{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

Tråd slettet - bidetræning... {{forumTopicSubject}}

Jeg ser til min store forundring, at en bruger, der beskriver sig selv som erfaren og dygtig hundefører lægger en film ind, hvorefter jeg og andre stiller spørgsmål til den.
Vedkommende vælger at gå i forsvar og på ingen måde diskutere de metoder, som anvendes i videoen...

Den næste tanke er - DET er da NETOP sådan noget, der gør forsvarsarbejde mystisk og farligt.

Når en garvet hundefører ikke vil begrunde sine metoder og forklare hvorfor vedkommende gør som hun gør overfor mindre erfarne eller ligesindede, er der så ikke risiko for, at det netop bliver opfattet som om, der er noget at skjule? Eller at der ikke er teoretisk fundament bag handlingerne?

Ja, jeg undrer mig..

Hvis der er noget, der er vigtigt i træning så er det til stadighed at stille spørgsmålstegn ved egen og andres træning.. Det kaldes udvikling... ;o)

Nå - bare lige et par linjer til stor forundring.. Hvad siger I andre?

Er metoder noget der står til fri diskussion?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tråd slettet - bidetræning...
  • #1   28. aug 2008 Det synes jeg helt bestemt det er. Jeg ser det som en oplagt mulighed for at lære :o)

  • #2   28. aug 2008 altså jeg så selv og læste tråden , og jeg kunne egentlig ikke så noget forkert i det , det gør vi også med vores jagt hunde .

  • #3   28. aug 2008 Det her er ikke et spørgsmål om at være mistroisk, men om at dele viden...

    Når en mindre erfaren spørger en mere erfaren og der ikke svares, men i stedet indtages en forsvarsposition - så er det da ikke just fordrende for metodeudvikling, læring og vidensdeling?



  • #4   28. aug 2008 Rikke, mener du virkelig at det var det jeg var i den tråd?

    Hvordan ville du gerne have jeg skulle have spurgt ind til det i så fald?


  • #7   28. aug 2008 Hvis man ikke vil have spørgsmål omkring en video, så lad den ligge på computeren...

  • #8   28. aug 2008 Rikke nej, jeg var ikke den eneste der skrev - men det var da jeg begyndte at spørge at du valgt at slette tråden..

    Det kan være et tilfælde..

    Du valgte under alle omstændigheder at gå i forsvar på spørgsmålene og ikke at svare..

    Karina J - good point ;o)


  • #9   28. aug 2008 Som udgangspunkt må man forvente at den slag sker når forsvarsarbejde kommer op. Mange forstår det ikke, og ved ikke, hvordan det trænes.

    Jeg føler mig forpligtet til at forklare, hvor jeg kommer frem ud fra den begrænsede viden jeg har om emnet.
    Derfor synes jeg også det er oplagt at tage diskussionen her, hvor der er mange hundefolk, der sandsynligvis som udgangspunkt har tanker om emnet, som er urealistiske.

    Jeg spurgte blandt andet ind til baggrunden for den tidlige belastning - det er der da ikke noget odiøst i - den slags diskuteres hele tiden i min kreds, og det skal der da også.
    At gøre det behøves ikke at være forkert - men at sige baggrunden for det mener jeg er vigtigt.


  • #10   28. aug 2008 Jow jow ;o)

    Meeen - det var der ikke meget information i ;o)

    Det kunne du jo have gjort med en sok på stuegulvet ( og lur mig, om ikke du allerede gjorde det mens hvalpen var i kennelen ;o) )

    Som skrevet kunne jeg se at du lavede en kort bytteleg med bid, en bidkorrektion, en test af fastholdelse og så en tidlig belastning som jeg spurgte ind til formålet med..

    Selvfølgelig skal (og kan) en god brugshund holde til den belastning - jeg spørger blot ind til formålet med belastningen...


