1.398 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Har købt syg hvalp Har købt syg hvalp

Min faster har købt en dværgpinscher, og fik den i sidste uge.. Den har været syg siden søndag, de fik den fredag..
Den har haft diaré (virkelig tynd mave), og de har prøvet ormekur uden effekt, og dyrlægen har taget en prøve af afførringen, som viste sig at det var en anden type orm der kommer hvis den f.eks. får urent vand at drikke, fordærvet mad mm.. Den har indtil videre kostet dem over 2000kr i dyrlæge- og så er mit spørgsmål:
Hvem skal betale for alt dette?? Det er ikke første gang vedkommende har solgt dem en syg hund- den er i Dansk kennelklub.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af to stk. Ballofix-ventiler 500 kr.
  • Maling oprydning 600 kr.
  • Klippe ligusterhæk og bortkøring af affaldet 1.999 kr.
  • Tømrer søges til rådgivning og delvis hjælp ved renovering 205 kr.
  • Skift af 3/4 tommer brugsvandsrør 1.764 kr.
  • Lugning af bede 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har købt syg hvalp
  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Svar: 35
    #1   26. jun 2008 Der må stå noget om det i jeres købekontrakt.

• #2   26. jun 2008 Anmeld det så der ikke er andre der kommer ud for det samme.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    feb 2008

#3   26. jun 2008 *deres

• #4   26. jun 2008 Det må vel være et spørgsmål om, hvor hurtigt den orm "udvikler" sig - altså HVOR hunden har indtaget fordærvet mad eller urent vand.

• #5   26. jun 2008 kontakt dkk hvis det er der hunden er fra:-) så må de tage affære

• #6   26. jun 2008 mener købeloven siger at hvis man køber en syg hund, at man skal få havldelen af hundens pris tilbage. men er ikke sikker mener bare at det er sådan. men hvis de er dkk må de ringe til opdratten. der er bestemte regler for dette

• #7   26. jun 2008 Skidt med pengene - få nu den hund på benene igen. Udkogt ris. Kog ris i en times tid og bland så noget fisk i, for at hunden får proteiner. Hjælper det ikke i løbet af et døgns tid - altså kan man ikke se forskel, så afsted til dyrlægen igen.

• #8   26. jun 2008 Hende de har købt den af virker meget afvisende, fralægger sig sit ansvar.. Så de må jo prøve at kontakte kennel klubben..

(Jo selvfølgelig var det dumt af dem at købe en ny hund samme sted, hvor de købte den sidste da den også var syg, men det var deres valg- og ikke det mit spørgsmål handlede om!!)

• #9   26. jun 2008 Morten>>

Selvfølgelig er det vigtigst at få hunden på benene igen- de prøver de faktisk også på!! De har været ved dyrlæge med den hele dagen idag.

Jeg syens da bare ikke det er rimeligt at sådan en kennel skal kunne slippe afsted med at sælge syge hvalpe.. Der er altså mange andre end min faster der har købt derfra.

• #10   26. jun 2008 Malene ; Er i HELT sikre på, at det er sælgeren, der er skyld i det, når symptomerne først kommer efter to dage?

• #11   26. jun 2008 få dekort på hunden, dvs nogle af pengene tilbage.. At hunden er syg ved salg er en "defekt" og det kan derfor ikke passe i skal betale fuld pris for den..

Enten det eller prøv at få sælger til at betale for dyrlæge..

• #12   26. jun 2008 Altså min faster har i hvertfald ikke givet den fordærvet mad eller urent vand! Den har fået det mad som kennel ejeren selv har givet den.. Så hvor skulle det ellers komme fra?

• #13   26. jun 2008 Malene- elsker sine hunde *
    Kan det tænkes den måske har spist noget på en gåtur? eller måske fra deres have hvis de har sådan en..? smiley

• #14   26. jun 2008 Hvis den var rask fredag , men blev syg søndag , så tror jeg altså det bliver svært at bevise hunden var , syg de fik den ..

