4.258 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

"Snudesele" - fortæl mig lige fidusen "Snudesele" - fortæl mig lige fidusen

Nu er jeg efterhånden støt på dem nogle gange.. En sele der går om snuden på hunden - trækker den får den så mulen snørret sammen.. Det kan da umulig være særlig fedt for hunden - hvorfor ikke lære den at gå ordentligt på en lidt mere "normal" måde ??????

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Snudesele" - fortæl mig lige fidusen
  • #1   30. jun 2008 Den får nu ikke mulen snørret sammen (der er ikke "kvæalerfunktion" i sådan en sele). Men hunden har ikke så mange kræfter til at trække når du holder den på snuden som hvis du havde sele/halsbånd på.

Men jeg ser så heller ikke fidusen i den, og ville ligeledes ønske folk blot gad træne deres hunde istedet for at prøve at finde "nemme løsninger"

• #2   30. jun 2008 Okay... så er jeg mere rolig... synes bare det har set sådan ud på afstand...

PS. Har i 2 år prøvet at få Baily til at gå pænt i snor - det er nu lykkedes for en lille måned siden... UDEN sele *ssssss*

• #3   30. jun 2008 Hehe -jeg er nu ret overbevist om at den slags ikke tager to år, hvis blot man finder den rette træningsmetode til sin hund (og her taler jeg ikke om snudeseler eller pighalsbånd).

• #4   30. jun 2008 Har prøvet sådan en halti på Daisy og den blev hurtig smidt i skraldespanden :o)

• #5   30. jun 2008 Jeg brugte nu sådan en "snudesele" til min gamle schæfer/husky.

Fidusen er at man ikke skal bruge så mange kræfter på at holde hunden. Når den trækker frem drejer selen hundens hoved i retning af føreren.
    Han kom jo til at kigge på mig og ikke noget længere fremme, og så kunne jeg nemmere få kontakten fra ham.

Max trak som en sindssyg, da jeg fik ham, og var meget svær at holde tilbage, men efter ganske få gåture med den sele, og selvfølgelig træning, gik han altså bare supergodt.
    Derefter kunne jeg lægge den på hylden igen.

Jeg synes den er et godt redskab til nogen hunde.
    Har ikke haft brug for den siden ham, men jeg har den stadig liggende.

• #6   30. jun 2008 Vi har anbefalet den tli en af vores hvalpehundefører - en ældre dame som har en kæmpe stor St. Bernhardt hund. Den er sød og rar men vil den den vej - ja så var damen nødt til at gå med :-))
    Da hun kom gangen efter var hun bare så glad - nu var det hende der bestemte hvilken vej - de skulle gå. :-))
    Hun bruger den kun - når hun skal have hunden med ud hvor der er mange mennesker og andre hunde - hjemme hvor hun bor - render den oftes løs.

• #7   30. jun 2008 Den virker efter samme princip som, hvis man skal holde en hest der er svær at styre.

Det kan være svaæt at holde den i grimen, men hvis du lægger en hånd omkring mulen og har ved næseryggen, kan man "rimelig let" kontrollere hovedet.

Som permanent løsning kan den fungere for nogen, men ellers kan den bruges i en overgang, hvis hunden trækker SÅ meget, at der skal "noget nyt til, for at få lidt succes ind i træningen.
    Effekten kommer nærmest øjeblikkelig.

Det er bare vigtigt at man får en, der passer hunden, så den ikke skærer, ryger i øjnene osv!!

• #8   30. jun 2008 Oscar -der er bare væsentlig forskel på hestens bygning og på hundens, og jeg mener bestemt ikke det vris man kan lave i hundens nakke er godt for den.

• #12   30. jun 2008 Hvis du læser trådstarters svar, så antog hun at selen havde en slags "kvælerfunktion" da det så sådan ud. Det HAR hun jo så fundet ud af ikke var tilfældet (og er lettet over det endda).

