{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.647 visninger | Oprettet:

Spondylose {{forumTopicSubject}}

Min Charli har spondylose i svær grad. Hans ryg er sammenvokset to steder, resultatet af et meget aktivt liv.

Han er lige blevet 11 år, og er heldigvis stadig en glad og frisk dreng, men nogle dage kniber det alligevel med den ømme og stive ryg. Hvor gammel bliver en stor hun egentligt...

Han får fiskeolie og Artrocare flex hver dag foruden Metacam, når det er en dårlig dag. Så bliver han masseret flere gange om ugen på hele kroppen, og jeg har fundet ud af at Tigerbalsam lindrer smerterne i ryggen.

Han vil stadig gerne lege med pivedyr og udenfor, jage harer og komme på eventyr, men de ømme dage er blevet flere...

Jeg tænker jo selvfølgelig på den svære dag, der en dag vil komme, at skulle sige farvel... Men indtil da... skal han bare have det godt. Charli skal nok selv fortælle mig, hvornår det skal være slut.

Er der nogen, der har erfaring med spondylose?

Gode råd og erfaringer, som jeg kan have gavn af?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spondylose
  • #1   27. sep 2008 jeg ikke hvad leve alder er for slædehunde, men 11år er en FLOT alder..

    han er utrolig smuk og begge ufattelig imponerende at se på


  • #2   27. sep 2008 for mig lyder det somom i gør alt det rigtige for at han skal have det godt.. i kan evt prøve hills J/D min dyrlæges gamle jagthund blev som ny af det

  • #3   27. sep 2008 Når man anskaffer sig en hund, er ens største opgave at kunne give hunden et værdigt liv og kunne sige farvel igen.. Du skal kikke på din hund, droppe følelserne og tænke " hvis det var naboens hund; havde den så et værdigt liv.. Synes det er forkert at sige at hunden nok selv skal sige til når det er slut...
    Har bestemt set mange gamle hunde hvor ejeren burde have sagt " tak for vores fælles liv sov godt min kære ven"... Vores egen gamle Bamse skulle vi bestemt også have taget afsked med ½ år før, men tit " trækker man den" ...... Bamse sagde aldrig selv til... Han kæmpede en brav kamp for at deltage i familiens dagligdag...


  • #4   27. sep 2008 Asta (min boxer) fik konstateret spondylose sidste år (hun er kun 3 år). Vi holder generalt bare meget øje med hende. De dage hun virker stiv og øm får hun ikke lov til at rende og hoppe rundt. Og når vi går tur er hun så i snor.

    De andre dage hvor der ikke er noget får hun lov til at tonse lige tosset rundt hun vil på markerne.

    Vi holder også øje når hun leger med andre hunde at det ikke bliver for voldsomt. Så kommer hun i snor.

    Man kan ikke mærke hun er meget plaget af det - ikke rigtig andet end at hun ikke går så meget på trapper mere (hun plejet at sove oppe hos mine forældre på 1. sal, nu sover hun i stuen). Vi har så valgt at hun skal leve et nogenlunde normalt liv og så ikke så lang tid, end at hun måske kunne blive et par år ældre, men så ikke måtte løbe rundt og lege. Det har hun slet ikke en pyske til nemlig. Så vi holder øje, og passer på hende, men uden det går for meget ud over hendes livskvalitet smiley

    Håber det gav mening xD


  • #5   27. sep 2008 Min korthår fik også spondylose, og han fik lagt guld i ryggen, men et forrygende godt resultat. Han blev helt smertefri, og levede længe efter indgrebet. Så det er også en mulighed

  • #6   27. sep 2008 Kristine: Det er præcis det samme vi gør med Emma, vi begrænser hende ikke så længe hun har det godt. Selvfølgelig tager vi elevator og ikke trapper og hjælper hende op steder i stedet for hun skal hoppe.

    Men vi begrænser hende ikke i leg, løb og fjolleri. Så hellere at hun lever normalt, som den tonser hund hun er så er det okay at hun får et lidt kortere liv.

