{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

hvorfor valgte du din blandingshund? {{forumTopicSubject}}

det her er ikke en hadetråd mod blandingshunde og tavleløse hunde:o)
Jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvilke kriterier i valgte netop jeres blandingshund ud fra?
Kendte du begge/alle racerne i forvejen?
Var det et tilfælde?
Er den/de blevet fom forventet (udseende/temp.)

Jeg er selv den stolte ejer af hele 5 hunderacer i 2 hunde:o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor valgte du din blandingshund?
  • #1   17. sep 2008 jeg var meget ung, og jeg ville bare have hund, og mit hjerte blødte da jeg hørte noah´s historie.... men hold da op jeg har lært min lektie.... om jeg fortryder... aldrig, han har gjort mig til den hundeføre jeg er idag...

  • #2   17. sep 2008 Jamen vi ville gerne have en forholdsvis lille hund fordi den skulle bo i lejlighed.. Så vi havde snakket om Dværgp., Westie, staffy og chihuahua.. så sad morten og kiggede på nettet også fandt han Joey som vi begge faldt for.. Det har jo siden vist sig at være et forkert valg på mange måder, men nu hvor de svære tider er over har vi fået den skønneste hund man kan tænke sig..
    Om Joey er blevet som forventet - ja, det er han vel.. Han er meget udadvendt menneskeglad hund, han er på størrelse med en lille chi, og det var egentlig meningen vi vill have haft en lidt større, men han er jo som han er...
    Vi havde sat os ind i begge racer inden vi tog beslutningen, at han så ikke er som nogen af dem er jo hvad det er =)


  • #3   17. sep 2008 Fordi han så sød ud!
    Ja så naiv og uvidende kan man være... har aldrig fortrudt, men har lært min lektie. Han er neutraliseret så han i hvert fald ikke laver flere blandinger ;o)
    Min næste hund bliver helt sikkert med tavle.


  • #4   17. sep 2008 Og som tilføjelse kan jeg sige at min næste hund bliver MED tavle...

  • #5   17. sep 2008 vi kendte begge forældre ikke vildt godt med i peronlighed og sind, og deres jagt instinkt, og det er nogle kanon hvalpe der kommet smiley

  • #6   17. sep 2008 lisette
    Må jeg spørge hvorfor han var et forkert valg?


  • #7   17. sep 2008 jeg kan også tilføje ;D min næste hund er ikke sikker den bliver med tavle det kommer helt an på hvilken men nu vil jeg gerne ha en bulldog og så torr jeg det meget vigtigt med en tavle.

  • #8   17. sep 2008 jannipigen
    hvorfor vil du vælge en tavlehund næste gang?
    Har der været for mange "overraskelser" i ham?


  • #9   17. sep 2008 Vores første newf. var uden stambog.. Ville have en newf og ville ikke give 7000 kr for den.....

  • #10   17. sep 2008 Læs hans historie, han har fejlet mange ting og kom til at koste os rundt regne 12000 i dyrlæge regninger de første par måneder... hans papire er falske og vi aner ikke hvor og hvad han kommer fra...

  • #11   17. sep 2008 **Jannipigen**
    Jeg er så enig med dig. Jeg faldt for Harleydrengen, og overså alle advarselslamper. Jeg køber 100% sikkert med tavle næste gang, jeg har lært min lektie. Harley var syg fra han var 1 år til han døde som 3 årig. Alle de bekymringer og sorgen er bagefter vil jeg gøre alt til jeg ikke skal igennem igen


  • #12   17. sep 2008 lisette
    puha ja det har da været en frygtelig omgang...Godt han har det bedre den lille fine fyr:o)



  • #13   17. sep 2008 Vi faldt for maggie fordi hun var blandet med en af de to hunde vi havde beslutte os for enten en dansk svensk gårdhund. eller en golden. og maggie var så begge dele derfor faldt vi for hende... og det har vi slet ikke fortrudt... og hun har intet fejlet endnu.. og er sund og rask i flg min dyrelæge...

  • #14   17. sep 2008 Jeg har jo selv bevidst valgt blandingshunde... Men jeg har stadig været omhyggelig med mit valg, og sørget for at købe dem fra gode steder. Ibber er fransk bulldog/cavalier, og han var et regulert ups kuld. Opdrætter avlede begge racer med stamtavle, og ja så skete "uheldet" og Ibber kom til verden:O) men jeg ved jo fx at hans forældre er sunde og dejlige hunde, og har fulgt ham far helt lille på samme måde som hvis han havde været en forudbestilt tavlehund:o) Har også garanti på ham osv...

