{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
966 visninger | Oprettet:

splitter alting ad {{forumTopicSubject}}

For 3 måneder siden fik vi en hund mere - hun var da 11 måneder og de skulle af med hende fordi de skulle flytte. Vi havde i forvejen en af samme race (dansk/svensk gårdhund) på 7 måneder.

Det viste sig hurtigt, at den lille ny Trunte ikke havde haft det godt. Et tjek hos dyrlægen viste, at hun var underernæret og fejlernæret - deraf fransker hun lidt på forbenene og er ikke så stor som hun burde, hovedet lidt for stort til kroppen og tynd var hun også. Hun havde et seriøst problem omkring mad og det at spise.
Hun spiser nu ret pænt og har taget 1 kg på og er så pæn foderstand hun nu kan blive, med sin hårde start hos den første familie.

Vi fandt også ud af, at hun var håndsky og bange for mænd.....og så var hun ikke renlig. Hun blev bange og tissede på gulvet hvis man hævede stemmen og var i det hele taget meget utryg da vi fik hende.

Renligheden er et overstået kapitel - de har fået hundelem og kan frit gå i haven når det skal, så det er ikke et problem mere. Til gengæld er hun begyndt at vise en ny adfærd, som vi ikke er glade for - hun splitter alting ad. Hun går på skrivebordet og tager blækpatroner til printeren og gnaver i stykker. Hun gnaver i kuglepenne, cola-dåser, stearinlys, sko - ja alt hvad hun kan få fat i. Er der mad på bordet og vi er gået fra bordet, hopper hun også op efter det. Og hun bliver bare værre og værre.

Mille som vi havde i forvejen har aldrig gjort det før vi fik Trunte, men hun følger vist med på legen nu - men vist mest omkring mad og slik hvis de kan komme til det. Igår spiste de en halv æske Anton Berg med fyldt chokoade.

Vi er begyndt at lukke dørene til stue og værelser - men ak.....dem åbner de. Så nu skal vi til at låse dørene .... ikk så fedt. Og de rum de er i, der finder de altid et eller andet at tage. Vi har flere gange taget Trunte i at være på bordet - har aldrig taget Mille i det. Så sent som igår mens vi sad i sofaen var Trunte først en tur i vindueskarmen og bagefter på spisebordet.....mens vi sad lige ved siden af.

Jeg er ved at være rigtig træt af at komme hjem til ting som er splittet ad og de har ædt et eller andet de ikke skal.

Så hjæææælp, hvad stille man op med sådan et lille monster?? Kan hun overhovedet vænnes af med det igen?? Hun er nu 1 år og 2 måneder gammel.
Har overvejet om hun er så skadet af sin første familie, at det er bedst at aflive hende. Vil ikke sende hende videre til andre, fordi hun har haft det så dårligt før vi fik hende og vil ikke risikere hun bliver kastebold for andre der opgiver hende. Er også bare ked af at hun "ødelægger" Mille som var godt opdraget inden vi fik Trunte, for det smitter jo.

Hvad ville I stille op med det lille "uhyre" ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  splitter alting ad
  • #1   4. dec 2008 Jeg tror ikke hun er skadet, udfra den adfærd du beskriver, måske mere lidt almindelig fræk - og så opportunist som hunde jo gerne er:)

    Hver eneste gang hun hopper op og får fat i noget, så får hun jo en belønning - hun får noget ud af det. Sørg for at hun ALDRIG kan få noget ud af det. Fjern alt fra bordene og lad ikke mad stå fremme. Her i indlæringsfasen, skal i være grundige - hun skal bare ikke kunne få fat på noget.

    Vend evt. håndtagene om, så hundene ikke kan åbne (så slipper i for at låse). Hvordan bliver hundene aktiveret i løbet af dagen??


  • #2   4. dec 2008 Hvor ofte går hun til træning og bliver aktiveret generelt?

  • #3   4. dec 2008 Jeg har ikke været til træning med hende, fordi hun har været så utryg - især når hun skulle have sele/snor på. Men det er planen at jeg skal i gang med træning med hende nu.