    Men Emma virker heller ikke plaget af det, hun kan være lidt stiv når hun har sovet, men ellers ikke noget. Og hun har aldrig været på smertestillende og får lakseolie kapsler fra Netto.

    Sissi: det lyder som om i gør det så godt man kan.


  • #7   27. sep 2008 jep lidt. Min Fasters boxer havde det samme tror han var 9 el.10 år da han fik det, dyrlægen anbefalede aflivning, vræl, men men men så har vi jo en super dyrlæge her i sønder jylland Bille Ruvald, han underviser i kbh. nå, men hun smed hundn i bilen og kørte fra sjælland til jylland Og istædet for aflivning fik han behandling. han er så lige død i år i en alder af 13 år så han fik lige et par år mere på bagen uden at have smerter. Så prøv at ring til Bille ( hokkerup dyreklinik) .

  • #8   28. sep 2008 Tak for alle de gode råd og søde kommentarer.

    Jeg er slet ikke i tvivl om, at Charli nok selv skal sige til. Han har altid været god til at vise "sige" hvad han ønskede, og jeg kender hans sprog. Han har aldrig holdt sig tilbage, når ham mente, at det ikke var okay, og følger ikke andre blindt - det er han simpelthen for selvstændig til. Han er god til selv at komme hen og puffe, når han vil have mig til noget, pive ved døren hvis han ikke selv kan åbne den, i det hel taget ved han, at jeg lytter, når han "taler", så jeg ved også at han nok skal sige stop.

    Men hvis jeg kan gøre, bare det mindste, så gør jeg hvad jeg kan, for at lette hans hverdag. Dyrlægen ville ikke give ham chancen for over 1 år siden nu, men idag tager han "hatten af for Charli", for at se en så gammel hund, være så glad og aktiv, selvom han er syg.

    En lille historie:
    I min opgang bor en del ældre mennesker, og en af dem er plaget af gigt i benene. Hendes smerter er så voldsomme, at jeg ofte høre hende skrige og græde af smerte. Jeg talte med hende en dag. Hun elsker mine hunde, og de er glade for hende. Da hun fik at vide, hvor gammel Charli er, og hans sygdom. Jeg sagde, som jeg har skrevet her, at han selv skulle bestemme, hvornår tiden var inde, og til det sagde hun; Ja da selvfølgelig skal han det.. Vi er andre som er syge og har smerter, men det får vi piller for, og er glade i hverdagen, når det går godt. Hvis jeg var en hund, havde man aflivet mig for flere år siden.

    Hvad er mest hundemant (humant)? Det er jo en diskussion, der ligger hos dens enkeltes holdninger og er forskellig ved hver hund.

    Da Charli blev diagnosticeret, var jeg helt knust. Jeg var ligeved at følge dyrlægens råd, og tænk jer, der var faktisk flere på det arbejde jeg var på, på det tidspunkt, som hen over leverpostejmaden mente "at jeg bare skulle aflive ham, og købe en ny hund..." jeg var helt knust, hver gang nogen ko med deres "bare"...
    For mig vil det aldrig nogensinde blive "bare".....


  • #9   29. sep 2008 sissi - som dig tror jeg også på at hunden og du som er tæt på kan se hvornår det er tid og din hund ikke er glad mere. det er rigtig hårdt når nogen giver sådan en tilbagemelding at man skal aflive uden at vide hele historien. kender det... og igen for mig lyder det somom din hund har det godt i hverdagen og en gammel hund skal jo heller ikke være så aktiv som en unghund :o)

  • #10   29. sep 2008 Britt A
    Det er nemlig rigtigt... Han er en ældre herre, der synes livet er skønt på ryggen i solen, og at ligge under et vattæppe (mit nyeste påfund for at holde ham varm, og han elsker det...) med en dentastix i munden...


Kommentér på:
Spondylose

Annonce