Hun advarer ikke, når hun bliver gal? {{forumTopicSubject}}
Min karelertæve er en rigtig skøn tæve, som elsker opmærksomhed fra både fremmede og bekendte! Hun elsker ligesåvel at snakke med andre hunde, og hun har kunnet med alle nye hun har mødt, hvis ikke de har gjort hende noget (der var en Amstaff der sprang på hende).
Hvad jeg så har bidt mærke i er, at når hun så har været sammen med en hund i længere tid (min. nogle dage), og den måske har villet lege, men hun ikke vil, så når bægeret til sidst flyder over, bider hun fra sig, samtidig med at hun lyder som en arrig bjørn.
Det er ikke noget med at hun brommer, knurrer eller på anden måde advarer, den kommer bare ud ad den blå luft.
Det er ikke fordi hun bider alvorligt til, og hun holder heller ikke fast, men hun markerer!
Det er sket både ved uddeling af godbidder (er dog meget sjældent) eller også hvis de generer hende en tand for meget.
Som sagt er det meget sjældent at det sker, men dét der går mig mest på, er at hun ikke advarer først.
Hun elsker børn, men jeg vil simpelthen ikke turde koncentrere mig om noget andet, hvis hun er sammen med børn, selvom hun aldrig har vist nogen form for aggressiv eller irritabel adfærd overfor mennesker.
Nogle der har oplevet samme, og er der noget jeg kan gøre?
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.480
Øv hvor træls. Ja, det er nemlig rigtig ubehageligt, når hun ikke lige advarer først.
Ved self. ikke om hun advarer på en måde som jeg ikke registrerer, men i såfald er det heller ikke en måde som de andre hunde registrere, for de bliver ligeså overraskede som jeg gør.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Og som jeg læser dit indlæg, så gir hun et lille hurtigt snap, samtidig med at hun råber SKRIIIIID VÆÆÆÆÆK NUUUUUUU!!!!
Sagen var en helt anden, hvis hun bed igen og igen og viste samme adfærd overfor mennesker, men det virker det ikke til.
Hvis jeg var dig, ville jeg standse hende i leg og omgang med andre hunde, INDEN hun blir "en hystade" så hun får gode oplevelser med at være sammen med andre, og så rose hende til skyerne.
Dvs lad hende ENDELIG møde og lege med dem, men stop legen og kald hende til dig efter et par minutter, så legen stopper imens den er go ;o)
Du skriver også "når de har været sammen i nogle dage"...Mener du at i har besøg af en anden hund i jeres hjem???
Hvis det er tilfældet, så tror jeg helt bestemt, at hun viser "Hey makker, det her er MIIIT domæne, så lev med mine regler eller smut pomfrit!!!"
Et tip her ville være at lade hende få noget alene-tid og IKKE noget med at dele godbidder/hundeslik ud til hundene samtidig. Det er at puste til gløderne hos den "lille bestemte dame" ;o)
Jeg kender ikke til racen og deres sprog, men det er IKKE alle racer, der advarer inden de deler lusinger ud....
Vores Oscar, kan ligge og brumme i laaang tid af den bette, hvis han blir for meget. Hvis det ikke ligger en dæmper på ham, plejer Oscar at gå et andet sted hen og ligge sig...Kommer Max så igen og fortsætter sin pain-in-the-ass-forestilling, kan man se, at Oscar begynder at spænde mere op, og til sidst rejser sig og står med sin stooore krop, pustet godt op IND OVER Max, imens han ligger sit hoved på ham og brummer, så gluvet runger.
DÈR plejer ti-øren så at falde for Max, der blir sukkersød!!!
Det er ganske få gange, han har fået et hak i tuden, og jeg har sgu beundret Oscar for hans tålmodighed. Havde det været mig, havde han fået sådan en hunde-røvfuld for længst!! ;o)
dec 2006
Kom lige til at læse lidt bedre efter.
Du siger at din er en jagthund. Kan det måske have noget med det at gøre, da min også er en jagthund?