    Jeg synes det er et svært emne, for alle er jo farvet af deres egne oplevelser. Jeg tror bare det handler om at kende racerne i forvejen, og særge for at købe fra et godt sted?? og selvfølgelig lave kontrakt på hunden... Jeg kan sagtens forstå det straks er lidt sværere hvis man bare er faldet for en hvalp, og måske ikke kender til hundens baggrund, eller racernes temp...


  • #15   17. sep 2008 Det var en ren tilfældighed at jeg fik Simba, og at jeg så har været så heldig at få så nem og dejlig en hund, er jo bare lykken for mig...... Kendte selvf. labben i forvejen, men kendte intet til pointeren, så jeg må siges at være usædvanlig heldig.....

  • #16   17. sep 2008 hello maggie
    jeg ville også gerne have en chi, eller en chinese cresed.. så vi fandt fanny som er begge dele+ poms som er en race jeg også kendte til... Jeg har heller ikke fortrudt:o)


  • #17   17. sep 2008 Da jeg skulle vælge min første hund, havde jeg kun 3 krav. Hunden skulle være en tæve, den skulle max veje 10 kg som voksen og den skulle være langhåret.
    Jeg anede intet om sind og sygdom og var stort set også ligeglad.

    Jeg så et billede af en lille hvalp der lignede et pindsvin og mindede om en cavalier i ansigtet. Hun var nuttet, dog ikke langhåret - men hende valgte jeg pga udseende - og det er Lilly.

    Fortryder ikke mit valg, men kan godt se tilbage og se at de forhold jeg købte hende under ikke var de bedste.


  • #18   17. sep 2008 Da jeg så Ea i den blå avis, var jeg solgt. Købte hende som en problems hund. Så jeg valgte hende bare fordi hun var sød smiley Og jeg er ligeglad med tavle osv. En blandings hund er ligeså god som en tavlehund. Hunden ved jo ikke at den har tavle og at den skal være bedre end de andre fordi at den har tavle. Så jeg er glad for min blandings hund.

  • #19   17. sep 2008 jeg er fx. også vokset op med blandingshunde i forskellige udformninger, og det har været de sundeste og rareste hunde jeg har mødt:o)

    Min mors gamle blanding blev købt ubeset over telefonen, og det har været den bedste hund i hele verden:o) han er tolv år nu, og har været til dyrlæge så mange gange som man kan tælle på en hånd:o)


  • #20   17. sep 2008 Joey er min første hund, og vi var i tvivl om jeg kunne tåle at have hund (allergi) den måtte samtidig ikke være så dyr, så det blev en blanding, og jeg elsker ham.

  • #21   17. sep 2008 ved ikke om det bare er mig, men jeg synes altså der er noget sjovt og spændende i at se hvordan de kommer til at se ud når de bliver voksne:o)

  • #22   17. sep 2008 Jeg tror hverken på at blandinger er sundere end racehunde eller racehunde er sundere end blandinger - det er et sats.

  • #23   17. sep 2008 Vi/jeg faldt for Loke, da jeg så ham først gang. Vi kender begge hans forældre.. Og var ikke i tvivl om hvor vidt vi skulle have en af dem. Har ikke fortrudt en eneste gang og den næste hund ved jeg ikke om bliver med tavle eller ej.

  • #24   17. sep 2008 tinna lilly og silas
    det tror jeg du har ret i... man har bare sin holdning efter hvad man selv har oplevet af positive eller negative ting med blandinger eller tavlehunde...


  • #25   17. sep 2008 Lisa: Det har man vel - men jeg har kun oplevet gode ting med begge slags hunde - self har de alle deres små problemer, men det er det jeg kalder et sats.

  • #26   17. sep 2008 vi fik cleopatra da vi havde kendt hendes dejlig godmodige mor.
    kender ejen, og cleopatra fik det samme sind som mor og sit fares farver (=

    joy købte vi da cleopatra ikke levet længer, og vi har ikke fortrydt den dejlige livlige hund (;


  • #27   17. sep 2008 chine
    det var en trist historie:o(

    Jeg kan bestemt godt forstå hvorfor man fremover vælger en hund med tavle, specielt i forhold til hd osv, hvis man har været uheldig... der er bestemt også nogen racer jeg aldrig ville købe uden tavle...


