{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.950 visninger | Oprettet:

Info om løs knæskal - vores oplevelse. {{forumTopicSubject}}

Nå - her kommer så en lang smøre kopiret fra min blog, hvor I også kan se billeder af sårene og healingen.
http://tossetmedhund.weebly.com/mine-hunde/category/boss-loslashse-knaelig-2016

Håber på en god tone - og folk er selvfølgelig velkommen til at stille spørgsmål og evt. komme med egne erfaringer.

"Her kommer et af de meget lange indlæg! Jeg har nemlig valgt at dele vores oplevelse omkring løse knæskaller hos vores ene chihuahua, Boss. Det er en ting som kommer til at fylde rigtig meget hos os de næste 5-6 måneder.
Boss er en langhåret chihuahua på 1 år og 2 mdr. Han vejer 2,5 kg. og blev opereret d. 11/01-2016.
Opdatering d. 25/02: Boss har nu været igennem 2. knæ operation, og der er tilføjet lidt mere tekst.

Mistænker du din hund for patella luksation?
Først og fremmest, så HUSK at vælge en dyrlæge, der som minimum har smådyrskiorugi som ekstra uddannelse. Det er IKKE hvilken som helst dyrlæge, der kan udføre sådan en operation ordentligt. Det kræver altså mere end "bare" dyrlægeuddannelsen. Det har stor betydning for resten af hundens liv.

?Hvad var Boss' symptomer?
Det var helt tilfældigt, at vi finder ud af at Boss har løse knæskaller. Han har ALDRIG løftet benet op under sig eller haltet på nogen måder som chihuahuaer normalt gør. Det er der så en god forklaring på - han har kompenseret. Han har altid gået lidt underligt, men ikke noget vi har været bekymret for førhen. Han har hele tiden kunne løbe, lege, springe og træne rally og rundering. Vi har fint kunne få lov til at massere og mærke over hele hans krop. Måske fordi han er tryg ved os?
Men de sidste par måneder havde jeg godt tænkt, at hans underlige gang var blevet værre. Hans bagben var meget stive i det / helt strakte. Han var også begyndt at gå mere krumrygget og tøvede med at sætte sig på kommando. Men adfærden var ellers som den plejer.
Vi tog forbi Virklund Dyreklinik for at få tjekket Boss' søsters knæ fordi jeg ville starte til agility med hende. Samtidig har vi Boss med og dyrlægen mærker lige hurtigt på ham. Han viser tydeligt smerter og hun vurdere knæene til at være grad 2½ og 3 ud af 4.
Samme dag bestiller vi tid til røntgen som heldigvis "kun" viser dårlige knæ - der var ikke nået at komme slidgigt eller ændringer i rygsøglen (som ville komme pga. hans måde at gå på). Grunden til at der ikke var nået at komme slidgigt i knæene var fordi Boss havde forhindret knæskallen i at ryge ud ved at gå med helt strakte ben. Klogt, men skidt! Havde han gået med det i længere tid skulle han aflives pga. ryggen ville blive skadet. (en skade som næsten er umulig at rette op på, sagde dyrlægen)
Boss' søster Paya havde grad 1 og 2. Hun viste i starten ingen smerter, men efter et par uger fik hun ondt, kom i røntgen og skal opereres d. 26/02-2016.

Hvordan forløb operationen?

To uger efter røntgen af Boss' knæ, hofter og lænd bliver han opereret i det ene knæ. Han tog det faktisk meget pænt - det var bare os, der gjorde det værre end det var. Han kom igennem den helt store operation, hvor der både blev skåret i knoglen og rettet på knæskallen med søm, som skal fjernes efter ca. 6 uger - her skal det andet knæ også opereres.

Opdatering 25/02-2016
Boss blev som planlagt opereret i højre knæ i dag, og fik fjernet søm i venstre knæ - som han blev opereret i d. 11/01-2016.
Da vi hentede Boss blev han glad og prøvede at rejse sig. Det var fedt! Sidste gang var han helt væk pga. narkosen og den underlige følelse i benet, men denne gang var han mere frisk og ville meget gerne med hjem. Han vil dog ikke støtte på benet, men det kommer nok imorgen. Indtil i morgen er han i sit bur på et tisse underlag og får lov til at sove. Han har selvfølgelig vand til rådighed, og får også tilbudt mad senere på aftenen, og får lidt vand via en sprøjte, så vi er sikker på, at han ikke bliver dehydreret.

