{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Hvilke racer..? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på hvilke racer I ville mene, der har disse egenskaber:

- Rolig (ikke tendens til stress)
- Arbejdsvillig/behagevillig
- Stærkt sind
- Lærenem
- Kan gå løs (ikke hund der har stærk tendens til at søge væk fra fører/selv gå på udforskning)
- Selskabelig (kan lide at være sammen med andre hunde og mennesker)
- Kan være sammen med andre dyr (heste, men også små gnavere)

?????

Er spændt på at høre jeres svar.. smiley

/ Dina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke racer..?
  • #1   4. sep 2008 Aussie??

  • #2   4. sep 2008 den gammeldags type lab

    eller hønsehund-typerne?


  • #3   4. sep 2008 nårh, læste lige forkert... en hund der IKKE søger ud selvstændigt smiley

  • #4   4. sep 2008 Altså Aussie er klart den hund jeg får et billede af, når jeg læser din beskrivelse.

    Jeg er i hvert tilfælde klart i hyrdehundegruppen ift. lærevillighed og evnen til at blive ved fører/ikke søge væk. Hvis ikke det var for den med stressniveau havde jeg sagt border. En border kan også have et fornuftigt stressniveau, men det er ikke alle der har...


  • #5   4. sep 2008 Ja da... en collie!!

  • #6   4. sep 2008 Det lyder som min amstaff-blanding smiley

  • #7   4. sep 2008 Dansk/svensk

  • #8   4. sep 2008 I den lidt mindre ende... cavalieren.

  • #9   4. sep 2008 ja caveleren det eneste minus er jagtinstingtet der går kan få dem lidt på afveje =)

  • #10   4. sep 2008 Frk. Lautrup - Det går ind over min pige....

  • #11   4. sep 2008 Når, nej måske ikke racemæssigt.
    Men min pige er sådan som trådopretter beskriver en race smiley
    Og jeg er utrolig taknemmelig over at hun er sådan som hun er, min pige smiley


  • #12   4. sep 2008 Cavalieren er lavet til at jage fuglevildt op og bør ikke løbe langt væk fra sin føre, da man så ikke kan skyde de fugle den jager op. Canis løber i buske og krat, men sjældent mere end 20 meter væk. Ikke som f.eks. beagler og forskellige jagthunderacer, der bare bliver ved med at forfølge et spor på egen hånd.

  • #13   4. sep 2008 Anne Mette M
    Synes da en dansk svensk er selvstændig og jagende


  • #14   4. sep 2008 Bodil: Gerne en der kan gå i noget arbejde - lydighed, agility, hyrdning, brugshundearbejde, og lign. Altså, ikke bare en hyggehund (ved nu godt at mopser og GD'ere ikke bare er det, men godt kan bruges i noget arbejde), men en hund der kan bruges til noget. smiley

  • #15   4. sep 2008 helt klart min egen race - japansk spids

  • #16   4. sep 2008 Ditte: Jeg emner også at cavalieren kan gå ind under den beskrivelse, fordi den trænes til at holde sig til fører.. Hvorimod visse andre racer kan være utrolig svære, hvis næsten ikke umulige, at lære at kunne gå løs.. smiley

  • #17   4. sep 2008 Siri: Er til dels enig.. Dog har Aussien også en tendens til stress.. tager min egen som eksempel.. Nu er han så også lige i den lede alder, men i arbejde kan de godt have tendens til stress..

  • #18   4. sep 2008 vores cavalere har jagtet et rådyr skøre hund men de er altså meget lærenemme og Maj-Britt H siger behøver de ikke have så lidt hjerne som diesel lol

  • #19   4. sep 2008 collie, schæfer eller Lab. smiley

  • #20   4. sep 2008 jeg ville bestemt ikke anbefale en amr bulldog- min erfaring sir mig, at de hurtigt stresser, de er ikke så gode til hverken gnavere eller heste.. og så er de meget nysgerrige.. men det er jo selvfølgelig forskelligt fra hund til hund.. sådan er min pige ihvertfald

  • #21   4. sep 2008 Det der med ikke at gå på udforskning og søge væk...det mener jeg ikke lige kan passe på d/s gårdhund. Min mor har en og kender også andre, de er altså ret gode til at stikke af hvis de får chancen.

