Hvornår går man over til voksenfoder? {{forumTopicSubject}}
Hej hej.
Vi har en hvalp, Nala, som er fra 3. december. Altså på snart 5 måneder. Min dyrlæge snakkede noget om, at han havde god erfaring med at give "store" hunde (plus25 kg) meget hurtigt voksenfoder. Hans argument er, at de derved vokser langsommere og dette er bedre for hundes knogler.
Jeg har læst at hvalpefoder indeholder masser af kalk iforhold til voksenfoder, og dette er jo også vigtigt for knoglerne.
Han henviste til et forsøg med grand danoir, hvor hundene fik en meget flottere og stærkere krop ved meget tidlig voksenfoder.
Nala er en blandning mellem en shapendoes og en border collie. Dyrlægen tror hun kommer til at veje 25-30 kg.
Nogen der har erfaringer med ovenstående?
Lige nu får hun mad 2 gange dagligt, og foderet er hvalpefoder fra ProPlan...
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Men ved ikke om der er forskel på små hunde og store hunde i den retning. De store hunde er jo lidt længere om at vokse færdig, så måske de skal have hvalpefoder lidt længere ??
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.584
Det er sandsynligvis derfor han anbefaler voksenfoder...
Men ville det mon ikke være bedre at få noget hvalpefoder, der er specielt til de helt store racer?
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.364
Det er da begge relativt små - mellem-hunde.
Jeg vil sige max. 18-20 kilo.
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.584
I så fald, vil jeg nu nok sige, at dyrlægen skal undlade at sammenligne dem med grand danois!
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 1
Tror heller ikke på hun kommer til at veje så meget, som dyrlægen sagde.
Jeg tror jeg vil snakke med min opdrætter, og indtil videre forsætte med hvalpefoderet.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.524
Det gør jeg selv med min Aussies. En aussies ligger på en voksen vægt omkring 20 til 25kg. og mine hvalpe har vokset meget fint og 'ensartet'... :o)
dec 2007
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 300
dec 2007
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 300
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 31
Vores mastiff har aldrig fået hvalpefoder, kun fuldfoder fra magnusson.
Vores eurasier "kører" på large breed start fra olivers og skal skifte til voksenfoder når han er 12 mdr.
Hvornår går man over til voksenfoder?