Ang vrid i nakken -den er skam ikke løgn. Jeg HAR set hvordan folk anvender snudeselen (nu tillader jeg mig at generalisere lidt), og de tilfælde jeg har set, har hunden jo altså drejet hovedet når der kom træk på -og da trækket jo (modsat ved langt de fleste heste) kommer ovenfra ER der tale om et vrid i nakken.
    Jeg snakker jo ikke om en brækket hals e.l., "bare" et vrid som i mine øjne er temmelig usundt for hundens nakke (og i hvert fald fuldt på højde med hvad halsbånd beskyldes for, hvis ikke værre)

Og derudover fratager sådan en sele jo osse hunden en del af dens ansigtsmimik, hvilket for visse hunde kan vær et problem i møde med andre (vi ved jo alle, at man desværre jævnligt møder løse hunde, eler hunde hvor ejeren da lige synes de skal hilse)

• #13   30. jun 2008 Karina -jamen self er det usundt for hunden at hale afsted i et halsbånd, det kan vi da sagtens blive enige om. Me så må man jo lære den at gå pænt...

• #15   30. jun 2008 Karina -har hun ikke lært det på 5 år, så har du jo nok ikke fundet den rigtige metode til netop den hund.
    Ingen grund til at blive sur (det fornemmer jeg du er), jeg skriver jo ikke hvad jeg gør, for at bestemme hvorvidt du skal bruge selen eller ej. Men jeg har vel lov at ytre MIN mening om brugen af den...

• #17   30. jun 2008 Dorte -har aldrig påstået at snuden snøres sammen (tværtimod). Frtagelse af ansigtsmimik er ikke ment som at hunden ikke er i stand til at vise det, men at selen forhindrer andre hunde i at se alle detaljerne, og ang vridet -et større antal dyrlæger vil sige det modsatte. Bl.a. min tidligere dyrlæge samt den dyrlæge jeg har nu...
    (der har herinde osse været linket til en artikel om det engang. Skrevet af dyrlæger...)

At det så måske ikke er sådan for DIG, ja det kan jeg jo ikke sige. Jeg har jo ikke set hverken dig eller hunden:o)
    Men det ER et problem dyrlægerne jævnligt får ind ( i hvert fald dyrlæger i mit område, me jeg vil tro de folk der bruger selen her, ikke adskiller sig voldsomt fra de der gør det i andre dele af landet)

Karina -jeg vil vove den påstand at det KAN trænes helt væk ved din hund osse, og at din hund kan lære at passere andre hunde uden at fare hen i hovedet af dem...
    Det er "bare" at finde den rette motivation, have tilpas meget kontakt, og gå langsomt nok frem (samt have lineføringen HELT på plads)
    -jep, det er nemmere sagt en gjort men det er ikke umuligt...

• #18   30. jun 2008 Sammenlignet med div. andre remedier til træningsbrug vil jeg vove at kalde en halti for den allermest humane og skånsomme mod hunden....

• #19   30. jun 2008 Bad company -sammenlignet med hvilke remedier? Et halsbånd og en snor, samt rigeligt med guffer og en god protion tålmodighed? For mere er faktisk ikke nødvendigt for at lære en hund at gå pænt.

• #21   30. jun 2008 Michelle

Det vil jeg absolut ikke give dig ret i...

Min gamle hund havde ikke den mindste opdragelse da jeg overtog ham, og jeg kunne ikke få kontakt med ham på fremmed grund.

Alm. fast halsbånd og han lød somom han blev kvalt. stoppede jeg op, stoppede han også, men der var ingen kontakt overhovedet.
    Med halti lavede jeg samme manøvre og han kiggede på mig og der faldt ros, godbidder osv og efter et par gange havde han så lært at det var rart at have kontakt med mig:-)

Det havde ikke kunnet lade sig gøre uden halti.

Og ja, nogen hunde kan man træne på "din måde" og det gælder såogså de hunde jeg har nu.
    Men der er bare forskel på hunde, og nogen har lige brug for en eller anden finte for at få kontakten.
    Som sagt brugte jeg så kun den grime i en uges tid, og det var det.

• #22   30. jun 2008 vi har en liggende... den kaldes top trainer.... den er et udmærket suplement til træningen, hvis det kan være svært , at holde sin hund... eller få kontakt til den, når den møder andre.... det skal ikke bruges som en permanent løsning, men et middel til, at komme videre....

Den jeg har liggende, er ikke som en kvæler, men den ligger til den vej, hvis du forstår.. den drejer hundens hoved ind mod føreren....

