{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Gåture med hvalpe {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg bliver snart de heldige ejere af en Amr. Bulldog hvalp. Vi har læst bøger og ting på nettet om forskellige ting, men jeg stadig synes det kan være forvirrende hvad der står i bøger og hvad folk siger.
Jeg ved godt at man selvfølgelig ikke går mange kilometer med den i starten, men når det er så stor en hund skal den jo have godt med motion.
Nu har jeg efterhånden bare hørt fra så mange med større hunde at de har fået gigt og dårlige lede pga for mange gåture som hvalp, så hvornår er det for meget?
Håber der er nogen der kan gøre mig lidt klogere....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gåture med hvalpe
  • #1   29. nov 2005 Hej Tina
    Tusind tak og tak for hjælpen, det er også nogenlunde det jeg har læst mig frem til, men jeg kan ikke finde noget om det med musklerne og leddene nogen steder.


  • #2   29. nov 2005 Ok jeg må jo bare prøve mig lidt frem.
    Er bare så nervøs for at hun kan få nogle led problemer, men det gør hun selvfølgelig ikke hvis vi tager den lidt med ro i starten.


  • #3   29. nov 2005 Hej Helene.

    Dejligt at i snart får jeres hund *S*

    Som hoved regl kan du sige at den ikke skal/må motioneres det første ½ år - kun lufte/besørge ture, lege/socialicering og masser af træning i forhold til dens alder.

    Knogler, led og brusk er ikke færdigt før hen ad 1-års alderen, derefter kommer der muskler på og først ved den tid kan du så småt begynde at motionere den - og som Tina siger så vent til den min. er 2 årgammel med at cykle med den - jo længere du venter, jo bedre er det for dens led og knogler ;o)

    Her er et link hvor du kort kan læse lidt om de forskellige udviklingstrin, det er nemlig helt rigtigt at de store tunge hunde ofte døjer med hofte og albueled problemer.

    HD (hofter) og AA (albuer ) er såkaldte multifaktuelle sygdomme, dvs. at det ikke kun er arv, men også for hurtig vækst, for meget mad og for meget motion i for tidlig en alder. Væksten kan stimuleres ved, at den bla. bevæger sig for meget og for længe i det første ½ år.

    Held og lykke med den - og først og fremmeste så glæd dig og nyd den når først den er hos jer *S*

    Hvalpe tiden er så kort en periode og pluseligt har i en dejlig livlig unghund *S*

    (link fjernet)

    Knus,
    Karina.


  • #4   29. nov 2005 hvad med opdrætter har han/hun ikke nogen gode råd, ved vores opdrætter, fik vi en hvalpemedfølger om den første tid, motionsvejledning og fodringsanvisning dem var vi meget glad for

  • #5   29. nov 2005 Prøv også at læse dette (det er ikke så langt):

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    //Karina.


  • #6   29. nov 2005 Til Karina: Tusind tak for din fine besvarelse det var virkelig noget jeg kunne bruge, og så må jeg lige ind og læse det. Du kan også tro jeg glæder mig, men er også lidt nervøs for at få hende hjem, men vi må jo også prøve os frem med mange ting, men selvfølgelig skal det mest handle om leg her i starten.

  • #7   29. nov 2005 Til Lonni: Også tak til dig for din besvarelse.
    Jo Sanne og Walter som de hedder der hvor vi får hende fra er utrolige søde til at hjælpe og svare på spørgsmål, men de siger også bare at de sagtens kan sige en masse til os bla. med foder og såden men det er også vigtig selv og prøve sig frem.


  • #8   29. nov 2005 Helene - det er også super spændende at få sin hvalp hjem, jeg tror aldrig det er noget man nogen sinde ''bare' kan tage helt afslappet - det er lige edder spændende hver gang *S*

    Det eneste jeg også ville slå fast i forhold til dit første indlæg er, glem alt om at motionere de først 8 - 9 - 10 måneder, ja gerne længere end det, for den har ikke brug for det på det tidspunkt i sin fysiske udvikling.

    Selvfølgelig kan den tåle gårture i den alder, men det primære vil være, at den får gode og posetive oplevelser i forskll. miljøere (bus, tog, bil, gå-gader, byer, natur osv).

    Det er jo musklerne der skal motioneres (og de kommer ikke for alvor det første år), ikke knoglerne og leddene *S*

    Knus og fortsat god aften ;o)


  • #9   29. nov 2005 det kan godt være jeg misforstår dig Helene.. men man ¨prøver¨sig ikke bare frem med en hund.... det kan jeg da slet ikke forstå at jeres opdratter har sagt ????

    foder er da oz en meget vigtig ting for hunden...
    for hvis den ikke får det rigtige foder så bliver det ikke en ordenlig hund ... man kan virkelig ødelægge en hund ved forkert foder og forkert motion.....


  • #10   29. nov 2005 Tusind tak, det er jo ikke sådan lige og blive forældre. Hi hi. Vi har meldt os til Hvalpe trænning. Det glæder jeg mig til, men det er nu også ligeså meget for at Chanti kan komme ud og møde en masse mennesker og hunde.
    Tak og i lige måde.


  • #11   29. nov 2005 Ja det er jeg udmærket godt klar over, foder er da ikke bare foder, men det er da forskelligt fra hund til hund hvad de kan lide. Selvfølgelig skal de da have til store hunde, men derfor kan man da godt prøve sig frem, og det mener jeg også man kan med så mange andre ting.


  • #12   29. nov 2005 jeg er enig med Mette i det med opdrætter, syndes det er mærkeligt de ike giver jer sådanne en hvalpemedfølger med, da der er mange opdrætter der gør dette også for at de har deres på det tørre, så de ikke kan få smidt i nakken, at det havde de ikke sagt osv.
    vi havde da tit brug for at kigge i vores medfølger, der var også om renlighed

    men alt held og lykke med jeres guldklump, når i får hende :-))


  • #13   29. nov 2005 ja ja der er ingen grund til at blive sur -ss-

    men de fleste opdrætter vil nu gerne have en lille medbestemmelse i hvad hunden skal have af foder..
    og narturligt nok da de jo mange gange har opdrættet en del hunde og gerne skulle vide hvad der er bedst....
    for selvom der står til store hunde på det foder man nu køber .. er det bestemt ikke lige meget hvad det er man får med hjem til hunden........

    og der er bare mange ting som er bedst for netop den hunde race man nu vil have.....og derfor kan jeg ikke forstå at jeres opdrætter har sagt at i kan prøve jer frem...

    men som jeg skrev så kan det være jeg misforstår dig.. eller det du har skrevet......


  • #14   30. nov 2005 hejsa

    det jeg fik af vide af min opdrætter, var at vanni kun måtte gå ca. 15 minutter om dagen, indtil han er 6 måneder og så må det ellers forlænges med 5 minutter, fra månede til månede...

    Men det vigtigste er at hvalpen stadig er frísk, når i kommer hjem


Kommentér på:
Gåture med hvalpe

Annonce