1.026 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Slap nu af (hjerteorm) Slap nu af (hjerteorm)

Nu synes jeg snart der er ved at brede sig en stemning af panik omkring hjerteorm, så jeg tillader mig lige at komme med et lille indlæg.

Fransk hjerteorm er en forholdsvis alvorlig ting, men den megen hysteri der har været omkring emnet, ikke mindst fordi det har været oppe i medierne (jeg ved ikke rigtig om jeg skal grine eller græde når medierne finder en ny sentationiel sygdom at berette om), er altså ved at være helt enormt overdrevet.

Jo, fransk hjerteorm er ret udbredt på Sjælland og især Nordsjælland og Hovedstadsområdet og ved hunde som opholder sig i disse områder så er det da en god ide at få tjecket hundene med jævne mellemrum, f.eks. ved det årlige sundhedstjeck. Men sygdommen kan jo altså behandles. Især når man opdager det tidligt er behandlingen endda forholdsvis enkelt (ofte tabletter 1 gang daglig i 3 uger), så lad dog være med at gå i panik, blot fordi nogen nævner ordet hjerteorm. Personligt har jeg endnu ikke hørt om hunde som er døde efter infektion.

I andre landsdele skal man selvfølgelig også være opmærksom på hjerteorm, men det er altså stadig en sjælden sygdom i andre landsdele. Man kan selvfølgelig altid vælge at få hunden undersøgt hvis man vil være 100% sikker, men generelt set er hjerteorm altså ikke noget man skal gå og bekymre sig om i det daglige.

Så får man hunden regelmæssigt undersøgt (eller bor man blot på Fyn eller i Jylland), så bør man ikke gå og være bekymret for hjerteorm. Der er mange andre ting/sygdomme som er langt vigtigere at bekymre sig om.

Så hold nu op med at råbe hjerteorm hver gang der er en hund som nyser, og skulle jeres hund få konstateret hjerteorm, så slå koldt vand i blodet. Der er en god prognose for hunden, langt bedre end ved alverdens andre sygdomme.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slap nu af (hjerteorm)
  • #1   9. nov 2005 Hørt

• #2   9. nov 2005 Camille - er det ikke maget naturligt at de mange der ikke rigtigt har hørt om det før pluseligt bliver bange og kommer i tvivl - og er det ikke bedre at her bliver spurgt 100 gange 'for meget' end 10 gange 'for lidt'

Ja, jeg synes det er helt i orden og meget naturligt at her bliver spurgt ofte i disse dage og personligt tager jeg den gerne op - lige så ofte nogen føler grund til at spørge :o)

Men det er så nok bare mig der er skør *S*

Knus, Karina.

• #3   9. nov 2005 Og nej - for mig er det en ca. 2 år 'gammel' nyhed - og hvad så - for mange er den ny og meget bekymrerne ;o)

• #4   9. nov 2005 Karina: Jeg synes blot at det er forkert at folk går og er bekymret over noget som medierne har blæst op til at være en stor sag.

Jeg mener at i de områder hvor hjerteorm er et problem, der er dyrlægerne også meget opmærksomme på det og skal nok informere deres klienter.

Og i andre områder, der er det helt hen i vejret at folk går og bekymrer sig om det. Og også her er dyrlægerne jo opmærksomme på problemet hvis der kommer en hund med symptomer.

Så jeg synes faktisk at mediernes omtale af sagen og de efterfølgende mange indlæg laver grobund for en bekymring som er helt unødvendig. Og det vil jeg da godt gøre opmærksom på, så folk ikke tror at hjerteorm vil slå hele den danske population ihjel.

• #5   9. nov 2005 *smiler* - det kan jeg godt forstå - jeg har ikke læst de omtalte aviser men kan så forstå at det er deraf al den opmærksomhed kommer *S*

Jeg er sådan set enig med dig - og bestemt i den del; at man ikke skal gå og være dagligt bange -

MEN, hvis nu man går med sådan en bekymring, så er det da bedre at komme ud med den et sted som her og så endten få at vide at jo, der er nok god grund til at du får undersøgt din hund - eller nej, du behøver nok ikke være så urolig eller bange i dit område osv.