• #15   26. jun 2008 Det er jo ikke til at vide, hvorfor hunden har dårlig mave. Men så er problemet nok heller ikke større. Det er jo ikke den første hund, der har dårlig mave. Så rolig nu........

Jeg er enig i, at der skal ske noget, hvis hunden virkelig har en alvorlig sygdom. Men fordi den har dårlig mave....

I forhold til dyrlægens pris - tja, ærgeligt. Min dyrløg ville helt sikkert sige udkogt ris med fisk og så i øvrigt ikke tage noget for det. Men der er jo også dyrlæger, der behandler for et godt ord (læs: vil tjene penge).

Prøv nu riskuren, og se hvordan det går om et døgn.

• #16   26. jun 2008 Du må gerne skrive en privat besked til mig om hvem opdrætter er.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    feb 2008

#17   26. jun 2008 Står der ingenting i købekontrakten om den slags ?

• #18   26. jun 2008 Malene ; Jeg siger heller ikke, at din faster har givet hunden fordærvet mad eller urent vand - selvfølgelig ikke... Jeg undrer mig bare over, at der går 2 dage før symptomerne opstår, når der er tale om en "forgiftning" via mad eller drikke.

Min egen hvalp vil meget gerne drikke af vandpytter med mudder m.m. i og propper ALT i munden, hvis vi ikke når, at stoppe hende.

• #19   26. jun 2008 Morten- Alt det der med kogte ris får den og den får noget pencilin.. Hvis du havde læst hvad jeg havde skrevet så er det altså ikke bare normal dårlig mave!
    Det er ikke engang sikkert at den kur den får nu virker..

Jeg har ikke set deres købe kontrakt.. Det kunne godt være de lige skulle læse den igennem..

• #20   26. jun 2008 Rikke M :

Ja jeg synes også at det er "længe" inden symptomerne viser sig.. Men jeg har ikke så meget forstand på hvor lang tid der vil gå..

De har ikke været ude at gå med den endnu da den jo kun lige er 9 uger, men den har været i haven, og der er kun græsplæne så det er lidt svært at se hvad det skulle være kommet af..

Synes bare det ere lidt synd for dem da det jo er 2 gang hun har solgt dem en syg hund, og håber ikke de andre der har købt hvalp derfra også bøvler..

• #21   26. jun 2008 Kile: Købeloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

Når hunden er syg er det en "mangel" i heldbredet smiley

Om mangler ved salgsgenstanden

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.

Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.

§ 44. Ved afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, bliver, for så vidt manglen ikke er hidført ved sælgerens forsømmelse, det tidspunkt at tage i betragtning, da faren gik over på køberen.

§ 45. Bestemmelserne i § 25 om skadeserstatningens beregning kommer også til anvendelse, når købet hæves på grund af mangel ved genstanden.

§ 46. Skal sælgeren levere efterhånden, og er en enkelt levering mangelfuld, kan køberen i medfør af §§ 42 og 43 alene hæve købet, for så vidt angår denne levering. Dog kan han også hæve købet for senere leveringers vedkommende, såfremt det må ventes, at også disse vil blive mangelfulde, eller endog hæve købet i dets helhed, såfremt dette er begrundet i sammenhængen mellem leveringerne.

§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

§ 48. Sker salg ved auktion, kan køberen ikke påberåbe sig, at genstanden lider af nogen mangel, medmindre genstanden ikke svarer til den betegnelse, under hvilken den er solgt, eller sælgeren har handlet svigagtigt. Hvad her er foreskrevet, gælder dog ikke, når en handlende sælger sine varer ved auktion.

§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jf. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.

Stk. 2. Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne bestemmelse.

§ 50. Hvad i denne lov er bestemt om mangler ved salgsgenstanden finder tilsvarende anvendelse, hvor den leverede mængde er for ringe, såfremt køberen må gå ud fra, at det, som er leveret, er ment at skulle tjene som fuldstændig opfyldelse af aftalen. Køberen kan i dette tilfælde ikke i medfør af § 43 fordre omlevering, men kan i stedet herfor kræve efterleveret, hvad der mangler, hvad enten dette udgør en større eller mindre del af det, som skulle leveres.

