{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.018 visninger | Oprettet:

Angstbider? eller??? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg håber virkelig der er nogen som kan hjælpe mig og min familie og selvfølgelig vores nye lille hund.

Fiffi er en rotweiler på næsten 14 uger. Vi fik hende da hun var 8 uger gammel og hun har hele tiden været en enormt hurtigopfattende og kærlig lille hund.

Fiffi er begyndt at knurre af vores søn på 1½ år, når hun spiser, Lucas spiser eller når han leger på sin scooter. I dag knurrede hun så også af min mand og endte ud med at hakke efter ham. Det hele skete ved at han stod og lavede mad. Hunden sprang op af køkkenskabene og han bad hende pænt om at flytte sig, da hun ikke gjorde dette, ville han skubbe hende væk og hun blev faktisk rigtig sur, så hun knurrede højt en enkelt gang og snappede så efter hans arm.

Hunden har aldrig gjort det mindste efter mig eller vores datter, men hun bryder sig virkelig ikke om min mand og min min søn. Det er så ikke første gang hun har gjort det mod min mand, men jeg har ikke set de andre tilfælde.

Jeg ved ikke mine levende råd. Jeg frygter hun er angstbider, da hun trykker sig lige inden hun snerre. Hun virker ellers ikke specielt nervøs. Hun er en typisk hundehvalp med masser af fart over over feltet. Hun leger meget med vores anden hund og efter lidt startvanskeligheder er hun også blevet rimelig god til fremmede hunde.

Vi træner hende en del, men ikke ret længe af gangen. Hun går selvfølgelig ture, vi øver sit, dæk, pote, halse osv, hvilket hun er rigtig god til og jeg sørger for at vi altid starter og slutter med de øvelser hun er bedst til, for at opbygge hendes selvtillid.

Hvordan pokker for vi stoppet denne adfærd. Jeg tør virkelig ikke have en hund som jeg frygter vil bide mine børn hvis hun føler sig det mindste truet.
Begge ungerne er vant til hunde og er gode til at omgåes hunde, så det er bestemt ikke fordi de ikke er søde ved hende.

Vi kan først starte til hvalpetræning i midten af august men så længe kan jeg jo ikke vente. Jeg håber virkeli dette kan trænes væk for hun er jo er rigtig dejlig hund.

Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angstbider? eller???
  • #1   20. jul 2008 jeg synes helt klart du skal kontakte en adfærdsbehandler. Så er du sikker på at få proffesionel hjælp fra starten af.

    ved ikke hvor i landet du bor, men der findes rigtige mange gode adfærdsbehandlere over hele landet.

    Min søster er uddannet proff. adf. behandler i paff.( www.paff.dk ) og kører rundt i østjylland. men ellers prøv at google det og se hvem der er tættest på dig.


  • #2   20. jul 2008 Jeg tror det er vigtigt det er din mand der begynder at gå til hundetræning med hende, og din søn skal også give komandoer derhjemme, så hun får mere tillid og respekt for herrerne i huset. Men god ide med adfærdsbehandler, det er jo godt at få taget på i tide.
    Har dog trænet med rotweiler folk som sagde, at racen gerne vil have det sidste ord, og at den nærmest svarer igen, og hver gang hunden fik en komando, så kunne vi altid høre hvor rotweilerne var, for de knurrede lige inden de adlød ;o)


  • #3   20. jul 2008 Tak for jeres svar..

    Men min søn kan ikke give en kommando. Han kan jo kun sige mor, far og pizza. Jeg ved heller ikke helt om jeg synes det er i orden at så små børn skal kommandere rundt med en hund. han er jo ikke helt rationel i sine handlinger endnu.
    Men det er sikkert en fin idé at det er min mand som skal træne hund. Det er i forvejen mig som har mest med hundene at gøre og min mand er ikke opvokset med hunde, så jeg synes ofte at han har svært ved at læse dem..

    Hvis hun er angstbider er det så muligt at ændre på hendes adfærd??

    Louise


  • #4   20. jul 2008 I gør en rigtig masse godt og rigtigt. Det handler om kommunikation og tillid.
    Madsituationen. Start ud med at sidde ned og giv hvalpen noget godt hvalpefodder med en ske. Den finder hurtigt ud af det er skønt at tage imod. Derefter ligger I det i skålen én teske af gangen. Ret hurtigt vil I se hvalpen forventer den næste teske ved at den kigger på jer efter den har spist. Så giv den tre - vent på kontakten og giv den mere.
    Nu har hvalpen en skøn forventning når I er i nærheden af madskålen smiley
    Start med at give noget af dagsrationen - kom hen og læg noget lækkert i og gå igen. Læg mærke til om hvalpen "fryser et kort øjeblik - hvis den gør går I lidt tilbage i indlæringen.
    Når det ovenstående går godt kan I komme hen og tage skålen for at lægge noget godt i den og stille skålen tilbage.

    Hvalpen er utryg og giver afstandsøgende signaler som skal respekteres. Utrygheden skal der så arbejdes med i hvalpens tempo.


  • #5   20. jul 2008 Det er ikke altid nemt med hvalp og småbørn sammen - de kender ikke hinandens sprog smiley Derfor er det vigtigt at de altid er under supervision.