  • #28   17. sep 2008 ... skal lige siges at jeg er til Fci-tavlehunde i dag (nævner Fci, fordi andre klubbers "racehunde" for mig ikke er en mulighed)
    Men kommer der den perfekte blanding forbi - altså en Lillyhund, ville jeg aldrig afvise den, fordi den er en blanding. Det har jeg simpelthen ikke hårdt nok hjerte til.


  • #29   17. sep 2008 Jeg købte en blanding af små racer, fordi jeg ville ha' en mindre hund uden at skulle gi' en herregård for den...Og så fordi han var blandet med de to racer jeg var på udkig efter.
    Men ved så også nu, at jeg hellere ville ha' givet meget mere end en herregård, hvis jeg havde kunnet undgå det sind, han nu engang har.
    Men nu har jeg ham og elsker ham som han er...men han er stadig "hårdt arbejde".


  • #30   17. sep 2008 Vi ledte efter en lille hund da man ikke må have hunde hvor vi bor på over 10 kilo.
    Havde ellers luret efter fransk buller og bostonterrier - men gik for sjov ind og lurede på blandingshunde - og der sad lille sorte Bella sammen med sine søskende og jeg var SOLGT...

    Var dog lidt nervøs over hendes terriersine (hun er ½ yorkshireterrier) men hun er rolig som dagen er lang ...


  • #31   17. sep 2008 Nu er Max med tavle, men det er kun fordi han er en lab. og deres HD status er tit rigtig ringe, men jeg ville ikke gå af vejen for en blanding, især ikke en som Tinna, Lilly & Silas's Billy Bob, hans billede forelskede jeg mig i, uha-han var bare cute.


  • #32   17. sep 2008 tinna lilli og silas
    hvorfor fci? hvad er forskellen siden det er det eneste du vil eje?


  • #33   17. sep 2008 Qimmit er en nøje udvalgt Nuuk-hund, som vi ønskede os, fordi vi tidligere har haft én. Og i mine øjne er han ikke en "rigtig" blanding, da de fleste grønlændere selv opfatter Nuuk-hunden som en selvstændig race. Selvom de kan variere en del i udseende er deres sind meget ens. Grundstammen består af hyrdehunde, retrivere og schæfere, og så kan det jo ikke gå helt galt smiley

    Han er dog ikke blevet som forventet. Alle Nuuk-hunde er 50-55 cm og vejer 20-25 (inkl. den tidligere vi havde) Men Qimmit er altså 65 cm og vejer 35 kg.. Af sind er han dog præcis som forventet.

    Lanka? Tjaaaah.... hende fandt vi jo nærmest livløs, som 5 ugers, hvor hun forinden havde mistet både sin mor og sine kuldsøskende, og så vil jeg da gerne se den dyreven, der er i stand til at vende ryggen til og gå videre... Hendes temperament viste sig for fuld styrke allerede dengang, så det er ikke kommet bag på os. Men det er kommet bag på os, at hun ikke er blevet større, for alle de andre hunde vi så dernede var nærmest retriever-størrelse.

    Selvom jeg også har to DKK-tavle-hunde vil jeg absolut ikke afvise, at der kan komme en blanding ind i flokken igen en dag. Det afhænger fuldstændig af omstændighederne.


  • #34   17. sep 2008 jeanette
    hvordan er hans sind da?
    man kan selvfølgelig aldrig være sikker på om to racer bare ikke går i spænd sammen... synes fx tit jeg har hørt noget om schæfer og lab skulle være en dårlig blanding..


  • #35   17. sep 2008 Puppy min først hund ,fik vi fordi jeg var 17år og ville ha en hund NU!!!
    Havde kun læst om ham i en annonce uden billeder, og havde ikke mulighed for at komme med og se ham, så min kæreste kørte afsted med en ven. Det skulle jo også være hans hund, så kan kunne vælge..
    Han kom hjem med den dejligste sorte cocker/pincher/lab blanding på 12 uger. Han kostede 300kr smiley Det kan godt være han var billig, men hold op vi fik meget hund for pengene. Han var en hund med stærk vilje, som bestemt ikke så nogen grund til at gøre som vi mente. Hi hi..

