{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

Ny hundelov i Danmark {{forumTopicSubject}}

Med de mange angreb der kommer på hunde og mennesker i Danmark, bør man måske overveje, om man skal lave en "ny" hundelov i Danmark.
Mit forslag er, at den skal gælde alle racer, og ikke kun feks. kamphunde. Det skal være gerningen og ikke racen der skal straffes. Vi ved også at forbud mod hunde racer ikke virker.

Her er følgende ting, som jeg mener en ny lov skal indeholde.

1). Hunde skal holdes i snor inden for bygrænsen. Hvis de skal løbe rundt uden snor her, så skal det være med mundkurv.
Straffen for ikke at overholde dette, skal første gang være bøde på 5000 kr. Anden gang bøde 10.000 kr og tredje gang bøde 15.000 kr og aflivning af hunden, hvis politiet skønner det nødvendigt.
Nogle vil nok mene, at de har styr nok på deres hund uden snor inde i byen. Men tror ikke de tænker på de folk, som er bange for hunde, og ikke er glad for en løs hund uanset race.

2).Alle hunde skal registreres i Danmark. Møder politiet en hund som ikke er registreret, så skal det koste bøde 10.000 kr og registrering på ejers regning.

3). Politiet skal kunne forbyde personer at have hund.
Hvis en person feks. har arrangeret hundekampe eller er dømt for dyrplageri, så skal politiet have mulighed for at forbyde personen at have hund/dyr. Overtrædelse skal koste 10.000 kr i bøde, samt konfiskering/aflivning af hunden.

4). Politiet skal have mulighed for at give påbud om mundkurv til en hund, uanset om den er i snor eller ikke er i byen. (medmindre det er på indhegnet privat grund). Dette kunne være til en hund, som har vist aggresive tendenser.
Overtrædelse af dette bøde 10.000 kr samt aflivning af hunden.

5). Lovpligtigt at have deltaget i et hunde kursus (kørekort) inden man må anskaffe sig en hund. Disse skal tilrettelægges efter forskellige grupper, feks. kamphunde, spidshunde, jagthunde osv. Dette skal sikre en basic viden om den hund man anskaffer sig.

6). Ejeren af hunden er ansvarlig for det hunden laver.
Hvisn hunden bider en anden, evt bliver pudset på en anden person, så skal ejeren kunne straffes for vold, eller i yderst tilfælde drabsforsøg.



Dette var mit forslag til en ny hundelov. Jeg vil straffe uansvarlige ejere uanset race. Det skal koste på penge pungen, ikke at have styr på sin hund. Det er personen selv, der har valgt at have hund, så det er også hans ansvar.

Hvis dette indføres, så vil jeg tro, at der kommer et fald i antal hundebid/overfald. Jeg tror også mange useriøse personer vælger ikke at have hund, da det bliver for besværligt og dyrt.

Derudover håber jeg at dette vil blive bakket op af DKK og andre hunde klubber/foreninger. De skal sørge for, at man kan gå til træning med sin hund uanset race.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hundelov i Danmark
  • #1   21. maj 2008 Rigtig fint forslag. Dog vil jeg være meget ked af hvis man konstant skal have sin hund i snor inden for bygrænserne. Og tror også min hund vil blive træt af det.

  • #2   21. maj 2008 altså foruden bøderne er hundeloven jo faktisk sådan....?

    en hund i byen skal føres i line på max 2 meter, og er den løs under fuld kontrol (dvs på plads ved førers side, kan ikke se hvordan folk der er bange for hunde kan have noget imod det?)

    til dit punkt 5 - ...... blandinger er så forbudt? eller hvilket kursus skal en ejer af "kampund"/retriever-mix så på?

    til dit punkt 6 - sådan ER loven... også selvom din hund er "lånt ud", så er det ingen andre end ejer der står med ansvaret..


  • #3   21. maj 2008 Syntes det er fint med snor inden for bygrænsen, da der er folk, som er bange for løse hunde. Der løber tit en amerikansk bulldog løs i mit kvarter. Den gør ikke en flue fortræd, men der er mange mennesker der er utrygge ved den. Man kunne evt lave flere indhegnede hundeskove/ grønne områder i byen, hvor det er tilladt ikke at have snor på hunden.

  • #4   21. maj 2008 Siri hvorfor skulle den blive træt af det?
    Der findes jo marker skove og store græs arealer hvor du kan slippe den løs..


