{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.017 visninger | Oprettet:

hva nu og Hvem har skylden 2 {{forumTopicSubject}}

I henhold til denne tråd: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=200204

Vil jeg gerne sige et par ting som efterfølgende er kommet til min viden!!!

Tæven var IKKE på gårdspladsen men på en af MARKERNE som lejer ingen adgang har til!!!

Han var 110% klar over hun var højløbsk!

Og så lige et ekstra spørgsmål.

Kan man tvinge ham til hun skal have en abort sprøjte? Da vi på ingen måde finder parringe koretk eller etisk forsvarlig og ikke vil lægge navn til denne parring? (i tilfælde af hen ikke vil ha abort sprøjte på hende)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hva nu og Hvem har skylden 2
  • #1   11. apr 2008 Jeg ved ikke om du kan tvinge ham til og give hende en abort sprøjte.

    Men hva siger manden selv til det hele?


  • #2   11. apr 2008 Borthe med Bæstet -
    Hun skriver da også at hun vil have at den skal have en abortsprøjte?!? Spørgsmålet er bare om hun kan tvinge ejeren af tæven til det...


  • #3   11. apr 2008 Borthe med bæstet: jo jer er... og vi ven´ter på at daton for hans sterilation tid skal komme (da den har været bestilt en tid men der er ventetid) så det er ligesom planlagt...

    Men hva nu hvis han ikke vil have hun skal ha abort sprøjte? (han er ved at flytte JUBIII)


  • #4   11. apr 2008 den er svær... det er jo et uheld set i mine øjne burde han ha holdt den i snor eller hjemme i det mindste hvis den er højløbsk.. du kan jo ikke kennel eller ej gøre for at din hund bryder ud af en indhegning.? man laver jo ikke med vilje et hul til den.
    bliv da enig med manden om hvad der skal ske smiley


  • #5   11. apr 2008 skal du ikkebruge ham i avl siden han skal kastereres?

  • #6   11. apr 2008 Du kan ikke tvinge ham til at give tæven en abortsprøjte desværre. Hvis det kom til en sag, kunne han endda måske forlange at du skulle betale omkostninger eller dele heraf i forbindelse med hvalpene (uanset om han vælger abort eller ej), hvis du får skyld eller delvis skyld.

    Men som Borthe siger, så kan du jo forklare om alt hvad der nu findes af ulemper ved parringen samt hans ansvar hvis de ikke er raske.
    -og så håbe at han lader sig overtale.


  • #7   11. apr 2008 lillefisen: nej han har HD og skal derfor ikke bruges i avl...

    Borthe: er ved at få fat i DKK men hold da helt op der er lang ventetid...


  • #9   11. apr 2008 Pernille: Ja det har vi, hans må være i den have der følger til lejligheden, men det overholder han ikke og vi har sagdt det til ham flere gange... og han må enda låne vores hundegård til hende hvis han vil.... men marker og gårdsplads er faktisk forbudt område for hans hund med mindre den skal i hundegården overfor gårdspladsen eller skal med ud at gå eller køre...

  • #11   11. apr 2008 har ikke læst den tidligere tråd men reglerne siger at en tæve i læb skal være forsvarligt indelukket (eller i hvert fald på et område hvor hanhunde ikke kan komme ind..

  • #12   11. apr 2008 jeg kan forstå han rejser.
    mon ikke det ville være det bedste af finde lejere, der ikke har hund. altså lave en lejekontrat, hvor husdyr er forbudt.

    jeg mener, helt klart at det er ham, der har skylden og håber, han går med til abortsprøjten.
    det er noget rigtig øv


  • #13   11. apr 2008 der var engang en sag hvor en hanhund havde "brudt ind" i en stald til en tæve i løb, der kom ejeren af hanhunden til at betle, da hunhunden var forsvarligt lukket inde

  • #14   11. apr 2008 Connie: nye lejer er fundt og de har INGEN dyr...

    Har nu talt med DKK og selv om min han er med DKK-tavle gør det ikke at jeg ikke kan avle gennem dem da de siger at juridisk er det tæve ejerens egen fejl og ham der hænger på det hele... (pyha er lidt lettet)

    Bliver det nødvendigt vil jeg stadig gern ebetale ½ delen af abort sprøjte...


  • Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 144
    #15   11. apr 2008 Så vidst jeg kan forstå, så bliver hvalpene til blandingshunde. Det er tit at gadekryds ikke er genetisk belastet for forældrenes racetypiske fejl. Hvis ejeren af tæven påtager den økonomiske side, kan jeg altså ikke se problemet.

  • #16   11. apr 2008 Tine -det er ikke rigtigt. Generne skelner jo altså ikke mellen racer -en hund er en hund.
    Og har begge forældre arvelige sygdomme er hvalpene ligeså udsatte som hvis de havde været racerene


  • #17   11. apr 2008 I teorien må jeg faktisk give Tine P ret... Nogle sygdomme skal nedarves fra samme gen fra begge forældre for at give symptomer. Hvis hundene er af forskellig race, kan deres sygdom sidder på to forskeliige gener, selv om symptomerne er de samme og så bliver hvalpene ikke syge.

    Dette er MEGET forenklet, da arvelighed og gener er noget kompliceret noget at komme ind på, og jeg vil da også til alle tider fraråde avl på syge hunde, da man aldrig kan være sikker på, hvordan blandingen af genere reagerer.


  • #18   11. apr 2008 Tine

    Nu er HD jo ikke en raceskavank, men en meget alvorlig sygdom som rammer hunde på tværs af racer.


Kommentér på:
hva nu og Hvem har skylden 2

Annonce