{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.458 visninger | Oprettet:

når man må give op {{forumTopicSubject}}

Vi har to dansk/svensk gårdhunde - mor og søn.
Vi har aldrig haft problemer med tæven. Hun lærte nemt at være alene hjemme, renlig osv.

I januar fik hun hvalpe og vi beholdte en hanhund. Super sød og kærlig hund.....han kan bare ikke være alene hjemme. Han er meget destruktiv og splitter rigtig mange ting ad. Vi har prøvet med afskærmninger, så han ikke havde så meget plads, men han kralver over alting. Vi har lukket dem ude i den store gang, fjernet alt hvad han ville kunne splitte ad.....hvilket resulterede i, at han pillede næsten halvdelen af linoleumsgulvet af.

Vi er begge to udearbejdende og de er derfor nødt til at være alene hjemme. Han er næsten et år nu og han forbedrer sig slet ikke.
Ved godt, at der er lømmelalderen, vi har bare ikke muligheden for at træne ham ud af det. Vi har virkelig prøvet og prøvet og på et tidspunkt troede vi, at det gik den anden vej men ak....det holdt kun et par dage, så var han total destruktiv igen.

Der bliver gået tur med dem hver morgen inden jeg tager på arbejde - men jeg har prøvet et par gange at have glemt noget og kommet hjem efter 5-10 min og da er han allerede i gang med at splitte noget ad.

Vi har nu måtte købe bur til ham, for vi magter ikke, at han splitter det hele ad - plus at vi også synes det er synd for ham, når det sker, for han ved godt det er forkert og skammer sig når vi kommer hjem.

Vi tænker, at han måske ikke hører til i en familie, hvor vi er to udearbejdende, men måske ville trives på en gård, hvor der er nogen hjemme hele dagen og han kan rende ude og brænde krudt af.

Kan man sende sådan en hund til en ny familie eller bør man aflive ham i stedet for??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når man må give op
  • #1   19. dec 2010 Hvis i kan finde en familie hvor der stort set altid er en hjemme , eller en som er villig til at arbejde med problemet, så er der vel ingen grund til at aflive ?

    Bare være 100% ærlig overfor en evt. kommende hunde-ejer !


  • #2   19. dec 2010 Jeg kunne drømme aldrig drømme om at give ham videre uden at være fuldstændig ærlig omkring ham, for han skal ikke være en hund som bare sendes rundt.

    Grunden til at jeg nævner aflivning er, at jeg netop ikke vil have han ender som vandrehund, hvis andre evt. heller ikke magter ham.
    Hvis vi kunne finde en familie - evt en gård - hvor der er nogen hjemme hele tiden og som har mod på at give ham et godt hjem, så ville det også være med klausul om han ikke skulle videre, for det ville være synd for ham.

    Han er en super sød og kærlig hund - når vi er hjemme, det er ikke fordi vi ikke er glade for ham, tværtimod. Men vi kan bare ikke give ham det han har behov for.


  • #3   19. dec 2010 lav en kontrakt hvor i forbeholder jer retten til at få ham igen, hvis det ikke går i det nye hjem.

  • #4   19. dec 2010 Maj-Britt.....det har vi også tænkt os, for han skal ikke rakke rundt.

    Men vi er bare i tvivl, om det er muligt at finde et sådan hjem som vil give ham et forsøg


  • #5   19. dec 2010 Hvis jeg må være bundærlig, og når jeg ser på moren, så er der andet i end gårdhund. Mit gæt er at der er Beagle i, og det på grund af ørerne. Jeg har aldrig hørt om en gårdhund der er så destruktiv som han er. Der er noget der ikke hænger sammen. Han må have det forfærdeligt indeni, og kan ikke finde ud af hvad han skal gøre og gribe i. Han må mangle aktivering og bliver stresset af det. Derfor har han ingen andre muligheder end at blive destruktiv. Jeg skyder ikke skylden alene på at der kan være Beagle i ham. Men ved man ikke hvad man har imellem hænderne, så er det ikke nemt at gøre tingene anderledes.

    Mit bedste bud er at der skal en adfærdsbehandler på. Jeg synes ikke det er fair at sende aben videre, for hvem siger at det hjælper at der er nogen hjemme. Hvad hvis det ikke hjælper, så står de med problemet. Lær hunden at kende og arbejd derud fra.