  • #11   28. aug 2008 KÆFT, det er sent, jeg har grus i øjnene... sorry, hvis det influerer lidt på mine evner til at formulere mig klart :o))))

  • #12   28. aug 2008 Jimmi jeg vil hjertens gerne forklare - men vil meget gerne vente til i morgen, for tror ikke, der kommer noget fornuftigt fra min hånd lige nu ;o)

    Men kan da skrive, at forsvarsarbejde i dagens DK ikke handler om at lære hunden at angribe mennesker, men om at optræne dem i byttedrift - den drift, der i tidernes morgen blev brugt til at jage, indfange og dræbe bytte..



  • #13   28. aug 2008 jimmi

    Det skal man gå til under kyndig vejledning. Det lærer man ikke bare hunden hjemme ud fra nogle indlæg i et forum.


  • #14   28. aug 2008 jimmi >> man skal helst gå til en klub og træne der... med rigtige figuranter o.s.v.
    Lydigheden skal også være på plads...
    Man starter egentligt tidligt, men kun med bidepølse.... for , at vække byttedriften...
    Forsvarsarbejde kører på hundens byttedrift og ikke dicideret angreb... smiler..
    Igennem hele træningen vil bidepølsen og ærmet være belønningen.... ikke mennesket... he he...

    Men som sagt, det er vigtigt det er en træner og figurant, som forstår sig på hundens sprog og som ved hvornår "godbidden" skal falde....

    Nogle træner i deres baghaver uden , at have forstand på det og så er det, at det kan gå galt....

    Een ting er , at hunden skal køre op på byttedriften, men den skal også kunne komme ned igen....
    Har set før, at en hund havde svært ved, at komme ned på jorden igen, og så kan det være svært med indlæring og styring... og det kan gå galt, når hunden kammer over, hvis folk ikke ved hvad de har med , at gøre...


  • #15   28. aug 2008 Alt bide træninge starter et sted - og det vigtigste man skal sørge for, er at man får hunden i den rette drift... og at træningen bliver /forgår tilpasset til hundens alder, modehed, mm.

    Jeg har en liie del billder, i hvordan den træning kan forgå, og det er ingen skam, at man går tilbage i træningen, tværdigmod, så er det kun sundt at gøre det..

    http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12572

    Når man taler om drifter, skal man sørge for at hunden forbliver i byttedriften og ikke kommer over i forsvars/angrbsdriften..

    Da alt indlæring for kun i byttedriften..

    Vi har intet at bruge forsvars / angrebdriften til.- her i disse drifter, kan det være meget svært at få den rigtige indlæring. eller slet ingen..



  • #16   28. aug 2008 Hvad var der på den video ?? Nu bliver jeg da lige nysgerrig.




  • #18   28. aug 2008 Så længe hvalpen ikke er i tandskifte,sker der vel intet.. Mine kommer da osse ind og leger med figuranter som helt små..

  • #20   28. aug 2008 Ja, ingen problem, det gør vi vist alle...

  • #22   28. aug 2008 I,m Ace.. kan anbefale dig at tage ud på en brugsbane og se arbejdet.. Der vil du osse få en forklaring på forskellen på byttedrift/kontra forsvar..

    Syntes nu næsten det ligger i ordene smiley

    Men kort,når hunden kører byttedrift har den focus på skind/pølse/ærme.. Det vi gerne vil ha fra maden i buskerne

    Når den kører forsvar,har den focus på manden der holder disse ting.. Meget firkantet sat op


  • #23   28. aug 2008 Bukserne.. GG Ikke busken

  • #26   28. aug 2008 Helt klart visse hunde og racer,samt linjer inden for dem,har det mere end visse andre..

    Se bare på brugsmallen og den grå schæfer.. De er avlet til at kunne arbejde i drift og blive ved og ved..

    Er ikke så god til at forklare på skrift.. Er bedre,når jeg står med hunden og kan vise eller forklare mens en anden hund arbejder.. sorry

    Men har bedt Martine om at deltage,hvis hun har lysten..



  • #27   28. aug 2008 Lool.. Ka se jeg har en fejl i første indlæg.. Maden i buskerne.. Måske det kan skabe en del forvirring omkring gr c..

    Manden i bukserne..

    Vil suse ned og drukne mine hunde smiley

    Ser frem til at læse debatten,når vi er tilbage..