GENOPTRÆNING
Selvom jeg har meget forstand på hunde og er igang med at blive træner, så synes jeg stadigvæk det er mest optimalt at man går til genoptræning i waterwalker ca. 2 gange i ugen, indtil dyrlægen siger det er nok - det er dyrt, men nødvendigt for hunden!
Får hunden ikke den rette genoptræning risikere man at der kommer slidgigt og andre skader. Så det er vigtigt at tage genoptræningen meget seriøs!
Anbefaler dyrlægen ikke genoptræning synes jeg helt klart man bør vælge en anden dyrlæge.
Boss skal også igennem massage og fysioterapi fordi han spænder meget i benene og ryggen, pga. hans måde at gå på. Den vane skal brydes under genoptræningen.

Vi har fået skemaer hos både dyrlægen og stedet, hvor vi genoptræner (Magtor), som beskriver nogle øvelser vi skal lave der hjemme og præcis hvad Boss må og ikke må der hjemme.
Noget af det lyder sådan:
Han skal føres i snor udenfor de næste 3 måneder, også i haven. Han må ikke hoppe op i møbler, lege vildt eller løbe de næste 3 måneder.
Han må gå tur i ca. 5-10 min. ad gangen, men gerne flere gange om dagen.
Han skal i waterwalker minimum 2 gange i ugen - starter ca. 10 dage efter operationen (når stingene er fjernet)

FORSIKRING
Vi har Agria Dyreforsikring. De dækker både operationen, genoptræning og medicin. Det gøre de fordi vi har fået tilmeldt Boss før han blev 4 mdr. De dækker det hos ALLE racer - bare hunden er under 4 mdr. ved tilmelding.
(obs: dette er skrevet i 2016 - der kan ske ændringer i fremtiden, så husk at læse det godt igennem på deres hjemmeside)
Da vi næsten lige havde sendt en regning ind vedr. Boss og et andet dyrlægebesøg, så skulle vi betale 20% af regningen i selvrisiko, i stedet for de 1000 kr vi plejer - det er alligevel også en sjat penge.
Første operation kostede ca. 12.000 kr inklusiv røntgen og massage hos dyrlægen.
Prisen variere fra dyrlæge til dyrlæge, og fra operation til operation - alt efter hvor slemt det er.

FORBINDING / KRAVE

Der er mange som spørger om han ikke skal have forbinding eller plaster på - men nej, det de ikke. Det skal være sådan at hunden har fri bevægelighed så den kan begynde at støtte på benet og træne musklerne op så snart den er klar.
Den skal selvfølgelig have krave på, så den ikke bider stingene op eller slikker for meget i såret, MEN det kan nogen hunde godt gøre selvom de har krave på - og her kan et par løse bukser til hunden være en god idé. Ikke noget der sidder stramt og irritere såret, og hæmmer bevægeligheden.
Boss har ikke krave på når vi er hjemme.

BUR

Boss er vant til bur. Han sover normalt i bur om natten, hvilket jo er en stor fordel i denne situation. Hunden må IKKE hoppe op eller ned af sengen de næste mange uger, så er din hund ikke vant til bur og vil du ikke vænne den til det, jamen så er det ned og sove på gulvet med hunden, eller hegn sengen ind. Det er dumt at risikere at hunden hopper op og ned før tid!
Inde i stuen har Boss fået en lille kravlegård, da han meget hurtigt er kommet sig over 1. operation. Vi er nu på dag 5 og han springer og løber rundt.... Han er i løbegården og bliver mental-aktiveret rigtig meget. Han er selvfølgelig også uden for kravlegården under opsyn. "

Og så et billede af bette Boss, der lige er kommet hjem fra 2. operation. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Info om løs knæskal - vores oplevelse.
  • #2   25. feb 2016 Ikke tydelige gener?? Hunden har gået underligt i et år og har kompenseret på anden vis.
    Husk at gøre opdrætter opmærksom på problemet, så avl på linjen standses.