    Puppy var en sund og stærk hund, som kun var ved dr. dyr når han skulle ha hans årlige tjek. Han fik så en hjerneblødning da han var 8 år, og vi fik besked på vi nok skulle sige farvel, for han ville ikke klare den.Puppy klarede den alligevel, og han kom sig 100% igen. Der var slet ingen tegn på han havde haft den..
    De sidste 6 mdr af hans liv begyndt han at skrante lidt, og i Juni mdr i år valgte vi at give ham fred. Det var to mdr inden han var blevet 14år..

    Jeg har svært ved at forstå , hvorfor jeg skulle give 8000-12000kr for en hund, når jeg har haft den dejligst, sundeste og flotteste hund i snart 14år for 300kr... Hvis jeg havde dårlige erfaringer havde jeg sikkert set anferledes på det, men jeg har kun goder erfaringer med blandingshunde..


  • #36   17. sep 2008 lisa p....Nu ved jeg ikke om det er fordi han er blanding eller om han bare er "født" sådan.
    Han er en "angst-hund"...hvis der er noget der hedder det. Mad-aggressiv. Bange for andre hunde og bange for mænd.
    Bange bange bange...
    Hvis jeg feks. har en spand stående på gulvet og senere sætter den op på bordet..så hidser han sig op og gør af spanden, hvor der ikke var noget da den stod på gulvet. Eller der ligger en bunke tøj der hvor der aldrig plejer at ligge en bunke, gør han også. En sofapude er røget på gulvet og han går i stuen...osv osv....
    Jeg prøver og prøver at skabe kontakt mellem ham og det han er bange for.


  • #37   17. sep 2008 Vi vaklede mellem enten en flatcoated eller en almindelig labrador. Begge racer kendte vi godt til via familiemedlemmer, men vi vidste ikke rigtig med alle de hår der ville blive med en flatter i huset, og vi var også sikre på at vi ville have den "gammeldags" labber og ikke en Formel 1'etter.
    Da vi så fandt Louis, som er en blanding af begge dele, tog vi fluks afsted, og faldt for ham med det samme. smiley
    Alle der møder ham tror, at han er en labber, da der ikke er en eneste krølle på ham(men det forhindre ham nu ikke i at fælde,,,), men nu hvor han vokser kan vi meget tydeligt se flatter-genet i hans personlighed. smiley


  • #38   17. sep 2008 Vi har valgt Indie fordi hun ganske enkelt så kanon kær ud og hun efter hvad vi har fået fortalt er rolig i sind....
    ..... Og selvf fordi at vi mener vi gør en god ting, ved at købe gennem dyrlæger uden grænser:P


  • #39   17. sep 2008 Chine - det har vi også fundet ud af! smiley
    Det var vist bare vores forkert logik, som bildte os ind at en langhåret måtte fælde mere end en korthåret... Men vi er blevet klogere, han fælder lige så meget som min svigermors flatter, Louis' hår er bare kortere og de er lidt sværere at se på gulvet, men de er der! smiley


  • #40   17. sep 2008 Med Ina kendte jeg begge forældre, og de har verdens dejligste personligheder, hvilket Ina også har arvet smiley
    Hun var godt nok lidt mindre end jeg først havde ønsket, men da jeg bor i lejlighed, var det okay. Så er hun nemmere at have med rundt, OG hun fylder ikke halvdelen af sofaen..selvom hun gør et ihærdigt forsøg. Hehe

    Sonne fik jeg fordi den forrige ejers datter ikke kunne med ham- desværre.
    Jeg kendte hans temperament, så jeg var forberedt på en "vildbasse" smiley

    Jeg er superglad for blandingshunde, da de som regel er sygdomsfri langt henad vejen.

    Jeg er ligeglad med stamtavler og "fine papirer".

    Jeg vil dog ikke afvise at få en racehund i fremtiden.


  • #41   17. sep 2008 for mig betyder det ik så meget om det er en blanding eller tavle, det vigtigste for mig er kemien mellem hund og fører. Desuden var Aslan bare så nuttet og dejli, og jeg har aldrig haft fobier overfor blandingshunde, nogle af de bedste hunde jeg kender er uden tavle så jeg tøvede ikke et sekund da jeg havde mødt Aslans forældre og ældre søskende og kunne se at de var fornuftige og gode af sind! Jeg ville i forvejen rigtig gerne have en GDog han ligner en GD af udseende hvilket også var forventet så alt i alt er jeg glad da jeg har en rask og sund vaps som stortrives smiley

