{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjern opvaskemaskine or reparationer 2.600 kr.
  • Har to vægge i et badeværelse der skal pudses op cirka 6 m² det er i et hjørne 3.200 kr.
  • Jeg har mistet min nøgle til min cykel og skal have låsen op. 250 kr.
  • Køkkenlåge 600 kr.
  • tilstoppet toiletafløb 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vokser for hurtigt
  • #1   24. jun 2008 Hvilket fodder fodre hun med? Er hunden overvægtig, det kan jo forværre problemet og hvor gammel er hunden?

• #2   24. jun 2008 Terkel voksede også for hurtigt, og var fuldt udvokset da han var 6 mdr... Men det var bare sådan han var..

• #3   24. jun 2008 Hun fodre tørfoder, koger kylling og alt muligt. Hun sidder og håndfodre den fordi hun ikke syntes den spiser nok.
    Den er 6 måneder og vejer 51 kg......

• #4   24. jun 2008 UHA!

Giv din mor denne artikel, som stammer fra Schæferklubbens medlemsblad:

Kost og hofteledsdysplasi (HD)

af: Tina Kastbjerg, kennel Kumani

Nogle dyrlæger lavede et forsøg, der skulle be- eller afkræfte om den mængde af foder man giver sin hund fra 8 ugers alderen, har indflydelse på hundens HD.

De lavede forsøget med labradorer, fordi det var for usikkert at bruge schæferhunde, grundet statistikken. De tog 48 labradorer opdelt i 2 grupper. Det ene hold på 24 hunde fik den mængde foder de kunne spise, og den anden gruppe, kontrolgruppen fik 75 % af den anbefalet mængde foder for hvalpens / hundens alder.

Dyrlægerne førte kontrolrøntgen af alle hunde da de var henholdsvis 30, 42, 54, 78 og 104 uger gamle. Allerede ved første røntgen, var der i den gruppe hvalpe der fik fri mængde foder, dårligere hofter end i kontrolgruppen. Da hundene var 2 år gamle, var der i gruppen med fri mængde foder,16 ud af de 24 der havde fået HD og i kontrolgruppen var der 7 ud af 24. Røntgenmetoden der blev brugt hed OFA - Orthopedic Foundation for Animals. De lavede en tilsvarende røntgen, som svarede til den Svenske metode, og der viste det sig at i gruppen med frit foder, var der 18 ud af 24 der havde HD og i kontrolgruppen 5 ud af 24.

Konklusionen var at hunde kan fodres til HD, og anbefalingen fra dyrlægerne der foretog forsøget, blev at hvalpen kun skal have foder så den overlever. Dyrlægerne kom også frem til, at bedste tidspunkt for at fotograferer for HD, er når hunden er 15 mdr. gammel, derefter er der ingen ændringer. I kontrolgruppen viste det sig, at der kan ske forbedringer, fra 12 til 15 mdr. alderen.

Jeg har efter at have været på kurset, selv fodret 4 hunde efter det anbefalede, og de 3 er kommet ud med A hofter, den sidste er kun 5 mdr. og derfor endnu ikke fotograferet.

Hvordan ved man så, hvilken mængde foder ens hund skal have. Det anbefalede er at hvalpens vægt i kg. for hanner, aldrig overstiger det antal uger hvalpen er, indtil 18 ugers alderen. Dvs. 15 uger = max 15 kg., for tæver lidt mindre. Efter 18 uger skal vægtforøgelsen ca. halveres pr. uge, indtil hunden er 1 år.

En rettesnor er at hundens ribben skal kunne anes hele tiden og hunden skal have tydelig talje, når den ses oppefra.

Efterskrift

Dyrlægerne i undersøgelsen, anbefaler at man fodre med hvalpefoder, indtil hvalpen er 15 mdr., og derefter går man langsomt over til voksenfoder, gerne over de næste 3 mdr.

Begrundelse: Stopper man med hvalpefoder, før hvalpen er 15 mdr. får hunden ikke det den har brug for i sin opvækst-fase. Overfodre man ikke sin hund, er der ingen farer for, for hurtig vækst.

• #5   24. jun 2008 Det lyder voldsomt. Hvorfor mener hun at den ikke spiser nok?

• #6   24. jun 2008 Unghunden kan tage skade af det eller måske har den allerede taget skade af det fra den er hvalp hvis det har stået på siden hun fik den. Hvis en hund vokser for hurtigt så kan de udvikle HD, AD og andre følgesygdomme. Håber virkelig du får det stoppet, ellers bliver det dyrt hos dr.dyr en dag og stakkels hund altså !! Øv siger jeg bare !

• #7   24. jun 2008 Jens: det ville hjælpe hvis man vidste den anden race... 51 kg er meget som 6 mrd, og lyder til en overvægtig hund, men kan du tilluske dig den anden race i hunde?

• #8   24. jun 2008 Hun har haft nogle hjemløse hunde men aldrig hvalpe.

• #9   24. jun 2008 Hun bor i Rumænien og den anden er en ikke kendt hund i dk, men tror det er en Kangal eller ligende........

• #10   24. jun 2008 Føj... det kan da ende helt galt for dens knogler og led..

• #11   24. jun 2008 Hun tror ikke på mig, og ville så finde noget på netdyredoktoren.dk, men lidt svært når jeg ikke ved hvad de kalder det

• #12   25. jun 2008 Du skal kigge efter hofteledsdysplasi og albueledsdysplasi/albueledsarthrose...

Kommentér på:
Vokser for hurtigt

Annonce