<b>Oscar - daddy cool ;o )</b>
Ja, det lyder faktisk meget fornuftigt, men det lyder nu altså voldsomt, og hun kan godt finde på at rejse sig for at få fat, men ikke for at holde. Altså hun lyder virkelig som to løver der er oppe at slås, bare hende alene.
Hun har ikke opført sig sådan under leg. Det er først når hun har trukket sig tilbage, og har lagt sig, som i at "Nu gider jeg ikke mere".
Ja, det er når vi har besøg af en anden hund (lige nu bor jeg sammen med min kæreste og hans hvalp). Har oplevet det med min tidligere roomies schæferhvalp (efter hun blev større), og så har jeg oplevet det med min kærestes blandingshvalp (begge mens de dissede hende) - måske 4-5 gange i alt - og så har jeg én gang oplevet det med en hund vi havde på besøg (en hvalp) som også dissede hende, og så har jeg oplevet det én gang, med min svigermors ældre foxterrier tæve, fordi hun prøvede at stjæle Fifis godbid.
Så som sagt sker det ikke voldsomt tit (har haft hende i snart 2 år), men det sker...
sep 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 40
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Svar: 231
dec 2006
Den metode virker ikke på kareleren (ihf. ikke på alle - og bestemt ikke på Fifi).
Kareleren er en meget hårdfør race, som er fremavlet til bjørne- og elgejagter (ergo skal fysisk og psykisk være i stand til at kunne tage nogle knups).
Hvis jeg bruger vold mod Fifi (riven i ørene eller klask over snuden), så bliver hun bare trodsig, og tænker "YES - Det er bare sådan jeg skal gøre, for at få opmærksomhed"! (negativ opmærksomhed, er for nogle hunde bedre, edn ingen opmærksomhed).
Har prøvet at tage hende op i nakkeskindet, og hun er kold i hendes mås.
I starten vidste jeg ikke hvordan jeg skulle håndtere hendes udlydighed, men har senere fundet ud af, at den bedste måde at håndtere hende på, er ved at ignorere hendes ulykker (måske nøjes med et skarpt blik og et "puuuh ha", rose hende til skyerne når hun gør noget godt og give hende opmærksomhed, når hun forlanger det.
Jeg plejer at råbe højt, når det er, og jo, hiver hende da også væk, men det hjælper ikke.
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 488
vil også bare sige du skal enten stoppe det inden det kommer så langt (kan jo være svært at se når det pludselig kommer) eller også så tag hende lidt væk fra de andre hunde og lav lidt hygge sjov med hende, så hun blir i godt humør igen. behøver nogen gange ikke være andet, end hun bare lige er væk sammen med dig et par minutter.
vil ikke tror et slag på hovedet hjælper ret meget, hun er en spidshund og en af de stædigeste af slagsen.
Hvis man gør sådan noget risikere man bare at miste noget af samarbejdet med hunden, da de helt tydeligt mister noget for dig, specielt hvis hun er sådan en bestemt dame som du siger.
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Svar: 231
De hunde overtager jo både dankortet og bilnøglerne, hvis ikke man holder dem nede....
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
PAPPI:
Er noget rystet over din udmelding om "at køre hende én på hovedet"....
Hvad skulle det gøre andet end at hunden mister tilliden til dig som menneske? Forhåbentligt er det en dårlig joke og ikke et ydtryk for hvorledes du opdrager dine hunde....)0:
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.804
Du må "læse" din hund når den mødes med andre.. Øre, mundviger, øjne m.m
Jeg ved nogle racer har svært med "sproget", men vil æde min gamle hat på, at du vil kunne se hendes signaler alligevel.. Sæt dig først og fremmest ned og læs om hundens signaler og kropssprog.. Det kunne jo tænkes hun kom med en del dæmpende signaler inden "angrebet" for lige, at fortælle, at hun er i en ubehagelig situation.. Derudover vil hun meget sandsynligt vise den anden hund , at den skal holde afstand.. Har hunden svært ved, at tyde hende.. Måske pågrund af, at hendes hale er rejst hele tiden.. Ved ved?.. er det dig der må sætte ind inden...
dec 2006
Ja, det er nok en god idé at tage hende væk - er bare ikke altid man lige når at registrere hvad der sker, før det er for sent.