  • #22   4. sep 2008 * Er blevet stor og rund *: Enig i at meget ligger i træningen, men racer såsom Alaskan malamute, siberian husky og lign. er klart nogle af de meget svære racer at lære at gå løs.. Det er mere sådan noget jeg tænker. smiley
    det er nu ikke fordi jeg leder efter ny hund nu, overhovedet. Homer er en rigelig mundfuld for nu.. hehe..
    Men jeg kunne bare godt tænke mig at høre hvilke racer de forskellige folk ville mene kunne gå ind under disse kriterier. Og jo, det er absolut de egenskaber jeg ønsker i en hund, og derfor er dte meget spændende med forskellige input. smiley

    Xenia:
    D/S er bestemt en hund der kan lide at gå lidt på udflugt, men mener bestemt ikke at de er lige så svære at opdrage til at holde sig til ejer, som f.eks. alaskan og siberian. Hende jeg rider har to D/S og de er nu meget gode til at blive i nærheden og komme når man kalder. Så helt håbløse er de ikke smiley


  • #23   4. sep 2008 Dina: nej selvfølgelig kan de også trænes, men jeg har da indtryk af at der ligger et større arbejde med at få dem til at lade være med at stikke af end med så mange andre.

  • #24   4. sep 2008 Det lyder da som en Landseer.

  • #25   5. sep 2008 Synes helt klart det lyder som en aussie. Og det kommer altså meget an på hvilke linjer de er fra om de stresser meget. Jeg kender aussier der aldrig har stresset en dag i deres liv og så nogle der gør det konstant...så det er meget forskelligt...

  • #26   5. sep 2008 Xenia: Det tror jeg bestemt også.. Der er mange racer der er nemmere at træne det med, da D/S'en jo har jagtinstinkt (stærkere end så mange andre racer).. *s*

    C H: GD er også en af de hunde, som jeg ville placere under de kriterier.. smiley

    NJ B: Jeg har da også set aussier der har været fantastisk gode i lydighed, og lign. Men dog har jeg aldrig set en aussie der ikke stresser op i agilityen..? Men ved du så hvilke linjer man skal gå efter, hvis man skal have en aussie der absolut ikke stresser? smiley


  • #27   5. sep 2008 Løwchen

  • #28   5. sep 2008 jeg tror ikke det er en bestemt race, Dina søger, vil du ikke bare have nogle bud, Dina?

    så det er klart der kommer mange svar.
    jeg har dog også nogle spørgsmål
    især omkring arbejdsvillig/behagevillig - hvad forstår i ved det?
    alt efter hvilken slags hund, det er har de jo forskellige måder at arbejde på.
    og hvilket slags arbejde tænkes der på?

    mine japanske spids er arbejdsvillig om end ikke så behagesyge. og hvis arbejdet er at komme tilbage med noget i munden, ja så er det ikke første gang man laver øvelsen, at det sker. Det ligger slet ikke til dem at gå med noget i munden, da jagt er avlet ud af racen.

    gå løs. nå vi snakker om det og siger at den og den race kan gå løse, så skal vi også diffinere hvad vi mener med det. er det fri ved fod eller er det, at de kommer, når vi kalder.

    jeg tror, det er fordi vi har forskellige opfattelser af ordet, at vi fx kan være uenige om en dansk svensk gårdhund kan gå fri


  • #29   5. sep 2008 Jeg kunne genkende mine gamle hunde i dine krav, Joker var en flat coated retriver, og han var rigtig lærenem, elskede alle og ville allerhelst være i nærheden af sin ejer hele tiden. Han kunne godt lide heste, geder, ALLE mennesker, han har aldrig knurret, kunne lide vores kat. Jeg har dog ikke vist ham en lille gnaver, men man skal bare lære ham, at han skal være sød ved dem også, så er jeg sikker på, at han ville acceptere de små dyr. (men kunne dog godt, være alene hjemme)


    En golden retriver passer også ret godt ind i dine krav, men det er jo også en jagthund, men med den rigtige opdragelse, kan man få en hund til alt. En golden minder emget om en flatcoated, den er bare en smule mere selvglad smiley

    Held og lykke med det. Jeg håber, at du kan bruge mit svar?


  • #30   5. sep 2008 Jeg ser flere af de små selskabsracer for mig - pudel, lhasa apso, bichon, cavalier for at nævne et par stykker.

  • #31   5. sep 2008 Connie: Jo, jeg vil gerne bare have nogle bud. smiley

    Det jeg mener er generelt i arbejde. At det er en hund der gider at arbejde (lige gyldigt hvilket arbejde). Ikke nogle ekstreme krav til at den skal blive lydighedchampion eller lign, men det hænger nok lidt sammen med at hunden ikke skal være FOR selvstændig og dermed have tendens til ikke at kunne samarbejde ordentligt. Forstår du? smiley

    Og er helt enig med at man let kan misforstå hinanden. Og det er udelukkende nysgerrighed der får mig til at stille dette spørgsmål. For at se hvilke racer der findes rundt omkring, som er nemme at arbejde med og derudover også om folk har forskellige meninger om racerne. Det er altid dejligt at høre fra folk der har racerne, men også om folk med samme racer har samme opfattelse. *s*

    Ginne: En del af disse har også været i mine tanker. smiley

    Alle: Sjovt nok synes jeg ikke at der er nogle der har nævnt noget som Rottweiler, som jeg bestemt troede var en af de racer der også ville blive nævnt.