§ 51. I handelskøb har køberen, når salgsgenstanden er leveret, eller en aftalt udfaldsprøve er kommet ham i hænde, at foretage sådan undersøgelse, som ordentlig forretningsbrug kræver. Skal genstanden forsendes fra et sted til et andet, er køberen dog ikke pligtig at undersøge den, førend den på bestemmelsesstedet er stillet således til hans rådighed, at han ifølge § 56 ville være pligtig at drage omsorg for den.

§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.

Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.

§ 53. De i foregående paragraf givne bestemmelser om tab af køberens ret til at påberåbe sig mangler kommer ikke til anvendelse, når sælgeren har handlet svigagtigt, eller når han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed, og denne medfører betydelig skade for køberen.

§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne til køberen.

• #22   26. jun 2008 Hehe, tak- det vil jeg lige læse igennem og give videre smiley

• #23   26. jun 2008 Malene - vi kan slet ikke blive uenige om, at det er noget skidt, og at du blot gerne vil hjælpe din faster.
    Jeg mener bare, at I som minimum bør tale med dyrlægen om, hvornår hunden kan have indtaget det, som har forgiftet den - inden I prøver, at få penge tilbage fra sælgeren.
    Sælger er vist ikke hel fin i kanten - efter det du fortæller - men, det vil blot være en kedelig og håbløs kamp for din faster, hvis hun ikke kan bevise, at hunden allerede var syg da hun overtog den.

Selvom hunden bare går i haven er der masser af ting den kan spise. Choko kommer med de underligste ting i munden, og ALT hvad der ikke er helt fladt, kan indeholde en beskidt mundfuld vand efter en regnbyge smiley

• #24   26. jun 2008 Rigtig dårlig mave er hvad du skriver. Men okay, hvis jeg ikke har forstået det som dårlig mave, så må du undskylde.

Jeg kan fortælle, at vores den bette - Azimut - spiste en tube øjensalve, da han var et par måneder. Jeg siger dig, den fik dårlig mave uha uha. Jeg var da også sikker på, at det aldrig ville blive hund igen. Men riskuren hjalp på mindre end et døgn. Nu havde den selvfølgelig spist medicin, så bakterier var der ingen af :-).

Hvis din fasters hund er i behandling, så får den nok den medicin, den skal have. Og så er det bare vigtigt, at den får en normal mave igen. Og der er her mine evenlige ris/fisk kommer ind i billedet.

M.h.t. opdrætteren og penge. Jeg skal gentage, at er det noget kronisk, eller noget som alle hundene derfra har problemer med, ja - så må der da ses på det. Men prøv at sætte dig i opdrætterens sted. Der var altså ingen problemer de første to dage. Så ville jeg nok også som opdrætter sige, at det som udgangspunkt ikke var mit problem. Hvor går grænsen - ved tre dage - tre måneder eller tre år?

Når man køber en hund, er der en vis risiko for, at den bliver syg - sådan er det bare. Jeg skal gentage, at er det noget kronsik, ja så skal man da tilbage til opdrætteren. Og er han/hun seriøs, så finder man jo også en løsning.

Håber det går bedre eller hurtigt kommer til det.

• #25   26. jun 2008 Kort efter jeg fik Zubin , blev han også meget syg , med tynd mave , og blod i afføringen , han måtte på skåne kost og Zolak , og havde ifølge dyrlægen højest sandsynligt spist en fugle klat , da syren i den , godt kunne gi meget dårlig mave , samt blod i afføringen . så synes også i skal høre dyrlægen , om hvor stor chancen er for at " skaden " er kommet efter den er flyttet :o)

• #26   26. jun 2008 Rikke M
    - da der ikke er gået 6 måneder er det sælger og ikke køber der skal bevise at varen ikke var "defekt" da den blev solgt..

• #28   26. jun 2008 Lilly ; Ja, men nu er det vel heller ikke særlig svært for sælgeren, at påstå, at hvalpen var rask da de overtog den, når der går 2 dage før maveproblemerne opstår.
    Hvis en dyrlæge kan oplyse, at der gårf.eks. 48-72 timer før symptomerne på den orm opstår, så er det en anden sag, og så kan de vende tilbage til sælger.

