1.178 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 83 Svar

Ægte eller ikke ægte Ægte eller ikke ægte

Nu har vi inde på kattegalleriet en debat omkring stamtavler... eller ikke stamtavler på katte.....

Jeg vil godt høre jer om hvornår i mener en hund er ægte? Herinde på HG er der aldrig de debatter omkring ægteheden af hund...
Vi kan tage mit eksempel... Bundy !
Der er aldrig nogen der sår´ tvivl om hans ægtehed... til trods for at jeg ikke har stemtavle på ham (desværre)
Jeg er af den opfattelse at hundefolk mener, at bare en hund har de givne træk fra en bestemt race.. så er den "ægte".... forstår i mig ?
Så alle os der har lagt vores kære hunde ind under en bestemt race... og ser ud som den race nu engang skal se ud.... Er vores hunde det der står på profilen... eller er staklen en ganske "alm. bastard" *G*

ps. Jeg kan jo aldrig bevise... eller vide for den sags skyld.. om Bundy´s tipoldemor var gravhund ;o)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ægte eller ikke ægte
  • #1   3. jan 2006 May-britt - har nu set debatter vedr. emnet :o) I mine øjne er en stamtavle = ægte , da man som du selv skriver ikke kan se om eks. bundy`s mor er en gravhund ;o)

• #2   3. jan 2006 Der skulle selvfølgeliig stå tipolde mor :o)

• #3   3. jan 2006 Jeg mener også at stamtavle er = garanti for at hunden er ægte.

• #4   3. jan 2006
    Okay... lad mig spørge på en anden måde...
    Er Bundy en Rottweiler til trods for at han ikke har tavle... eller burde han egentlig ikke være under blandinger... ??

• #5   3. jan 2006 Selvfølgelig er en stamtavle = ægte hund, MEN i mine øjne er Baloo også ægte, da begge hans forældre, og bedsteforældre var amerikanere.... Men det er nok en smagssag når det kommer der til...

• #6   3. jan 2006 Maj-Britt: Selvfølgelig skal Bundy stå under rottweiler - så sippede nægter jeg da at tro at nogen er, så de forventer at han skal være under blandinger...

• #7   3. jan 2006 Ja alle hunde er vel ægte hunde(!!!) Men ikke nødvendigvis racerene.
    Der er godt nok også mange der hævder at have en labrador bare fordi den er sort og labradorlignende. Det bliver den ikke en "ægte labrador" af, men det er stadig en ægte hund.
    Så i min verden er en raceren hund en med stambog - som i min verden er en DKK/FCI stambog.

• #8   3. jan 2006
    Lisett: ja det ved jeg... men hvis vi ser bort fra det... og tænker på dengang da verden så anderledes ud ... og en tavle var garanti for at hunden nu også kom fra det der stod på tavlen.......... Hvad så ?

• #9   3. jan 2006 Godt indlæg May-britt...... smiley

Bundy er en Rottweiler..... Men hans evt. hvalpe vil aldrig kunne sælges som 100% ren, da der ingen garanti er for det.
    Dette er bare hvad jeg mener. smiley

Har før set folk sælge amstaf, hvor moderen var en blanding, som ren...

• #10   3. jan 2006
    J.K : jamen jeg har jo købt Bundy som ren ;o)

• #12   3. jan 2006 May-Britt: Det er jo det du ikke kan være sikker på, men han ligner nu meget godt smiley

J

• #13   3. jan 2006
    Nu er det altså ikke kun lige Bundy jeg vi have defineret som Rottweiler.. eller ikke Rottweiler....
    jeg vil gerne vide hvorfor ... når i går ind under en eller anden race her på galleriet og der så ikke er tavle på pågælde hund... "farer i blækhuset" og gør ejeren opmærksom på det.... at hunden altså ikke er ægte.. og burde være under blandinger af racer ???

• #14   3. jan 2006 Lisett - kunne ikke være mere enig , vedr. chi

• #15   3. jan 2006 May-britt: Det har jeg gjort en gang, og det var da Pippis hvalp blev oprettet under ren amstaff.
    Det synes jeg ikke man kan, da moderen jo er blandings hund.