Og den tager jeg så gerne hver gang der kommer en med sin bekymring - hvordan skal man ellers få ro på - det er 'let' nok for mig at sidde og tæmke: " jammen hey - du kan da bare se at få din hund undersøgt 2- 3 gange om året" - men mange har aldrig hørt om det før og skal da lige ha den tid det tager før det hele bliver alm. viden - tænker jeg bare...... ikke et ondt ord om din tråd eller dit budskab - okay ?

Jeg undre mig bare lidt over det, men det er så nok fordi jeg ser andreledes på det at alle naturligt nok spørger lige i disse dage *S*

• #6   9. nov 2005 Jeg er helt enig, Man kan ikke gå at være bange for hjerteorm. Hunden skal ha det bedste ud af de ture den får i løbet af dagen, og det får den bedst hvis den løber frit og snuser. Jeg har desværre støt på flere der vælger at holde hunden i snor, da de er bange for at den møder snegle og spiser dem, når den er fri. Det synes jeg er en meget uheldig drejning.

• #7   9. nov 2005 Meget enig Camilla J. Jeg syntes folk skulle slå koldt vand i blodet. Man skal helt sikkert være opmærksom på evt. symptomer, men det skal man på alle sygdomme..
    Vi skal passe på ikke at se "spøgelser"

• #8   9. nov 2005 K&A - er helt enig i at hundene skal ha lov at gør som de plejer - misja spiser - ja nærmest æder græs og vi har de omtalte små djævle i mit område - både med hunde der er døde og med hunde der i dag har det godt..

Men, jeg har det også som jennifer skriver - og sådan er vi så forskellige ;o)

• #9   9. nov 2005 Jennifer: Jo, hvis bekymringen var reel.

Det er den helt sikkert i nogle områder af landet, men i andre områder er risikoen faktisk yderst begrænset, og det synes jeg ikke der er nok fokus på.

I nogle områder er det jo helt på sin plads at få undersøgt sin hund med jævne mellemrum, men jeg mener blot at man skal passe på at det ikke bliver et massehysteri. Det er lidt som om at folk tror at vi har et kæmpeproblem fordi medierne har omtalt det som sådan. Hjerteorm bliver jo ikke mere udbredt fordi medierne fortæller om det, og jeg tror altså at dyrlægerne nok skal gøre folk opmærksomme på det når der i et område er behov for at undersøge hundene.

Men derfor har alle jo da selvfølgelig lov til at få deres hunde undersøgt, hvis det er det der skal til for at give dem ro i sindet, helt sikkert.

Jeg ville blot gøre opmærksom på at det altså ikke er noget alle hundeejere skal gå og være bekymrede for, og det frygter jeg lidt at mange hundeejere fejlagtigt er efter den massive omtale af hjerteorm-

• #10   9. nov 2005 Randi: Det er lige det jeg mener med spøgelserne.

Eller som vi tit får af vide på studiet:

Selvom du hører hovslag på staldgangen er det ikke nødvendigvis en zebra.

Forstået på den måde at man behøver jo ikke kaste sig over den værste/mest specielle diagnose, blot fordi hunden hoster.

• #11   9. nov 2005 Jeg vil give Karina ret. Selvfølgelig skal ens hund have lov til at rende frit rundt og snuse. Men det kan altså blive alvorligt hvis ens hund får det, og man ikke opdager det i tide.

Det spreder sig jo også, så man skal ikke være over hysterisk, men opmærksom på sin hund.

Og det er også en gammel nyhed for mig.

• #12   9. nov 2005 Yvette :o))

• #13   9. nov 2005 Enig Jørgen - personligt kan jeg heller ikke opfatte alle de spørgsmål om emnet, som panik eller spøgelser - kun tvivl, angst fordi man ikke ved - og et ønske om at forstå og vide besked..

