{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Indkald {{forumTopicSubject}}

Jeg spammer Hundegalleri i øjeblikket, Ups ^-^
Hvordan lærer man en hund at komme konsekvent LIGE når man kalder når den hverken synes at leg eller godbidder er spændende nok i forhold til at "læse avisen"?

Vi har ikke været gode til det i starten, der blev ofte kaldt når det egentlig ikke var nødvendigt eller at vi ikke havde nogle godbidder på os, og nu giver det selvfølgelig bagslag..

Hver eneste gang jeg har været ude at gå med ham frit og har kaldt har han fået en masse ros og godbidder, det har vi gjort nogle gange, jeg har undværet at kalde når han skulle i snor igen men bare komme hen på siden af ham smiley Han virker dog ikke til at have noget imod at blive sat i snor alligevel smiley
på trods af de mange godbidder virker det som om at han hellere lige vil snuse lidt før han kommer smiley

Så hvordan får man hunden til at komme LIGE når man kalder? i stedet for at han undersøger først, hvis jeg nu kalder og der går ½-1 minuts tid før han reagerer, skal han så stadig have ros for at komme tilbage? Har både hørt at man roser hunden i det den kommer tilbage, og at man kun roser ved hurtig reaktion smiley

I skal virkelig have ros for, gang på gang, at give gode råd for hvordan jeg løser de problemer jeg har, og forebygger dem som er på vej. Det har hjulpet mig meget smiley i gør det til en fornøjelse at tulle rundt herinde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indkald
  • #1   17. sep 2013 Læser med, har lidt det samme problem ...

    Jeg har været obs. på IKKE at indkalde hvos jeg kunne fornemme det var meget spændende det de har gang i .... sådan vælge mine kampe og indkalde og rose, give godbid når succes muligheden var størst ... og det er også gået ok, men lige som Malene er der stadig nogen gange hvor de ikke reagerer NU ....


  • #2   17. sep 2013 Start forfra;) find et indkaldsord fx kom;) bevæbne dig med en flæskesteg, gerne lun smiley
    Gå ud i haven sig med glad og ivrig stemme kom til din hund og prop samtidig en skive lun flæskesteg i munden på den, gentag 2-3 gange, ikke kalde på hunden den skal stå ved siden af dig;)
    Du skal simpelthen have kom til at betyde flæskesteg;) 3 gange plejer at være nok, gå så ud og prøv. Hund løs vent til den er optaget og kald så med glad og opstemt stemme kom og vær klar med flæskesteg;)
    Træn i en periode med super belønning, begynd så nogle gange at belønne med alm godbidder og veksel så du nogen gange har flæskesteg og noglegange alm godbidder;)


  • #3   17. sep 2013 Jeg har i sin tid lært at det er SÅ vigtig ikke at misbruge sit indkaldsord!
    Vi har øvet det meget når vi har været steder med mange hunde og hvor Milo har haft tusind andre ting at gøre.

    I den forbindelse ville jeg kun kalde ham til mig når jeg kunne se at hans opmærksomhed var på mig, selv om han var et stykke væk fra mig. Når han så kiggede op efter mig ville jeg kalde mit indkaldsord som er "her".
    Når jeg havde kaldt ville jeg endten løbe baglens eller vende mig om og gå, sådan at han fulgte med.
    Det har jeg gjort fra han var helt lille og 95% af gangene sidder den i skabet.

    Hvis jeg kunne se hans opmærksomhed ikke var på mig kunne jeg finde på at kalde hans navn eller lave en underlig lyd for så at kalde mit indkaldsord og bevæge mig væk hvis ikke han straks reagerede smiley


  • #4   17. sep 2013
    Groft sagt, så skal du altid kunne overskygge hundens motivation for at snuse videre, med noget endnu bedre smiley

    Her i firmaet kan jeg trumfe ALT, med en bold der siger piv, hvor imod at jeg kan stå og vifte med en bøf og lyde som en smølf på helium indtil helvedet fryser til is OG tøer op igen smiley

    Så hvad motiverer vovse ALLERMEST- det er fremover dit hemmelige våben.. Men brug det med omhu smiley

    May the force be with you smiley


  • #5   17. sep 2013 Jeg havde også overvejet at starte forfra, var bare ikke sikker på om det skulle gøres den vej rundt smiley Og tak for svaret smiley

    Men hvad så når vi er ude at gå og han er ligeglad med mad og leg?


  • #6   17. sep 2013
    Starter forfra med dine kontaktøvelser der hjemme og holder kræet i en sporline, så du altid har styr på ham..

    Jo flere gange han tænker " Har ikke lige tid, dame" jo mere øver han sig på at DEN adfærd er hans respons på indkald- ergo snor på og afkode den adfærd, ved at belønne ham HVER gang han selv opsøger kontakt til dig..

