Spørgsmål til HAN hunde/hvalpe ejere {{forumTopicSubject}}
Hejsan
Håber nogen af jer han hunde/hvalpe ejere har lyst til at dele jeres erfaring med mig, så jeg kan blive lidt klogere på min lille han hvaps.
Hvornår begyndte jeres hanhund (hvis overhovedet) at "pisse" deres territorium af - vel at mærke INDEN FOR husets 4 vægge?!?
Vores hvaps er nu godt 10 uger og er lige pludseligt begyndt at tisse (nogen gange blot smådryp) inden for. Han er ellers blevet grundigt tissetrænet og har pudsigt nok som oftest kunnet holde sig hele natten fra dag 1 af. Han har også gjort det flere gange i sin egen kurv og en enkelt gang dryppet på min kæreste. Jeg var godt klar over, at problemet kunne dukke op, men bare ikke så tidligt i en alder, opmend han er en mand med et stooort M. :o)
Derfor, hvad er jeres erfaringer med det og hvordan griber man problemet bedst an???
Tak for evt. input/råd!!! :o)
Kati
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.185
sep 2004
Følger: 57 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 643 Svar: 3.041
Jeg tror IKKE han tisser sit territorium af.
maj 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 34 Svar: 366
okt 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 106 Svar: 1.812
maj 2005
sep 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 279
Han kan jo fint holde sig hele natten igennem, hvilket også bekræfter os i, at blæren ikke fejler noget. Han ved også helt klart, hvad det går ud på, men han er ganske udspekuleret og som sagt en stor mand inde i en lille krop. Faktisk lettede han ben for første gang i dag, og det er jo heller ikke helt almindeligt i så tidlige en alder - måske det var en svipser. :o)
Men jo, han skal snart re-vaccineres, så hvis ikke det er blevet bedre, vil jeg da helt sikkert vende det med dyrlægen...
Men det er jo altid rart at høre om andres erfaringer!!!
feb 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 129 Svar: 2.653
okt 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 106 Svar: 1.812
af ude han har aldrig gjort det inde han er 15 md
han har selvfølig haft uheld inde da han var lille men aldrig tisset tereitorium af inde
maj 2005
sep 2005
I de første 14 dage var der kun få svipsere imellem, der kan tælles på een hånd, men nu kan han dryppe 3 gange inden for 5 minutter lige efter han har været ude, så han er absolut IKKE trængende.
Jeg har som sagt kendskab til få andre tilfælde i en så tidlig alder, så det er set før. Spørgsmålet er, hvordan man bedst griber det an, for han skal IKKE have lov til at markere sig på den måde... what so ever!
maj 2005
maj 2005
sep 2005
Nope, han hverken humper eller dominerer på andre måder endnu, men som nævnt lettede han ben i dag (nok en instinktiv svipser) og en gang har jeg set ham slå ud med bagbenet i jorden efter han lavede stort. Alt sammen ting, han er alt for ung til endnu...
MEN det er tydeligt allerede, at han har et stort ego, han gerne vil hævde, hvorfor vi også skal være på vagt med ham, så han ikke render om hjørner med os på sigt. I dag blev han gjæffet lige op i hovedet af en fuldvoksen han gravhund (trods alt en del større end han selv er endnu) og han gav bare igen uden nogen former for tegn på underkastelse. Altså, han er "barn" endnu, så det kan være af ren dumhed, men samtidig måske også et tegn på, at han ikke er den bange type af slagsen.
maj 2005
sep 2005
Vi skal nok få hånd om det, men vil jo gerne gøre det mest rigtige fra start, så vi får det bedste resultat. I og med, at vi efterhånden kender størrelsen af hans ego, så ved vi også godt, at det er NU, vi skal sætte ind, inden han tror, han har magten.
Men må da indrømme, at jeg aldrig har set en så lille hund puste sig op på den måde. ;o) Lige nu kan man kun grine over det, men klart den ikke går, når han er større. Men tror nu også, at der nok skal møde ham en hund en dag, der sætter ham på plads. Det har han behov for. :o)
maj 2005
sep 2005
Skal også siges, at hans første møde med en fremmed hund sammen med os var en 1/2 årig gravhundetøs, der mildest talt smeltede på stedet, da hun så ham. Hun var vitterligt nærmest genert bare ved syne af ham, og da hun så endelig vovede sig helt hen, så smed hun sig på stedet med alle 4 i vejret og har kastede sig stolt over hende. Så det var jo som smør til hans ego... dog legede de helt vildt fedt sammen bagefter og det var skønt at se.
Men nu skal han meget snart møde 2 voksne kastredede hanhunde (atter gravhunde), så det skal blive spændende at se hans og deres reaktion...
sep 2005
Det er slet ikke det, snakken går ud på. Vi undrer os blot over denne pludselige adfærd fra hans side efter 14 dage uden problemer overhovedet. Det er jo klart, at det tager tid, for nogen mere end for andre. Men hans pludselige adfærdsændrig i så drastisk en grad, giver da stof til eftertanke... hvilket også er grunden til mit skriv.
maj 2005
Spørgsmål til HAN hunde/hvalpe ejere