sagt god for det, markere hun lige at de skal tage et skridt den anden vej. ingen misforståelser nu, jeg snakker om inden for en meters penge..
dec 2007
okt 2007
Daniel, jeg er sikker på at Nellie nok skal blive sådan med alderen.
Jeg er desværre meget mørkeræd.... Og når jeg går tur med drengene om aftenen, kan jeg godt mærke på mig selv at jeg er lidt bange. Og så træder min ældste hund Idol i karakter. Ikke at han går frem mod andre eller noget, han er bare mere opmærksom. Og jeg tvivler ikke på at hvis nogen kommer for tæt for at gøre mig ondt, så vil begge hunde forsvare mig.
jan 2007
Du vil altså lære hunden at den skal beskytte din dame -i virkeligheden skal hunden have tiltro til at din dame beskytter den ellers skal den gå rundt og være på vagt hele tiden, og det er ikke fordelagtigt, da det kan give andre problemer i forhold til deres forhold til hinanden)
Og hvad så når du går ned af gaden og nogen folk er nødt til at passere tæt forbi pga den plads der nu engang er på et fortov -er det så ok hunden gør osv?
Det synes jeg ikke det er
dec 2007
okt 2007
Hunden skal, som mine, træde til hvis fører bliver for usikker. Jeg kan absolut gå alle steder med mine drenge (begge på én gang) uden nogen problemer overhovedet.
Jeg tror at Daniel mener "om hunden vil forsvare, hvis det værst tænkelige skulle ske". Og det tvivler jeg bestemt ikke på.
feb 2006
Ligesom Linda, så er jeg meget utryg når jeg går ude og det er mørk - jeg forventer ikke at min hund tager over og at det er den der skal vurdere om noget der dukker op, evt er en trussel mod mig - det er mig der ved hvad der er en trussel og skulle det komme til et overfald, ja så ved jeg da at min hund vil forsvare flokken, det vil sige mig og denselv. MEN det er mig der vurdere om det er en trussel vi møder - da det jo er mig der er chefen og derfor tage de beslutninger
dec 2007
Og du skal have ret til din mening. Jeg behøver nu ikke respektere den.
For mig, betyder min families sikkerhed alt i verdenen. Om det betyder at andre folk får et gø med på vejen, rager mig sådan set lidt.
okt 2007
Heldigvis har hundene en størrelse der gør at jeg ikke risikerer at nogen hopper på ryggen af mig mens jeg går med dem *s*
dec 2007
Jeg vil ikke have min hund skal gø og gnurre af folk..
jeg vil bare skulle sige, rolig, eller godaften til folk så Nellie ved de er ok..
Tror også Nellie ville kunne mærke på mor eller far, at de er usikre og at det er nu hun skal være vagtsom..
okt 2007
feb 2006
nå men jeg smutter - er på job, så der er ting der skal ordnes
okt 2007
okt 2007
dec 2007
Vi venter så stadig på at mor får fri..
jan 2007
Hermed ikke sagt at den ikke må forsvare mig såfremt der rent faktisk skete noget (ikke at jeg tror reiki ville gøre andet end slikke dem til døde *G*), men jeg mener bestemt ikke det er hundens opgave at være vagtsom når v går tur -det er MIN opgave at holde styr på om der er farer om hjørnet osv...
Daniel -nu skriver du at du er ligeglad med om folk så får et vov med på vejen -det ser jeg så som et problem. Når man har hund så skal man tage hensyn, hvilket vil sige at man bestemt ikke tillader hunde at gø af andre folk. Tænk over at ngen måske kunne være bange for hunde, og helt generelt synes jeg det er unødvendigt og tåbeligt at lade den gøre det endsige opfordre til det
-hvilket billede giver det af hundeejere? Og hvorfor er det nødvendigt?
Og nej du behøver ikke tage mit råd -men jeg har vel lov at skrive mine tanker til det alligevel?
jan 2007
dec 2007
Mener stadig jeg vil have det bedst med at Nellie "skubber" folk lidt af vejen, til fordel for at en eller anden får et lille chok.
Og så kan vi jo så gå tilbage til folk med løse hunde.. ikke..
Det kan godt være at fru hansens skindøde gravhund, eller labber er noget så sød og gammel. Men som du siger, kan folk ikke li hunde, skal der absolut ikke gå løse hunde nogle steder.
jan 2007
At andre idioter ikke kan tage hensyn giver da ikke mig tilladelse til at være ligeså hensynsløs???