• #16   3. jan 2006
    greatbulls H: ja netop... Ergo må man også skal have stamtavle på sin hund for at have den til at stå under en eller anden race..... (og nu taler vi ikke specifikt om Bundy.. han var blot et eksempel)

Vapperne: nej jeg kan da ikke vide om Bundy er en blanding.... hans farmor oldefar eller hvad ved jeg kan da sagtens have været labrador... f.eks.

• #17   3. jan 2006 Jørgen: Det har du ret i - det med at tæven kan have løbet sig en tur... Ved om nogen som fik deres tæve parret med en af samme race, men ved et uheld kom deres egen han også på hende, som er af en anden race. Nogle af hvalpene blev solgt som én race (ren) og resten blev solgt som blandings hvalpe.... tsk tsk... Og hvad allerværst er, at der på hvalpene som blev solgt som racerene også kunne laves stamtavle da der var tavle på begge forældre....

• #18   3. jan 2006 Personligt mener jeg at hvis en hund er ægte så har den stamtavle..
    Jeg ved godt der er mange "ægte" hunde uden tavle, men man kan ikke være 100% sikker uden tavlen..
    Jeg har selv haft en Schæfer uden tavle og skulle jeg oprette ham her på HG ville det blive under blandinger..
    Men hvor folk selv mener deres hund sakl være er jo op til hver enkelt..
    Hvis man ikke er enig kan jo bare lade være med at stemme vedkomment ind smiley

• #19   3. jan 2006
    Jørgen: Du kan da vel ikke se om derflere generationer tilbage hos f.eks Bundy, er "sneget" sig en labrador eller andet "uønsket" ind... ??

• #20   3. jan 2006
    Greatbulls: jamen det er da bare rart at få konstanteret ;o)
    Men jeg tror godt at du ved hvad jeg mener... uden tavle kan man jo ikke være sikker på hvad der ligger bag ....
    <i>hverken</i> hos Bundy.... eller andre hunde uden stamtavle..

• #21   3. jan 2006
    Kisser... Og ergo burde de hunde der så ikke har stamtavler, men er inde under en eller anden race her på HG ind under blandinger.. ??

• #22   3. jan 2006 MB - godt spørgsmål :o)

Har man en papirløs racehund skal den ligge under den pågældene race synes jeg, så herinde skal hunde der holder en race standart (som eksv. din Bundy), da stå under den race de er ens med (og også er - hvis du forstår).

Hvad der kan irritere mig er feks. den hund som har blå øjne og ligger under malamut, såvidt jeg ved har ingen malamutter blå øjne (?) - ligesom hende der insisterede på at hendes sorte samojedeblanding lå hos de helt hvide samojeder.

Men en ''ægte'' racehund må vel være en tavlehund, hvor man kan dokumentere hundens forfædre osv.

• #23   3. jan 2006 Anna&Bebe:
    Naturligvis er de racerene hvalpe stambogsførte i det kuld. Det er ikke så mærkeligt. Der kan nemlig ikke være flere fædre til samme hvalp, men der kan godt være flere fædre til samme hvalpeKULD, hvis der sker det som du beskriver. Men at der har været en hovsa-han forbi gør ikke de andre hunde "uægte". Jeg mener dog at de skal DNA-testes......
    En stambog er jo ikke 100% garanti, men burde være det. Det er i hvert fald mere garanti end ingen papirer. Og hvis opdrætteren er lidt seriøs, så burde stambogen jo også være en garanti i sig selv.

• #24   3. jan 2006 Karina - mener heller ikke en parpirløs race hund høre til under race rene , da forældrene måske ikke har kunnet få bog på hvalpene pga. racestandarten ...