    Og hvad med setter, spaniels og lign. Mener I at disse racer kan høre under de kriterier? smiley


  • #32   5. sep 2008 IGEN IGEN EN DANSK/SVENSK GÅRDHUND.

  • #33   5. sep 2008 Synes derudover at det er rigtig dejligt at der er så mange der deltager i tråden. smiley

  • #34   5. sep 2008 Vil selvfølgelig anbefale en papillon. De erfaringer jeg har med dem (både Panda og andre jeg har mødt) siger at de passer meget godt.

    Der hvor det måske kunne være et "problem", er selskabeligheden over for fremmede mennesker. Panda er reserveret overfor fremmede (selvom jeg ved, at der er andre papser, der IKKE er så reserverede) mens dem der er accepteret, virkelig får at føle at han er en selskabelig hund smiley

    Men vil sige, at en paps opfylder resten af "kriterierne" smiley


  • #35   5. sep 2008 Karina: Nu behøver hunden heller ikke at overfalde alle mennesker og være overnud lykkelig. Men man skal kunne have folk på besøg, uden at hunden kryber hen i et hjørne i bare frygt (ved godt at det er sjældent at man ser racer der er sådan) og uden at hunden gerne vil bide en luns af gæsterne.. hehe.. Ved godt at det er overdrevent skrevet, men overdrevent fremmer gerne forståelsen. smiley

  • #36   5. sep 2008 Hvis du vil have en hund der virkelig vil arbejde og kan gentage den samme øvelse 50 gange uden at miste interessen og er opmærksom på sin fører, så er en af de belgiske hyrdehunde ( tervueren, mallinois, groenendal ) et godt bud.... www.team-ami.com

    Du skal bare være klar over at en belgisk hyrdehund er ligesom en schæfer på speed.... Og den KRÆVER at arbejde .. Ellers udvikler den sig til en tyran af rang


  • #37   5. sep 2008 Jeg synes ikke, at en rottweiler passer i alle kragende. Da jeg synes, at et rottweiler, er mest glad for sin familie. Den er ikke altid så glad for fremmede smiley Men ellers passer den meget godt i beskrivelsen smiley - Der skal bare en lgod opdragelse til, også kan en tottweiler godt vende sig til fremmede :O)
    Det kan lade sig gøre!



  • #38   5. sep 2008 Dina - helt enig. Aussier kan have tendens til stress. Men hvis man vil have en hund der er meget arbejdvillig og bheagesyg, så mener jeg næsten man skal være i hyrdehundegruppen. Og med langt de fleste fra den racegruppe vil der være en tendens til stress. Der er dog ikke nær så meget stress i en Aussie som en Border.

    Hvad med en Kelpie...


  • #39   5. sep 2008 Tina og Alex - netop der er jo forskellen mellem de belgiske hyrdehunde og så min race, japansk spids.

    for vores gider ikke gentage øvelsen 50 gange, men det betyder ikke at den ikke er arbejdsivrig. lige så snart de lugter at nu skal vi arbejde så er de på banen.
    men den er jo ikke en brugshund. men til almindelig lydighed, agility og tricks og sådanne opgaver.
    selvom den japanske spids er en spidshund er den ikke så selvstændig og egenrådig som mange af de andre i den gruppe.

    det krav de ville have sværest ved er den med social med alle hunde. mine bryder sig ikke om hunde der er ret meget større end dem selv, selvom de har gået på træningsbanen hele deres liv.
    men de fare jo ikke i hovedet på dem, men går deres vej i stedet


  • #40   5. sep 2008 Connie : ... ja.. Man skal gøre op med sig selv hvad man forventer af en hund... Jeg vil gerne have de belgiske FORDI de kan terpes og elsker at arbejde... Og man kan nå rigtig langt konkurrencemæssigt i både lydighed, agility og andre hundesportsgrene... Derfor passer en belgier til mig..
    Det er så de samme egenskaber der gør at en belgier kan være en særdeles vanskelig hund.... Ønsker man ikke en brugshund / tjenestehund med det arbejde og den tid det kræver, så skal man vælge en anden race


  • #41   6. sep 2008 Hvad med en Finsk Hyrdehund.

Kommentér på:
Hvilke racer..?

Annonce