• #14   9. nov 2005 Det sidste kan kun være i alles interesse...... og nu kalder maden *S*

• #15   9. nov 2005 det er egentlig ret lettende for mig at vide at hjerteorm ikke er så udbredt i jylland, så kan jeg ånde lettet op... man bliver jo nervøs af al den snak...

• #16   9. nov 2005 Jeannette>> fordi jeg ikke tror at mops har den største chance for at overleve sådan en omgang... men det letter jo at vide at det ikke er så udbredt i jylland

• #17   9. nov 2005 Vi mener nu heller ikke at der skal spares på dyrlæge besøg. Synes man skal få sin hund tjekket hvis man er i tvivl, men hunden kan ligeså godt få det når den går ud af døren til dyrlægen.

Vi mener bare at der er ikke noget at være nervøs over og hunden skal have lov til at færdes som den plejer. Vi tager nemlig jævnligt i Bernstoffparken. Ninja der kun er en hvalp bliver vel socialiceret med andre hunde, og det er helt sikkert *risikoen* værd.

• #18   9. nov 2005 Har desværre mødt mange der ikke tør tage derud pga Hjerteorm, hvilken er ærgeligt:(

• #19   9. nov 2005 Hmm følgelig er jeg opmærksom på problemet, da H/L orm er udbredt i området hvor jeg bor..

Og den der med hysteri og panik syntes jeg er lige i overkanten..

Jeg havde her i foråret 3 bekendte, hvis hunde døde af H/L orm.. Så jeg mener bestemt ikke der er belæg for at negligere problemet !
    Dog er der heller ikke grund til hysteri, men det mener jeg nu heller ikke jeg er stødt på !?
    Og som Jørgen så fint påpeger, er det ikke alle hunde der udviser symptomer.
    Selvom hunden evt. overlever kan den, få alvorlige og varige skader.

Ingen grund til at opildne til hysteri og panik..
    Men opmærksomhed er bestemt på sin plads, især i de ramte områder.

Min dyrlæge gav klart udtryk for, at havde hun hund, så ville hun ikke gå tur med den i Hareskoven, da de flere gange månedligt havde diagnosticeret H/L orm.

P.S. Så er Jylland jo heller ikke gået helt fri.

/Moster.

• #20   27. nov 2012 Min hund (Hvalp dengang) Var tæt på at dø af det sidste vinter. Det er ikke mere end en uge siden der var et indlæg her på HG hvor TS hund var død af det.
    Jeg kender selv til en del andre som har haft sygdommen inde på livet.
    Hysteri eller ej. er der symptomer som der ikke kan findes en årsag til, og især hvis man bor i højrisiko område eller har været på besøg i et, så få det dog tjekket.

• #21   27. nov 2012 Ja der er vel også sket lidt på 7 år

• #22   27. nov 2012 Jeanette H; De fleste overlever hvis det opdages tidligt er netop sagen. Hvis man ikke får det tjekket bliver det jo netop IKKE opdaget tidligt. Derudover er det altså ikke alle hunde som overlever bare fordi det opdages tidligt. Calle for eksempel kan højest have været smittet i 8 måneder og det kun hvis han var så uheldig at blive smittet på første dagen hos mig. Men bivirkningerne ved medicinen og de døde orm var alligevel så tæt på at slå ham ihjel at dyrlægen var bange og indlage ham med drop.
    Hvis 8 måneder med minimale symptomer (ingen før til sidst) kan gøre det, så er tjek en gang om året jo lisom ikke sikkert det er nok vel?

• #23   27. nov 2012 PS: Chancen for smitte lige da jeg fik ham er mikroskopisk da det var vinter og han bestemt ikke ville ud for andet end en hurtig tisse tår. Altså er Calle tidligst blevet smittet omkring April/maj. Hvilket vil sige 6-5 måneder inden diagnose.

Kommentér på:
Slap nu af (hjerteorm)

Annonce