    Dame med snacks,bold, piv= Verdens bedste sted.. Først derefter slipper du kræet ud af sporlinen..

    Ellers ender du og vovse med at være sådan en, jeg blæser skalden af, fordi du ikke har styr på din hund og derfor udgør et problem for mig, der HAR styr på mine hunde, men derfor ikke nødvendigvis gider opsøges af løse hunde uden indkald smiley smiley

    DET, er ikke en fantastisk ting at blive udsat for, kan jeg hilse og sige smiley


  • #7   17. sep 2013 Haha smiley Hvad der motiverer ham mest? andre hunde, formentlig? smiley men jeg tror ikke det ville kunne bruges da han nok aldrig ville forlade min side hvis jeg havde en hund i armene smiley

    Havde faktisk troet at leg overgik alt andet, men det blev jeg så klar over at det ikke gjorde da han efter at være kommet hen til mig da jeg havde kaldt, stak snuden i jorden på trods af et jeg stod og hoppede som en sindssyg med hans ynglingsbold i hånden.. det skulle ellers have været en belønning, men ligeglad var han smiley

    Han er en ukastreret, ung hanhund, så der skal ikke meget til for at aflede hans opmærksomhed smiley


  • #8   17. sep 2013 Det er der flæskestegen kommer ind;) det er ikke for sjov, det skal være noget super godt ikke bare pølse eller tørre godbidder noget hunden vil dø for, de fleste er glade for lun mad, fx flæskesteg, lever, fiskeboller eller et eller andet, du kommer ingen vegne med tørre godbidder;)

  • #9   17. sep 2013 Nej, det er det i hvert fald ikke, har selv været ude for det, så slipper ham stort set aldrig, der hvor jeg går kan man dog se mennesker på over 500 meters afstand, så jeg kalder ham til mig så snart jeg kan se en lille prik i det fjerne smiley

    "Jo flere gange han tænker " Har ikke lige tid, dame" jo mere øver han sig på at DEN adfærd er hans respons på indkald- ergo snor på og afkode den adfærd, ved at belønne ham HVER gang han selv opsøger kontakt til dig..
    Dame med snacks,bold, piv= Verdens bedste sted.. Først derefter slipper du kræet ud af sporlinen.."
    Hmm.. jeg ved ikke helt om jeg har forstået det smiley skal jeg så bede ham om at komme i linen, og så give ham belønning lige så snart han opsøger mig?


  • #10   17. sep 2013 Du holder ham i sporline, medmindre han er hjemme i haven PUNKTUM.

    Når du har ham i line, så er det DIG der bestemmer om han skal komme retur, hvilket du så belønner og fejrer i bedste børnefødselsdags-stil HVER gang smiley
    Hvis han så udover dette opsøger dig, så ruller du igen de helt store jubelscener ud, sådan at han laver en kobling, der hedder DAME= FEST smiley

    Så er du i gang med at få indlært at DU altid trumfer, den spændende fært han lige står med snotten i, når du kalder- altså at DU er vigtigere/ mere spændende end ALT andet...

    ( dette vil virke i 98 % af tilfælde hvor du bruger indkald, hvis du træner det flittigt nok- de resterende 2 % der vil du så bare stå som et rødglødende monster med smølfestemme, alt i mens du bander lystigt over " Lortekøter" med snot som hjerne og hørelse som en vandmand smiley )

    Det kender vi andre også til smiley


  • #11   17. sep 2013 Når du har ham i line, så er det DIG der bestemmer om han skal komme retur,

    men hvad så hvis han ikke kommer når jeg har kaldt? skal jeg så bare lade det ligge og prøve igen senere, eller skal jeg så kalde indtil han kommer?


  • #12   17. sep 2013 Du SKAL blive ved til han kommer, her er det fede jo ved linen smiley du kan hale ham ind smiley

  • #13   17. sep 2013 ½-1 minut er alt alt for lang tid til at man kan bruge sit indkaldsord.

    Vi har fået lynhurtigt-vend-på-en-tallerken-indkald på vores hunde ved at belønne massivt. Ikke med godbidder, det er ikke nok, men med bold.

    Vi udvikler det henover hundens første leveår - i samme periode knytter vi bånd med hunden, får optimal kontakt og lærer den helt generelt, at vi er de bedste i hele verden.



