{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
460 visninger | Oprettet:

Indkald {{forumTopicSubject}}

Vi har et lille problem med indkald af vores hund. Han er 7 måneder og i den svære alder.
Det er ikke altid han lystre, når vi kalder på ham, og kommer der andre mennesker eller hunde, er han fuldstændig ligeglad.
Derhjemme går det somregel godt, med mindre han ikke synes han skal ind fra haven.

Når vi ex. er i skoven med en anden med to hunde, så lystre han perfekt og kommer hver gang jeg kalder. Med mindre der løber nogle forbi.

Når jeg tager ham med på stranden får han en ca. 10 meters line på, så vi kan øve det. Og han kommer pænt hver gang og sætter sig og venter på sin guffer.

De gange han ikke kommer kan det så skyldes, at han er i den alder han er?

Og måske det er mig, der er bange for at slippe ham løs, når jeg er alene i frygt for, at han ikke kommer...

Skal jeg bare hoppe ud i det og slippe ham løs (selvfølgelig et sted uden andre mennesker)?

Og vil han høre bedre efter, når han kommer over denne alder?

Håber nogle kan hjælpe mig med deres erfaring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indkald
  • #1   19. sep 2008 Træn kun indkald uden line hvor du er sikker på det lykkes og hvor han ikke kan løbe væk...
    Hvis det er inde i stuen eller i indhegnet have, så er det der du træner det..

    Prøv at opbygge en forventning om at der sker en helt masse sjov sammen med dig når han kommer.. Det kan være leg med bold eller trækkelege eller nogle helt specielt gode godbidder... Afhængigt af hvad hnden synes bedst om.... Legene er at foretrække, hvis hunden synes om det.
    Det vigtige er at det sker HVER eneste gang... Du må aldrig snyde ham.

    Lad være med at slippe ham helt indtil du er ret sikker på han har fået det værste testetoron ud af ørerne


  • #2   19. sep 2008 Der er mange måde man kan træne dette på.

    Her er en måde, som jeg træner på, og som ved at det virker, da jeg bruger det i lydighedskursus overfor nye kursusrister..

    Kalder man på hunden, og den ikke kommer, så må man gøre hunden opmærksom på sig selv.

    Det gør man ved at gå den modsatte vej, sætte sig på hug, med ryggen mod hunden, og klappe i hænderne..

    Man kan også side på hug og pille i græsset, samtidigt med at man snakker højlyt til græsset.

    Når hunden så er på vej hen til en, så har man en godbid parat, når hunden så kommer, gir man hunden godbiden og lader den løbe igen,

    Når man har lave øvelsen 3-5 gange, så når hunden kommer inde til en, så gir man godbiden og sætter line på hunden.

    På denne måde opdager hunden ikke noget ubehag ved at komme hen til dig, og så vare det ikke ret længe, så behøver kan kun at kalde, så kommer hunden af sig selv..

    God fornøjelse.


  • #3   19. sep 2008 Som de andre siger - træn det kun steder hvor du er sikker i det. Og SNYD HAM ALDRIG! Det skal være behageligt at komme til dig. En hund gør kun det der kan betale sig for den.

    Du skal altid sørge for at være mere spændende end de andre ting der er omkring ham når du skal kalde ham til dig. Leg, godbider, lyde og bevægelser. Hvis du står stiv som en pind eller mangler belønning er det ikke så underligt at han hellere vil kigge på andre ting smiley
    Jeg har haft stor succes med at træde baglæns i et lidt frisk tempo når min hund først har vendt næsen mod mig - og masser af ros mens den kommer mod mig så hun ved det er rigtigt det hun gør. Så snart hun når mig roser jeg endnu mere og giver hende STRAKS en godbid.

    God fornøjelse smiley


  • #4   19. sep 2008 Der er ingen problemer indendørs, så kommer han hver gang. Hjemme i haven kommer han som regel, med mindre han ved det er for at komme ind og han ikke har lyst...
    Så vi fortsætter med vores line-indkald et par måneder endnu...
    Det er bare så frustrerende, når han gør det så fint i line... Men at der alligevel er tegn, der gør at jeg ikke tør prøve uden...


  • #5   19. sep 2008 Heidi N:
    Jeg sætter pris på dit svar, men det er allerede hvad jeg gør...

    Babett:
    Det kunne være jeg skulle prøve at træne noget mere, hvor jeg sætter linen på ham hjemme i haven, når han kommer. Så han ikke ser det som negativt at få snoren på... Men han bliver vænnet til det... Tak for det, det har jeg slet ikke tænkt på.


Kommentér på:
Indkald

Annonce