{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.102 visninger | Oprettet:

Hvorfor klipper man ? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen, der kender forklaringen på hvorfor man klipper bestemte racer på en bestemt måde ?

Den pudsige pudelklip er noget med at beskytte nyrer og led når hunden apporterer i vand..

Hvad med den afganske mynde der bliver klippet hen langs ryggen ? Hvorfor gør man det

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor klipper man ?
  • #1   1. jun 2008 Kigger lige med !

• #2   1. jun 2008 Skal starte på mandag hos en hundeklipper:) Glæder mig!!

• #3   1. jun 2008 ved man trimmer ruhårede hunde, da de har en dækpels og en underpels, og man hiver så dækpelsen af da det er døde hår.. En puddel klipper man med maskine og retter til med en saks:)

Hunde der virkelig ikke kan lide at blive trimmet råder man til at blive klippet..
    Det gør ikke ondt på en hund at trimme dem, ikke hvis man gør det må den rigtig måde:)

• #4   1. jun 2008 Okay, hvis man kommer ind med en hund som bare skal klippes, så er der en standard model man klipper ud fra, der er jo forskel fra hund til hund hvordan de er bygget, men al dette vil jeg komme til at lære mere om når jeg påbegynder uddannelsen i morgen:)

• #5   1. jun 2008 Den Afghanske mynde har naturligt "sadel", så man plukker/trimmer (ikke klipper) overflødigt uld af på ryggen - Dvs. man pudser egentlig bare dens naturlige look til

• #6   1. jun 2008 Jo, men hvorfor klipper man dem i nogle former som ikke er naturligt for hunden.
    Forstår godt det med at trimme en hund, så man tager døde hår af.

F.eks. min race Australian Silky Terrier. De skal have (i europa) klippet pelsen på halen kort dvs. ingen faner, ørerne skal være helt tætklippet, snuden er også helt tætklippet i en lige linie fra øjenkrogen til hjørnetanden, dvs. V-form og så lige poterne skal også klippes kort, som kattepoter-look-alike.
    I USA bliver snuden ikke klippet som i europa, men det er vist ved at skifte.

Hvorfor ændre man så meget på hundens oprindelige udseende. Silkyen har f.eks. meget lang pels på halen, hvorfor må man ikke det.

Lige specifikt svar på Silkyen forventer jeg ikke, men bare et generelt svar på, hvorfor man klipper hundenen i facon.

• #7   1. jun 2008 jeg mener at pudlen blev klippet fordi den jo er en jagthund, og blev brugt til jagt på vandfugle, tror at det er årsagen, så den ikke havde alt for meget pels at slæbe rundt på, og som ville tage en evighed om at tørre.

• #8   1. jun 2008 En westie har vel ikke det runde hoved naturligt ?
    Det må den da blive klippet til...
    Hvorfor gør man det ?

Der er en del racer, der bliver klippet i facon... Og der er sikkert en god forklaring.. Det er den forklaring jeg søger.

• #9   1. jun 2008 en westie bliver ikke klippet, men trimmet, altså man rykker hårene af, så den får f,eks rundt hoved.
    det samme med cairn terrierne. Klipper man disse trimmeracer, ødelægger man deres ruhårspels, der bliver blød, og vil sidenhen ikke kunne trimmes, da hårene så sidder fast.

• #10   1. jun 2008 Hvad så med en Bichon, dem har jeg da set folk stå med en saks og klippe, klippe og klippe i facon.

• #11   1. jun 2008 en bichon har vel samme pels som en puddel. Så det skal nok passe at den bliver klippet. Altså ved en westie, klipper man ved ører og poter. resten trimmes.

• #12   1. jun 2008 de hunde i nævner er jo i forvejen så "unaturlige" så det er jo menneskets "skyld" at de skal klippes, når man så klipper dem alligevel kan man vel lige så godt gøre det så det ser flot ud

• #13   1. jun 2008 Nynne:
    Hvad er det lige du mener der er unaturligt ved de racer, der nævnes?

• #14   1. jun 2008 de er jo avlet meget langt væk fra de naturlige/ vilde hunde der findes, det er stort set alle de racer vi har idag jo

• #15   1. jun 2008 Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvorfor man klipper den amerikanske cocker spaniel som man gør? Jeg mener det er original
    en jagthund, men frisuren er da ikke særlig praktisk i den forbindelse.

Den er foresten klippet helt kort på hovdet, ryggen og halen. Mens ørene, maven og benene er vildt langhårende. Det ser, efter min mening, meget fjollet ud.

• #16   1. jun 2008 Hvordan de forskellige racer bliver klippet, er mest en modesag efterhånden. F.eks pudlen SKAL klippes, da pelsen vokser hele tiden, men hvordan de bliver klippet, er en modesag, og op til ejeren hvad de synes er praktisk og pænt:o))

• #17   1. jun 2008 Mig bekendt er der ikke et formål med bichon frise'ens klip.
    Det er vist en tradition der stammer fra Usa,hvor racen hurtigt blev populær i udstillingskredse. Så hvad den angår var det vist et mode fænomen der har bredt sig - måske for at understrege standarten og vise pelsen på bedste mulige vis smiley

Er der nogen med mere info om klipningen - så ret mig/tilføj endelig!

Kommentér på:
Hvorfor klipper man ?

Annonce