{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Stressleg eller aktivering.. ?!? {{forumTopicSubject}}

Jeg er godt klar over at boldleg er en stressleg for en hund...
Ikke desto mindre kaster jeg tit bold med Laura på engen. Har en "kastearm" så bolden flyver ca 100 m ved hvert kast og Laura er helt vild og blodig efter bolden...
Hun er helt hjernedød og har kun øjne for bolden når vi har den og kastearmen med - I forhold til når vi bare går almindelig tur, så er hun helt normal og velafbalanceret..
Derfor bliver kastearmen også kun taget frem når vi skal kaste og derefter lagt væk igen når vi kommer hjem...

Hvis hun ikke lige ser hvor den lander ( kaster den ud i tuer og højt græs ) leder hun til hun finder den....

Men så er mit spørgsmål :

Hvis hun bruger 15 minutter på at lede efter bolden i det høje græs - Og hun leder virkelig koncenteret efter den og ikke andet / Er det så stadig stressleg eller er det blevet til aktiveringssøgehalløj ?!


( PS - Lad nu være med at tage denne tråd alt for dødsensalvorligt ! ;-P )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stressleg eller aktivering.. ?!?
  • #1   3. maj 2008 Jeg vil mene, at det er stress så længe hunden kører højt..

    Hvis hun falder til ro imens hun leder efter bolden er det aktivering, hvis hun derimod farer afsted og knap har tid til at trække vejret, så er det stress..



  • #2   3. maj 2008 Nina -
    Altså hun kører stadig højt , men afsøger området i langsom galop.. Men du har nok ret i at det stadig er stress for hun falder ikke ned før vi kommer hjem alligevel...


  • #3   3. maj 2008 Må bare lige spørge hvorfor du aktivere din hund med noget som du ved stresser den, stress er usundt. Hvorfor gemmer du ikke bare bolden så hun ikke behøves at stresse?

  • #4   3. maj 2008 Altså det er vel ikke et problem at lege lege som gør hunden stresset, hvis den falder ril ro rimelig hurtigt og ellers ikke er stresset normalt.

  • #5   3. maj 2008 Charlotte -
    Hvis jeg gemmer bolden kan hun jo ikke løbe efter den smiley

    Fordi at min hund elsker det, men falder samtidigt meget hurtigt ned når bolden er væk....
    Hvis hun blev ved med at være urolig og rastløs når vi kom hjem igen, ville jeg ikke gøre det...


  • #6   3. maj 2008 Tine -
    Kigger over på Laura som ligger på sofaen og er helt fladet ud og ikke til at hive ud af stedet. Sådan er det hver aften - så ville undre mig meget hvis hun var stresset lige nu *Ss*


  • #7   3. maj 2008 Det øjeblik en hund bruger sine naturlige instinkter vil jeg ikke kalde det for stressleg, så ville hun ikke kunne koncentrere sig om at finde bolden. I naturen er de jo osse "oppe og køre" når de jager, og det er lidt det samme de fortager sig når de henter bolden.
    Og en hund der ellers er velafbalanceret og er som en hund skal være foretager sig ikke noget der stresser den. Så gør den det fordi den syntes det er sjovt. Min egen stopper selv med at løbe efter bold/pind når den ikke gider det mere. Men er oppe at køre når det står på. Vil kun mene at jo mere den skal arbejde for finde bolden, jo bedre. Den får brugt næsen og de små grå.


  • #8   3. maj 2008 Kristine -
    Kan følge hvad du siger smiley
    Forskellen er bare at Laura ikke stopper af sig selv... Når vi kaster bold kommer Terrieren rigtigt op i hende kan man se og hun er oppe i højt gear..
    Jeg stopper legen efter 20 minutters tid..
    Jeg tror at hun ville blive ved til hun segnede hvis jeg ikke stoppede, men det vil jeg ikke lade komme an på en prøve *G*

    Men ja, når bolden ikke er der så er hun helt normal..


  • #9   3. maj 2008 Jeg synes det er synd, at boldleg pr. definition betragtes som stressende.
    Og jeg synes også det er synd, at det at hunden er tændt og kører højt automatisk "diagnosticeres" som stress.

