{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.239 visninger | Oprettet:

hjælp, adfærsproblemer {{forumTopicSubject}}

hej allesammen
det er længe siden jeg har været på HG men jeg er meget fortvivlet over min grif Svenne og da jeg ikke kender andre med racen håber jeg i vil komme med jeres kyndige vurdering eller mening:o)

Problemet er således:

Svenne er 10 måneder, og han har desværre nogen personlighedstræk jeg ikke kan komme til livs.

1. svenne er MEGET hanhund og vi kan simpelthen ikke få ham renlig... Han tisser her hjemme, og han tisser når vi er ude ved venner og familie. ca 20 gange og det er bare afmærkning... han har endda pisset op af min svigermors ben:o/ gæt hvor flov jeg blev hehe...

2. Svenne er meget slem ved den ene af mine maine coon katte, og han har gjort den så bange at den sidder og gemmer sig for at undgå at få tæsk af Svenne. Han vil kontrolere dem, og hvis de laver pludselige bevægelser angriber han.
Ringer det på døren angriber han.
Har de været for tæt på hans mad angriber han.
har de været oppe ved os og kæle står han klar til at angribe når de går ned.... og alt sammen bliver værre:o(

3. Svenne kommer op og slås med andre hunde, og han har en meget besynderlig adfærd overfor andre hanhunde... Det er meget svært at forklare, men han virker som om det slår klik i hovedet på ham, og han går konsekvent i røven på dem selvom de prøver at vige væk fra ham. Han er fuldstændig ligeglad om de knurre, viser tænder eller bider, det er som om det bare gør ham endnu mere nærgående. Han forstår slet ikke hundesprog, eller også ignorerer han det i meget stor stil.... han kan kun beskrives som nærmest i en trance lignende tilstand? jeg har altid haft hunde, men ham her er der simpelthen noget galt med... alle der kender Svenne siger det samme, og flere mener at han simpelthen er indavlet eller bare sindsyg hmm...

4. Svenne jagter fremmede mennesker hvis han kan komme til det, og gør af dem og har to gange taget fat i buksebenet på dem... det samme med børn. Det der går igen er at han bliver helt hysterisk hvis mennesker opfører sig anderledes end han kender og kan kontrollere... fx spiller bold, råber, løber i grupper m.m.

5.Svenne har tendens til at være mad agrasiv, han gør ikke noget ved os, men man kan se han ikke er tryg. Hunde og katte flyver han i flæsket på, og ærligt talt er jeg nervøs når der er fremmede mennesker eller børn omkring ham... Jeg ved hvor tosset og ustyrlig han bliver hvis det lige slår klik for ham, og jeg kan jo ikke satse på altid at kunne nå at gribe ham når han flipper..

Det var lidt af mine problemer, og jeg er forståeligvis temmelig fustreret.... Jeg anser bestemt mig selv for at have god viden om hunde, og jeg har aldrig nogensinde oplevet nogen af mine hunde med så extrem adfærd som ham... vi har prøvet alt hvad vi kunne for at ændre på disse ting, men intet virker..

Jeg ved at det ikke er typisk griffon adfærd, eller hundeadfærd generelt.... og hvis vi ikke snart finder en måde at "normalisere" ham kan vi ikke beholde ham...
han skal kastreres nu her, men min dyrlæge som kender svenne godt mener kun at det kan fjerne dele af problemerne hvis vi er heldige...

Svenne kommer forresten fra en dårlig opdrætter, og det har helt sikkert meget at sige.

Jeg håber ikke i vil tro det er små problemer det her, eller at jeg ikke ved noget om hunde, men det er jo ret svært at beskrive i tekst, og jeg håber i vil komme med forslag til hvad jeg kan gøre?

har i oplevet noget lignende med jeres griffoner?

på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp, adfærsproblemer
  • #1   23. apr 2008 Uha kan godt forstå, at du føler dig temlig frustreret - for mig lyder det som om, at han forsøger at dumminerer alt og alle ink. dig selv - du er nød til at sige fra over for ham, ikke at du skal blive vred, men du skal træne ham noget mere og vise ham at de gode oplevelser kommer fra dig - han skal sidde pænt før han må spise osv. og så skal du lære ham hvad nej betyder :-))

  • #2   23. apr 2008 Puha... det er godt nok en ordentlig omgang problemer på samme tid. De hænger naturligvis sammen mange af dem, men jeg synes helt ærligt at du skal få professionel hjælp, og jo hurtigere jo bedre.

    Det lyder som om, at problemerne er af en så alvorlig karakter at du skal have en adfærdsbehandler ud og vurdere Svenne, samt hjælpe dig med at komme videre.



  • #3   23. apr 2008 Jeg tænker da lige HOLD DA OP den hund er vist gået langt over grænsen, hvis jeg var dig ville jeg få en adfærdsbehandler hjem og se på ham og det kan kun gå for langsomt.. Jeg vil ikke komme med nogen råd når jeg aldrig har mødt hunden, men det med han angriber jeres kat/katte hvad gør i når han gør det???

  • #4   23. apr 2008 Jeg synes ikke at du skal søge råd herinde, men hos en adfærdsterapeut....
    Det lyder ikke som et problem os "selvlærte" kan klare og du vil helt sikkert få tusind forskellige meninger....


