{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

Avl og HD B? {{forumTopicSubject}}

Jeg har fundet en - efter alt at dømme - god kennel, som jeg måske gerne vil have hvalp fra. Men faren til hvalpene har HD status B og albue 1. Han har ikke tidligere lavet kuld. Moren har også B og albue 0.
Jeg har ikke særlig meget forstand på HD, men det er jo i en vis udstrækning arveligt.
Skal jeg finde et andet kuld??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl og HD B?
  • #1   25. jun 2008 Som udgangspunkt er HD B godt nok.
    Men du skal også kigge lidt på hundens index for at se, om der generelt er sundhed i deres aner..

    Kig også på Albuerne - her er ikke et index, men hvis der er mange AA1'ere, så ville jeg springe over.


  • #2   25. jun 2008 Faren har ingen søskende i samme kuld, men en bror med samme far. Denne har også HD B, og har lavet mange hvalpe, men kun nogle stykker med HD status, som så er B.
    Moren har lavet 5 kuld, hvoraf kun 7 hvalpe er testet, og de har alle A og en enkelt har AD 1. En enkelt helsøster er testet, den har HD A, og AD 1.
    Hvor finder man indexet henne?


  • #3   25. jun 2008 hvorfor hvis der er AA1?

    AA0 - er det bedste en hund kan konstateres med ikke?
    det svare vel så til en HD - A(b)

    hvad svare en AA1 til?


  • #4   25. jun 2008 AA1 svarer til i følge DKK til HD C.

    Her kan du taste hundens registreringsnummer ind og se dens index:

    http://www.dansk-kennel-klub.dk/639

    Gennemsnittet er 100 - bedre end gennemsnittet er over 100


  • #5   25. jun 2008 Hvad er AA? På hundeweb atår der Ad, som jeg går ud fra er albue? jeg er så forvirrret!

    Jeg har i øvrigt fundet index nu, moren har index 120 og 19.44% afkom bedømt. Sikkerhed er 0.756
    Faren har index 97.00 med 0.500 i sikkerhed. 97 er ikke så godt, vel?


  • #6   25. jun 2008 Louise, umiddelbart lyder der til at være LIDT meget AD...

  • #7   25. jun 2008 Sorry - AD er albueledsarthrose, som er det, AD - albueledsdysplasi - bliver til ;o)

    Det er forskelligt om der står AD eller AA rundt omkring, men der henvises til det samme


  • #8   25. jun 2008 Så jeg skal finde mig et andet kuld?

  • #9   25. jun 2008 Det skal jeg ikke vurdere ;o)

    Men jeg vil bestemt anbefale dig at være kritisk :o)


  • #10   25. jun 2008 Et index på under 100 er ikke godt.. Hvilken status har forældrene til denne hund

  • #11   25. jun 2008 CH -

    I en tråd for ikke ret længe siden var der én der skrev at AD-1 svarer til l
    HD-B ..

    Du skriver det svarer til C - hvor har du set det henne ? Kan du eventuelt give mig et link ??


  • #12   25. jun 2008 Martine, jeg skal finde det - det er på DKK's hjemmeside..



  • #13   25. jun 2008 Iøvrigt - det er ikke alle racer der har HD-index. Det kommer vist lidt an på population. Min race har f.eks ikke index, og jeg ved at der er en del andre, der heller ikke har.

    Undskyld jeg lige spammer din tråd, Louise.



  • #14   25. jun 2008 CH - 1000 tak.

    På det diagnosekort man får fra DKK med resultater står der at 0=fri - 1=svag grad - 2=middel grad, 3=svær grad ...

    men ved ikke om man direkte kan oversætte det til A, B, C osv ..



  • #15   25. jun 2008 Martine, jeg tænkte heller ikke, at man på den måde kan overføre det, men for mig selv tænkt at det måtte lige som svarende til B/C i en overgangsform..

    Men en anden gjorde mig opmærksom på, at DKK selv har lavet denne sammenligning.. så jeg går på eftersøgning...