    Det KAN det være.. Men det kan også være drift. Og er det drift, så er det faktisk en leg, der gør hunden harmonisk og velafbalanceret/velstimuleret.



  • #10   3. maj 2008 CH -
    Jeg synes helt klart godt at det i visse tilfælde kan betragtes som stress...
    Min tantes hunde har altid vores totalt hjernedøde boldhunde som man aldrig kunne nærme sig..
    De stod altid og prikkede een i siden med en slimet bold når vi var derhjemme og var helt væk i blikket ....
    Dét er i hvert fald ikke normalt ... Den sidste blev faktisk også aflivet pga kronisk stress ( men det var nok ikke kun boldene der havde skylden )

    Tine .- Ja også derfor at jeg synes at boldleg med min hund er fint, for hun kører ikke højere end normalt i andre situationer smiley


  • #11   3. maj 2008 Stine - som jeg skrev så KAN det være stressende, men er det ikke pr. definition.

    Og når hunde står med bolden i munden og virker væk fra omverdenen, så kan det snildt være, at det er fordi den aldrig får lov til at udnytte den drift, den besidder, og som bolden er et driftsmål for ;o)

    Det handler ganske enkelt om, at aktiviteten er ensidig og ikke tager hensyn til hundens naturlige måde at udleve drifterne på....



  • #12   3. maj 2008 Alt er jo forskelligt fra hund til hund. Nogen køre jo i maks konstant og andre som stine p´s har lært at stresse ned af sig selv. Og ja, bare se på f.eks politihunde. De er på når de ryger bag i bilen, men falder ned ligeså snart vagten er slut. Og da en hund (dyr generelt) ikke kan lyve burde man ikke være i tvivl om det stress eller sjov. Vores er da osse oppe og køre når vi er ude og gå osv. men falder til ro i løbet af 2 min det øjeblik vi kommer ind igen. Tror bare det er spørgsmål om at finde det der passer til den pågældende hund, og så brug de generelle "meninger" som en rettesnor og ikke en diktering af hvad man skal og ikke skal.

  • #13   3. maj 2008 Vi kaster meget bold med Daisy og hun virker altså ikke stresset. Eler også er jeg bare dum og kan ikke se det?

  • #14   3. maj 2008 iiih har fået bærbar og den er lidt sjov at skrive på *GG*

    eler = eller


  • #15   3. maj 2008 Altså vi leger da tit med bold når det er vejr til det, og Mille elsker det. Det første hun sger hen til når vi kommer hjem er at finde en bold som hun kan vise frem eller drøne ud til bolden ude i haven så vi kan spille med henne, og det får vi da lang tid til at gå med omkring en time eller noget.. Men altså det stresser hende da ikk? For hun vil jo gerne selv.

  • #16   3. maj 2008 Jeg ville godt nok nødigt undvære vores frisbee, den er altså guld værd..

    10 min med den og han er færdig.

    Det værste stress legetøj vil jeg mene er pivedyr.. Har højt om flere såkaldte problemhunde, hvor de tog pivedyrene fra dem, og de ændrede total adfærd..


  • #17   4. maj 2008 Når hunde i vild natur jager, så frigives der adrenalin - det samme sker i flugt og andre kraftpræstationer. Adrenalinfrigivelser og stress hænger nøje sammen og længerevarende eller hyppige stress'lege' er negativt, både for hundens helbred og også for indlæringen.

    Jeg bruger selv boldbelønning under træning, men langt fra i alle træningssituationer - efterhånden lærer man hvordan og hvornår en bold kan bruges positivt og med mine hunde er det aldrig bare 'kast for sjov' eller for 'motionens' skyld, men en målrettet og præcis belønning for ekstra flot arbejde.

    Zacho har en meget høj drift og tærsklen mellem hvor han arbejder koncentreret og arbejdsivrigt og hvor han kan begynde at stresse er hårfin, men efterhånden som man lærer en hund at kende, lærer man også at tyde de begyndende tegn på den negative og uønskede stresss.