  • #6   19. dec 2010 100 % at den aldrig skal være alene tror jeg ikke i finder et hjem. De fleste skal noget uden hund en gang imellen.
    Men jeg syntes da helt bestemt i skal finde et nyt hjem til hunden.
    Et mmenneske der er meget hjemme og som har tid og kræfterne til og lære han og være alene.
    Held og lykke med og finde det rette hjem til ham.


  • #7   19. dec 2010 Der er stamtavle på morens forældre, så der er ikke noget beagle i der.
    Der er også stamtavle på faderens forældre, så heller ingen beagle der.

    Det er ikke et spørgsmål om at sende aben videre - men en erkendelse af, at vi som to udearbejdende ikke har mulighed for at være så meget hjemme med ham, som han kræver.

    Når vi har ferie og f.eks. er hjemme hele tiden ødelægger han jo ingenting. Han ødelægger aldrig noget, når vi er hjemme. Vi kan desværre bare ikke have ham med alle vegne. Vi er jo nødt til at gå på arbejde. Tænker bare, hvis han kom til nogen, som er meget hjemme, har de måske bedre muligheden for at træne mere intenst med ham. Det hjælper jo desværre ikke at træne "alene hjemme" med ham, når man kun kan gøre det lørdag-søndag, det har han jo hurtigt glemt igen.

    Selvfølgelig er der ikke nogen, som er 100% hjemme hele tiden, men hvis der er nogen hjemme de fleste at timerne om dagen, er det jo noget bedre ned os som arbejder ude hver dag.


  • #9   19. dec 2010 Det skal være et hjem hvor han er alenehund. og hvor familien ved hvad de går ind til, for det er hårdt arbejde. Jeg har selv haft overtaget en hund der var store problemer med. Men det fik jeg da has på, og hunden blev da 14 år før den døde

  • #10   19. dec 2010 Jeg håber også, at vi kan finde ham sådan en familie som magter det og ved hvad det kræver. For han er virkelig en sød og dejlig hund

  • #11   19. dec 2010 Sorry, hvorfor står der så ikke ud for moren at den har stamtavle?

  • #12   19. dec 2010 Gitte-- Fordi moderen ikke har tavel, men dennes forældre har, ligeså faderens forældre. Ligeosm TS har skrevet. *S*

  • #13   19. dec 2010 Nemlig Pernille - moren har ikke stamtavle, men dennes forældre har stamtavle og det samme gør sig gældende for faren

  • #14   19. dec 2010 Hvis den bare får en gåtur inden den skal være alene kan det jo sagtens være problemet. En gåtur gør jo bare hunden frisk og når den så bliver efterladt bagefter med alt dens energi, ja så er det da klart den selv finder på noget at lave.
    Har i ikke prøvet at gøre den mentalt træt i stedet for....


  • #15   19. dec 2010 Gitte: min veninde og en anden bekendt har også gårdhund og de har også splittet hele deres hjem ad. Den ene af gangene var det en sofa og seriøst lignede det at der var sprunget en bombe i deres hjem efterfølgende. Har også tit tænkt på hvad det er der sker for den race. For de gør faktisk deres hundeejer job godt.

  • #16   19. dec 2010 Det er første gang, vi har oplevet en hund som splitter det hele ad.
    Vi har før haft malinois uden problemer.
    Tæven som vi også har nu har heller aldrig give problemer eller ødelagt noget. Ved ikke om han bare ikke egner sig til at være alene hjemme.

    Vi har prøvet alt muligt andet end "bare" gåturen. Gåturen er jo bare en del af vores faste morgenrutine inden jeg skal på arbejde.
    Vi har prøvet aktivitetsbolde med og uden foder i, foder i haven med "søge finde", ben i alle afskygninger, ben med fyld så der var underholdning til noget tid - men det holder ham ikke fra at ødelægge ting.


  • #17   19. dec 2010 Jeg har og har haft i alt 5 gårdhunde, og ingen har splittet noget ad. De andre opdrættere af gårdhunde, med stamtavle, har jeg heller ikke hørt at de har haft nogen der splitter hjemme ad. Det er temmelig mange jeg kender både i Danmark og Sverige.

