{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.870 visninger | Oprettet:

Tjalfe skal aflives. {{forumTopicSubject}}

Jah.

Jeg har jo før berettet om hans nervøsitet, dog uden at gå i detaljer. Vi har trænet og trænet for at styrke ham, men han er , og har altid været en meget usikker hund.

Sidste sommer bed han første gang - min mand. Han sad og småblundede på en trappesten i solen med Tjalfe ved siden af sig - pludselig uden varsel, sidder Tjalfe i hans hånd, og har lavet et ordentlig hul. Tjalfe blev sat eftertrykkeligt på plads, og vi forklarede det efterfølgende med, at Lars nok havde kommet til at sætte sig på noget af han pels eller lign. - og Tjalfe jo var en touchy hund.

Siden har der været en del små-episoder. Hvis vi har gået med ham løs, og har skulle have fat i ham - og har taget lidt hurtigt fat i halsbåndet, har han bidt ud efter os. dog uden at ramme alvorligt.

For en måned siden legede ungerne med hundene, og i en pause i legen bøjer min datter på 10 sig ned, og kalder på ham - han kommer løbende glad, men ud for hende springer han i stedet op og bider ud efter hendes ansigt. En tand laver en skramme i øjenbrynet, men der er ikke tale om bid. Jeg ser det og farer hen og får ham lagt ned, og dominerer ham vildt indtil han giver sig. Han bliver altid lille og ydmyg efter det.

I går gik det så helt galt. Ved aftensmaden sidder begge hunde og kigger på ( de får aldrig mad ved bordet ), og jeg ser ud af øjenkrogen at han umotiveret snerrer ad Gimli, og pludselig springer på ham. Jeg råber NEJ, og rækker ud for at tage ham i halsbåndet ( og han har ellers meget respekt for mig ), men nu bider han så mig i stedet -Et ordentligt haps i min hånd. Det vil jeg selvfølgelig ikke finde mig i, og rejser mig og siger : HVAD FOR NOGET ?, og prøver at få fat i ham. Jeg rækker ned, og så flyver han på mig, og sidder i hånden igen. Min mand kommer da til, og prøver at få fat på ham, og hunden kæmper vildt, og bider om sig. Jeg åbner havedøren, så vi kan få ham losset ud - og væk fra børnene. Min mand får ham ud, får ham lagt ned, men Tjalfe giver ikke op, selvom hans hoved bliver holdt fast. Bliver ved med at prøve at bide og komme fri. Min mand sidder længe. Først der ser vi, at min mands hånd har et kæmpe kødsår tvært over håndryggen + en masse huller. Hånden ser farlig ud. Da Tjalfe giver sig, bliver han lukket ude - og vi samler børn og Gimli op og vasker blod af. Min hånd havde også fået en ordentlig tur.

5 min. efter går jeg ud og prøver at berolige ham, og snakke med ham. Men han er en del skræmt og meget lille. Han ved den er gal - lige som de andre gange. Senere på aftenen bliver han sig selv igen, men vi har indset at den går ikke.

Jeg har kontaktet alt og alle. Opdrætter, lydighedsfolk, dyrlæger, Jan Ladewig fra etologisk inst. Alle mener, hunden bør aflives. Ingen træning kan nå ham, idet han er en hund som altid let har stresset op, er nervøst anlagt, og indtil flere gange har overskredet den usynlige grænse for at bide. Jeg har trænet som en sindssyg for at gøre ham tryg - og han er yderst lydig på tomandshånd. Han kan stort set alt. Men er der forstyrrelser, stresser han i stedet.

Han er meget glad for andre hunde - og vore to hunde har det rigtigt godt sammen. Det er kun os - og særligt i.f.m. at vi sætter ham på plads. Vi har selvfølgelig aldrig slået ham, eller på anden måde været grænseoverskridende.

Dyrlægen kaldte ham angstbider - og det ord rammer lige i plet.

Jeg har det af h.... til, men ved også det er det rigtige. Han har ikke gjort noget ved børnene før episoden med min datter - men angst-bidere bliver åbenbart værre med alderen ifølge de kloge folk. Og det har vi også kunnet konstatere - hyppigere episoder, og den i går var frygtelig voldsom.

Jeg vil ikke løbe risikoen m.h.t. børnene - selvfølgelig, men hvor gør det dog ondt alligevel. Han er jo en utrolig kærlig og dejlig hund, undtaget den ene gang hver 3. måned hvor en pludselig bevægelse, eller ldt hår i klemme, gør ham til et frådende vilddyr. Jah - og så er det jo nu ubemærket sneget sig op på hver 14. dag.

Det er noget lort!

M.v.h.
Nette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tjalfe skal aflives.
  • #1   11. apr 2006 Ej noget møg.......Men nok det bedste for Tjalfe, der går også og er usikker hele tiden.

    Det er sku en svær beslutning at tage.