  • #42   17. sep 2008 Jeg havde forelsket mig i nogle bestemte racer og efter lang tids søgen, kunne jeg stadig ikke finde nogen til salg indenfor nærmeste fremtid. Jeg ville bare gerne have en hund hurtigst muligt, men havde heller ikke råd til at hente en i udlandet, hvis jeg kunne finde en der.
    Så kiggede jeg div annoncer og fandt blandingshvalpe, som er ½ den race jeg ønskede. Det var et ups-kuld men til gengæld også billig, så jeg var sikker på at have råd til andre udgifter og lægge til side til f.eks. dyrlæge m.m.
    Det blev så Keesha og jeg har aldrig et øjeblik fortrudt. Jeg har en smuk og sund hund med et fantastisk temperament og dejligt sind smiley


  • #43   17. sep 2008 Min Snowie, en lap-blanding valgte mig. Stod og kikkede på hvalpene i en kold garace og ja hun hoppede højst og var mest livlig, så det blev hende. Har aldrig fortrudt at jeg valgte hende den aften i Snestorm.Snowie var en meget god og kærlig familiehund, så jeg var heldig med hende. Har nu hendes datter Sandy på 11 år tilbage, hun er en blanding af mange racer, men en dejlig hund. Hun var godt nok en smutter, er dejlig og har sin mors sind.

  • #44   17. sep 2008 he he

    Chrissie kom på besøg juleaften og deltog sammen med os... for hun søgte et nyt hjem.... dagen efter sagde jeg, hun skulle hjem til os.... en ualmindelig rolig dejlig hvalp.... smiler

    Så ingen kriterier eller planlægning.... det skete bare... og det er stadig en dejlig hund....


  • #45   17. sep 2008 Lisa: Undskyld har først haft tid til at komme på nu.

    Vores Tiger er et klassisk ekempel på hvad der KAN ske når man blander racer med forskellige drifter. Han er (tror vi) blandet af schæfer, lab, boxer og noget stort... måske grande et eller andet sted??
    Han bliver nemt stresset og har brug for en tydelig og rolig fører. Det har på ingen måde været fair for ham at have det sind han har. Det har kostet os blod, sved og tårer. Han har været SÅ tæt på en sidste tur til dyrlægen mange gange.
    Vi har gået til adfærdsbehandler med ham længe før vi fik kortlagt alle hans problemer og kunne arbejde med dem derfra. Idag er han den hund vi kunne ønske os.... og mere til. Han er HELE familiens kæledække og han er den skønneste og mest kærlige hund man kan tænke sig. Når vi tager på ferie med hele familien (omkring 30 stk) er han den eneste af familiens hunde folk VIL have med ;o)
    Nå, men ud over de adfærdsmæssige humpler vi har været igennem, så har han svær HD.

    Min næste tavlehund bliver med tavle fordi jeg vil kende min hunds aner tilbage og jeg vil kende den sundhedsstatus.
    Dog har jeg det som Chine at hvis en blandingshund havde brug for hjælp ville jeg nok ikke kunne dy mig ;o)


  • #46   17. sep 2008 Jeg ville have en hund da jeg bor alene i et mørkt kvarter og havde en vindueskigger. Hunden skulle bare være billig og en mellemstørrelse. Og så er en lab. blanding jo dejlig. Bare det ikke er lab/golden/schæfer/collie....Jeg valgte Freya fordi hun var brun og havde gule øjne. Har fortrudt ca 1 mill gange for jeg havde ikke en skid tjek på hvad hun havde brug for og det hævner sig nu. Hun er stresset, angst og ekstrem kontaktsøgende.

  • #47   18. sep 2008 Jeg valgte Chelsea udfra at det var to selskabshunde der var blandet. Både hendes mor og far er smukke og harmoniske hunde udfra hvad jeg har fået fortalt.

  • #48   18. sep 2008 Der var hvalpe på rideskolen hvor jeg gik. Deres mor Tøsen (schæfer/collie) havde et skønt temperament og udfra udseendet af hvalpene måtte det være naboens labrador der var far. De var jo helt uimodståelige når man er 13 år, så efter et tudeflip fra mig gav min far sig. Han krævede blot at det skulle være en han og så valgte jeg Laban.

    Jeg er sikker på jeg valgte den allerbedste af alle hvalpene. Der har aldrig været nogle problemer med ham. Sund og rask med et fantastisk sind. Dog har vi mistanke om at han måske havde lidt HD, men ikkenoget der generede ham før han blev gammel.


Kommentér på:
hvorfor valgte du din blandingshund?

Annonce