837 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hund og ulv Hund og ulv

Jeg har lagt dette spørgsmål ind i en gruppe, hvor det er meget aktuelt - men tror jeg vil smide den her også:

Inspireret lidt af en anden tråd og en lille hurtig diskussion over messenger, bliver jeg nødt til at lægge den ud her.
Den er taget mange gange før rundt omkring.....

Hvordan kan det være, at man uden at stille spørgsmålstegn beskriver en tamhund ud fra en ulv?
I mine øjne giver det ikke mening at lave sammenligner mellem to arter, når den ene ikke er beskrevet - og det foreligger jo altså MEGET få undersøgelser, der beskriver tamhunden. Og det gælder både hvad angår egenskaber, adfærd og føde.

For mig er det det samme som at fortælle om Indien ved at beskrive Afrika.

Jo, jeg har hørt mange gange, at hundens fordøjelsessystem er magen til ulvens - men hvorfor så ikke gå i dybden med HUNDEN i stedet for ulven.
Er der mere status i, at observere og beskrive ulve end at gøre det samme med tamhunde?
Eller hvad er grunden?

Ville vi godtage, at lægevidenskaben beskrev et menneske ud fra en chimpanses adfærd og fysik?

(Jeg kommer til at tænke på, det faktum, at Freud i tidernes morgen beskrev det normale ved at observere det unormale - en fejltagelse af rang).

Hvad siger I?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund og ulv
  • #1   17. jul 2008 har faktisk tænkt på det samme, især de tråde som handler om foder, barf, tørkost osv.:-)

• #2   17. jul 2008 Jeg er så rørende enig i dine antagelser.
    Jeg er også uforstående over for dette fænomen.

Nu forskes der jo også i tamhunden, det er nok bare ikke så meget som vi hundeejere måske kunne ønske os smiley
    Tidligere studier handlede meget om hvorfra hunden stammede (ulv eller sjakal), hvilke racer der er hvor gamle og hvordan beslægtet, sygdomme og deres bekæmpelse osv. Og nok ikke så meget i adfærd.
    I det hele taget er adfærdsstudier dyre og besværlige, og der er ingen penge i det! Plus hvem vil støtte et studie af hundens flokstruktture økonomisk? Og hunden er nok ikke interesant nok for mange... Alle har en "vis grad af viden" om hunden... Det er bare fido man kigger lidt på.

Ulven der i mod, har nok facineret mennesket på en anden måde, hvorfor biologer har villet undersøge hvad dette dyr, man lige så et strejf af i skoven, var for et. Der har desuden været en del fokus på beskyttelse af og jagt på denne, modpoler der har haft rigeligt brug for argumenter smiley

• #3   17. jul 2008 Jeg tror at det handler om at se "hunden" i sin reneste form, uden den menneskelige påvirkning. Man kan så vende den om og spørge hvor relevant det i virkeligheden er når hunden netop er et produkt af menneskets indblanding (målrettet avl og opdragelse), men i nogle sammenhænge giver det mening hvis formålet er at forstå de mere grundlæggende adfærdsmæssige faktorer.

• #4   17. jul 2008 Søster, problemet er jo helt grundlæggende, at man jo netop ikke ser tamhunden i den rene form - men ulven (i heller ikke helt ren form, da vores observationer alene påvirker dem).

Så selve det motiv, kan man jo stille spørgsmålstegn ved...

• #5   17. jul 2008 Connie> Så kan man diskuterer om størstedelen af "adfærdsguruerne" laver studier eller bare sjusser sig frem til lidt af hvert smiley

• #6   17. jul 2008 Jamen er hunden da ikke opstået fra ulven?....eller tager jeg fejl....
    Det er vel naturligt at se den ud fra det......at sammenligne dens adfærd i forhold til en kats kan man ikke bruge til noget.

Jeg kan sagtens se det interessante i at udforske mennesket set ud fra aberne (eller omvendt).....se lighederne i adfærd og levevis......og jeg kan faktisk ikke se det forkerte i det.

Hvis man derimod udelukkende betragter hunden som en ulv, og ikke tager menneskets påvirkning såvel avlsmæssigt som på det enkelte individ, mener jeg man går galt i byen.

Jeg tror da ikke der er nogle herinde der mener det er er ulve de har i hjemmet. Vi er godt klar over at det er et menneskeskabt dyr, og at det kun er i overordnede og generelle betragtninger vi kan sammenligne.