    En søn af Baloo fik pludselig alene hjemmeproblemer og ejeren skrev til mig. Jeg gav hende nogle gode råd, og inden for en 3 ugers tid, var alt som før.

    Så jeg tror altså ikke man kan sætte gårdhunden i bås som en hund der generelt splitter det hele ad.


  • #18   19. dec 2010 Jeg vil heller ikke sætte gårdhunden i bås som en hund som splitter alting ad - eftersom vores tæve på knap 3 år har spist stroppen på en sandal....ever. Hun ødelægger intet og var renlig meget meget hurtigt.
    Ham her kan vi bare ikke få skik på, intet af det vi har prøvet med de andre hunde virker på ham


  • #20   20. dec 2010 Selvfølgelig er det en selverkendelse der vil noget, at man ikke magter sin hund og ikke kan opfylde dens behov....

    men hos mig var den ikke gået med at sende den videre....
    jeg kunne aldrig drømme om at skille mig af med min hund....

    og når man tænker på, at i 90 % af tilfældene er det mennesket skyld, at hunden opfører sig som den gør.

    hvis jeg var jer (hvilket jeg jo ikke er), så ville jeg kontakte en adfærdsbehandler.

    Men når I ligesom har opgivet... så håber jeg da af hele mit hjerte at vovse vil komme til en familie, hvor de formår at tage ansvar og hånd om problemerne.


  • #21   20. dec 2010 Vi har ikke kontaktet en adfærdsbehandler - for vi må erkende, at vi har ikke tiden til at lave træning, træning, træning med ham hver dag. Det kan vi jo ikke, for vores job, derfor vi mener han hører hjemme hos nogen, som er mere hjemme og kan træne med ham.

    Det er da overhovedet ikke en sjov beslutning at tage, men vi synes heller ikke vi som hundeejere kan give ham det, som han har brug for og vil ikke byde ham et liv i bur, for at vi kan passe vores jobs. Og vi har ikk rigtigt råd til at sige vores job op for at træne hund


  • #22   20. dec 2010 Der findes heldigvis gode familier med masser af tid til en ballademager som vores Flamme.
    Han har i løbet af dagen fået tilbudt 3 hjem - ikke alle lige egnet, men det ene var bare super pefekt og lige for ham. Så han får en ny tæve-kammerat, 4 menneskebørn at lege med og en madmor som er hjemme hos ham hele dagen. Det bliver bare så dejligt for ham. Så nu skal vi nyde ham den sidste uge, 1. juledag henter hans nye familie ham, så vi får stadig lov til at fejre hans første juleaften.

    Tak for alles gode råd og holdninger


  • #23   20. dec 2010 Jeg tror ikke man kan racebestemme et problem med at være alene hjemme. Alle hunde kan have problemer med dette, hvis de har oplevet noget ubehageligt.. Der kan jo være mange grunde til at den ikke kan være alene, højst sandsynligt kedsomhed.. Jeg synes nu også det ligner at der er beagel eller andet i ham..

  • #25   21. dec 2010 God vind på hans nye vej smiley

  • #26   26. dec 2010 Igår 1. juledag kom Flammes nye ejere så. De er bare super søde og havde medbragt den tæve, som han nu skal bo sammen med. De fjollede rundt fra de trådte ind af døren, så jeg er slet ikke i tvivl om, at han nok skal falde til der.
    Om aftenen fik vi en besked, at han næsten havde vænnet sig til kattene og lå og hyggede i stuen.
    Vi har aftalt, at vi skal besøge ham om en måned, når han har haft tid til at falde til. Bare så dejligt at der findes sådan nogle fantastiske mennesker


  • #28   27. dec 2010 Jeg har omplaceret 2 hunde.
    Bolette i 2008, og når jeg møder hende ind imellem så kan hun så sandelig godt huske mig. Hun har det perfekte hundeliv hos en famile med 2 børn og en hund mere.
    Belvedere i 2010 (Bella og Belli her på HG). Det er det bedste jeg har gjort for ham. Han er alenehund og får al den opmærksomhed og oplevelser han fortjener. Jeg følger ham, og han er i mine tanker faktisk hver dag.


Kommentér på:
når man må give op

Annonce