  • #4   25. feb 2016 Dyrlægen har jo tjekket hunden for PL? Så er der vel ikke noget at rafle om?

  • #6   25. feb 2016 Nej, det er 3.
    medmindre man tæller nul med, så er der jo 4.


  • #8   25. feb 2016 Der findes da en grad 3?
    Spørgsmålet er så bare, om man siger 0, 1, 2, 3 eller 1, 2, 3, 4 - Sidstenævnte gør man vist primært i USA.

    http://biodyr.dk/ny/patella-luxation


  • #9   25. feb 2016 Det står endda inde på DKK's hjemmeside også.

    http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2448


  • #10   25. feb 2016 *En dyrlæge behandler ofte en diagnose for at tjene penge og ikke for hundens nødvendigvis bedste. Derfor er det genialt at have en dyrlæge med grundig viden - så god at dyrlægen er kompetent til at henvise til de bedste. *

    Og du VED at Virklund ikke er de bedste til PL operation i Jylland??


  • #11   25. feb 2016 DKK: Om du ville have dine dyr i bur eller ej er da totalt urelevant!!

  • #12   25. feb 2016 Tak for super indlæg/info om Patella. Da problemet jo desværre er stort indenfor bl.a chi, tænker jeg at mange kan have glæde af at høre om jeres erfaringer smiley

  • #13   26. feb 2016 Wow, sikke en negativitet der kunne komme...?

    "DKK med soulmates" - Har du overhovedet læst teksten?
    Ja, chihuahuaer løfter normalt benet op under sig ved PL, NORMALT - og så er der Boss som er "unormal". Det er første gang dyrlægen ser det, så vidt jeg forstod, og vi (dyrlægen og jeg) troede før røntgen, at det var hofterne den var gal med. Men på røntgen viste det tydeligt at hofter og lænd var fine, intet unormalt her. Knæene sad derimod helt forkert - de sad konstant ude på siden, og derfor valgte Boss at gå med helt stive ben så han forhindrede knæskallen at bevæge sig yderligere, og stadigvæk kunne være med til løb, leg og træning. Boss har desuden gået til holdtræning 1-2 gange i ugen siden han var 10 uger. Måske har det også en betydning for hans måde at kompensere på.
    Ingen andre end de mennesker end dem han omgås mest med, kunne få lov til at røre hans knæ / bagben. Hvis de prøvede bed han ud efter dem. (dyrlæge og massør)

    Allerede efter 1. operation kunne vi tydeligt se en STOR forskel på Boss. Han var mere glad, og gik mere lige i ryggen. Dyrlægen troede endda at vi kunne undgå at operere det andet ben - lige indtil hun rørte det, og desuden kunne det tydeligt ses på vandløbebåndet, at han går rigtigt flot med det opererede ben - men meget dårligt med det ikke-opererede. (det er desværre ikke hos dyrlægen, så det kan de jo ikke se)

    Hvorfor undre du dig over, at han skal igennem to operationer? Man kan altså ikke operere begge ben på én gang. Så har hunden jo intet at støtte på og vil overbelaste knæene og sikkert kompensere endnu mere.

    Vi havde to muligheder: Aflivning eller to operationer
    Vi valgte operationerne fordi:
    1. Forsikringen dækker alt pånær selvrisikoen.
    2. Vi spurgte i diverse chihuahua grupper på facebook, hvordan deres hund havde det efter sådan en operation. Vi fik kun gode tilbagemeldinger.
    3. Boss vil efter de 4-5 kedelige måneder uden vild leg og hundetræning, blive "så god som ny". Han må fremover rende fri, lege og gå til træning.
    4. Hvis nu Boss havde været 10 år - så havde vi ikke valgt operationen. Men eftersom hunden er 1 år gammel og har mange gode år foran sig, da han ellers er sund og rask, og ikke har været syg, så valgte vi det.
    Han tager det SÅ flot, og er nu blevet vild med at komme hos både dyrlægen og stedet vi genoptræner.