  • #31   28. aug 2008 Ihh, herligt at se, der sker lidt i tråden!!

    Jeg vil kort fortælle, hvad filmen gik ud på... (og igen ærgre mig over at de er slettet, for der var intet i den, der skulle foranledige det).

    Det var en lille hvalp med en bidepølle. Den starter stortset med at hunden får et bid i denne bidepølle. Personen der står med den sørger for, at biddet er korrekt - det vil sige, at munden er fyldt ud på hunden. Så er der en smule nus og lidt trækken rundt, som ender ud med, at fastholdelse af biddet blev tjekket - og det var nok den, der affødte reaktioner, blandt andet min, dog for noget andet end de øvrige.
    Vedkommende person løftede hvalpen op i bisserne, mens den fastholdt pølsen. Nogen mente det var for hårdt for bisserne, jeg selv mener det ikke betyder SÅ meget, når nu hvalpen ikke er i tandskift, men måske finder metoden unødvendig på grund af den belastning der ligger i at trække en lille hvalp op langs kroppen, når man står som figurantlignende person.

    Det var det sidste, jeg ønskede en diskussion om... Mest for at lære noget, da jeg selv er ny i faget. Det var trådstarteren ikke interesseret i.

    Angående byttedriften - Lige en misforståelse - man vækker ikke byttedriften, man stimulerer den. Hunden har den fra fødslen (undtagen de racer, hvor den er avlet ned)
    Jagtdriften er en del af byttedriften som indebærer flere faser:

    Standfase (er meget kort hos schæferhunde måske under et sekund)
    jagtfase
    spring
    Bidefase
    Trækken/drab af byttet
    Bærefase

    Denne drift er en sund drift, der ved stimulering og gennemgang af alle dens faser skaber en harmonisk hund (på lige fod med stimulering af spordriften).
    Ulempen ved byttedriften for den uerfarne er, at driften ligger meget tæt på stress, og derfor er uddannelse af en hund i selv den harmløse byttedrift noget, man skal "overlade" til en dygtig figurant.

    Før i tiden blev hundene uddannet i forsvarsdrift - og desværre er det mange ukyndige går og leger med i baghaven. Ordet giver sig selv - det går ud på at gøre hunden usikker, så den går i forsvar. Den bliver presset af figuranten og modsat en hund, der er oplært i byttedrift, vil denne hund være meget mere koncentreret om figuranten end om ærmet.
    Denne drift har to muligheder for reaktioner - enten flugt eller angreb.

    Bivirkningerne med en hund oplært i byttedrift er, at man har en hurtig og legesyg hund og hvor mere vil have mere.
    Bivirkningerne med en hund oplært i forsvarsdrift er, at man har en hund, der er mistænksom overfor mennesker og som bider uden først at vise afstandssøgende signaler.




  • #33   28. aug 2008 Dina fortæl fortæl!

    Det er meget få hunde her i landet, der bliver oplært i forsvarsarbejde med shaping, så jeg hører gerne en masse detaljer!!


  • #35   28. aug 2008 Ja, Dina, desværre har jeg heller ikke nogle gyldne kilder til dette ud over hvad jeg har lært af de dygtige figuranter, der er i min kreds.

    I forbindelse med, at man i min kreds har arbejdet med en hund ud fra en bestemt metode (treibwechsel) udviklet af en tysk mand, som jeg pinligt nok ikke kan huske hvad hedder, blev jeg nysgerrig på teorier om dette generelt. Har kigget rundt, men det ligger virkelig småt med det - det er som om, at den slags teorier mest består og udvikles gennem overlevering.

    Det er i mine øjne meget mangelfuldt - men jeg er som ny i faget endnu ikke så dybt inde i alle de mennesker i det store udlandt, der udvikler og afprøver teorier.. Desværre foregår det meste på lokale træningspladser og kommer aldrig ud derfra fordi folk ikke er villige til at dele deres viden. Dette bevirker også, at der foregår mange uhensigtsmæssige ting de samme steder.



