712 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Marie G
Marie G
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 26

Råd til valg af foder Råd til valg af foder

Der har sikkert været flere indlæg om dette emne, og nu også en hel gruppe om det, men nu spørger jeg altså lige her alligevel.

Vi skal have en labrador hvalp og i den forbindelse vil jeg lige hører hvilken foder der kan anbefales. (Jeg ved ikke endnu, hvilket mærke kennelen fodre med, og det kan selvfølgelig være smart at fortsætte lidt med det)

Der er jo stor prisforskel på foderet, og det hænger vel til dels også sammen med kvaliteten. Meen, det ku jo være at det halvt så dyre var lige så godt som det allerdyreste. Dog har jeg i hvert fald hørt fra andre, at det billigste, f.eks. fra Bilka el.l. er knap så godt, da hunden ikke optager særlig meget fra maden. Det er selvfølgelig meget vigtigt for mig, at min hund for noget næringsrigt mad, så den kan vokse sig stor og stærk:-)

Pedigree synes jeg ligger i et fornuftigt prisleje, er der nogen der har erfaringer med det?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd til valg af foder
  • #1   30. apr 2008 Vores hvalpe har fået henholdsvis Royal Canin og hvalpefoder fra Olivers. Jeg synes, det er meget vigtigt, at man vælger et kvalitetsfoder, og bruger det så længe de vokser (meget gerne det, som de er vant til fra opdrætteren)

Men jeg tror det udelukkende er en smags-sag om man anbefaler det ene frem for det andet. Hvis hvalpen vokser som den skal. Er glad og livlig. Har blank pels og klare øjne - så er foderet fint til lige den hvalp!

• #2   30. apr 2008 Jeg ville ikke bruge pedigree.. fordi jeg synes ikke det er godt for hunden..

Min hund spiser det skam.. men hans pels bliver mat, og synes ikke næringen i det er særlig godt.. Jeg giver 300kr i stedet for 5 kg Hills (jo mere du køber jo billigere er det) mener det er 10kg for 400-500 og tilgengæld har man noget godt foder.. og 10kg holder altså længe.. selv med en stor hund smiley

• #3   30. apr 2008 Jeg har altid brugt royal canin eller eukanuba selvom det er dyrt... Jeg mener ikke man kan sætte en pris på ens hunds helbred.. Det er vigtigt at de får noget ordentligt foder når de er små

• #4   30. apr 2008 Og som karina siger.. det er forskelligt fra hund til hund.. smiley

Min søster gav deres hund ahslan foder fra olivers, eller Hills.. men han fik diarre og havde det ikke godt med det.. de gik til dyrelægen og kiggede igen på noget andet dyrt mad.. også sagde han.. jamen i helt forkert på det her er det. også gav han dem et lidt billigere mærke smiley .
    Og det fungere ashlan helt fint meed:)

• #5   30. apr 2008 jeg fodre med Olivers
    men jeg vil råde dig til at fodre med det kennelen bruger, ihvertfald de første mdr. og så kan du jo skifte senere, hvis du synes.
    det har jeg altid gjort når jeg har fået ny hvalp i huset.

• #6   30. apr 2008 eukanuba skal man ikke købe.. de tester på dyr. og det er virkelig frygteligt..

15 kg hills scienceplan puppy largdebreed som er til hunde som når de er voksne vejer over 25kg koster 514kr. men i zoozity kan du få 10% rabat også kostet det ca 440kr.

• #7   30. apr 2008
    http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=iams&Player=wm

(link fjernet)

(link fjernet)

• #8   30. apr 2008 Peter- den sag om eukanuba er der rettet op på for længst.

• #9   30. apr 2008 det var i fjernsynet igår på animal planet......

• #10   30. apr 2008 Her har vi altid brugt Royal Canin-synes,at det er et super godt foder-hvor der er alt det,som de skal ha´ for,at være sunde.

• #11   30. apr 2008 Må tilstå at min gamle husky-tæve endte med et ret billigt foder de sidste år, hun levede. Jeg prøvede ALLE de dyre mærker, og der var bare ikke noget som helst af det, hun ville spise nok af, til at holde sig i god foderstand.

Så fik jeg anbefalet Chudleys Origianal med tilsat honning (et foder i en middel-prisklasse i dag - men dengang var det billigt) og det spiste hun så med velbehag, indtil vi mistede hende som 13-årig...

• Marie G
    Marie G Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 26
    #12   30. apr 2008 Tusind tak for alle de gode råd. Jeg vil starte med at høre kennelen hvad de bruger af foder.

