Uønsket adfærd... Uønsket adfærd...
Vores hvalp er begyndt at bide utrolig meget. Det er både ved leg, og når vi kælder ham. Det er ikke fordi han bider hård, men de der syle spidse hvalpe tænder går lige ind.
Vores terori er, at tænderne er begyndt at klø, fordi de snart skal skiftes. Men det gør jeg ikke adfærden mere ønskværdi.
Hvis vi leger med ham, siger vi piv, og stopper han ikke, så stopper vi legen i et stykke tid eller helt.
Når vi blot kæler ham, og han begynder, at giver vi ham noget legetøj, som det er okay at bide i, hjælper dette ikke, stopper vi kæleriet.
Er dette en god måde. Bliver bare så frustreret, når han bider, når vi egentlig bare vil kæle ham.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 810
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=216999
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Så der går det ud over os. Han gjorde det ikke, for en uge/14 dage siden, derfor tror vi, at det er tænderne, der er begyndt at drille. Ligesom hos småbørn. For Tego bider i alt, tøj, sko, fingre, næser. Dog ikke i møbler og sådanne ting.
apr 2008
Det er mere det, når vi bare vil kæle ham.
Det skal lige siges, at vi ikke leger med ham med hænderne, kun med legetøj, for ellers frister vi ha unødigt så længe han ikke er større.
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.588
Stop i stedet legen så snart han bider, og ignorer ham til han falder ned
apr 2008
Men om aften, når vi gerne vil have ham til at falde lidt ned, hvilket plejer at hjælpe ved kæl, så er det vi ikke rigtig ved, hvad vi skal gøre.
apr 2008
Men synes også bare det bliver for meget nej, hvis vi skal sige nej hver eneste gang. Det må til sidst blive en negativ oplevelse og derfor ikke god. Så vil gerne prøve en anden metode.
feb 2008
Det skal selvfølgelig ikke vare flere minutter, men det har noget med underkastelse at gøre. Jeg ved ikke om det er godt nok beskrevet.
apr 2008
Der er ganske fint beskrevet.
Men er det ikke for hårdt for en hvalp på 14 uger?
Men kan sagtens følge dig, for synes også nej bliver for meget hele tiden.
Til jer andre, tak for svarene. Vi har sådan et tov med knude på, som vi stikker frem til ham, så han kan bide idet istedet.
feb 2008
Det var heller ikke noget jeg var stolt af at bruge, men det hjalp - og det er ikke noget der varer andet et par sekunder, så hurtigt opfatter de at det er helt galt det der var gang i. Jeg kan ikke selv huske hvor gammel Garlic var, da han var en bidse. Men bideriet skal jo helst stoppe, så det ikke bliver vane.
apr 2008
Lige præcis. Det er ikke så godt, når han bliver større.
Det er et forsøg værd. Han er rimelig god til underkastelse, når han leger med andre hunde. Så det kunne godt være, vi skulle prøve det.
Hmm Garlic sikke et sødt navn... :o)
feb 2008
Gør det på en blid måde, efterfulgt af et NEJ! det kan jo føles hårdt at vende dem om på ryggen, når de er så små, men når de bliver større, bliver det det sværere...
apr 2008
Tænkte godt, det var tænderne. Man kan jo se på små børn, de bider også i alt, også gerne fingre, det gør bare ikke så ondt. :o)
Bente:
Tak for rådet, vi prøver en gang og ser, hvordan han reagere på det.
apr 2008
Følger: 34 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 161 Svar: 399
apr 2008
Han har både marv ben og trygge ben.
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 900 Svar: 11.842
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Ikke på vilkår om jeg ville tvinge hunden til undekastelse fordi den napper i fingrene... Hvad pokker skal man så stille op den dag hunden vil æde katten eller hvad ved jeg??
feb 2008
Som jeg skrev, ikke noget jeg var stolt over at gøre, men hundene imellem bruger det jo også....
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Det er en hvalp, den kender ikke til fulde de regler vi har i vores menneske verden, du er dens eneste garanti for mad, omsorg og støtte...
Hvordan ville du have det hvis din mand/kone kastede dig om på ryggen fordi du spildte lidt mælk en morgen?
feb 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.316
Ved Kia har jeg brugt at "nappe igen". Når Kia bed så nappede jeg hende i læben med to fingre mens jeg sagde "Vær sød ved mor!" som kommando (jeg slap for at sige NEJ konstant og kan bruge den almindelige NEJ-kommando i mere relevante situationer).
Jeg slap hendes læbe når hun slap mine fingre. Det hjalp her. Og hvis hun en gang imellem skulle begynde at bide/nappe i fx kådhed i mine eller andres hænder virker kommandoen "vær sød!/vær sød ved mor!" til at hun øjeblikkeligt stopper ...
Underkastelse er alt alt for voldsomt. Kun i situationer hvor intet andet virker ville jeg bruge denne metode. En stærk leder har ikke brug for at tvinge de andre hunde i flokken til konstant at underkaste sig.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.316
apr 2008
Det er nemlig det, vi er bange for...
Han gør jo ingen skade nu. Vi er bare bange for, at han ikke ligger det fra sig...
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.240
Det lyder som om de metoder du bruger er gode, og du skal nok bare have lidt tålmodighed. Jeg prøvede, da Keesha var i den periode, at lære hende en ny kommando "Kun ae", hvilket betød at hun kun måtte slikke på hånden eller armen. Det blev hun faktisk ret hurtig dygtig til at forstå.
I en kort periode, hvor det var værst med bideriet brugte jeg 'pinning-metoden', altså et par fingre fast hen over næseryggen på hvalpen til den slap, ligesom når hundemor irettesætter sine hvalpe. Efter et par gange havde hun efterhånden fattet budskabet. Man må selfølgelig ikke gøre det hårdt eller lukke for luftvejene og heller ikke bruge denne metode genttagne gange.
Held og lykke med den dejlige hvaps
apr 2008
Uønsket adfærd...