433 visninger
|
Oprettet:
Mad på bordet... {{forumTopicSubject}}
Kan du lade din hund være alene i stuen, når der står en tallerken med mad på sofabordet uden den spiser det?
Hvis ikke, hvad gør du så for at undgå det?
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 382 Svar: 4.891
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 304 Svar: 2.888
Når næsen kommer lidt for langt frem behøver jeg bare sige "Trunteee"
aug 2006
dec 2007
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 3.831
Hun spiser heller ikke af sin egen mad mens hun er alene, tror bare hun snupper min futsko og lægger sig over i kurven med den og sover til lugten af sure tæer
dec 2007
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Men vores nye hvalp, han er godt nok en nysgerrig fætter, så han skal lige opdrages noget på det punkt.
Vi gør det, at hver gang han sætter forpoterne op på bordet, siger vi NED. Ikke hårdt, men så han ved vi mener det.
Hvis han hopper op på bordet (han er en lille springfidus), så råber vi NED og så løftes han ned, hvis han ikke når at hoppe selv. Der lyder det måske nok lidt hårdere, især fordi man lige opdager det og skal reagere hurtigt.
Håber han får det lært - SNART.
aug 2006
Spørgsmålet går på, om hunden lader en tallerken være, når der IKKE er nogen i rummet sammen med den...
Maden står på et sofabord.
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 655
Hun tager heller ikke hundeguffer hvis de skulle ligge og flyde på sofabordet.
dec 2007
Men sådan har det bestemt ikk været altid.
Da hun var lille havde vi en skål med hundekiks og godbidder stående på sofabordet i stuen, vi gik en halv times tid, og da vi så kom hjem stod der en meget glad og mæt hvalp og bød os velkommen
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 304 Svar: 2.888
aug 2006
Nu spiser vi aldrig i stuen, men det er helt sikkert, at hvis der stod mad der lige i rette højde, så kunne han ikke lade det være - hvis han vel at mærke var alene i rummet. Når der er nogen kunne han ikke finde på det.
Hvis vi ikke opholder os i stuen, gør han stort set heller ikke, og vi kan godt have en pose slik liggende uden der sker noget ved det. Mad - der ville jeg ikke stole på ham over en dørtærskel...
DERFOR - når vi har noget liggende på sofabordet, som hunden rasende godt kan lide, så lader vi ham ikke være alene med det.
Hvad gør I andre?
Synes I, det er rimeligt at forlange, at en hund skal have den slags selvkontrol, eller synes i, det hører med i hundeopdragelse?
feb 2007
dec 2007
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 382 Svar: 4.891
aug 2006
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 863
feb 2007
Har du set nogle af de hundeprogrammer "Hunden eller mig" med Victoria Stillvell (tror jeg hun hedder).
Der har bla. været en hund som gik i skraldespanden ude i køkkenet. Hun satte en bevægelses-sencor på spanden, så når hunden nærmede sig, blev der pustet/sprøjtet luft eller vand ud i hovedet på hunden. Det hjalp. Og det var noget der kunne gøres, uden at man var i rummet.
Ved så ikke lige hvor man finder et sådan udstyr henne ?
aug 2006
Og arbejdet er noget mindre :o)
Jeg synes ikke det er et problem, når en hund tager mad fra et bord i næsehøjde, når der ikke er nogen tilstede. Madsøgning er så grundlæggende et instinkt hos hunden, at det altid (for de madglade) vil være et djævelsk arbejde at vænne den af med...
dec 2007
Så de ved at mad på bordet ikke er tilgængeligt når man ikke har arbejdet for det først.
aug 2006
Men der er godt nok en forskel, når den er alene og ikke under kommando....
Med et madøre tror jeg faktisk, at det er noget nær umuligt at opdrage sig ud af.
feb 2007
Men det ville jo være dejligt, hvis man nu skulle spise ved sofabordet, at man kunne gå ud i køkkenet efter kartoflerne eller sovsen, når man dækker bord, uden at man risikere at bøfferne er spist når man kommer tilbage.
Eller man lige har glemt vandet til maden, så er hele aftensmaden væk fra bordet !
aug 2006
Her i huset forsøger vi ikke... Hvis det er aktuelt, så kalder vi jo bare hunden med os.... Problem solved...
feb 2007
Sådan kan man jo også gøre
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Og hvad man gør? Sørger for at fjerne maden fra bordet vel:o)
dec 2007
Men vi har gjort det med øvelser at man lægger en godbid som hun skal lade ligge hvor man først starter med at dreje en runde og giver hende lov til at tage den og så øger afstanden mere og mere til man slet ikke er i rummet mere, så tager hun den først når der bliver sagt værsgo.
Plus hun godt ved det er vores mad på bordet, og tror godt at hun ved at for hun får lov til at smage, så skal hun lade det være til vi har fået noget.
Men som sagt, så har man ikke altid kunne gøre det med Emma.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.524
aug 2006
Han ville savle gulvet i stykker :o))))
dec 2007
Hun bliver så desperat til tider, hvis det er rigtig kræs. Så stiller hun sig ved siden af mig sådan "hallo, jeg er her altså også"
Men nu tror jeg faktisk lige jeg vil prøve at gå ud i køkkenet mens den her mini pizza står her og se hvad der sker..
Det er længe siden der har stået mad på bordet
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 337 Svar: 2.580
Vores hund tager ikke mad på bordet medmindre der ligger godbidder.