  • #2   11. apr 2006 Puha det har været en sej og svær kamp.... og kan godt forstå du er ked og frustreret.... og har valgt den beslutning... føler virkelig med jer

  • #3   11. apr 2006 Er virkelig kede af det på jeres vegne men hvis selv de kloge hoveder siger at det ikke kan rettes op på, mener jeg bestemt også at det er det rette at gøre. Der er absolut ingen grund til at sætte sine børn i fare.
    Føler med jer.


  • #4   11. apr 2006 føler med jer....det er en hård bestlutning men det er nok det bedste for dig, din mand og jeres børn..

  • #5   11. apr 2006 Hold da op...sikke en trist historie...snøft :o(. I må virkelig have det dårligt alle sammen...men selvfølgelig er det den rigtige beslutning, som I har taget... man skal jo som det første tænke på sine kære børn...
    Mange tanker herfra Os i den svære tid...


  • #6   11. apr 2006 Ja.

    En ellers kernesund, smuk, livlig 1½ årig hund.

    Det er fuldstændig meningsløst.

    Og man har sådan en skyldfølelse, selvom alle har forklaret mig, at vi har gjort alt og mere til, hvad vi kunne for den hund.

    Men der ligger i psyken - og er givet medfødt. Han var ikke mere end 16 uger, da hen bed mig første gang, da jeg ville klippe negle på ham. Så brugte jeg måneder på at træne ham til at få klippet negle, hvilket ikke er et problem mere.

    Men helt grundlæggende kan jeg træne enkelte ting fra nu af og i al evighed - det ændrer ikke ved, at han gang på gang vil overskride den, for en hund, naturlige grænse, ved at bide overhundene i flokken ( nemlig os).

    Det er sygt - og det er sygt, han bliver ved, selv efter vi holder ham.

    Men alligevel føles det fuldstændigt meningsløst........


  • #7   11. apr 2006 Pyha hvor hårdt. Føler med jer!

  • #8   11. apr 2006 Ja, det er noget rigtig lort og en noget rigtig
    trist og sørgmodigt noget.
    Men jeres beslutning er den ENESTE rigtige..
    Det lyder meget lidt behageligt hvad i har været
    udsat for allerede


  • #9   11. apr 2006 Hvor jeg dog føler med jer...sikke noget rod :o(

    Er ked af, at i har været nødt til at træffe denne her beslutning...som i mine øjne virker som den rigtige. Men det gør det jo ikke mindre hårdt. :o(


  • #10   11. apr 2006 Nette : man vil altid have en eller anden form for skyldfølelse ved at aflive et dyr.. men der er ingen tvivl om at det er det rigtige at gøre.. Selvom at han er en rigtig dejlig hund siger du jo også selv at han uprovokeret kan finde på at bide og du ville aldrig kunne tilgive dig selv hvis han en dag sad i en af dine børn smiley
    Giv ham hellere fred og så husk ham som den dejlige hund han kunne være og husk på at hans sjæl vil løbe glad og legesyg rundt ved regnbuen og vente til den dag hvor i alle bliver forenet igen:)


  • #11   11. apr 2006 Det er da godt nok trist at høre, men nogle gange ender tingene ikke altid som man gerne ville.
    Den første collie mine forældre og jeg havde endte med samme skæbne. Vi gjorde det man ikke må når man køber hund! Købte den man havde ondt af! Den var underkuet af de øvrige i flokken og havde boet i en stald i de første 11 uger og havde ingen stamtavle eller noget. Men vi faldt pladask for ham og købte ham. Men han var også "angsbider" tror jeg. Hvis man lige pludselig begyndte at nyse eller hoste eller der lige pludselig skete et eller andet uforventet fløj han også lige op og snappede.... Det var som om at han lige mistede kontrollen når der skete noget pludselig han ikke kunne styre. Et eller andet kortsluttede.... Det kunne heller ikke blive ved og vi kontaktede hundepsykolog mm. og der var ikke noget at gøre... Han blev 2 år!!! Det er hårdt når sådan noget sker. En måned efter dette købte vi sheik med stamtavle ved en god opdrætter osv.....

    hilsen
    Pia


  • #12   11. apr 2006 MP...... hvorfor er det synd???? Det er squ da utroligt..... du ved ligesåvel som jeg, at CE kan udføre mirakler med Tjalfe..... det kan jeg ikke se der er noget "synd" i......

  • #13   11. apr 2006 Trine..... han har STORe erfaringer med det *ss*

    Se didder's historie i CE's profil smiley


  • #14   11. apr 2006 Måske skulle han bare have et andet hjem, kan se carl erik er parat, Tjalfe bør have en chance til, uanset hvad de kloge siger og dette er ikke en bebrejdelse af jer! Jeg tvivler ikke på, at I har gjort hvad der kunne gøres, måske handler det om kemi måske noget andet, hvem ved hvad de små tænler!

  • #15   11. apr 2006 Carl Erik: Har hun godkendt? Hold os lige updated, blir sgu helt bekymret for en at en hund skal lade livet, hvis der kan gøres noget.

  • #16   11. apr 2006 Tjalfe bliver ikke aflivet...

Kommentér på:
Tjalfe skal aflives.

Annonce