  • #6   21. maj 2008 Sådan... Synes det er et skide godt forslag... Og super med at det burde være lov at holde sin hund i snor.. Er pænt træt af dem der går med hunden løs.. Det gør mig usikker at møde disse ejere, aner jo ikk hvordan deres hunde er..
    Sys også det er kanon at du lægger vægt på at det er uanset race...

    SKIDE GODT!!!


  • #7   21. maj 2008 Ja den nuværende hundelov kan faktisk fortolkes nogenlunde som mit forslag. Den bliver dog sjældent brugt. Jeg vil gerne have et knivskarpt regel sæt, og politiet følger op på dette.
    Vedr. hunde kursus/kørekort, så må man vel selv vælge hvilket man mener vil passe til ens hund, hvis det er en blanding. Det er også i ejerens egen interesse at vælge det rigtige.


  • #8   21. maj 2008 tror nok det hele skal financere sig selv
    Det kunne være DKK, Dansk hunde register eller en helt 3. som står for kursus/kørekort. Dette skal selvfølgelig koste et mindre beløb, evt. 500 kr.
    Politiet burde være udstyret med en scanner i hver patruljevogn, for at se om en hund er registreret, eller database for øre tattoo.
    Dette burde være et simpelt og billigt tiltag.


  • Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 144
    #9   21. maj 2008 1: Løs hund der roligt går ved siden af sin ejer, og som ejeren har styr på, ser jeg ingen grund til at straffe. Kender mange jægere og andre der arbejder med deres hund, de går sjældent med snor, og dette syntes jeg ikke er nødvendigt. Hvorfor straffe de forkerte.

    2: Ja den er fin nok. Kan gøres ved at gøre chip lovpligtig.

    3: Helt enig her, på nær det med aflivningen.

    4:Aflivning af en hund der intet galt har gjort er for drastisk. Mundkurve skal pålægges hunde der har udvist agrresiv adfærd. Ikke alle hunde.

    5: For omsonst og unødvendigt det dækker alle racer.

    6: Enig, dog ikke i at det skal være for vold når hunden reagere utilsigtet.

    De største modstandere er muskelhunde-ejere der ikke ser sandheden i øjnene, at deres hund (race) har en arv, der gør den kræver mere viden og arbejde en mange andre hunde. Altså ikke er egnet til førstegangskøbere.
    Meget kan elimineres ved skarpere kontrol med avlere, som skal registreres, og ingen tilladte køkkenavl af visse racer.


  • #10   21. maj 2008 Nina, det er ikke ejeren, men holderen, der er ansvarlig for hunden - derfor er der faktisk huller, hvor mennesker, der passer en hund kan komme til at stå med en gigantisk regning for skader en hund har lavet under deres varetægt ;o)

  • #11   21. maj 2008 Løse hunde uanset race hører ikke til i byen. Der er folk der er bange for løse hunde. Og hvis en hund alligevel går på plads, så kan den ligeså godt have snor på. Hvis man vil lufte sin hund uden snor, så gør det uden for byen, hvor det ikke generer andre folk. Evt. lave flere indhegnede områder inden for byen.

  • #12   21. maj 2008 MEtte R. Ja, der findes masser af græsareler man kan slippe hunden løs på - inden for bygrænsen! Ergo må jeg så ikke slippe min hund løs, ifølge det uoficielle lovforslag. Jeg skal da godt nok tilat cykle langt med mine hunde hver dag hvis de skal uden for bygrænsen..

  • #13   21. maj 2008 Tonny og Maja. Der er jo mange grønne arealer inde i byen, hvor man kan slippe sin hund løs og så hvis der kommer mennesker kan man kalde den til sig igen. Hvis det blev en realitet at man skulle have sin hund i snor altid ville jeg nok blive en lovbryder

  • #14   21. maj 2008 Tine P ..
    Chippen er lovpligtig .. Det er dog ikke lovpligtigt at tage til sin dyrlæge nar man anskaffer sig en hvalp eller anden hund der ikke er chippet ...
    Omvendte verden ...



  • #15   21. maj 2008 Jeg har da en lille græs plæne ved mig og en skole med fodboldbane hvor jeg slipper dem løs af og til..
    Og jeg bor skuda i storkbh og ser ingen problemer i det...


  • #16   21. maj 2008 Chippen er ikke lovpligtig endnu - en tatovering kan stadig bruges..