• #13   30. apr 2008 God idé Marie og held og lykke med den nye hvalp.....

• #14   30. apr 2008 Peter- Lad mig gætte.....var det peta der stod bag.
    De er jo kendte for at rippe op i gamle sager

• #15   30. apr 2008 Marie G - du har ret, der har været hundredevis af tråde om hvilket foder man skal vælge, og der er rundt regnet ligeså mange meninger om det, som der er brugere på HG ;o)

Jeg syntes du skal følge de råd din opdrætter giver dig omkring fodring. Hun/han har sikkert gode erfaringer med det foder de anbefaler, og så er hvalpen jo vant til det. Lige bortset fra, hvis de fodrer med billigfoder fra supermarkedet.

Det er VIGTIGT du fodrer med kvalitetsfoder igennem hele opvæksten, dvs. til hunden er 1½-2 år gammel, og jeg mener ikke at Pedigree hører til kvalitetsfoder.
    Og, ja, du har ret, kvalitet hænger sammen med pris. jeg fodrer med Royal Canin som passer til min race - R.C. har lavet et foder specielt udviklet til Labrador, og der er forderprogram fra hvalp til voksen, så jeg vil da anbefale dig at bruge det produkt.

Du kan jo også tage en snak med din dyrlæge omkring fodring - men hvis din dyrlæge handler med et andet produkt, skal du nok indstille dig på at han/hun vil anbefale det i stedet for, så er det jo op til dig, hvad du vil vælge.

• #16   30. apr 2008 vi bruger format til Samson. www.formatdanmark.dk/

• #18   30. apr 2008 Marie G - her kan du læse om R.C. s foderprogram til Labrador Retriever

Baby http://www.breednutrition-rc.com/files_dev/baby.php#
    Junior http://www.breednutrition-rc.com/files_dev/junior.php
    Adult http://www.breednutrition-rc.com/files_dev/adult.php

Du kan så dykke ned i de enkelte produkter og læse om hvad der er vigtigt for hvalpen/hunden i den alder produktet er lavet til....

• #19   30. apr 2008 Hill´s... pris = kvalitet!!! Og begynder man at regne på det, er det slet ikke "så" meget dyre. Kvaliteten er bedre, hunden skal ikke ha´ så stor en mængde.... = der kommer heller ikke så meget ud i den anden ende smiley + mindre mængde = mindre penge!!!

Jeg har brugt Hill´s i 15 år, og kunne ikke finde på at prøve andet smiley

• #20   30. apr 2008 Maria G - der er selvfølgelig flere produkter på markedet, hvor kvalitet og pris svarer til R.C.s, men jeg har ingen erfaringer med dem, derfor vil jeg ikke udtale mig om dem. Men du kan f.eks. bruge tid på at læse R.C.s foderplan, også finde produkter der kan give hunden det samme, og som har en pris der passer til dit prisniveau.

Men som udgangspunkt vil det være en dårlig idé, at fodre din hund op på et middelmådigt produkt, som ikke dækker de behov hunden har i vækstfasen. Det er en jungle med det foder ;o)

• #21   30. apr 2008 Louise J har ret - hunden skal ikke have så store mænger foder som ved billigprodukterne + foderydnyttelsen er højere = mindre lort ;o)

• #22   30. apr 2008 Hvis din hund ellers er sund og rask, og det må man vel forvente den er når du får den hjem.

Så vælg et foder uden kornprodukter, biprodukter (affald såsom fjer, blod, knogler osv)
    Sørg for at der står et reelt kødprodukt som første prioritet.

Selv bruger jeg Olivers og er mere end tilfreds.

RC har jeg mindre gode erfaringer med pga det høje korn indhold, men det er forskelligt fra hund til hund og ejer til ejer.

Pedigree som du spørger ind til holder jeg mig langt fra... da korn, biprodukter og E numre er faste ingredienser... dvs det er ren junk, spild af penge. (selvfølgelig kan hunde overleve på det... mennesker kan også leve af skrald, men er det hensigtsmæssigt?)

• #23   30. apr 2008 Pedigree er junkfood.

Jeg ville fodre det kennelen fodrer med, hvis hunden trives og foderet er til at få fat i for dig.

Ellers ville jeg vælge et af de bedre mærker: Olivers, Regal Pet Food, Eaglepack, Hills, Royal Canin

• #25   30. apr 2008 Peter den Eukanuba sag er bare ældgammel.
    Eukanuba er rigtig godt. Vi har brugt det længe. Det er såmænd ik dyrt.

Kommentér på:
Råd til valg af foder

Annonce