• #29   26. jun 2008
    Rikke M - som jeg skrev bevis.. påstå er ikke et bevis smiley

Hvis sælger ikke kan bevise den er rask, får køberen ret

• #30   26. jun 2008 Hvorfor købe hund igen ved samme opdrætter,hvis de før har prøvet at få en syghund der fra ville jeg ikke købe hund der fra igen.

• #31   26. jun 2008 Lilly - uden en dyrlæges udsagn er der jo ikke nogen der kan bevise noget som helst - sælger står klart bedst her, når der er tale om en maveinfektion, hvor symptomerne opstår to dage efter overtagelsen.

Det er muligt, at sælgeren har bevisbyrden, men da det er købers dyrlæge, som har tilset hunden og er i besiddelse af prøverne, så kan sælger jo ikke bevise noget som helst uden de resultater.

• #32   26. jun 2008 jeg har en hvalp med samme problem, plus hun også har kennel hoste. Problemet ved os er at dyrelægen stadig ikke ved hvad hun fejler, ang. hendes afføring, hvor der dog også er blod i Tingas. Vores regning på hende er også på over 2000kr indtil videre, hun har været ved dyre lægen idag som er 4 gang nu. Og det skal lige siges at hun har været syg fra da vi kom hjem med hende, og det lidt over 14 dage siden nu. og dyrelægen har først taget prøver af afføringen i dag. ( Fanme ringe af vores dyrelæge, eftersom det er 4 gang vi er derude med hende) Men nu skal jeg nok komme til sagen. hvis i har skreve kontrakt med dem i har købt dem af skal de hvertfald betale noget af regningen, læs i kontrakten igennem. og hvis i ikke har den, tror jeg godt det kunne blive svært. ar få dem til at betale det meste af regningen hvertfald

• #33   26. jun 2008 Stakkels dyr hvis hun før har solgt syge hvalpe der får fordærvet mad elelr vand. Der må jo være noget om snakken når det ikke er første gang, tænker på hvordan den hundemor må gå og have det.

nå, jeg tænker på om du ikke kan få oplyst hvilken dyrlæge hun er tilknyttet mht hendes hund når den er gravid og når hvalpene bliver født og er blevet tjekket ved dyrlægen og får sundheds bog og det.
    Den dyrlæge må vide noget om moderens tilstand og hvalpene, for han må da næsten have fundet symptomer på dem.
    har i forsøgt det? og tale med ham om det?

• #34   26. jun 2008 Rikke M - fordi sådan er købeloven, hvis sælger ikke kan bevise at hvalpen ikke var syg da den blev solgt, får køber ret, uanset om det har det eller ej..

• #35   27. jun 2008 Lilly ; Kan vi blive enige om, at det vil være en god idé, hvis de i første omgang spørger dyrlægen - som har behandlet hunden - hvor længe der normalt går fra indtagelse af vandet/maden til symptomerne opstår ??

Ja, sælger skal bevise, at hvalpen ikke fejlede noget ved overtagelsen, men det er vel heller ikke særlig svært, da jeg formoder, at der foreligger en sundhedsattest, og hvalpen er blevet syg af noget den har spist eller drukket - MEDMINDRE en dyrlæge kan oplyse, at der faktisk går længere tid end 2 dage fra indtagelse, til symptomerne viser sig i dette specifikke tilfælde.

Selvfølgelig kan de bare smide alt over til DKK og sælger - bare fordi de kan - men i min verden, er det almindelig sund fornuft, at man først undersøger om man har en chance for, at vinde en sag, inden man begynder at køre den.

• #36   27. jun 2008 Rikke M - Det kommer an på hvor gammel sundhedsattesten er, hvis den er fra en eller 2 uger før hvalpen er solgt, kan den jo sagten nå at være syg i mellemtiden, hvilket sælger jo ikke kan bevise den ikke har..

Kommentér på:
Har købt syg hvalp

Annonce