Nu har jeg ikke lige tjekket, men går udfra det ikke er en lille skødehund du har?
Mon så ikke det at hunden er med, i sig selv er nok til at folk vil vælge en anden at lægge sig ud med?
At bruge hunden til at skræmme folk (lidt sat på spidsen) synes jeg er fuldstændig uacceptabelt, og bestemt ikke godt for det ry hundefokket i forvejen har som nogen der ikke tager hendyn osv...
Og jeg der selv har hund ville da i øvrigt blive træt af at skulle passere dig og din hund hvis den er truende overfor mig hver gang -husk på at jeg ved ikke at dn ikke gør noget, kun at den ser/opfører sig truende,
dec 2007
Den skal være vagtsom, som hele emnet er bygget om omkring.
En anden tanke i mit hovede.. Hvis vi går på smalle stier forbi hinanden, skal din snor godt nok være stram (30 cm) for at din hund ikke kommer i kontakt med mig..
Hvad skulle jeg så gøre, som meget meget bange hunde ikke elskende person??.. hoppe op i busken?
jan 2007
Blot at det ikke er særlig smart at have en hund der skal skræmme folk væk.
Du skriver:
Skrevet: 16-03-2008 00:53:22
Fantastisk...
Det er lige sådan jeg vil ha det..
Jeg tænker også meget på fruen.. Ville gerne når hun gik tur om aftenen med Nellie alene, have det sådan at kommer folk for tæt på, uden mor har sagt god for det, markere hun lige at de skal tage et skridt den anden vej. ingen misforståelser nu, jeg snakker om inden for en meters penge..
Det læser jeg som at den ikke bare skal springe til hvis du/damen rent faktisk bliver overfaldet, men osse at den skal virke som "advarsel" -kom ikke for tæt på, jeg passer på hende! -og det er det jeg ikke mener er ok.
Og som jeg allerede har skrevet -hvis du vil bruge din hund til vagt-arbejde (det er et af dine argumenter) så skal den uddannes til det, og det er ikke noget man bare lige selv gør.
Det består nemlig ikke i at hunden skal rende rundt og være på vagt hele tiden, men i at den er MEGET lydig og har lært at det er en leg at holde et menneske "på plads" til hundeføreren kommer og tager over.
-den er på det tidpunkt ikke ude i at beskytte, men har lært at når den gør sådan når den får kommandoen, så er der en bold e.l. på vej
-altså leger vi kun...
(dette var blot et eksempel, der er jo mange andre opgaver en sådan hund skal kunne løse)
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 139 Svar: 1.056
Han er jo også kun en hvalpedreng på 8 mdr. ca.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.300
Jeg tror, at hunde ikke behøver, at lære at være vagtsomme........det kommer helt af sig selv i den givne situation. Man skal huske, at hvis man begynder at træne hunden i forskellige situationer, hvor man gerne vil have, at den passer på, så må man være klar over, at hunden nemt kan misforstå situationer og reagere uden det er nødvendigt.
Den kan jo ikke se om det er sjov eller alvor.
Vi har ikke lært Emma det mindste........er ikke tilhænger af den der "pas på mor" o.l
Når vi går tur ignorere hun alle mennesker m.m de vil snakke for det vil hun gerne. Men en sen aften hvor vi var ude , at gå fulgte der en mand efter os........vi gik på steder hvor man faktisk kun vil gå hvis man har hund med....altså....ind imellem buske o.l. selvom stien er lige ved siden af.......manden flugte sku med.
Emma holdt øje med ham men sagde ikke noget........indtil han var indenfor ca 5-10 meter så vendte hun sig om og brølede af fulde kraft imens hun gik imod ham (hun havde snor på)...........så skal jeg da love for, at han kom afsted.......puuuha jeg var ræd
dec 2007
Ja lige præcist!.. der var det jo dejligt at have en vagtsom hund ikke..
Og det er det jeg mener.
VAGTSOM, IKKE agressiv som folk misforstår det til at sku være..
Hun sku bare være på mærkerne.
Michelle!!.. Det du snakker om er desideret politi hund, hvilket ikke er tilladt som vagt. Som vagt må du ikke slippe din hund løs, der er faktisk regler om at din hund maks må vøre 30-50 cm fra dig som vagt.