• #25   3. jan 2006
    *LOOOOOOOL* Mon vi nogensinde bliver enige ;o)

Kort og godt... så kan vi sige det på den måde.... Bundy (f.eks) han har ikke stamtavle... ergo er han ikke ægte... <i>men</i> er han Rottweiler... eller er han/andre en blanding............. NU må i altså forstå mig :o))))

• #26   3. jan 2006 May-britt - jeg mener han høre hjemme under blanding af racer :o)) hvis det er det du vil vide ;o)

• #27   3. jan 2006 MB - jeg vil mene at ud fra det jeg kan se på dine billeder - så er han en ægte rotte ;o)

• #28   3. jan 2006
    Kisser: Der kan du bare se... der kom Gravhunden *LOL*

Glem nu Bundy !.. Det er hunde genereelt jeg mener... ingen stamtavle,.. ikke ægte... ergo.! det er en blandingshund......... ?

• #29   3. jan 2006
    Tove: tak for et konkret svar ;o)
    men jeg har ikke lavet denne trår for lige præsis at høre jeres mening om Bundy.... men om hunde genereelt der ikke har stamtavle......... bla bla bla ;o)

• #30   3. jan 2006 MB - jeg vil filenme ikke ha alle jer racehunde over hos os blandinger *LOL*

• #31   3. jan 2006 okay - så gentager jeg mig - racehund uden tavle = racehund !

• #32   3. jan 2006
    Greatbulls: prøv at læse lidt længre oppe: Denne tråd har jeg ikke skrevet <i>kun</i> pga. Bundy.....

• #33   3. jan 2006
    Karina: Nå nå nå.... jeg ville da ellers gerne være sammen med din lækre "blanding" *G*

• #35   3. jan 2006

greatbulls: Det er absolut ingen katastofe for mig.. jeg elsker min hund... stamtavle el. ikke stamtavle... men der hvor det begynder at knibe, er når jeg gerne vil have ham med på udstilling ;o)

• #37   3. jan 2006
    greatbulls: ja øv :((
    Sådan går det sommetider når man hurtigt skal ud at have hund igen... Stod jeg idag og skal ud at have hund.. så blev det bestemt med tavle... <b>men</b> jeg vil nu ikke undvære Bundy for alle de tavler der er i verden ;o)

• #38   3. jan 2006 Staff tøzerne - maybritt bad om vores mening og fik den , at din så er en anden fint med mig....

• #39   3. jan 2006 Stod jeg idag og <b>skulle</b> ud at have Rottweiler... skulle der stå ;o)

• #40   3. jan 2006 staff - ro på nu *S* - det er ikke alle der vil ha alle de racehunde over i blandinger - selvom Misja gerne så Bundy herude LIGE NU *gs*

• #43   3. jan 2006
    Staff: jeg mener da ikke at Bundy er ægte... for det kan jeg som sagt aldrig bevise... men jeg synes at han ligner en racetypisk Rottweiler... og det er mere end fint nok for mig ;o)

• #44   3. jan 2006 uha godt emne, ja det er jo klart at man kan bevise at hunden er ægte ved at vise en stamtavle, men helt ærligt, hvorfor betragte en hund som uægte hvis den ikke har en stamtavle med sig, alle hunde er ægte hunde, og det er vel pointen, vi har heller inegn stamtavle på snoop, men jeg er da slet ikke i tvivl om at han er ægte golden...

• #45   3. jan 2006
    den nye mercedes sølvpil : Hvad mener du med at denne tråd ikke var blevet startet... hvis ...... ????

• #46   3. jan 2006 citat:
    og siger andre uden ik må skrive deres ind som blanding hvad bunder det lige i
    citat slut.

Hvis den var til mig.....*S*.....så bunder det i humor ;o)

• #47   3. jan 2006 Mercedes - fatter desvære heller ikke helt hvad du mener :o/

• #49   3. jan 2006 En 100 % ægte hund er en med en stamtavle på. Men for min skyld må "ægte" hunde uden stamtavle gerne stå under deres race. Forstår i??

Jeg tror ikke at race hunde er finere end hunde uden stamtavle. Men mener at netop stamtavlen er min garanti for at der er lagt mere arbejde i at sørge for at jeg har en sund og rask hund.
    Jeg kan ikke helt genkende det du skriver "den nye mercedes sølvpil" ???

• #50   3. jan 2006 Louise - så smukt og enkelt formuleret :o)

• #52   3. jan 2006 Se nu også det nye tiltag dkk har lavet. Man kan gå ind på nettet og tjekke alle dkk registrerede hundes aner, sundhed osv. Det er da smart og giver stor mulighed for at avle uden om forskellige sygdomme.

