1.881 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
29 Svar
hunde og pinde.... hunde og pinde....
hvordan kan det være at pinde er SÅ interessante for mange hunde? det er jo ikke fordi den rejser sig op og løber sin vej når vi kommer så den kan jo ikke jagtes på den måde og den er jo ikke ikke lige frem spiselig...
chika elsker pinde og finder hun en på vores gåture er det lige før den kommer hele vejen med hjem... så går hun med den i munden og ligner stoltheden selv...
men er der nogen der ved hvorfor de er så interessante?
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Og så er en pind pasende levende, når de selv løber og leger..
Om mon så ikke, der for de flestes vedkommende har været leget lidt med dem?
okt 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 291 Svar: 1.556
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
vores spidshunde skal trænes med for at gide samle pinde op og gør det ikke hvis der ikke er blevet kastet med den. og at lære den at apportere, det er et helt andet kapittel
okt 2006
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.793
Luna skal også helst have noget i munden, hvis hun kan få lov *S*
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 75 Svar: 488
okt 2006
dec 2007
okt 2006
dec 2007
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Det handler om hvor stor den byttedrift, som hunden er født med, er.
Alle hunde har en byttedrift, dvs. en medfødt trang til at forfølge noget, som bevæger sig ( - eller lige har gjort det), fange det, evt. ruske det ( slå det ihjel) for til sidst at bære det eller gnave i det.
Som sagt har nogle hunde en større medfødt drift end andre, - nogle racer er kendt for at have en generel stor byttedrift, mens andre er kendt for at have en særdeles lille ( næsten ingen), men der er meget store forskelle mellem de enkelte individer indenfor samme race - her handler det også om blodlinier.
Endelig handler det også i en vis udstrækning om, hvor meget/lidt, man stimulerer hundens byttedrift.
Håber, du kan bruge det svar til noget.
okt 2005
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 17 Svar: 429
okt 2006
aug 2006
Det er heldigvis ikke alle hunde med en veludviklet byttedrift, der kan finde på at løbe efter cyklister og løbere - og jeg tror personligt heller ikke, det er byttedrift det her handler om.
En kondiløber er ikke et naturligt bytte for en hund - så jeg tror det er noget andet, der bliver tricket her.
dec 2007
okt 2006
okt 2006
dec 2007
Freja er rigtig glad for at tygge bark og barkflis i stykker som vi ind i mellem kommer forbi på gåturene
okt 2006
aug 2006
okt 2006
dec 2007
maj 2008
Du skriver: "Det er heldigvis ikke alle hunde med en veludviklet byttedrift, der kan finde på at løbe efter cyklister og løbere - og jeg tror personligt heller ikke, det er byttedrift det her handler om.
En kondiløber er ikke et naturligt bytte for en hund - så jeg tror det er noget andet, der bliver tricket her."
Jeg er ikke helt enig med dig her.
Jo, - det er rigtigt, at ikke alle hunde med en høj jagt-/bytte-drift "tænder" på cyklister og kondiløbere.
Dette hænger dog som oftest sammen med, hvorvidt ejeren i leg præger sin hund på, hvilket objekt hunden skal opfatte som værende et "bytte".
Ulve i naturen er heller ikke født m,ed en viden om, hvad de naturligt skal forfølge, - de forfølger alt, hvad der bevæger sig. Dette er viden, som de bl.a. via. deres voksne flkofæller lærer.
Jeg har set dingoer medbringe havlt ihjelbidte kaniner, som hvalpene så har fået lov til at øve sig på at nedlægge. Det er via denne "undervisning", at rovdyrene lærer deres afkom, hvad der naturligt skal nedlægges.
En bold er jo heller ikke noget "naturligt" bytte for en hund, - ej heller et bidereb eller en bidepølle, men stadig er det jo hundens byttedrift, man arbejder med her - man har bare gjort brug af ovenstående beskrevne indlæringsmetode, for at få hunden til at overføre sin jagt på et fake byttedyr.
Hvis man afstår fra at lære sin hund, hvad der er "naturligt" bytte for den, vil den selv, såfremt den har en del byttedrift i sig, lærer sig selv, hvad der er sjovt at forfølge/jage.
Derfor er der f.eks. ( iflg. en forhenværende racerep. for bordercollier) mange bordercollier, som dør pga. de hyrder biler. ( Hyrdning er som bekendt en del af jagtadfærden og dermed i forbindelse med bytte-/jagt-driften).
Hvor intenst en hund går til den i sin jagtadfærd er også afhængigt af både styrken på byttedriften samt byttets beskaffenhed.
"Daskende" ting, så som reb, klude osv. har hundene større tendens til at ryste ( slå ihjel) end stive ting ( pinde ).
aug 2006
For når jeg skriver at det ikke er et naturligt byttedyr, så mener jeg, at det ikke bevæger sig, som et naturligt byttedyr gør.
En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver. Jo - man kan tænde og stimulere byttedrift ved udelukkende at bevæge noget fremad (det kan vi se på hurtigløbende greyhounde), men det er mere optimalt i forbindelse med stimulation af byttedrift, at genstanden bevæger sig som et dyr i flugt.
Altså med små spring og bevægelser fra side til side...
maj 2008
Du skriver: "En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver.."
Jeg er ikke helt enig med dig her.
Hunde, som kun har en moderat byttedrift, vil klart tænde kraftigere på et virkeligt levende byttedyr og dens bevægelser ( f.eks. en hare)
Hunde med en meget høj byttedrift oplever jeg, at de tænder med samme intensitet hvad enten det er et rigtigt levende byttedyr - eller et fake byttedyr så som en bold.
Det er bl.a. også derfor, at det er mest ønskværdigt med en meget stærk bytte-/jagtdrift, når vi taler om brugshunde ( jagthund, - IPO/BHP-hunde osv).
aug 2006
"En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver.."
Der må tilføjes, så det bliver således: En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver, eller genstande, der simulerer dette"
maj 2008
Så mangler jeg bare lige at få uddybet, når du skriver:
"En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver, eller genstande, der simulerer dette"
.......end hvad?
aug 2006
maj 2008
Hmmm - vil stadig ikke give dig ret. Det kommer fuldstændig an på, hvilken type hund vi snakker om.
Jeg har oplevet hunde, som til enhver tid har ville foretrække biler og cyklister end en livlig bold i snor.
Det komme, som jeg før har skrevet, an på, hvad hunden i sin opvækst får kanaliseret sin byttedrift ud på.
Jeg havde engang en sch. i træning - den var TOTAL ligeglad med bolde, skind og bidereb, men den tændte totalt på en pind.
hunde og pinde....