Han ved simpelthen ikke at den mad vi spiser han være henvendt til ham og så skal han altid vente til der bliver sagt værs'go
Vi kan sagtens have en tallerken stående på sofabordet mens vi lige render efter noget i køkkenet ;o)
Jeg har én gang oplevet han har taget noget fra bordet. Vi havde sidet og hygget en aften og da vi gik i seng lå der en skumbanan helt alene tilbage i en skål. Om morgenen da vi kom ned ser min mand lige ud af øjenkrogen at Tiger napper den. Vi kigger bare på ham og vupti kom "bananen" ud igen... tilbage i skålen i hel tilstand ;o)
Han lignede en der tænkte: Hov jeg tror da ikke det var mig der gjorde det!?!?!
aug 2006
Jannipigen, jeg kan lige se den lille vuf sidde der med sit uskyldige blik, og en snasket skumbanan i skålen :o))))
Min gamle hund kunne ikke lade sukkerskålen være om natten, hvis den stod på bordet.
Vores forglemmelse blev altid afsløret af tydelige tungemærker og sukkerkorn over det hele..... :o)))))
Heldigvis smagte han kun lige lidt på det.. ellers havde vi nok haft en temmelig hyper hund :o)))
dec 2007
Hun holdt sig i skindet, lå fint på sofaen lige ved siden af pizzaen, så kiggede ud ved døren, og hun lå sådan ligesom hvis en vi har set en rigtig lækker fyr, men ikke vil afsløres i at kigge.
Tror hun lå og dæmpede sig selv
Så hun kan stadig den gamle. Men til gengæld, så snart det er gået op for hende at hun ikke får noget af det, så går hun først ud i køkkenet og spiser lidt af sin egen mad, så går hun hen til sofabordet og prøver diskret at snuse til tallerknen og så får gulvet hele snuseturen i jagten efter krummer bagefter!
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Min venindes hund, stjæler maden mens den står på kogepladen hvis man forlader køkkenet, og den farer over det hvis man taber noget (bliver spændende at se hvordan han vil tacle det når deres datter begynder at kravle/gå rundt evt med mad i hånden/munden)
Så de kan ikke lade noget stå i et rum de ikke er i, og alligevel skal man holde øje, for det er da sket at han snupper det alligevel
aug 2006
Det er også hårde betingelser at skulle stå imod sådanne fristelser... Lille pus da ;o)
dec 2007
Hun fik også godbidder for det..
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Men jeg kan ikke have noget som helst spiseligt liggende, hvis jeg forlader hjemmet helt..
Luna har taget mange ting fra mit køkkenbord: chips, rugbrød, havregryn og flere andre ting..
Og så har hun hugget poser med kattefoder (sækkene havde stået der i flere uger på det tidspunkt) og krattet hul og spist halvelen af indholdet..
Det var da hun var på slankekur på kun nedsat mad.. så tilsatte jeg grønsager og det hjalp *G*
Men hun går stadig på bordene, hvis der er det mindste.. Når jeg ikke er hjemme... Men jo, jeg kan godt gå ind i et andet rum..
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 239
Hverken på spisebordet eller sofabordet....
Og vi spiser alddrig ved sofabordet, højst slik, men det bliver holdt i hånden istedet for.
Men nu har vores hund jo også nået en størrelse hvor sofabordet er så lavt i forhold til hende at hun ikke engang kan bruge det til at hvile hovedet på når hun står eller sidder. Det kan hun tilgengæld snart med spisebordet, så det prøver vi i hærdigt at vende hende af med.....
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
Men er det nu slik der ligger, ja så er det altså ikke altid den virker med Fluffy, for hun er godt nok en slik mund uden lige... Men hun er klart blevet bedre ingen tvivl om det..
maj 2006
Følger: 66 Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 4.093
maj 2006
Følger: 66 Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 4.093
dec 2007
Men i det store hele er det nok mere held end forstand, selvfølgelig kan man træne, men kan da godt se det nok ikke er alle der falder for den...
Hendes tørfoder står også fremme i sækken, og det rører hun heller ikke.
Engang efter en bytur kom jeg hjem og lavede mad, spiste ikke det hele og faldt i søvn med det på bordet, dagen efter stod jeg sent op og skulle skynde mig i aftenvagt.. Da jeg kom hjem stod maden der stadig.
Det ville selv jeg da ikke kunne modstå
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
mar 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Hunde: 13 Emner: 304 Svar: 1.922
Arthur har før præsteret at sidde ved siden af en meget velduftende tallerken i måske 10 min eller mere, uden at røre det.
Der er bare en savle pøl under ham
Tror egentlig bare at de har lært det via den alm NEJ øvelse.
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 32
Jeg mener ikke man kan forlange den slags selvkontrol af sin hund. De bliver aldrig fodret lige så mætte som vi er og deres lugtesans er meget bedre. Man kan sætte sig selv i deres situation og springe frokosten over, og til aften lave ens livret, og den skal stå på bordet UDEN at vi selv må røre det, det er der ikke mange der har selvdiciplin nok til. Jeg ville ihvertfald ikke kunne lade det stå. Hvorfor så forlange det af min hund? Den kan jo ikke se nogen årsag til at føde bare skal ligge der og ligge...
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.777
Ja vi kan ha' mad stående på bordet uden at Laura noler det....
Men også kun efter nogle meget hårde ord da hun et par gange havde stået på sofaen med forpoterne på sofabordet og spist...
Det var nok for Laura at få skæld ud...
Men tror ikke at det er så nemt med alle hunde. Ved at nogle bliver mere fristede end andre og nogle hunde er mere selvstændige end andre. Så en metode virker ikke på alle....
Til gengæld fatter Laura så ikke at hun IKKE må ligge i vores søns store, bløde siddebamse og sove... På trods af intens skæld ud hver gang... Noegngange glemmer vi at vænne bamsen på hovedet og så kan vi være sikre på at hun ligger der...
Og på trods af at bare jeg kigger på hende så ved hun at den er gal..
Så herhjemme er en blød oversized bamse mere fristende end alverdens mad på sofabordet..
Mad på bordet...