780 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Uønsket adfærd... Uønsket adfærd...

Vores hvalp er begyndt at bide utrolig meget. Det er både ved leg, og når vi kælder ham. Det er ikke fordi han bider hård, men de der syle spidse hvalpe tænder går lige ind.
Vores terori er, at tænderne er begyndt at klø, fordi de snart skal skiftes. Men det gør jeg ikke adfærden mere ønskværdi.
Hvis vi leger med ham, siger vi piv, og stopper han ikke, så stopper vi legen i et stykke tid eller helt.
Når vi blot kæler ham, og han begynder, at giver vi ham noget legetøj, som det er okay at bide i, hjælper dette ikke, stopper vi kæleriet.
Er dette en god måde. Bliver bare så frustreret, når han bider, når vi egentlig bare vil kæle ham.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uønsket adfærd...
  • #2   26. maj 2008 se tidligere tråd fra idag:

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=216999

• #3   26. maj 2008 Vi har ingen børn :o)
    Så der går det ud over os. Han gjorde det ikke, for en uge/14 dage siden, derfor tror vi, at det er tænderne, der er begyndt at drille. Ligesom hos småbørn. For Tego bider i alt, tøj, sko, fingre, næser. Dog ikke i møbler og sådanne ting.

• #6   26. maj 2008 Vi piver også, og det reagere han også på, kigger op på os og bider så igen. Hvorefter vi så stopper legen ved at gå. Det er heller ikke så meget det med leg. For det kan vi styre, da han så nok på et tidspunkt lærer, at bideri betyder stop af leg.
    Det er mere det, når vi bare vil kæle ham.

Det skal lige siges, at vi ikke leger med ham med hænderne, kun med legetøj, for ellers frister vi ha unødigt så længe han ikke er større.

• #7   26. maj 2008 At pive højt virker ved nogen hunde, men langtfra alle... Hvis du har prøvet det en gang, og det ikke virkede, så drop metoden, for ellers ender du bare med at ligne en narkoman...

Stop i stedet legen så snart han bider, og ignorer ham til han falder ned

• #9   26. maj 2008 Det er også det vi gør. Men som sagt, hvad gør vi ved kæleri. Hvis det bare er for at sige hej til ham og han så bider, nå ja, så lader vi bare vær med det.
    Men om aften, når vi gerne vil have ham til at falde lidt ned, hvilket plejer at hjælpe ved kæl, så er det vi ikke rigtig ved, hvad vi skal gøre.

• #10   26. maj 2008 Vi har trænet nej, og det forstå han godt i alle andre sammenhæng, så som at tage sko, gå ud på badeværelset og alle de ting.
    Men synes også bare det bliver for meget nej, hvis vi skal sige nej hver eneste gang. Det må til sidst blive en negativ oplevelse og derfor ikke god. Så vil gerne prøve en anden metode.

• #12   26. maj 2008 Måske en lidt grov metode, hvis I kæler med ham og han bider, så tag ham om halsen med en hånd og vend ham på ryggen og hold ham til han kigger væk.

Det skal selvfølgelig ikke vare flere minutter, men det har noget med underkastelse at gøre. Jeg ved ikke om det er godt nok beskrevet.

• #13   26. maj 2008 Bente:
    Der er ganske fint beskrevet.
    Men er det ikke for hårdt for en hvalp på 14 uger?
    Men kan sagtens følge dig, for synes også nej bliver for meget hele tiden.

Til jer andre, tak for svarene. Vi har sådan et tov med knude på, som vi stikker frem til ham, så han kan bide idet istedet.

• #14   26. maj 2008 Marianne - Tja-tjo, måske, men hvis han bider bare for at bide er det måske et forsøg værd? -

Det var heller ikke noget jeg var stolt af at bruge, men det hjalp - og det er ikke noget der varer andet et par sekunder, så hurtigt opfatter de at det er helt galt det der var gang i. Jeg kan ikke selv huske hvor gammel Garlic var, da han var en bidse. Men bideriet skal jo helst stoppe, så det ikke bliver vane.

• #15   26. maj 2008 Bente:
    Lige præcis. Det er ikke så godt, når han bliver større.
    Det er et forsøg værd. Han er rimelig god til underkastelse, når han leger med andre hunde. Så det kunne godt være, vi skulle prøve det.

Hmm Garlic sikke et sødt navn... :o)

• #16   26. maj 2008 Og han stinker ikke smiley - lige bortset fra noget han har rullet sig i noget...