  • #17   21. maj 2008 Mette R. Det gør jeg også selv. Og jeg ser heller ikke noget problem i det. Men ifølge det uoficielle lovforslag bliver det forbudt ved lov... det vil jeg sgu være lidt sur over

  • #18   21. maj 2008 Man burde indhegne flere grønne områder inden for bygrænsen, hvor folk kan lufte deres hunde uden snor.
    Som det er nu, så må hunden godt være løs, hvis man har styr på den, men det er jo et vidt begreb. Hvis jeg feks lufter min x-svogers rottweiler, så har jeg den altid i snor. Den gør ikke en flue fortræd, og jeg kan altid kalde den til mig. Dog har jeg den altid i snor inde i byen, da jeg ved at den kan gøre folk utrykke. Og hvad er det at styr på sin hund...? Er det at den ikke bider nogle, eller ikke løber for tæt på andre mennesker/hunde, eller...? Det er umuligt at sige med den nuværende lov. Nogle er ligeglade med løse hunde, andre er bange for løse hunde, selvom de er på den anden side af gaden. Man kan også have en hund, som ikke kan med andre hunde, og så er det ikke sjovt at løbe ind i løse hunde.
    Ved lovpligtig snor, eller mundkurv inden for bygrænsen, så slipper man også for de der dumme kommentarer, såsom "det har den aldrig gjort før".


  • #19   21. maj 2008 At have styr på sin hund dækker i hundeskovene: at man under alle forhold og på alle tidspunkter kan kalde sin hund til sig. Det kan jeg med min hund og derfor gør hun også løs på græsarealer i byen.



  • #20   21. maj 2008 Godt forslag undt. det med at hunde altid skal være i snor i byen. Så skal der være større områder i byen hvor du lovligt må have din hund løs

  • #21   21. maj 2008 Uanset hvordan man laver en ny hundelov, så er der nogen der vil blive utilfreds, og føle den rammer dem.
    Det vigtigste for mig er dog, at folk og hunde kan færdes trygt i Danmark uden frygt for at blive overfaldet af løse hunde.
    Jeg mener vi har et stort og stadig voksende problem i Danmark med løse hunde ( mest kamphunde, men også andre hunde racer), og jeg mener ikke den nuværende lov virker godt nok, selvom den heller ikke bliver fuldt udnyttet af politiet.


  • #22   21. maj 2008 Dommere kan jo allerede forbyde dyrehold som en del af straffen ved dyremishandling

  • #23   21. maj 2008 jeg syntes specielt punkt 1 er godt. jeg bor indenfor bygrænsen og jeg er altså bange for hunde uden snor fordi min hund er blevet overfaldet 3 gange nu, jeg selv er blevet det engang.

    mine er altid i snor og de ligger ikke og tuder over det når de kommer hjem, der er lavet hundeskove eller man kan som der stod, give hunden mundkurv på så den kun kan "mase og skubbe" hvis det er.

    syntes man som hundeejer skal respektere at ikke alle mennesker elsker hunde så meget som en selv gør, jeg er glad for hunde men ikke andres hunde og slet ikke løse hunde, hvor jeg hverken kender hund eller ejer :o(
    så det ville være kanon dejligt


  • #24   21. maj 2008 Smukke Shelly - jeg er helt enig i at man skal respektere at ikke alle folk er glade for hunde. Og jeg synes at en større kontrol af løse hunde er vejen frem. Det kan simpelthen ikke passe at folk ikke kan forstå at hvis du ikke har 100% kontrol over din hund, så må du ikke sliippe den løs. Det gælde ri øvrigt også i hundeskove.

    Og jeg bryder mig ikke særligt om hundeskove og ser det derfor ikke som et ordentligt alternativ. Folk opfatter hundeskove som en nem måde at lufte deres ustrylige hunde på. For kun 2 uger siden mødte jeg en pige, der helt desperat ledte efter sin westie Emil. Den var blevet overfaldet af en muskelhund og løbet i skræk ud af hundeskoven (igennem hegnet).

    Hun fandt den 1 kilometer væk, hvor den havde krydset en vej og havde grimme bidmærker. Så droppede jeg hundeskoven for good.


  • #25   21. maj 2008 CH , kvinde ...

    Ok sorry .. Skal korrekse mig selv . Det er lovpligtigt at lade sin hund registrere .. (forskellen er den samme)


  • #26   21. maj 2008 Du behøver skam ikke at korrekse dig selv - jeg mener bare ikke der er grund til at folk farer til dyrlægen og får chippet deres hund, hvis den allerede opfylder loven med en tatovering...

Kommentér på:
Ny hundelov i Danmark

Annonce