{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
983 visninger | Oprettet:

Gode ideer {{forumTopicSubject}}

Mangler lidt udfordring i vores træning, så vil høre om der er nogen der har nogle gode ideer til nogle nye øvelser.
Vi træner på hyggehold ved Dch.
Kan de alm ting som sit, stå dæk osv. Samt fremadsendelse og rundering.
Dog halter det lidt med apport, da han ik gider legetøjet.
Overvejer at gå i gang med feltsøg, men ved egentlig ik helt hvordan jeg skal gøre det, når nu han ik gider legetøjet.
Nogen der evt, har nogle gode links?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode ideer
  • #1   16. jun 2008 Hvad med sportræning?

    (link fjernet)


  • #2   16. jun 2008 Siri- Det gør vi allerede:)
    Vi kan langt de fleste øvelser de laver på c-holdet. Minus feltsøg og apport


  • #3   16. jun 2008 Hvorfor ikke tage fat på den apport og få løst problemet?

    Og så finpudse de andre ting, så de bliver SUPER at se på ?


  • #4   16. jun 2008 (link fjernet)

  • #5   16. jun 2008 CH- Fordi jeg ik ved hvad jeg skal gøre. Han er fuldstændig ligeglad med legetøjet.
    Han kan sagtens hente og bringe ting indenfor.
    Overvejer lidt at bruge klikkeren, men tror ik jeg er rutineret nok.


  • #6   16. jun 2008 runderer i terræn??

  • #7   16. jun 2008 CH- har lige læst lidt på den side. Han kan godt det med at dudde på den, men jeg kan ik få ham til at tage fat i den.


  • #8   16. jun 2008 Lisette- Det kan han også:)

  • #9   16. jun 2008 Apport er vel er must for at kunne begynde på fremadsendelse?
    Tror vi tar fat på apport. Det skal vi skisme lære:)
    Vi træner det ik til træning, men prøver at få nogle live råd hvis det ik går.


  • #10   16. jun 2008 Han skal belønnes for at åbne munden, hvis han ikke vil tage den I munden med det samme ;o)

  • #11   16. jun 2008 Jeg vil gerne indskyde, at apporten næsten altid er den, man udskyder længst ;o)
    Den ER besværlig og en krævende øvelse for hunden...

    Nu skriver du legetøj - hvad bruger du til apportering?

    Har han ikke en bold eller noget andet, han synes er fantastisk? Så kan du nemlig gøre det hele med den - og så siden overføre til den genstand, han skal apportere..


  • #12   16. jun 2008 Ch- Okay så det er egentlig bare et spørgsmål om at han fatter at han bliver belønnet for det, og så skulle det gerne komme med tiden.

  • #13   16. jun 2008 CH- indenfor elsker han hans legetøj.
    Men han stresser utrolig let, så vi leger faktisk ik med bolde længere.
    Vi har prøvet med alt legetøj. Og med sådan et itui til briller med en guf i, samt en træ apport. Har bare lidt svært ved at finde en i træ der ik er kæmpe stor.


  • #14   16. jun 2008 Maria- Får jeg endelig min hund til at hente noget, så smider han det på halvvejs eller løber lige forbi.
    Synes det er mega irriterende når hunden henter og bringer ting indenfor.


  • #15   16. jun 2008 Når han smider den, så er det fordi han ikke ved, det kan betale sig at komme med den :o)

    Derfor er det, man laver den baglænskædning, så hunden oplever, at det er rart og hyggeligt at sidde med apporten - man får leg og guffer for det..

    I schæferklubben gør vi det på flere måder..
    Apporten kastes ud, hunden løber ud efter den.. Undervejs klikkes der, og hunden belønnes.

    Apporten kastes ud, hunden løber ud, tager den, vender - og der klikkes, øvelsen er slut, hunden belønnes.

    Apporten kastes ud, hunden løber ud, tager den vender, løber indad - der klikkes, hunden belønnes..

    Kun sjældent trænes det, at hunden kommer helt ind..

    Vi træner med bold - det er langt de færreste, der stresser over bolden, derimod kommer de i drift.
    Når hunden er i god drift på bolden, kan man stå med en bold med en snor i på ryggen, som der ved klikket udløses fra hånden, benene spredes, så bolden falder ned mellem benene.
    Dette motiverer et sikkert, lige og hurtigt tilbageløb...