    Hvis en hund har PL så lever den sikkert "fint" med det.... Hmm tja, vi ser mange chihuahuaer i vores omgangskreds med den lidelse. Det er tydeligt til gene for dem ellers ville de jo ikke humpe af sted, og de vil i en tidlig alder få slidgigt...
    Pga. Boss gik på den måde som han gjorde ville det give ændringer i rygsøjlen og dét kunne ikke laves, sagde dyrlægen. Så vi var heldige, at vi opdagede det i tide og tog det seriøst.
    Jeg får det så dårligt, når jeg ser en chihuahua (eller anden hund) der har så tydeligt ondt og ejeren intet gøre ved det. For "sådan har den jo altid gået" smiley smiley
    Sådan sagde vi jo også i starten med Boss, indtil han blev mere og mere krumrygget og sagde fra, når folk rørte hans bagben.
    Skulle vi bare lade ham leve med det, så han kunne få endnu flere skader? Skulle vi have aflivet ham? Måske mener nogen det - men Boss betyder så meget for os, og eftersom chancerne er så gode for at de får et godt liv bagefter uden problemer med benene, ja så kan jeg virkelig ikke se, hvorfor hunden skulle have været aflivet.


  • #14   26. feb 2016 Malene; "opdrætter" er mere eller mindre en form for hundehandler / hvalpefabrik. smiley (Det fandt vi ud af efter vi havde fået hundene. Vi var klar over risikoen for PL, men ikke at hans avl foregik som det gør)
    Vil ikke skrive så meget om ham offentligt, men kan fortælle at tilladelserne ikke er på plads mht. hundehold og antal kuld om året. Han er meldt til fødevarestyrrelsen og bliver også meldt til kommunen. Jeg er i tæt kontakt med to opdrættere, som hjælper mig med dette.


    Og lige en tilføjelse mht. valg af dyrlæge, hevendt til "DKK med soulmates" - så undre jeg mig igen, denne gang over spørgsmålet vedr. dyrlæge... Og kan så igen spørge; Har du ikke læst teksten?
    Virklund Dyreklinik er ikke dem vi normalt bruger, men da jeg var klar over at vores faste dyrlæge til vacciner osv. ikke har forstand på det, så undersøgte jeg hvem vi skulle besøge. Virklund HAR nemlig flere dyrlæger med speciale i bevægeapparatet. Ja jeg er helt måløs, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal svare til det - læs dog teksten og undersøg selv stedet, før der bliver stillet sådanne spørgsmål...?
    Det kan da sagtens være, at der dukkede dollars tegn op i øjnene på dem, da de hørte at vores hunde var forsikret og vi ikke ville have ham aflivet, det er da en god sjat penge at få ind på kontoen! Men helt ærligt. Er du i tvivl om de kun tænker på penge, ja så synes jeg du skal tage ud og snakke med dem selv. Vi har fået meget rabat og fået ting med uden det skulle på regningen - altså gratis. Vi har fået gratis konsultationer flere gange, og det haster ikke med at vi skal betale.


  • #15   26. feb 2016 Mht. grader af PL. Dyrlægen mente det gik op til 3. Jeg skrev det ud fra DKK's grader som går op til 4. Det må jeg nok hellere lave om igen, da jeg ikke tænkte nærmere over det, men dyrlægen mener selvfølgelig at Boss' grad 3 var så slem som det kunne være, min fejl! smiley

    Endnu et eksempel på at Boss er "unormal".
    Normalt er knæskallen nemmere at rykke af led, når hunden er bedøvet. Det giver lidt sig selv, da hunden så ikke gøre modstand. Men da Boss blev bedøvet havde dyrlægen lidt svære ved at rykke den af led end da han var helt vågen - meget underligt synes hun. Men ja, Boss er den skønneste unormale chihuahua, der findes. smiley

    Mht. bur, ja så er det meget urelevant... Med 3 meget glade og legesyge hunde i huset, er vi nød til at gøre sådan. Havde vi kun Boss, så var det nok nemmere at holde ham i ro. smiley
    Vi er også nød til at have ham i snor både ude og inde, når han ikke er "spærret inde". Der er for meget gang i ham, og jo mere vild han er, jo mere kan han jo skade det nyopereret knæ!