Man skal dog passe på, for bruges den forkert, kan den give anledning til nakke smerter...

• #23   30. jun 2008 bad company -der bliver vi ikke enige. Imin verden er de ting jeg skrev (samt evt et stykke legetøj) alt hvad der behøves fot at hunden kan lære at gå pænt. Og det uanset hund.
    Måske man så skal starte hjemme i stuen, istedet for ude på gaden, men muligt er det

• #24   30. jun 2008 Michelle *strid kælling *

Nu får du det til at lyde som om alle andre end dig , er komplet idiot til at lære deres hunde at gå pænt.
    Men jeg kan fortælle dig, at der faktisk ER hunde der aldrig lærer det....men hvorfor starter du ikke i den ene ende af landet, og opsøger alle dem , der har problemer...... og så VUPTI.... Når du lige har været der....og gået et par runder... så går alle hunde perfekt...

Nææææ du.... det er ikke sådan bare lige med lidt tålmodighed....
    Tror du ikke folk har prøvet alt , inden de er gået over til en Halti.... :O)

• #25   30. jun 2008 NITTIB -jeg påstår da ikke andre er idioter. Ej heller at jeg kan alt, for det kan jeg da ikke. Men jeg er helt og aldeles overbevist om at alle hunde KAN lære at gå pæt uden brug af halti (og mindre pæne midler som pighalsbånd og den slags).

Det er MIN mening. Andre har ret til deres, men efter MIN mening har haltien ingen berettigelse...

• #26   30. jun 2008 Dorte -jeg tror jeg lagde ud med at skrive at jeg ville tillade at generalisere lidt (eftersom jeg jo sårligt kan tage udgangspunkt i hver enkelt hund);o)

Og uanset mener jeg stadig haltien er helt og aldeles unødvendigt. Og at den ret hurtigt kommer til at skade mere end den gavner...

• #27   30. jun 2008 Halti er, brugt rigtig, et udmærket hjælpemiddel...

• #28   30. jun 2008 Det er bare ikke alle hunde der er lige nemme at opdrage på.
    Har selv en whippet nu, og skal hilse og sige, at jeg får kamp til stregen med ham;-)

Men han går pænt i en snor, og så er der selvfølgelig ingen grund til at bruge andet til ham.

Vil bare sige, at hvis jeg nogensinde skulle blive nødt til at bruge et ekstra redskab til træning, ville jeg klart vælge en "snudesele".
    Da jeg klart mener at den har mindst mulighed for at lave skade på hunden. Selvfølgelig brugt korrekt og i en kortere periode:-)

• #29   30. jun 2008 Michelle *strid kælling *

Nu bliver jeg sikkert upopulær... men pyt med det.... :O)

Du er 23 år... hvor mange hunde har du selv haft ( i dit voksenliv ).... som du skulle lære at gå pænt...... 1...2.. ????

Det er nogen herinde ( meget ældre end dig )... der måske har haft 4-5-6-7 hunde, hvoraf der har været ..1... måske 2 ... hunde , der aldrig har lært det..... fordi de er totalt " døve "... uanset hvad man gør...
    Så det der med at hunde ALTID kan lære det... det holder ikke..

Lad os tales ved..... når du er nået til din 6 eller 7 hund...*GG*

• #30   30. jun 2008 Dorte -efter min mening ER en halti skidt for hunden. Har snakket med dyrlægen om det da jeg fik Møffe, bl.a. fordi hun aldrig havde lært at gå i snor, og jeg har gidt, så det er begrænset hvad jeg kan tåle af ryk og slid i mine skuldre og arme.
    Han frarådede det kraftigt da han faktisk i de sidste par år havde fået flere og flere hunde ind med nakkeskader som følge af halti.

Reiki havde da jeg fik ham, en voldsom trang til at jage lastbiler. Og det foregik sådan at han gøende kastede sig med fuld kraft frem i snoren, hvorefter han jo så faldt ned på jorden, og prøvede at "skrabe" sig fremad med benene.
    -så jeg ved GODT hvordan det er at have en hund der ikke er specielt styrbar i snoren.

Men han har lært det (i øvrigt uden yderligere af den slags episoder, for DET er uanset sele/halsbånd osv ikke sundt for kræet), og det uden brug af andet end halsbånd, snor, godbidder og en masse tålmodighed og træning...

