1.881 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

hunde og pinde.... hunde og pinde....

hvordan kan det være at pinde er SÅ interessante for mange hunde? det er jo ikke fordi den rejser sig op og løber sin vej når vi kommer så den kan jo ikke jagtes på den måde og den er jo ikke ikke lige frem spiselig...

chika elsker pinde og finder hun en på vores gåture er det lige før den kommer hele vejen med hjem... så går hun med den i munden og ligner stoltheden selv...

men er der nogen der ved hvorfor de er så interessante?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af to stk. Ballofix-ventiler 500 kr.
  • Maling oprydning 600 kr.
  • Klippe ligusterhæk og bortkøring af affaldet 1.999 kr.
  • Tømrer søges til rådgivning og delvis hjælp ved renovering 205 kr.
  • Skift af 3/4 tommer brugsvandsrør 1.764 kr.
  • Lugning af bede 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hunde og pinde....
  • #1   17. jun 2008 Som hvalpe tager de jo alt, der kan flyttes rundt med ;o)

Og så er en pind pasende levende, når de selv løber og leger..

Om mon så ikke, der for de flestes vedkommende har været leget lidt med dem?

• #2   17. jun 2008 jo det kan godt være... men synes bare det er lidt sjovt.. for en bænk af træ bliver jo ikke lige frem forsøgt at tage med og det gør andre ting af træ heller ikke.. det er oftest kun pinde der er kommet af et træ selv de er intereeseret i... selvfølgelig er der nogen hunde der er vilde med at stå og forsøge at rive et halvt træ op af jorden... men det tvivler jeg på at ret mange har lært deres hunde? :S

• #3   17. jun 2008 nu har du jo også en lab, der er en apporterede jagthund (er det ikke sådan det hedder)

vores spidshunde skal trænes med for at gide samle pinde op og gør det ikke hvis der ikke er blevet kastet med den. og at lære den at apportere, det er et helt andet kapittel

• #4   17. jun 2008 ja okay... - men jeg synes nu stadig det egentlig er en lidt sjov tendens nr man tænker over det... men også ret smart for det er legetøj der ikke forurener og så elsker hun virkelig at få lov til at bære på dem, gnaske i dem, finde dem alle mulige og umulige steder og selvfølgelig hente dem... smiley

• #5   17. jun 2008 Og så er hun jo en retriever, Sidsel smiley

Luna skal også helst have noget i munden, hvis hun kan få lov *S*

• #6   17. jun 2008 Freja er også vild med pinde, men det er ikke alle der dur, hun vælger med omhu....

• #7   17. jun 2008 jeanette - jeg ved det godt... men fks min kærestes mosters hund er en schæfer og den er mindst lige så tosset med pinde på chika er...

• #8   17. jun 2008 min mors Bichon Frise er også vild med pinde. den schæfer jeg havde tidligere elskede også pinde....jo større jo bedre smiley

• #9   17. jun 2008 Anja - lige nøjagtigt.. jeg er så ret imponeret af chika... hun kan gå med de helt store pinde uden at slå nogen ned og kan komme igennem smalle steder også.. det er ikke alle hunde der helt har fanget det der med at man er ekstra bred med en pind i munden.. smiley

• #10   17. jun 2008 Ja min kun nemt få den med ind af døren selvom den ikke var ret meget åben smiley Freja derimod, har ikke helt styr på det endnu, hun løber jævnligt ind i noget med dem.... :o)

• #11   17. jun 2008 SIdsel R

Det handler om hvor stor den byttedrift, som hunden er født med, er.

Alle hunde har en byttedrift, dvs. en medfødt trang til at forfølge noget, som bevæger sig ( - eller lige har gjort det), fange det, evt. ruske det ( slå det ihjel) for til sidst at bære det eller gnave i det.

Som sagt har nogle hunde en større medfødt drift end andre, - nogle racer er kendt for at have en generel stor byttedrift, mens andre er kendt for at have en særdeles lille ( næsten ingen), men der er meget store forskelle mellem de enkelte individer indenfor samme race - her handler det også om blodlinier.

Endelig handler det også i en vis udstrækning om, hvor meget/lidt, man stimulerer hundens byttedrift.