  • #16   25. jun 2008 CH -

    Jeg er enig, men så som sagt i en tråd en person som oversatte det på den anden måde.
    0=a 1=b osv .. og hun skrev at det var sådan DKK gjorde. Nu ærgrer det mig at jeg ikke spurgte hende om link, for jeg kan ikke selv finde noget.
    "Din" model mht oversættelse er også den måde jeg selv gør - men jeg er bare ikke helt sikker på om det er den rigtige ??



  • #17   25. jun 2008 Hmmm..
    Jamen det kan da være, at jeg støder mod den samme mur.

    Måske det letteste er at finde tråden og få fat i vedkommende, der skrev det..



  • #18   25. jun 2008 Martine og Ch - jeg kan slet ikke forstå man kan sammenligne HD med AD. Det er jo 2 forskellige led - og da man har valgt forskellig måde at kategorisere lidelserne på, så må det jo være fordi det ikke bør sammenlignes...... Eller misforstår jeg det helt ?

  • #19   25. jun 2008 Smydi, jeg mener bestemt heller ikke det kan sammenlignes..
    For mig personligt handler det om, at jeg "forstår" HD bedre og bedre kan vurdere, hvad der er godt og skidt.

    AD er ikke for mig lige så veldefineret, jeg savner et sammenligningsgrundlag. Og så laver jeg mit eget, selvom det ikke er helt reelt.

    Jeg tror, behovet for mig kommer sig af, at der inden for min race er avlsrestriktioner på HD, men ikke på AD - og i min søgen efter at finde min egen grænse for, hvad jeg mener er rimeligt at avle på, så er jeg blevet nødt til at gøre det sådan.


  • #20   25. jun 2008 Ch - inden for min race er der også restriktion på HD, og krav om at hundene skal være AD fotograferet, derud over er der etiskeanbefalinger på hvilken AD status man bør rette sig efter i avl.

  • #21   25. jun 2008 Man siger at en hund er meget mere påvirket af en dårlig albue end end dårlig hofte...
    Ang avl vi jeg holde på at AA 1 + AA 1 = dårlig albue.. 70 % er arveligt


  • #22   25. jun 2008 Jeg syntes indexet er for lavt.
    Min har B med index på 122


  • #23   26. jun 2008 Marianne, Albert,Louis og Aslan: Forældrene til faderen er fra England, og ikke HD eller AD tjekket.


    Jeg føler mig simpelthen ikke tryg ved dette kuld, så jeg finder mig et andet.
    Men nu har jeg da lært, at AD og HD ikke kan sammenlignes. For det lyder jo meget tilforladeligt, at forældrene kun har AD1!
    Tak for jeres hjæp allesammen!


  • #24   26. jun 2008 En hund der er importeret til DK, starter med et index på 100.. Så skal der jo ikke meget til før afkommet ryger under 100...

  • #25   27. jun 2008 Nårh, på den måde! Men morens index er kun baseret på 19.44% af afkommet, og det synes jeg ikke lyder af meget. Men det er måske normalt?

    Jeg er dog noget betænkelig ved AD1, hvis det er værre end HD. Det er dog kun faderen der har AD1...
    Det er skisme svært det her, for denne gang er jeg meget kræsen med opdrætteren, og nu fandt jeg endelig en, som lyder god.


    Er AD virkelig 70% arveligt? På netdyredoktor står der "i høj grad", så det er lidt skræmmende.


  • #26   27. jun 2008 Louise... Jeg ved at man siger 70 % omkring newferne, men jeg tror at der er flere faktorer der spiller ind.... Alberts far har 2 i albuer.. Der er albue fotograferet afkom fra ham i 4 kuld indtil nu..Mener det er omkring 10 hvalpe .. Alle er gået ud med 0...
    Omkring hvor mange at en hunds afkom der er foto, er knap 20% mange set ud fra min race.. Vi har kæmpe problemer med at få foto newferne, da mange bliver solgt til menig mand og derfor ikke bliver foto..Nu har man så lavet en aftale med DKK om at man i løbet af 5 år vil prøve at få indført at 33% af hundene bliver HD foto.


Kommentér på:
Avl og HD B?

Annonce