  • #5   23. apr 2008 Lisa

    Jeg vil helt klart også anbefale at I kontakter en proffessionel adfærdsbehandler. Og I skal nok allerede nu begynde at forberede jer på, at noget af det første der vil blive foreslået er at kastrere ham.


  • #6   23. apr 2008 ulla
    ja jeg kan forstå at det kan virke sådan, men Svenne dominere ikke mig, han hører efter hvad jeg siger mht tricks, indkald, værsgo før han spiser og han har respekt for mig... så derfor tror jeg simpelthen ikke det kun er det... jeg tror mere at det handler om at han kæmper for at beholde sin plads på rangstigen overfor andre... men der er jo så mange andre ting i det også...
    vi har altid opdraget ham med en masse positivitet, ros og opleveler, men er han slem får han også skideballer og til tider et dask i måsen hvis det blev nødvendigt...
    kan ikke trænes vi har prøvet, og prøver stadig:o)


  • #7   23. apr 2008 naja
    jamen når han angriber så får han skæld ud, og selvfølgelig hiver vi ham væk fra hans "offer" han kommer ikke op og sidde netop for han ikke skal blive bekræftiget i adfæren. vi prøver så godt som muligt at distrahere ham i situationer hvor vi ved han kan blive gal ved at få ham til at sidde eller lægge sig og så får han godbid hvis han bliver... men det er sjældent han klarer det, netop fordi han ligesom bare slår fra i hovedet og freaker ud...



  • #8   23. apr 2008 jeg har været i dialog med en terapeut, men jeg synes bare det er fustrerende at jeg kun bliver rådet til at gøre ting jeg allerede har prøvet, og som bare ikke virker?

    Det er hårdt for en hundeejer at indrømme, men jeg kan godt selv se at der er noget unormalt over ham, og jeg har søgt med lys og lygte efter teknikker råd der kunne hjælpe, men er bare løbet hovedet mod en mur...


  • #9   23. apr 2008 Hvis der er tale om indavl eller bare dårlig avl tror jeg ik det er noget man kan ændre på. Uanset hvor meget man arbejder med hunden kan man jo ik ændre dens gener.
    Hvis du føler du kan overskue det ville jeg hvis jeg var dig kontakte en professionel igen. Det kan umuligt være rart at stå med en utilregnelig hund.
    Jeg står selv med en hund der højst sandsynligt er et resultat af dårlig avl, så kan sagtens sætte mig ind i din frustrationer.


  • #10   23. apr 2008 cappy j
    nej det er også det jeg er ved at indse, at der måske ikke er noget jeg kan stille op... men det er jo ikke en rar tanke, for man elsker dem jo selvom de så er mere eller mindre sindsyge hehe...
    jeg har et svagt håb med at en kasteration vil hjælpe, men hvis det ikke gør ved jeg sørme ikke hvad jeg skal stille op.... jeg har ikke så meget fidus til terapeuterne, hende jeg talte med virkede ikke til hun vidste hvad hun skulle stille op med ham... andet end de ting jeg selv har prøvet, og uden held desværre.....


  • #11   23. apr 2008 Lisa - det er jo svært at komme med råd når problemerne er SÅ alvorlige. Enten er han ikke ordentligt sosialiseret, har en brist eller er syg og har voldsomme smerter, som viser sig i hans opførsel. Går udfra at du er 100% sikker på han er helt rask ... ???

    Du skal helt klart have professionel hjælp, og IKKE kun en dialog - vedkommende skal se Svenne og hans måde at opføre sig på.


  • #12   23. apr 2008 svenne er sund og rask han er blevet tjekket grundigt, han er blevet socialiceret meget fra han var helt lille, og netop derfor er det jo endnu mere underlligt... han går tur hver dag, har altid leget med andre hunde, af begge køn, han møder masser af mennesker af alle tænkelige typer.... men stadig bliver han sådan?


  • #13   23. apr 2008 Jeg ville få dyrlægen til at tjekke Svenne igennem efter evt smerter, få han kastereret og for alles sikkerhed smide en mundkurv på ham og holde ham væk fra andre løse hunde indtil I kan se hvor stor effekten af kasterationen bliver.

    Samtidig vil jeg have en rigtig dygtig og erfaren adfærdsbehandler på sidelinien, så I så småt kan tage fat når testesteronniveauet falder. Denne kan også hjælpe med at få katten tilbage på benene igen.

    Ellers ved jeg ikke hvad I kan gøre udover at give jeres kat et fristed (man kan evt hænge hylder op på væggene udenfor hundens rækkevidde som den kan bruge til at komme rundt i huset på og lave et rum hvor den kan være i fred for ham, hvis I ikke vælger at give den et nyt hjem. Det KAN jo godt være at Svenne kommer på andre tanker efter nødderne ryger... Men bliver det ikke bedre ville jeg personligt skaffe mig af med den ene (hunden ville jeg lade sove ind eller katten til et nyt hjem)...


  • #14   23. apr 2008 Lisa- Og det er netop det der gør det så forbistret svært, for man elsker dem jo stadig ubeskrivelig meget på trods af deres fejl.

  • #15   24. apr 2008 Du snakkede om på et tidspunkt at Svenne havde enormt dårlige tænder...
    Har i fået ordnet det, for ellers er det nok en god smertegrobund som gør ham usikker oven i alt...


Kommentér på:
hjælp, adfærsproblemer

Annonce