    På et tidspunkt lærer hunden, at apporten først må slippes, når der er klikket.. Og VUPTI... så er den der...
    (VUPTI tages lige med et gran salt, for den kan ved gud godt drille, den øvelse ;o) )


  • #16   16. jun 2008 CH- mener bare at vi ik som sådan sparker bold. Kan godt se det er noget andet når det er en del af træningen.
    Men i de situationer du beskriver falder godbidden efter klikket ik for sent. Specielt når der klikkes når hunden løber ud?

    Så hvis jeg starter med at han bare skal dudde den, skal jeg så klikke hvis han tar apporten i munden, så tage apporten, og derefter gir en godbid?


  • #17   16. jun 2008 Men hvis jeg starter med, at træne med bolden som apportgenstand, forvirrer det så ik hvis jeg pludselig skifter den ud med en træapport, og så bruger bolden som belønning?
    Eller misforstår jeg noget:)


  • #18   16. jun 2008 Cappy, der er syv sekunder at tage af ;o)

    For os der bruger bold er det nemt - et klik, bolden kastes og hunden er afsted ;o)
    Men syv sekunder burde kunne gøre det, også med godbid...

    Du skal endelig ikke tage apporten når han har fået den - klik, når han tager den, og byt med en guffer - bare lad ham selv slippe den.
    Slippet er noget af det der gør, at nogen hunden ikke synes den øvelse er sjov - derfor er det om at få kørt noget belønning på..

    Når han har lært at have den i munden, forlænges tiden inden klikket, men der forlanges ikke slip før han har den sikkert i munden. Så trænes det - men laaaangt fra hver gang.


  • #19   16. jun 2008 Cappy, nej den bliver ikke forvirret..
    Den har fået billedet i hovedet, og det er billedet, den arbejder efter. Om det er det ene eller det andet, den har i munden betyder ikke noget..

    Det vigtige er dog, at ligemeget hvad du træner det med, skal hunden være glad for genstanden. Og der skal leges så den bliver ved med at være det.
    Apport er en meget drænende øvelse - der er meget lydighed i den, så den kan godt gå hen at blive lidt sur for hunden, hvis man ikke passer på..

    Maria, har du prøvet at løbe baglæns og sige sjovt mens hunden løber imod dig?
    Den skal jo motiveres for at komme til dig ;o) Hvis det eneste, der sker når den kommer er, at dens genstand bliver taget fra den, så er det jo surt ;o)


  • #20   16. jun 2008 Og så er det lige gået op for mig at min tråd vist er placeret forkert...hehe

  • #21   16. jun 2008 CH- Ja det er jo så spørgsmålet om han lærer at synes, at apport genstanden er alletiders:)
    Vi elsker udfordringer, og generelt vil han meget gerne arbejde.


  • #22   16. jun 2008 Maria- Den laver min hund også ude i haven. Skide provokerende:)

  • #23   16. jun 2008 Forresten har jeg lært ham ik, at tage ting ud af hånden på mig. Så ved ik helt om det er derfor han tøver med at tage apporten ud af hånden på mig.

  • #24   16. jun 2008 Uhh, 1 minut - så lang tid har man ikke. Tre sekunder er ideelt, syv er maks fra klikket til belønning.

  • #25   16. jun 2008 Maria du lærer hende jo netop at sidde foran dig ved at sætte dig på en stol og lave hele afslutningen på øvelsen der.
    De to ting - udløb, hjemløb og det at sidde foran og aflevere skal ikke sættes sammen.


  • #26   16. jun 2008 Tror den træner skal justere sin teori ;o)


  • #27   17. jun 2008 Har lige været ude og træne med hunden, og tænk engang han vil sørme gerne med en bold:o) Lige så fint løber han ud, og kommer tilbage og afleverer. Jeg er bare super stolt nu:)
    Det skal selvfølgelig finpudses, men med en bold fatter han åbentbart pointen.
    Og jeg som troede jeg havde prøvet alt. Løsningen var noget så simpelt som en hoppende bold.
    Det var dog med en lang line på, så udfordringen bliver at han skal gøre det samme uden snoren.


Kommentér på:
Gode ideer

Annonce