    Det er lidt ærgerligt at bolden af mange er så 'fy fy', men måske det er pga at den så ofte ses brugt uden omtanke....


  • #18   4. maj 2008 Hulk - det vil du højst sandsynligt, hvis din hund mener at bolden er en belønning i sig selv smiley
    Belønningen i træning skal jo være noget hunden værdsætter og som den virkelig gerne vil have - det være sig kogte hjerter, fiskeguffere, ostetern eller eksempelvis en bold.

    Mange hunde stresser ikke over en bold, men har man en hund, der konstant opfordrer en til, at kaste ting, som den kan apportere - så bør man tænke sig grundigt om mht om en bold eller lign bør indgå i træningen.
    For nogle hunde er en kastegenstand = hvad narko er for en narkoman.

    Som alt andet, så gælder det jo om at kende sin hund - alle hunde er jo forskellige, nogle kan tåle guf i lange baner og andre kan tåle bolde til næsten fri afbenyttelse.
    Nogens hunde kan se børn løbe og sparke til en bold og ikke gide rejse sig, mens en anden hund vil stå på tæerne for, at gribe chancen for at være med.


  • #19   4. maj 2008 Under træning arbejder man meget med hundens stress-niveau. Øvelserne bør tilrettelægges, så de har et skiftevis højt og lavt stress-niveau. Så stress er ikke bare negativt! :o)

    Hvad angår bolde, mener jeg, at det er meget stressende for mange hunde og at man skal kigge på sin hund! Alle hunde er forskellige og man skal se hunden, førman kan vurdere, om den kommer i et for højt stress-niveau eller om det er acceptabelt. Mange træner jo med bolde eller lignende i stedet for godbidderr og her er der tale om en positiv stress.
    Negativ stress er, når hunden ikke kan falde ned igen (man kan godt være stresset, selv om man sover). En hund, der bare står og hopper og gør, for at man skal kaste igen er stresset. En, der kommer hen med den, afleverer og er modtagelig for træning, før den får bolden igen er ikke... MEGET groft sagt! Man skal altså kunne arbejde med hunden før, under og efter boldlegen - altså kunne kontrollere dens stress.

    Phuha... lang smøre! Men min store kæphest, når jeg underviser hvalpeejere.


  • #20   4. maj 2008 Man skal lære at se forskel på drift og stress..

    Det første er ubetinget positivt det andet kan ikke bruges til noget indlæringsmæssigt.

    Desværre er der mange, der ikke kan se forskel på disse to ting...


  • #21   4. maj 2008 *Gg* - Sjovt som tråde kan ændre mening...

    Først var den lidt sådan "ej bold er stressende" men så ændrer tonen sig og så er bolden rigtigt godt smiley

    Men ingen tvivl, min hund er en af dem der mister al virkelighedssans når vi leger med kastearmen/bolden og hun ænser KUN den.... Hun kører i højeste gear og tungen hænger langt ud af munden på hende fra starten af legen...
    Men eftersom at hun hurtigt slapper af når vi kommer hjem, synes jeg at det er fint nok smiley


  • #22   4. maj 2008 har lige et spørgsmål så.. Nico har en tiger hale som han han tit henter som vi så skal lege med, så skal vi enten ruske lidt i den eller kaste den.. bliver han stresset af det??

  • #23   4. maj 2008 Boldleg er jagt for hunden og i jagten er der stress og det gør at hunden yder mere, det er der som sådan ikke noget usundt i. Men hvor mange gange i løbet af en time er det lige at en hund jager? Hver gang vi kaster bolden startes en ny jagt for hunden, for den har jo lige afleveret byttet og det er sgu ikke sundt! Jeg har ikke noget imod en bold derr bliver brugt fornuftigt, men forstår bare ikke hvorfor folk ikke bruger den tid på fornuftig aktivering istedet. Det eneste i opbygger er kondition, lav da nogle sjove øvelser istedet, det trætter nemlig hunden og så brug bolden evt. som beløninng engang imellem,.

Kommentér på:
Stressleg eller aktivering.. ?!?

Annonce