Håber, du kan bruge det svar til noget.

• #12   17. jun 2008 Demitri har også båret et bjerg af pinde hjem. De bliver så bidt i stykker ude i vores rabat når vi kommer hjem.

• #13   17. jun 2008 Lise - det sjove ved chika er at hun ikke er den mindste smule interesseret i cyklister eller kondiløbere som ellers burde vække hendes trang til jagt også... hvis hun kunne få lov ville hun sådan set også helst bare ligge og ganske pinden i stykker og/eller spise den... men det er vi ikke så voldsomt glade for da hun kommer til at kaste op af det... hun rusker heller ikke rigtigt i pindene... det er mere hendes trække torv eller de griseøre og ben hun får der skal slås ihjel... pinden er mest hygge... hihi

• #14   18. jun 2008 Sidsel, der er forskel på jagt- og byttedrift. Jagtdriften er en del af byttedriften ;o)

Det er heldigvis ikke alle hunde med en veludviklet byttedrift, der kan finde på at løbe efter cyklister og løbere - og jeg tror personligt heller ikke, det er byttedrift det her handler om.
    En kondiløber er ikke et naturligt bytte for en hund - så jeg tror det er noget andet, der bliver tricket her.

• #15   18. jun 2008 Freja samler selv pinde og grene op når vi går tur, Vi kaster aldrig med pinde med hende og har aldrig gjort det. Hun finder dem selv og gnaver i dem. Dem hun har med hjem, ligger i haven og bliver tygget på næsten hver dag. Men hun er sjov når hun uvælger sine grene, for det er absolut ikke alle der dur for hende, hun snuser, eller smager eller tygger dem først smiley

• #16   18. jun 2008 anja - chika er ligeglad med om det er en pæl eller en lille kvist hun tager... kvistene holder dog ikke så længe... der er et sted på vores gåtur hvor der er blevet skåret en kæmpe gren af et træ og den river og slider hun i hver gang vi kommer forbi den... de hun var lille fandt hun også selv pinde og hyggede sig med dem indenfor indtil jeg syntes det blev for meget og lavede forbud mod dem inde... så fik jeg bare en hel samling udenfor i stedet.. hihi...

• #17   18. jun 2008 Anja hvis du kigger chikas profil så prøv at se den "pind" hun har fundet på billedet til højre for det første man ser... smiley

• #18   18. jun 2008 he he, ja det er godt nok noget af en "pind" hun har sig der smiley
    Freja er rigtig glad for at tygge bark og barkflis i stykker som vi ind i mellem kommer forbi på gåturene smiley , Freja har en gang ved et "uheld" haft en pind med inde da hun ikke var så gammel....den lå også spredt i hele stuen, så det gør hun ikke mere smiley

• #19   18. jun 2008 Anja - det var også grunden til at forbudet blev lavet for chika... for lige pludselig havde jeg jo en million små pindestykker over det hele..

• #20   18. jun 2008 Vi har også flis i stuen, hvis Cassius får sneget en pind med ind ;o)

• #21   18. jun 2008 CH - lige netop og sådan noget er bare ikke til at få af strømperne igen hvis det først har fået sat sig ordentligt fast....

• #22   18. jun 2008 Freja får dem (små flisstykker) til at ligge i mellem tænderne i undermunden og kinden eller hvad man nu kalder det ;-), så går hun og ryster på hovedet og ligner en der tygger drøv,,,he he

• #23   18. jun 2008 CH

Du skriver: "Det er heldigvis ikke alle hunde med en veludviklet byttedrift, der kan finde på at løbe efter cyklister og løbere - og jeg tror personligt heller ikke, det er byttedrift det her handler om.
    En kondiløber er ikke et naturligt bytte for en hund - så jeg tror det er noget andet, der bliver tricket her."

Jeg er ikke helt enig med dig her.

Jo, - det er rigtigt, at ikke alle hunde med en høj jagt-/bytte-drift "tænder" på cyklister og kondiløbere.

Dette hænger dog som oftest sammen med, hvorvidt ejeren i leg præger sin hund på, hvilket objekt hunden skal opfatte som værende et "bytte".