Hund skal være opmærksom, give tegn ved lyde, gø ved ting der ikke er som de skal være.
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.752
Jeg har gået som hundefører - også i den private sikkerheds branche.
Er dog uddannet hundefører i flyvevåbnet.
I mine øjne er det en forkert type hund du har valgt, hvis du vil bruge den i dit job. Der er ikke tavle på din hund, så den er ikke FCI godkendt som brugshund.
Og en hund der bruges i det job du har - skal være meget veluddannet.
Du har et service job, det er jo ikke alle du møder på din vej der er "bad-Guy´s" tværtimod. Og som hundevagt - må din hund ikke gå løs, den skal føres i snor HELE tiden.
Jeg er altså lidt træt lige nu, men håber det jeg skriver giver mening.
Ellers uddyber jeg gerne senere Gg
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.417
hej daniel
hvis du godt kunne tænke dig at træne nellie som brugshund tror jeg du vil mest glæde af at få hjælp af en proffesionel, da det er en hård og sværd opgave at gøre alene og uden råd, både for din families skyld men ikke midst for nellie skyld.
men det at være vagtsom kommer helt af sig selv, hunde er vagstsomme af natur, så hvis nellie kan mærke på jer at der er optegnelse til noget, så skal hun nok reagere ingen tvivl om det.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
en amstaff SKAL være glad for andre mennesker, det er racen fremavlet til..
Racen er ikke en vagthund
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
dec 2007
Sheila.-- Som det du nu så meget er... Bør du også vide, at jeg selv vælger min hund, og om jeg vil have den med på mit arbejde som vagt.
Du bør også være studset over at jeg skriver om netop reglementet omkring vagthund. at hunden præcist som du også skriver, skal føres i snor!.
Jeg skriver lige for sidste gang!!! Jeg ønsker ikke en desideret VAGTHUND! men en vagtsom hund.. Der er jordens til forskel.
Jeg har fået mit svar forlængst.. En hund bliver vagtsom med tiden..
END OFF STORY!!..
At hunden skal have stamtavle er da fuldkommen ligemeget.. jeres hunde med stamtavle gør ikke jeres hund mere værd i mine øjne.
JANNE!... Min hund er mere end glad for mennesker, og det skal hund selvfølgelig altid være!
dec 2007
dec 2007
Fortæl mig hvad det er jeg vil???..
Tror slet ikke du er inde i samtalen..
okt 2007
Jeg siger ikke at stamtavle hunde er bedre end hunde uden jeg siger bare at forat få godkendt sin hund i et seriøst vagtselskab skal hunderacen være fci godkendt - og bestå brugshunde prøven.
Det du ønsker er en hund der er på mærkerne, det er jeg fuldt ud indforstået med. Og det er jo i sig selv fint nok - for enhver hund vil være på mærkerne når det gælder.
At du siger du selv vælger din hund, ja det er korrekt, men det er meget trist at det også gælder i dit job. Det er nu engang min mening. For vagtbranchen bliver desværre ikke taget mere seriøst end som så.
Og nej jag kunne ikke studse over dit indlæg vedr reglerne - for der var jeg igang med at skrive mit.
Men jeg kan jo kun give dig ret i at det er sådan det er.
Men mit håb er - at der også i vagtbranchen kom mere kontrol - og bedre uddannelse
men sådan er der så meget
okt 2007
Og sine folk for den sags skyld.
Men det er jo en håbløs kamp, når der er selskaber der springer over hvor gærdet er lavest, og er ligeglade.
Meen det siger jo sig selv, at der så heller ikke bliver sat de store krav til dem man ansætter - og det gør det jo kun billigere og nemmere.
Sørgeligt nok
jan 2007
Du vælger så at ignorere det øvrige jeg har skrevet -nemlig at du selv skriver at du ønsker hunden skal sige"hold afstand" når damen går med den...
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
"... men nu er jeg sikkerhedsvagt, og ville også gerne kunne bruge hende i job øjemed.."
Og så siger du at den skal markere/gø af folk når din dame går med den, men lige bagefter skal den ikke - den skal skubbe. Det er lidt svært at fortælle præcist hvad du vil når du ikke selv ved det, men AST'en er en menneskeglad race og det er at modarbejde dens natur at skulle til at anvende den "mod" mennesker.
okt 2007
VAGTSOM