  • #36   28. aug 2008 Helle, jeg ved at der ihvertfald er EN forholdsvis succesfuld hundefører der udelukkende træner hunden via shaping i både lydighed, forsvarsarbejde og spor - men jeg har endnu ikke set resultaterne til de store konkurrencer. Det bliver meget spændende!

    I min lokale kreds har vi en enkelt dygtig hundefører, som i øvrigt også normalt mænger sig blandt de store, der er i gang med at uddanne hunden således - det er VIRKELIG spændende at se på. Man kan allerede nu, hvor hunden er et år konstatere, at den i sin lydighed er yderst stabil og laver usandsynligt få fejl. Det er en fornøjelse at se på!

    (og selvom man hos begge disse omtalte personer bruger shaping, så er det stadig med byttedrift som udgangspunkt - det ene udelukker jo ikke det andet)


  • #37   28. aug 2008 *BØVS* Fruit batten..

    Næ, lad os da lade være med at diskutere metoder...

    :oS


  • #39   28. aug 2008 Nu var der ingen der tog fat i den hund ;o)

  • #40   28. aug 2008 Det er er faktisk slet ikke det, det handler om..

    Det handler om metoder til træning af forsvarsarbejde.

    Vedkommende der havde lagt tråden og videoen ind reagerede som dig - jeg har det sådan, at er man ikke parat til at diskutere de ting, man lægger ind, hvorfor så lægge dem ind?


  • #42   28. aug 2008 Jamen Fruit - er dette ikke et debatforum??????? Det er formålet med sådan et sted at diskutere holdninger...

    Både videoen og tråden havde overskrift, hvor der stod bidetræning...

    Og hvorfor dog undlade at forklare det, man laver, når nogen spørger? Det er der da intet i, det værste der kan ske er, at man får rusket lidt op i hukommelsen.. eller måske ovenikøbet lære noget nyt... Uhhhhh ;o)




  • #43   28. aug 2008 Tror du skal læse tråden, Fruit...

  • #44   28. aug 2008 Nu er tråden jo væk fordi den trådstarteren slettede den..

    Men jeg kan da sige, at der er i den tråd ingen debat var overhovedet. Den nåede at få meget få kommentarer og spørgsmål, hvilket man må siges må forventes i en tråd...


  • #45   28. aug 2008 En anden ting - som skrevet tidligere, så er der EN måde at lære på, og det er at stille spørgsmål.

    Vedkommende, der lagde videoen ind er en erfaren hundefører og hvis ikke os nye skal hente vores viden herfra, hvor skal vi så?
    Og er det virkelig rimeligt, at man ikke må stille spørgsmål til de ting man enten ikke forstår eller ikke er enig i?


  • #46   28. aug 2008 Ja, den oprindelige er slettet - men prøv denne tråd ;o)

    Den er NETOP endt frugtbart ud.. Den fortæller lidt om bidearbejde, udveksler information og teori.
    Ærgeligt, at vi ikke havde videoen til at diskutere ud fra, men sådan er det jo bare.


  • #47   28. aug 2008 Fruit, nu må du lige forklare dig - hvad var det folk skulle læse før de brokkede sig?

    Og fortæl mig, hvad der helt konkret var brok udover trådstartes reaktion på, at folk undrede sig?


  • #48   28. aug 2008 Nej, det stod der ikke, Fruit..

    Hvor får du dine informationer fra?

    PB?


  • #49   28. aug 2008 At der er synd??? Hvor belastende det er?

    Hvor?

    Jeg ser slet ikke det du ser..


  • #50   28. aug 2008 Det der skete i den tråd var, at nogen reagerede på, at hunden blev løftet op i tænderne. Det var vel 2 personer vil jeg tro. Det var faktisk temmelig udramatisk i modsætning til trådstarters reaktion IMO.

    Herefter stillede jeg spørgsmål til selve legen/træningen. Fik ikke de store svar og bestemt ingen dialog. Så forsvandt tråd og video.


  • #51   28. aug 2008 Jamen det er da fint, du ikke ser noget problem i det..

    Hvem siger der ER et problem?