Jeg vil så sige at det ikke er muligt at skabe et forskningsmæssigt "korrekt" billede af <b>tamhundens natur</b> da de enkelte individer reagerer og lever forskelligt, netop på grund af menneskets påvirkning.

• #7   17. jul 2008 Lise, jeg synes der mangler et mellemled.
    Når man laver forskning på mennesker starter det ofte med et dyr - men alt bliver afprøvet på et menneske inden man kan kalde resultaterne valide.
    Det krav stiller "man" ikke til forskning af hunde. Her godtages det ukritisk, at det man finder ud af om ulve gælder for hunde. Også selvom deres genpulje faktisk varierer en del.

• #8   17. jul 2008 Jamen det ser jeg ikke......der er træk der er ens og træk der er forskellige......men generelt set har hund / ulv meget til fælles.

Det må være de der ukritisk sætter lighedstegn mellem arterne der er galt afmarcherede (og det tror jeg ikke der er så mange der gør).

Det gælder vel med alt.....man skal have en kritisk indgangsvinkel og se nuanceret på tingene, men stadig mener jeg ikke det er helt hen i skoven at holde hund og ulv op imod hinanden.

• #9   17. jul 2008 i gamle dage iagtog man høns og basserede sin viden på, at når nu hønsene kørte efter en rangorden, jamen så gør alle dyr det.....
    det har det så vist sig, at det ikke lige er sådan med ulve... jo selvf. har de en rangorden, men bare ikke lige som med hønsene... he he

Jeg tror , at hvis man skulle studere hunden og ikke ulven, så skulle det være vilde hunde.... for, at få muligheden for at studere hunden uden menneskets indblanding... der er den sociale og det miljø , hunden vokser op i, der påvirker meget...

• #10   17. jul 2008
    **DIMACE**
    Jeg tror desværre ikke du kan komme til et brugbart resultat med vilde hunde. Jeg tror deres adfærd ligger lige så fjernt fra tamhundens som tamhund / ulv.

Hvis man ser på hundene i grønland........som jo i udgangspunktet er tamhunde......så er deres adfærd milevidt forskellig fra de hunde vi har her i Danmark.

Hundene udarter sig efter det miljø de vokser op i....de krav der stilles dem og deres adfærd formes af de mennesker der er omkring dem.

På trods af det har de stadig mange ligheder og fællestræk....vores hunde, de grønlandske og vildhundene.....og så selvfølgelig ulven....stamfaderen til alle hunde.

• #11   17. jul 2008 Hmmm synes det er et kanon godt spørgsmål.....Tak for det.
    Ser ikke vores tamhunde som ulve, uha der er meget forskel. tænker også her bla på barf foder som heletiden henviser til ulven og så kigger jeg på mine hunde som jeg slet ikke kan samligne, godt nok har de deres instinkter, men hvor meget har vi mennesker ikke ødelagt/eller forbedret i forhold til ulven...Hmmmm tænker bare.
    Når nu man kigger Freud, så ved man også idag at han har taget fejl af nogle ting, hvor feks barnet er langt mere kompetent end man troede dengang.

Tja forstår nu heller ikke selv hvorfor vores hund hele tiden skal sammenlignes med en ulv, for det ser jeg slet ikke i mine hunde???

• #12   17. jul 2008 Når man ser sin hund gøre et eller andet....og spørger sig selv hvorfor den gør sådan.....er det da rart at åbne for fjernsynet og se ulven gøre nøjagtigt det samme....og så pludselig forstå hvorfor hunden gør som den gør.
    Vi fatter blot ikke adfærden fordi den er revet ud af sammenhængen med naturen.

• #13   17. jul 2008 Vedrørende BARF......hundens og ulvens anatomi i maven er så ens at der stort ikke er forskel. En hund er et rovdyr ligesom ulven.
    Hvorfor består det meste tørfoder så for størstedelens vedkommende af langt over 50-60 % korn eller andre planteprodukter?

• #14   17. jul 2008 Lise> Hvilken afdærd er det du tænker på? Hvad er det for en adfærd, der ikke giver mening blandt mennesker, men som giver mening i naturen?

• #15   17. jul 2008 Det kan være mange ting.....men for et eksempel hvalpe der slikker de voksne hjemkommene ulve i mundvigene.....og vores hunde der hopper op af os for at slikke os i hovedet (vores mundvige sidder lidt højt oppe).

Kommentér på:
Hund og ulv

Annonce