    Hvalpen er sikkert bange for scooteren.

    Stephanie A, din hund synes måske, at det er en ubehagelig måde at blive flyttet på eller zoneforsvar. Det kan hjælpe hvis konsekvensen for at hoppe ned er noget godt smiley

    Man kan også lave bytteleg med tyggeben.
    Hvis du giver mig dit tyggeben så får du mit med leverpostej på - alias hvis du giver mig en tyver får du en 50ér.


  • #6   20. jul 2008 Åh, jeg havde ikke lige fanget at din søn er så lille. Med ham må i nok gøre som Marianne beskriver med foderskålen, det gælder om at han bliver noget hun er glad for ;o)

  • #8   20. jul 2008 Det lyder jo meget logisk med madskålen..

    Hvordan arbejder vi så på hendes utryghed?

    Vil det være en fordel hvis det hovedsageligt er min mand som øver ved madskålen. Lucas giver hende i forvejen en masse mad. Han mener hun må få alt hans mad og de kan sagtens dele om det, hvis han sidder ved madskålen først.

    Vil det være en fordel at flytte hendes madskål så hun naturligt står med front mod døren? Altså så hun altid kan se når vi kommer. lige nu står skålen op af væggen så der kommer vi jo bagfra.

    Jeg ved ikke om hun er bange for scooteren. Hun jagter den rundt i hele haven og gør helt vildt, men det virker altså til at hun har det rigtig sjovt. Jeg tror faktisk de begge synes det er sjovt.

    Hun har sin kurv under trappen i stuen og hele familien respektere at en hund i kurven er forbudt område. Der skal den have lov at være uden forstyrrelser. Dette troede jeg ville give en del tryghed, men det er jo ikke nok.

    Louise


  • #9   20. jul 2008 Det ville være en fordel, hvis din mand lærte lidt om "hundesprog" så han "hører" hvad hun siger smiley
    Det er vigtigt, at man respekterer deres usikkerhed overfor situationen og lærer dem at "det er ikke farligt" - hvilket hvalpe er fænomenale til. Hvis man ikke respekterer dem, kan de tro at deres signaler om afstand ikke høres, hvilket kan resultere i at de ikke begynder med de små signaler, men går direkte til de meget tydelige signaler.
    Fortsæt jeres flotte arbejde med at træne med de positive metoder - gerne også manden. Godt hun har sin egen kurv og at det bliver respekteret.
    Jeg misforstod situationen med scooteren.
    Det er ikke unormalt for hunde "at passe på deres mad" - det I skal gøre er at ændre hendes opfattelse af situationen, til at der kommer kun noget godt ud af at alle mine mennesker kommer til skålen smiley
    Og jeg mente kun tillid i madsituationen smiley


  • #10   20. jul 2008 Hvordan var det sted i har fået hende fra ?
    Selvom hendes uhensigtsmæssige adfærd først er startet nu, kan der sagtens ligge uheldige oplevelser tilbage fra hendes første 8 uger....


  • #11   20. jul 2008 Vi fik oplyst hun er køkkenopdræt, men der tror jeg vi blev snydt. Hun virkede nervøs for støvsuger, vaskemaskine osv da vi fik hende hjem og det var svært de første to dage at få hende med ind. Dette er dog slet ikke noget problem nu.

    Manden vi havde kontakt til virkede utrolig sød og moren til hvalpene virkede også til at være en rigtig dejlig familiehund.

    Louise


  • #12   21. jul 2008 Hej.
    I det her tilfælde ville jeg nok læse lidt om lederskab, evt " pat funnell" det at hvalpen er usikker og reagere sådan i mad sitiaton er helt klart et tegn på den mangler en god leder, men det er en lang forklaring, men prøv at læse den bog af Pat funnel. om lederskab, tror helt bestemt i ville kunne bruge det til noget, men det kræver så lidt arbejde fra jer af.
    MVH.'
    Susanne


  • #13   21. jul 2008 UPS. jeg skrev forkert, hun hedder Jan Fernell og bogen hedder " hundelytteren" ja kender bare en rigtig god hunde kvinde som hedder Par fannel, så sorry jeg skrev forkert.
    Hvor bor i henne i landet, måske jeg kan hjlæpe jer hvis det ik er for langt væk, jeg bor i sydvest jylland


  • #14   21. jul 2008 Hej Igen.
    Nej hun er ikke angstbider i en mad sition, jeg vil nok kalde det " Dominans" har set er rottweiler tæve som fik lov til det og det endte med at hun bed alt og alle der bare var i nærheden af foderskålen, og det endte da også galt da hun var ca,1½ år så bed hun en af børnene og blev aflivet, men det kan sagtens nås at blive reddet endnu.
    læg jeres tlf. i min GB så kan vi få en snak om det.
    Jeg er udannet træner både i DCH og Schæfer hundeklubben og har arbejdet med hunde i 30 år.
    Så bare et tilbud fra mig til jer


  • #15   21. jul 2008 dominans? hvalpen er knap 14 uger!

    og forresten god morgen smiley


Kommentér på:
Angstbider? eller???

Annonce