{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.494 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr. røntgen/hofter... {{forumTopicSubject}}

Fik mig så lige taget sammen til at bestille tid til undersøgelse af min han-hunds hofter.

Det skal han ha' foretaget mandag. Allerførst vil de lave en undersøgelse (hvor der bliver "hevet" i benene)...
Er der nogen hvis hund har prøvet det og er det ubehageligt for hunden/smertefuldt...?

Derefter tager de så røntgen billeder...Jeg spurgte om han så kom i narkose...Jarhh siger hun..de skal jo ligge på ryggen.
Kan man tage røntgen på hunden uden narkose...?

Grunden til at jeg vil ha' det foretaget på ham, er at hans hofter kommer med disse "klonk klonk" lyde når han går.

Sys' jeg har surfet en del på nettet efter HD-symptomer, men er endnu ikke faldet over et "hofte-lyde-symptom".
Nogen der har hørt det ved deres egen hund/HD..?

Og at det ydermere er sjældent at små hunde får HD. Der er også en hoftesygdom der hedder Calvé-Legg- Perthes...
Er der andre sygdomme på hofter..?

Fik selvfølgelig ikke spurgt om alt det mens jeg havde hende i røret...:-) Ved godt at det allerede er på mandag han skal derover..men tænkte lige at I plejer at være gode til at rådgive - alle I HG'ere.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. røntgen/hofter...
  • #1   17. sep 2008 Hvorfor uden narkose? Det vil være næsten umuligt at få hunden til at ligge stille i lige præcis den position..

    Min var i narkose og alligevel lå hun lidt skævt..

    Men jeg fik ikke noget at vide om at de hev i hofterne først, så den del kan jeg desværre ikke svare på


  • #2   17. sep 2008 Jeg undrede mig bare over at hun trak på det, da jeg spurgte om han skulle i narkose...
    Det ville jo nok være sundest, men han kan absolut ikke ligge stille, så self. skal han i narkose.

    Hun fortalte at de først laver en "ydre" undersøgelse hvor de hiver/trækker osv. i benene...sikkert for at vurdere om det er nødvendigt med røntgen...
    Hvilket jeg jo sys' det er når der kommer disse lyde.


  • #3   17. sep 2008 Dyrlægen mærkede efter i Tigers hofter inden han blev bedøvet... mindes ikke at han som sådan trak i dem.
    Han kom også i narkose og da det viste sig at han havde svær HD gav de ham gold treat med det samme, så han ikke skulle bedøves en gang til.


  • #4   17. sep 2008 Jannipigen..gold treat..er det det de ligger ind de steder der er slidt ned..eller hvordan..?

  • #5   17. sep 2008 Cecilie...Ja, jeg ville også ønske at det var derfor han skal røntgenfoto.
    Men de lyde der er jeg nu ikke så glad for...

    Der er ikke konstant lyd hver gang han går, men når vi har gået et stk tid begynder det...og det er så hver gang på tur nu...Så turene er nu blevet kortere og oftere istedet.
    Dyrlægen spurgte om han så havde besvær med at rejse sig efter hvil - efter gåturen..men det har han jo ikke...

    Håber jo det bedste..:-)


  • #6   17. sep 2008 Jeanette: Ja de ligger sådan nogle guld "stænger" ind i hoften.

  • #7   17. sep 2008 Jannipigen...Tager det smerter og letter hverdagen for ham...?

  • #8   17. sep 2008 Jeanette: Han havde meget svær HD (E) på det ene ben, som han så fik guld i. Det letter hans hverdag, men han er ikke fuldstændig smertefri. Han får glykosaminpulver hver dag i hans mad og det er meget tydeligt at det har hjulpet.
    Vi har måtte ligge hans aktivitetsniveau lidt om, men jeg syntes at vi nu er på et stadie så han lever godt med det.


  • #9   17. sep 2008 Jannipigen...Dejligt at høre, at din stadig har et godt liv. Hvordan kommer smerterne til udtryk..?

    Håber self. det bedste for min dengse...


  • #10   17. sep 2008 K&B : Hvor har du dog hørt det. Hunden skal selv. være i fuld narkose. Har du nogensinde prøvet at trække for- og bagben ind sådan som DKK vil ha at de skal være når der bliver lavet A og HD billeder. Det har jeg været med til utallige gange. Ville aldrig gå hvis hunden bare var afslappet

  • #11   17. sep 2008 Jeanette: Smertene kommer til udtryk om morgenen når han skal op. Så er han en smule tung i bagen. Han skal lige igang om morgenen.
    Iløbet af dagen kan det vise sig efter han f. eks har været ude og lege med en anden hund og har rendt meget rundt. Når hans muskler så er blevet kolde igen kan han godt have ondt. Så strækker han bagbenene meget og undgår at træde igennem på venstre bagben.


  • #12   17. sep 2008 det er ikke fuld narkose, man hunden bliver sederet - det vil sige at den selv trækker vejret, men at den sover og derfor er slap i musklerne

    til dem der skriver at man ikke kan tage gode billeder at en hund der ikke er sederet, så passer det ikke. Indtil at DKK kom med den regel at hundene skal være sederet, tog vi altid billederne af boxerne, uden at bedøve og det gik rigtig fint - helt uden problemer, men da min DDB skulle have taget billeder, var vi nød til at bedøve hende, da hun blev ved med at trække benene op under sig. Så det kommer meget an på racen og kontakten til hunden.

    Det med at hive i benene det har jeg aldrig hørt om


  • #13   17. sep 2008 Lea: narkose betyder at hunden skal have en maskine til at trække vejret for sig - er det virkelig det du har været med til?? det tror jeg ikke

  • #14   17. sep 2008 tror bare at dyrlægerne siger narkose til forlk, fordi det forstår de - siger de sederet, så skal de til at forklare forskellen ;O)

  • #15   17. sep 2008 Skidt med hvad det hedder (i dette tilfælde)..om det er narkose el. sederet...Bare han ikke mæsker det...så er det for mig lidt ligemeget...he he..

    Det er jo ikke sådan hive hive...så benene ryger af...tror mere det er trække - bøje - strække osv...


Kommentér på:
Spørgsmål vedr. røntgen/hofter...

Annonce