Gør det på en blid måde, efterfulgt af et NEJ! det kan jo føles hårdt at vende dem om på ryggen, når de er så små, men når de bliver større, bliver det det sværere...

• #17   26. maj 2008 Pernille:
    Tænkte godt, det var tænderne. Man kan jo se på små børn, de bider også i alt, også gerne fingre, det gør bare ikke så ondt. :o)

Bente:
    Tak for rådet, vi prøver en gang og ser, hvordan han reagere på det.

• #18   26. maj 2008 Har I købt nogle tyggeben til ham ?

• #19   26. maj 2008 Han har alt hvad hjertet begærer.
    Han har både marv ben og trygge ben.

• #20   26. maj 2008 Nej ik noget med at vende hunden om på ryggen.....det gør mer skade end gavn.

• #21   26. maj 2008 hvor er jeg glad for at have en hvalp der reagerer på et nej, og hvis det alligevel skulle glippe en gang... så ignorerer jeg/går min vej, og det virker.

Ikke på vilkår om jeg ville tvinge hunden til undekastelse fordi den napper i fingrene... Hvad pokker skal man så stille op den dag hunden vil æde katten eller hvad ved jeg??

• #22   26. maj 2008 Hvordan skade? Den skal jo ikke kastes om på ryggen...

Som jeg skrev, ikke noget jeg var stolt over at gøre, men hundene imellem bruger det jo også....

• #23   26. maj 2008 Du falder kraftigt i anseelse hos en hund når du udøver unødig vold mod den... og at tvinge den om på ryggen mens du holder om halsen... er unødig vold.

Det er en hvalp, den kender ikke til fulde de regler vi har i vores menneske verden, du er dens eneste garanti for mad, omsorg og støtte...

Hvordan ville du have det hvis din mand/kone kastede dig om på ryggen fordi du spildte lidt mælk en morgen?

• #24   26. maj 2008 Jo, jeg forstår, men der er jo også forskel på hvordan hunde og mennesker opdrager på hinanden.

• #25   26. maj 2008 Jeg ville erstatte mine fingre med legetøj, en kold gulerod en frossen vaskeklud etc eller bruge en alternativ NEJ-kommando.

Ved Kia har jeg brugt at "nappe igen". Når Kia bed så nappede jeg hende i læben med to fingre mens jeg sagde "Vær sød ved mor!" som kommando (jeg slap for at sige NEJ konstant og kan bruge den almindelige NEJ-kommando i mere relevante situationer).
    Jeg slap hendes læbe når hun slap mine fingre. Det hjalp her. Og hvis hun en gang imellem skulle begynde at bide/nappe i fx kådhed i mine eller andres hænder virker kommandoen "vær sød!/vær sød ved mor!" til at hun øjeblikkeligt stopper ...

Underkastelse er alt alt for voldsomt. Kun i situationer hvor intet andet virker ville jeg bruge denne metode. En stærk leder har ikke brug for at tvinge de andre hunde i flokken til konstant at underkaste sig.

• #26   26. maj 2008 :o)

• #27   26. maj 2008 Vi behøver ikke være bange for, at han ikke slipper det?
    Det er nemlig det, vi er bange for...
    Han gør jo ingen skade nu. Vi er bare bange for, at han ikke ligger det fra sig...

• #28   26. maj 2008 Du behøver ikke være bange for han ikke lægger det af sig igen, det er jo ganske alm. hvalpeadfærd. Det hunden skal lære er, at den kun må markere og ikke bide hårdt.
    Det lyder som om de metoder du bruger er gode, og du skal nok bare have lidt tålmodighed. Jeg prøvede, da Keesha var i den periode, at lære hende en ny kommando "Kun ae", hvilket betød at hun kun måtte slikke på hånden eller armen. Det blev hun faktisk ret hurtig dygtig til at forstå.
    I en kort periode, hvor det var værst med bideriet brugte jeg 'pinning-metoden', altså et par fingre fast hen over næseryggen på hvalpen til den slap, ligesom når hundemor irettesætter sine hvalpe. Efter et par gange havde hun efterhånden fattet budskabet. Man må selfølgelig ikke gøre det hårdt eller lukke for luftvejene og heller ikke bruge denne metode genttagne gange.
    Held og lykke med den dejlige hvaps

• #29   26. maj 2008 Okay mange tak. Så fortsætter vi bare som vi gør...

Kommentér på:
Uønsket adfærd...

Annonce