    De bliver jo ikke aktiveret så meget i hverdagene, da de er alene hjemme kl. 8-15 mens vi er på arbejde. Der har de hinanden til underholdning. Mille har jeg med ude og løbe men det vil Trunte bare ikke. Hun er slet ikke så aktiv når man er på tur at hun gider løbe.

    Men må indrømme, at jeg er lidt blank på hvordan jeg afvænner hende med det og om man kan. For har aldrig haft en hund som havde sådanne dårlige vaner. Men det er også første gang jeg har den race. Har førhen haft store hunde.


  • #4   4. dec 2008 Jeg tror som udgangspunkt at en stor del af problemet vil løse sig selv, hvis du aktiverer hende mere - både mentalt og fysisk. Det lyder ikke som om hun får lov til at bruge hverken hovedet eller kroppen så meget lige nu, og derfor kan al denne "hærværk" ganske enkelt være et udtryk for en masse overskudsenergi!

  • #5   4. dec 2008 Jeg ville lukke hundene hver for sig når i går fra dem. Helst med et baby gitter imellem så de kan se og røre ved hinanden. Så ville jeg sørge for at de begge er trætte af aktivering inden i går fra dem. Og trætte betyder altså at de er trætte fordi de har brugt hovedet til at løse opgaver eller lave søgeøvelser. Ingen boldspil eller jagte pind, det kører stress niveauet op hvor det er næsten umuligt at få ned igen, specielt for en d/s gårdhund.
    Så ville jeg sørge for at der ikke var noget der ligger fremme i det rum hvor ballademageren skal være, altså hverken blækpatroner, chokolade(det ville alle hunde æde hvis det stod fremme), stearinlys og andet. Dernæst ville jeg sørge for at have et lækkert marvben fyldt med leverpostej eller andet og så har været en tur i fryseren og så give dem begge det.
    Jeg tror det forstærker problemet at de går sammen fordi der så er mulgihed for at de kan gejle hinanden op til narrestreger og ballade. De skal gerne slappe af mens de er hjemme og ikke fise rundt.

    Når I så kommer hjem skal i bruge mindst en time på dem hver for sig hvor i træner forskellige ting, eller går på et godt hold, lægger spor eller noget helt tredje...



  • #6   4. dec 2008 At dele dem med et baby-gitter imellem er utopi, det kan de jo nemt hoppe over. Tror ikke de bare lige accepterer at være adskilt når vi kører.

    Må indørmme at kl. 6 om morgenen når jeg står op er det ikke lige "at trætte hundenes hjerner" jeg har mest lyst til...men håber af når jeg får begyndt den almene træning med hende, at det hjælper på hende.

    Har prøvet med at give dem ben når de skal være alene - og andre ting de må spise/tygge i, men det hjæper ikk rigtigt.

    Og sætte dem i rum hvor der intet er de kan tage overhovedet kan desværre ikke helt lade sig gøre, for det vil kræve at vi rydder vores hverdag væk.....kan jo ikke nedlægge vores kontor for at de kan være i gangen og har ikke plads til kontoret andre steder. Så skal de jo nærmest have et tomt rum for dem selv - det har vi ikke lige til rådighed.


  • #7   4. dec 2008 Det lyder egentlig ikke som om du gider gøre en særlig indsats for det og så kommer det ikke til at hjælpe en hujende fis at du gør nogle småting.
    Jeg taler af erfaring, har haft samme problem og det eneste der hjalp var en større ændring af mine vaner så det kom hunden mere til gode, som fx at stå op en halv time tidligere, fjerne alting der kunne spises osv. og gå gode ture og give hundene masser hjernearbejde...

    Hvorfor skulle det dog være utopi at skille dem ad, babygitre fåes altså også mandshøje ?+


  • #8   4. dec 2008 Hvis ikke du har overskud til at aktivere to hunde, synes jeg du skal overveje omplacering. Jeg er ret sikker på, at hundene, og i særdeleshed Trunte, er understimuleret og derfor finder på sin egen underholdning.

    Kan du ikke lave lidt søg af mad i haven om morgenen, eller andre ting, der kan trætte dem mentalt. En stille gåtur på 20 minutter kan også være nok om morgenen.