    Jeg ønskede en diskussion om formålet med den tidlige belastning fra en figurantlignende person..

    Den kom ikke.. Til gengæld kom der noget godt i denne tråd.


  • #52   28. aug 2008 Jeg er i øvrigt uenig med dig i at en hund altid bliver løftet op i tænderne, hvis den holder fast i noget???

    Det gør man vel kun, hvis det har et formål?


  • #53   28. aug 2008 Fruit igen må jeg henstille til at få facts i orden ;o)

    Vi taler om en hvalp, der endnu ikke er kommet hjem fra kennelen.

    Ikke om hunde der fastholder greb i bidepøller generelt eller belastningen, når en hund bliver trukket op på forsiden af en figurantlignende person generelt.


  • #54   28. aug 2008 derudover synes jeg det er en givende debat... det var fed info, fra dig CH ... og ikke nok med det, der kommer go feed back og spørgsmål, som lægger op til mere... lækkert, at læse noget seriøst.... så nu sidder jeg med et dejligt smil på... men også lidt sørgmodigt... hvor kan jeg dog savne den træning....
    Mon ikke den næste hund bliver schæfer igen... (når og hvis vi skal have den 4 ... he he)


  • #55   28. aug 2008 Det var altså sørens..

    Spørgsmålet handler ikke om, om det er synd eller om hunden kan klare det. Det handler om hvorfor det gøres... Det har jeg tilsyneladende MEGET svært ved at sige så tydeligt, at det forstås.

    Og når alt kommer til alt, så handler denne her tråd faktisk slet ikke om det, men om hvorvidt man som erfaren hundefører bør tage diskusionen med mindre erfarne og ligesindede...

    Alt i alt synes jeg der har været nogle gode indlæg, som jeg ihvertfald har kunne lære af - så tak for det ;o)



  • #56   28. aug 2008 Fruit, jeg ved ikke om du så videoen og om du så tråden?

    Nå - hvorom alting er, så er dette en anden tråd, hvor langt de fleste ikke har set ovennævnte og hvor temaet er et andet ;o)


  • #57   28. aug 2008 Hvorfor hulans gør du det så? *GG*

    Diskussionen findes slet ikke i denne tråd :o)


  • #58   28. aug 2008 Dina: Den var god hæh he :o)

  • #59   28. aug 2008 Fruit: Denne tråd er ment som en generel diskussion af hvorvidt træningsmetoder er noget der står til fri diskussion og om hvorvidt det er okay at spørge ind til begrundelsen for de metoder andre vælger at bruge og hvorfor vedkommende gør som han/hun gør.

    Dette vil kunne komme de mindre erfarne eller ligesindede til gavn i forbindelse med udviklingen af deres egen evner inden for træning.

    Denne tråd er IKKE ment som en diskussion af trådopretter i den anden tråd, indholdet i den forrige tråd eller lign. Hun er kun brugt som et eksempel idet hun valgte at gå i forsvarsmode i stedet for at bidrage til læring som hun havde stor mulighed for.

    Og hun har svaret hvorfor hun valgte at reagere som hun gjorde så den diskussion er for alle andre end dig for længst slut :o)

    Den eneste der bliver ved og ved med at diskutere off topic er dig og trådopretter af den anden tråd ...

    For mit vedkommende har jeg fundet debatten mellem ca. kl. 9 -11 spændende, behagelig og konstruktiv :o)



  • #60   28. aug 2008 Hold da op fruit batten en rigtig hund ser naturlig ud R - du er sku da rigtig i et smørhul eller hvad...smiler....

    Jeg har ikke set den første tråd men sider og lære lidt i denne om metoder og andet godt og spændende som jeg ved hat om........og ind kommer du en smule sur fra siden af og vender hele denne tråd om til at handle om en anden tråd - herligt-herligt - men vel stadig ikke hvad denne tråd handler om nu vel...ss.....

    Ærgeligt nok, da denne faktisk var lærerig for en som jeg, der ikke ved noget om denne form for træning :o)


Kommentér på:
Tråd slettet - bidetræning...

Annonce