  • #16   26. feb 2016 Simone, hvor er det bare dejligt at det er gået godt smiley håber det forsætter sådan med dem begge to, det var da også en ordentlig omgang, heldigt jeres forsikring dækker, det kunne jeg desværre ikke få på Lucky.
    Og tak for din historie, selvfølgelig skulle de opereres og jeg kunne nu godt bruge din historie smiley vidste f.eks. ikke det med at de kan finde på at gå mere stift for at holde knæskallen på plads.

    Er det 2ern Paya skal opereres for ?
    Lucky har jo 1/1, den ene har der aldrig været noget med, den anden driller lidt ind imellem, min dyrlæge er opmærksom på det og anbefaler ikke at operere ham, men har alligevel overvejet at få ham i røgtent og måske få en second opinion for af være sikker på hvad der er bedst for ham, han er jo 3 år. smiley


  • #17   26. feb 2016 Det er faktisk 1eren hun blev opereret i - fordi hun gled på noget is under træning, og havde smerter herefter.
    Indtil videre ser det ikke ud til at hun har smerter i det andet knæ med grad 2, men vi får at se. Hun har ikke smerter når dyrlægen flytter på knæet. Men når hun er smertefri på det nyopererede knæ, så er det langt nemmere at vurdere det andet knæ. smiley
    Dog viste hun på ingen måder smerter før skaden, hvor hun også begyndte at gå stivbenet med det skadede ben.

    Der står lidt om det her, nederst på siden http://tossetmedhund.weebly.com/mine-hunde/category/payas-loslashs-knaeligskal-2016

    Vi var forbi to forskellige dyrlæger som ikke havde forstand på PL, og de mente at operationen sjældent gjorde noget godt for hunden og at der var samme risiko for slidgigt - men igen, de har jo slet ikke den samme viden og erfaring som dem, der har en minimum 2 årig ekstra uddannelse i bevægeapparatet.
    Vi blev desuden henvist til dyrlæger som lå langt fra os, og det virkede egentlig som om de gjorde det for ikke at miste os som kunder fremover....


  • #18   26. feb 2016 Det var da også uheldigt, stakkels paya smiley
    Lucky viser ikke tegn på smerter, og er en glad og frisk hund (han fik det konstateret da han var 10 mdr)
    Men det var måske alligevel en god idé at få ham i røngent bare for en sikkerheds skyld smiley


  • #20   27. feb 2016 Jeg kan se at "DKK soulmates" også skrev på min tråd i januar vedr. Boss' operationer, og blev stille herefter. Lidt træls at få sådanne spørgsmål og beskyldninger uden hold i... Det virker noget useriøst...?

    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/631407-varme_til_knaeopereret_chihuahua_


  • #21   27. feb 2016 Tak for info.. Vi har selv en newfoundlænder hvalp (egen avl) som har løse knæ.. grad 2 + 3 .. den med grad 3 er opereret for en måned siden, og det andet skal laves i den kommende uge..

    Abu s forældre er tjekket i hoved og røv.. efter alle anbefalinger, så hvorfor det er opstået ved vi ikke..

    Abu fik som Charlie Chaplin, da hans knæ skaller røg på ydersiden (ses typisk på store hunde) .. Hans faldt ud hele tiden.. så slemt at han ikke kunne gå!
    Så enten skulle man operere eller aflive


  • #23   27. feb 2016 * * Team Pilevadgaard * *
    Wow det lyder meget uheldigt!

    Men ja, ved små hunde vender knæskallen indad, og ved store udad. (oftest)

    Ved min tæve - i det knæ hun faldte på, kunne dyrlægen efterfølgende rykke knæskallen begge veje - både indad og udad. Derfor havde hun ondt og blev opereret, og så lærte vi at vi fremover ikke skal rundere på is...


  • #24   27. feb 2016 Abu s knæskaller smutter selv ud hele tiden


  • #25   27. feb 2016 Ja det gjorde det også på vores to, hvis ikke de gik stivbenet hele tiden. De undlod helt at bruge knæet, stakkels hunde.

Kommentér på:
Info om løs knæskal - vores oplevelse.

Annonce