    D/S gårdhunde er jo aktive og intelligente hunde, der både skal bruges mentalt og fysisk.


  • #9   4. dec 2008 NB - det har ikke nogt at gøre med at jeg ikke gider gøre noget for dem. Men et fakta at det ikke er nemt i forvejen at få morgenen til at glide når jeg også har et ADHD barn som skal op og i skole. Ja så ved jeg godt at jeg nok aldrig skulle have taget Trunte til mig, men kunne ikke lade en hund på 11 måneder vandre rundt mellem hvem hun nu kunne få til at passe den, indtil hun kunne komme af med den. Og havde jo ikke forestillet mig, at den var i sådan en stand både opdragelsesmæssigt og fodermæssigt. Det var jo slet ikke det hun fortalte om hunden.

    Dyrlægen har sagt, at jeg ikke må lave søg med mad med Trunte. Jeg gør det med Mille - hun får sin mad smidt ude på terassen hver dag. Men som sagt må Trunte det ikke for dyrlægen da hun er tynd og det ikke er så nemt at få hende til at spise.


  • #10   4. dec 2008 Det forstår jeg ikke. Hvorfor må du ikke lave søge øvelser med hende?? Det kan da aldrig skade hunden..

    Hvis du ikke synes at du har overskud til to hunde, har du så overvejet omplacering??


  • #11   4. dec 2008 Siri - må ikke lave de øvelser med hende fordi hun i forvejen har svært ved at spise og hun ikke må "bruge kræfter" på at få sin mad. Det er den besked jeg fik af dyrlægen - ifølge dyrlægen virker det som om hunden har et unaturligt forhold til det at spise og så længe hun ikke spiser det hun "skal" må jeg ikke lave søge-øvelser med maden, for så bruger hun for meget energi på at finde mad som hun i forvejen måske dårligt kan overskue at spise.

    Vi har talt både omplacering og aflivning - er ikke sikker på jeg har samvittighed til at omplacere hende. Man hører så mange historier om omplacerede dyr der skifter ejer gang på gang og det vil være synd for hende. Vi har haft hende i 3 måneder nu og er nået rigtig langt med hende tryghedsmæssigt, de vil jeg ikke byde hende at skulle cykle rundt mellem nye ejere. Man har jo desværre ingen garanti for, at dem der får hende beholder hende.


  • #12   4. dec 2008 Jeg synes da sagtens man kan lave søgeøvelser, selvom hun er småt spisende. Så skal du måske lave det med ekstra spændende guffer, som lever eller skinketern.

    For nogle hunde er maden langt mere interessant at spise, når den er spredt ud på græsplænen.


  • #13   4. dec 2008 Kan du så ikke give hende noget lækkert mad som du er sikker på hun får som fx. noget vådkost og så smide det tørre eller lignende ud på plænen? Synes nu ikke det lyder som energi hun mangler med alle de narrestreger hun laver når I er væk... smiley

  • karen T
    karen T Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
    #14   10. dec 2008 Hvad med at droppe de sure opstød og komme med nogle brugbare råd. Stod selv i samme situation for 6 måneder siden. En fejlernæret hvalp ( var blevet fodret med noget voksenfoder af tvivlsom art ). Var underernæret ,da han var smækfyldt med orm. Hoppede på bordene efter mad og begyndte at splitte det hele ad efter få dage herhjemme.
    Fysikken kom der hurtigt styr på, men hvad med det mentale ? Jeg fik en hundekonsulent hjem på besøg. Hun var her i 2 1/2 time og siden da har der ingen problemer været. Konsulenten kom fra DCH ( man behøver ikke at være medlem af DCH for at få dem ud ) De tager kun kilometerpenge og i mit tilfælde boede hun 8 km. væk, så besøget kostede mig 54 kr. Jeg har job, hus og 3 børn, så jeg har ikke flere timer hver dag til at træne, men alligevel har jeg i dag en glad, venlig og rolig hund. Konsulenten kom med 3 råd ( som ikke krævede ekstra arbejde ) og problemerne var væk.


Kommentér på:
splitter alting ad

Annonce