  • #14   17. sep 2013 jeg må give turbovovsen ret, sporline på ham til ham lærer det, der er ik andet at gøre, han skal finde ud af, det er DIG der bestemmer uanset om der lugter godt andre steder. han skal komme når der bliver kaldt ellers kan du ik ha ham løs, så må man ta sine forholdsregler. håber det lykkedes for dig smiley

  • #15   17. sep 2013 Nij du skal ikke blive ved, du skal kun kalde en gang, hunden skal komme øjeblikkeligt hvis ikke så hent den, at trække den ind hjælper ikke en brik, du kan forhindre den i at gå længere væk med linen, men hent den straks og træk den tilbage til hvor du stod da du kaldte.
    Hvis du kalder flere gange lærer du jo din hund at den ikke behøver at komme første gang, hunden skal kun belønnes vis den gør det rigtige, det vil sige at komme øjeblikkelig ikke hvis den kommer efter flere kald eller bliver trukket ind;)


  • #16   17. sep 2013 Hunden skal lære hvad indkald er.

    Det kan startes ved, at man har en hjælper, der holder hunden. Så kan man stå på ekstrem kort afstand fra hunden, give kommandoen og nærmest trække hunden hen til en med en godbid på dens næse.

    Afstanden øges - (eller startes længere ude, hvis hunden bare gerne VIL hen til en), kommandoen afgives, der belønnes massivt.

    Det her gøres femhundredetusind gange, så hunden ved, hvad ordet betyder. Først der, kan man forvente at hunden ved, hvad man snakker om, når man kalder.



  • #18   17. sep 2013 Nå ja - target kan jo også bruges...

    Vi lærer vores hunde at komme til hånden med de ting, de har ved at klikke og belønne for at dutte på hånd.
    Og det er klart, at belønningen altid skal stå mål med det, hunden har/oplever.


  • #19   17. sep 2013
    Fuuuuck Lykke smiley Jeg kan godt se meningen med den taktik, men jesus kors marie, jeg er glad for at mine hunde ikke behøvede den løsning, for at fatte meningen med at jeg er den SJOVESTE dame i hele verden....

    Jeg er nemlig også den dame, der er lidt for " doven" til den taktik smiley smiley


  • #20   17. sep 2013 Så vi starter ud i haven, og når han så kommer med det samme dér, så kan vi begynde med sporlinen på tur. Men jeg har stadig ikke.. Argh.. smiley
    Jeg kalder èn gang på ham, kommer han ikke.. hiver jeg ham tilbage (uden at give belønning self.) Eller henter jeg ham og tager ham tilbage?



  • #22   17. sep 2013 Ts, du belønner HVER gang uanset om han kommer frivilligt eller om du skal hale ham ind som en hvalfanger på job smiley

    Han kan ikke lave den kobling der hedder-> jeg kom ikke frivilligt, derfor får jeg ikke guf.. Kun den der hedder, Fuck en nederen sur kælling= hende gider jeg da ikke...

    Ergo belønner du HVER evig eneste gang- og jubler EKSTRA højt når du ikke har skulle benytte dig af " kutter, der trækker trawl ind" smiley

    Du er det FEDESTE menneske i verden OG du er den der styrer ALT det sjove- det er den tankerække du er efter efter at få banket ind i skallen på kræet smiley

    W- den der Aussie, er vel bare i gang med at lære dig at han er bold motiveret smiley Her virker en Kong bold med piv, som verdens 8.vidunder- bare et fif smiley


  • #24   17. sep 2013 Så er det frem med kanin-skindet og belønne indkald med en " rusketur"..

    Her fik jeg cementeret mit indkald, ved at ha bolden i en bestemt lomme for på den måde at få kræet til at holde øje med hvornår min hånd var på vej i den retning= Vovse der kom i det øjeblik jeg fik sagt G............. og så var han på pletten-izmo- der var vi allerede i gang med piv piv og smølf på helium i rose/fejre mode smiley

    Så find et skind, dummy i snor og så vær ligeglad med hvad andre tænker smiley Min smølf på helium, har da også givet anledning til lidt løftede øjenbryn, men om jeg så skulle stå iført bastskørt og kokosnødder, så gjorde jeg da det. HVIS det var det der virkede- thank god at jeg kan nøjes med bolden smiley smiley


  • #26   17. sep 2013 Jeg har gjort lidt ala det Lykke forklarer, for Saga får aldrig måltider i sin skål, da hun spiser det så hurtigt at hun kaster op.

    Her bliver maden derfor fordelt ud over hele dagen, og når vi går tur, får hun en madbid hver gang hun kommer over - også selvom vi ikke har kaldt - eller blot hun kigger op på mig.
    Det kræver selvfølgelig at hunden er glad for sit foder, men Saga er i hvert fald altid meget opmærksom og kontaktsøgende, både med og uden snor, for hun ved, at hvis hun holder sig i nærheden, så er der masser mad!
    Og så er de jo mere ivrige efter at få det mad man har med på tur, end hvis de lige har spist en kæmpe portion mad indenfor. Så er der nok mange ting, der er mere fristende, end mere mad smiley


Kommentér på:
Indkald

Annonce