Ulve i naturen er heller ikke født m,ed en viden om, hvad de naturligt skal forfølge, - de forfølger alt, hvad der bevæger sig. Dette er viden, som de bl.a. via. deres voksne flkofæller lærer.

Jeg har set dingoer medbringe havlt ihjelbidte kaniner, som hvalpene så har fået lov til at øve sig på at nedlægge. Det er via denne "undervisning", at rovdyrene lærer deres afkom, hvad der naturligt skal nedlægges.

En bold er jo heller ikke noget "naturligt" bytte for en hund, - ej heller et bidereb eller en bidepølle, men stadig er det jo hundens byttedrift, man arbejder med her - man har bare gjort brug af ovenstående beskrevne indlæringsmetode, for at få hunden til at overføre sin jagt på et fake byttedyr.

Hvis man afstår fra at lære sin hund, hvad der er "naturligt" bytte for den, vil den selv, såfremt den har en del byttedrift i sig, lærer sig selv, hvad der er sjovt at forfølge/jage.

Derfor er der f.eks. ( iflg. en forhenværende racerep. for bordercollier) mange bordercollier, som dør pga. de hyrder biler. ( Hyrdning er som bekendt en del af jagtadfærden og dermed i forbindelse med bytte-/jagt-driften).

Hvor intenst en hund går til den i sin jagtadfærd er også afhængigt af både styrken på byttedriften samt byttets beskaffenhed.
    "Daskende" ting, så som reb, klude osv. har hundene større tendens til at ryste ( slå ihjel) end stive ting ( pinde ).

• #24   18. jun 2008 Lise - jeg kan godt se, at jeg ikke har forklaret mig godt nok.

For når jeg skriver at det ikke er et naturligt byttedyr, så mener jeg, at det ikke bevæger sig, som et naturligt byttedyr gør.

En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver. Jo - man kan tænde og stimulere byttedrift ved udelukkende at bevæge noget fremad (det kan vi se på hurtigløbende greyhounde), men det er mere optimalt i forbindelse med stimulation af byttedrift, at genstanden bevæger sig som et dyr i flugt.

Altså med små spring og bevægelser fra side til side...

• #25   18. jun 2008 CH

Du skriver: "En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver.."

Jeg er ikke helt enig med dig her.

Hunde, som kun har en moderat byttedrift, vil klart tænde kraftigere på et virkeligt levende byttedyr og dens bevægelser ( f.eks. en hare)

Hunde med en meget høj byttedrift oplever jeg, at de tænder med samme intensitet hvad enten det er et rigtigt levende byttedyr - eller et fake byttedyr så som en bold.

Det er bl.a. også derfor, at det er mest ønskværdigt med en meget stærk bytte-/jagtdrift, når vi taler om brugshunde ( jagthund, - IPO/BHP-hunde osv).

• #26   18. jun 2008 Hmmm.. jeg skal tydeligvis udtrykke mig klarere, for vi er helt enige..

"En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver.."

Der må tilføjes, så det bliver således: En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver, eller genstande, der simulerer dette"

• #27   18. jun 2008 CH

Så mangler jeg bare lige at få uddybet, når du skriver:

"En hund tænder i langt højere grad på et dyr, der er i flugt med de små hoppende bevægelser, det giver, eller genstande, der simulerer dette"

.......end hvad?

• #28   18. jun 2008 Hehe .... end store genstande, der fjerner sig bort fra dem i en jævn og lang bevægelse - jvf. cyklister...

• #29   18. jun 2008 CH

Hmmm - vil stadig ikke give dig ret. Det kommer fuldstændig an på, hvilken type hund vi snakker om.

Jeg har oplevet hunde, som til enhver tid har ville foretrække biler og cyklister end en livlig bold i snor.

Det komme, som jeg før har skrevet, an på, hvad hunden i sin opvækst får kanaliseret sin byttedrift ud på.

Jeg havde engang en sch. i træning - den var TOTAL ligeglad med bolde, skind og bidereb, men den tændte totalt på en pind.

Kommentér på:
hunde og pinde....

Annonce