15. maj 2006 Følger: 48 Følgere: 46 Hunde: 2 Emner: 282 Svar: 1.015
Spidshund - han eller tæve? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en tæve (schæfer) og havde egentlig tænkt mig, at når jeg engang, om nogle år, skulle have min længe ventede akita skulle det også være en tæve, både fordi jeg bedst kan lide tæver og for at jeg engang kan få hvalpe måske.
Derudover er jeg lidt i tvivl om, at jeg kan sætte mig ordentlig igennem overfor en hanhund af en dominerende race når det er første gang jeg skal eje en spidshund (har boet sammen med en i 1½ år - en karelsk bjørnehund).
Men nu har jeg så hørt en masse om at det kan give store problemer at have 2 tæver sammen, specielt når den ene er så dominerende, og min schæfer er faktisk også lidt skarp over for andre tæver, selvom hun egentlig ret hurtigt overgiver sig ved konfrontation.
Hvad er jeres erfaringer og råd til mig.
En tæve mere eller skal jeg vove pelsen og bestille en hanhund?
Det går jo så ud over drømmen om at avle, men jeg skulle jo forhåbentlig have masser af tid at gøre med endnu
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 813
jeg har en spidshund, han er hanhund og det er min førstehund..
men Norrbottenspids'en er heller ikk ligeså egenrådig og stædig som andre spidser kan være..
maj 2008
maj 2006
Følger: 48 Følgere: 46 Hunde: 2 Emner: 282 Svar: 1.015
jan 2007
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 493
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
Jeg ved ikke om hun ville ha slået dem ihjeld eller bare ha overtaget dem, de er jo ulveblandinger.
Men til dagligt går de så fint sammen, men de kender også deres plads i heirakiet.
Det skal vel lige siges at de ikke så hinanden fra de var 3mdr til de blev 9mdr.så da jeg fik den dominante tæve, så de ikke på hinanden som søstre mere, det var Så tydeligt.
Men jeg ved ikke hvad jeg skulle råde andre til, det kommer an på om man evt. kan adskille dem hvis der opstår probs.når nr.2 bliver kønsmoden.
maj 2008
og jeg har altid fungeret bedst sammen med hanhunde
altså dem jeg har trænet osv..
men aner intet om slåskampe osv..
jeg ville kontakte Skiilotte herinde tror hun har meget erfaring med den race og spidshunde generalt
maj 2006
Okay, Vega har ikke været det sådan rigtigt endnu, men hun er jo også først lige ved at blie psykisk kønsmoden, så måske det bliver værre...
Ved det ikke...
Havde faktisk ikke troet at schæfertæver var så stride
dec 2007
dec 2007
maj 2006
Ja det er lige præcis mit værste mareridt. At komme hjem til flænset hund
Min moster har prøvet de. De havde 2 sorte schæferblandinger og de har aldrig haft problemer, men så en dag de havde været ude at handle kom de hjem til et blodbad! Den gamle havde næste slået den yngre ihjel. Dyrlægen sagde at var de kommet et kvarter senere hjem havde be mistet begge hunde (den gamle var blevet helt skør og blev aflivet dagen efter)...
Den yngre lever nu som ene høne i kurven og har det som blommen i et æg. Utroligt hun ikke er mere mærket af det, men det er hun heldigvis ikke...
Jeg har en hundegård, så vil klart overveje enten at anskaffe en mere, eller blot sætte den ene ud, hvis jeg beslutter mig for 2 tæver...
maj 2006
Så håber jeg da at man kan tage det værste af.
Har skrevet til de avlere jeg har været skrevet op hos i knap et ¨rs tid og hørt hvad de mener om det. Venter på svar nu...
maj 2006
Spidshund - han eller tæve?