• #31   30. jun 2008 NITTIB -jamen du bliver skam ikke upopulær, jeg er helt klar over at med mine 23 år (og kun 1½ år på bagen som "selvstændig" hundeejer), er min egen erfaring begrænset;o)

MEN jeg er jo så så heldig at have andres erfaring at trække på. Nogen virkelig dygtige folk der har "lidt" flere år på bagen end jeg selv.
    Jeg har ikke trænet et hav af hunde selv. Udover 2 hunde vi havde i familien som barn, og som jeg gik til træning med er Møffe og Reiki mit erfaringsgrundlag.

Men jeg tillader mig alligevel at sige som jeg gør, baseret på hvad jeg kan se og høre fra folk jeg kender som HAR årelang erfaring med forskellige typer hunde med forskellig baggrund:o)

• #32   30. jun 2008 Man kan læse 1000 hundebøger.... tale med 1000 mennesker med årelang erfaring....... men det går først op for een , hvad det hele handler om, når man selv står med ens helt egen hund....
    Hunden er ski ligeglad med , hvad de kloge siger....og kan ikke læse....:O)

• #33   30. jun 2008 NITTIB -jame det vil jeg skam gerne give ret i. Men derfor holder jeg nu stadig ved min mening.
    Jeg forstår ikke at det ofte er SÅ stort et problem at lære en hund at gå pænt i snor, på trods af at samme hund kan en milliard forskellige tricks. Her mener jeg jo at det er et spørgsmål om at man endten ikke er lige så stædig/vedholdende og konsekvent i sin indlæring af "gå pænt" som i resten af træningen, eller osse har man ikke fundet det der virker på ens hund (der er jo et hav af forskellige måde at indlære "gå pænt" på)

Men uanset så mener jeg ikke at en halti er en god løsning, simpelthen af hensyn til de skader den kan påføre hunden (og det betyder altså ikke at jeg mener alle der bruger den er dårlige hundeejere).
    Med alt det vi lærer vores hunde er jeg helt overbevist om at det kan lade sig gøre på anden vis;o)

• #34   30. jun 2008 Ja...Ja..... så...

• #35   30. jun 2008 Jamen jamen.... Sikke en drejning.... Troede mit spørgsmål var besvaret af Michelle (tak for det *sss*)

Altså ligesom med så meget andet er der vel altid flere meninger ;O)

Jeg personligt ville dog aldrig drømme om at bruge sådan en fætter, men jeg har så tydeligvis også set dem helt forkert i brug.

• #36   30. jun 2008 Jeg har en rotte dreng på 55kg. gået til hundetræning med ham siden han var 12 uger og nu er han snart 5 år. 1-2 gange om ugen, træner med ham stort set på hver gå tur.
    Jeg brugte halti på ham da han var et år, så brugte kvæler, så pig halsbånd (ja kom bare med alle de grimme ord) og nu bruger jeg halti igen, jeg bruger den, fordi han laver nogen ret voldsomme udfald, nogen gange, mod andre hunde, og så er han svær at holde uden den. Og ja der kan han da godt får nogen vrid, når han kaster sig frem, men den har aldrig skadet ham, og har brugt den hvertfald hverdag i 2 år nu...
    Så vil bare sigen nogen hunde kan altså ikke trænes til alt.. Og sån er det bare og det må man lærer at leve med som hundeejer.. Så pas på du ikke en da bliver slemt skuffet Michelle, hvis du en dag får en problem hund.

• #37   30. jun 2008 Glemte at sige at ellers går min hund som en drøm og kan alt hvad han skal stortset, men de udfald kan vi ikke komme af med.

• #38   1. jul 2008 Bruger næserem + halsbånd samtidig med rem med to karabinhager, når det gælder om at kunne holde fast. Det er som nat og dag ikke at have næseremmen på. Holder i begge liner, som er helt slappe almindeligvis, de trækker kun når der er noget spændende.

Har skiftet til næserem Gentle Leader i stedet for Halti, den er langt bedre, kraftigere og blødere på samme tid.

Kommentér på:
"Snudesele" - fortæl mig lige fidusen

Annonce