Men som du også siger, så hjælper det slet ikke at slå fra sig, netop da de er så stædige! :o)
feb 2006
Pappi, det var dog en latterlig udmelding.. Hvor dum har man egentlig lov, at være?
dec 2006
Altså der har som sagt, aldrig været noget med nye, fremmede hunde.
Det er først når hun har lært dem at kende, at hun er blevet gal. Men det kan måske også skyldes, at hun ikke når dértil, hvor de har disset hende i længere tid.
Altså hvad angår hale, mundvige, ører og blik, så er jeg rimeligt inde i kropssproget, men har aldrig set noget på Fifi.
Ørene er svære, for de ligger ofte ned, og står mest op, når hun er opmærksom.
Halen er stort set altid oppe, og har aldrig set hende vise tænder, andet end i leg for sjov (og ja, det har kun været for sjov).
nov 2006
Jeg er enig med dig i at tæven først vil have udvist et kropssprog, som den anden hund burde have forstået førden markerer..... og det signal hun sender bør man lære at kende....
Men hvis hun efterfølgende "bare" markerer ville jeg nu ikke være så bekymret.... Den anden hund burde tage de til efterretning og lære af det!!
feb 2006
Tjek derudover hendes øjne, og mundviger.. Ja pelsen har du vel også svært ved, at se.. Om hun rejser de først hår, bagerste , halen eller alle sammen?? De ting siger en del...
Jeg kan så tydeligt se på Groggy, når han er presset, og så er det jeg går ind og stopper det..
men han er nu også nem, at læse med hans kropsbygning..
nov 2006
Nu er min lille Tesla bygget meget som din Fifi, og hun kan også blive rigtig sur i skralden...((o:
Jeg kan dog se på hende når hendes grænse er ved at være nået og hun ikke gider mere... Typisk lidt stiv kropsholdning, siden til, og jaaa, hun ændrer bare "stil og udstråling!...!
feb 2006
feb 2006
dec 2006
Har aldrig set hende rejse børster, men da hendes pels på ryggen ligger fladt, skulle jeg da mene at det burde være forholdsvis nemt at se, men skal ikke kunne sige det præcist.
Ja, kan godt se at jeg måske skal læse lidt mere, hvad angår hundesignaler, men det er vel også forskelligt, fra race til race?
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 488
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 45 Svar: 435
Det kan godt være at hun sender nogle signaler som de andre ikke kan tolke, men at trække sig væk vil jeg da mene er et klart signal om at de skal lade hende være... og når de så ikke respekterer det får de endnu et i form af markering og knurren... Jeg synes ikke det lyder alarmerende (uden at kende hunden og racen)
dec 2006
aug 2008
Lupa nappede faktisk en 4-årig pige i sommer, uden advarsel. Vi fandt senere ud af at barnet havde prikket hende i øjet, men det bekymrer mig da at hun napper i stedet for at gø eller pive! Min kæreste sad med hende mellem benene, men var ikke opmærksom... Men efter det besluttede jeg at vi bare må være ekstremt opmærksomme når der er børn i nærheden så vi undgår lignende situationer.
dec 2006
Altså af de 3-4 gange, hvor jeg har set hende, inden hun har faret op, da har jeg slet ingen tegn set, på advarsler eller lignende. Og hundene har heller ikkebidt mærke i noget.
Men kan self. - som andre skriver - være nogle anderledes tegn.
aug 2008
feb 2006
aug 2008
at kigge væk og vende siden til er ikke et underkastelses tegn... Dæmpende signaler er et signaler er enten for at vise at hunden ikke er farlig (som du selv skriver) eller at den er usikker...
Men jeg mente også mere at hunden går væk, ikke vender sig væk...
aug 2008
Hun advarer ikke, når hun bliver gal?