• #54   3. jan 2006 Jeg har INTET imod hunde uden stamtavle. Men tror nu jeg altid vil have hunde med da jeg jo kommer til at holde så meget af dem. Så vil jeg hellere give lidt mere og få en hund med stamtavle, hvis det giver mig størrer sikkerhed for (hvilket jeg føler) at min lille hund ikke kommer til at lide af noget alvorligt.
    Men jeg kan også godt forstå jer med blandings hunde - hvem kan fx stå for Bella eller Feike, de er da mega charmerende!

• #55   3. jan 2006 nemlig louise *S*

• #57   3. jan 2006 altså til dit forrige - men oz om feike :o)

• #58   3. jan 2006 he he tak tak - jeg pudser lige glorien en ekstra gange *LOOOL*

• #59   3. jan 2006
    *Louise * Dejligt at du fik sat de helt "rigtige "ord på ;o)

• #60   3. jan 2006 Jeg glæder mig også til engang at få mere plads, så skal Misja ha en legekammerat og den bliver der allerede sparet op til nu - for om alt går vel skal den også have hvalpe og derfor bliver det en FCI-tavle hund ;o)

• #61   3. jan 2006 Jeg ejer en racehund uden papire, at jeg kender hans aner gør det mig stadig ikke 100% sikker på at han er ren, selvom jeg er 99% sikker!
    Hvor skulle jeg vide det fra når der ikke er tavle på ham!

Jeg TROR på det, men jeg ikke sikker!

• #62   3. jan 2006
    Rikke H: har du fået kommentar herinde på HG om at han burde være under blandinger?

• #64   3. jan 2006 Rikke - folk kan sq være underlige - nogle schæferhundes øre kipper også livet igennem, selvom de har den fineste stamtavle - så at din hund har en hvid plet betyder nada i denne sammenhæng..

• #65   3. jan 2006
    Karina: Uha ja.. jeg kunne sandelig også godt ønske mig noget mere plads... så jeg kunne få en lillesøster.... bror... og evt. også en legekammerat til Bundy *LOOOOL*

CASEY: Netop.. man kan aldrig være sikker.... den eneste garanti for at man har en ægte hund... det er nu engang stamtavlen ;o)

• #67   3. jan 2006 For at samlet tråden op, hvor den startede, så mener jeg ikke, at de meget racetypiske hunde skal oprettes under blandinger. Det virker forkert (selvom de ikke er dokumenteret racerene).
    Og Louise du er har tildels ret. Stamtavlen på vores race er ikke en garanti i sig selv for sundhed. Generelt er border terrieren en meget sund race, men i det stille findes der nogle få der har Spikes disease, som er ryste-anfald. Der er ingen kontrol eller restriktioner pga det (men dyrlæger ved heller ikke meget om den og diagnosticerer den som regel fejlagtigt som epilepsi). En border terrier behøver heller ingen præmiering på udstilling (og dermed anerkendelse af at den er racetypisk) for at kunne indsættes i avlen og afkommet stambogsføres.
    Men den del af det er heldigvis oppe til diskussion lige nu og bliver forhåbentlig ændret.

• #69   3. jan 2006
    Rikke: Hmmm... der kan man bare se !
    jeg har sQ aldrig lagt mærke til hans hvide plet.. så jeg måtte da lige ind at lure.... og jo,.. den var der godt nok ;o)

• #70   3. jan 2006
    Eva: ja den er vi med på... og jeg er ganske enig ;o)
    men hvor skal vi andre "stakler" der ikke har parpir på hunden placere den herinde på HG ;o)

• #71   3. jan 2006 Berit B --> ja vi må jo huske at indsende "valg sedlen" fra dette nummer af Terrier nyt (eller var det Border Posten). Personligt skal Milou på udstilling for selvom det vigtigste for mig er en sund hund vil jeg nu også godt have en race typisk en...
    Men dyrlægerne kan da heller ikke teste for Spikes disease vel?? Men giver dig ret i at hvis det opdages at en border har spikes så burde det registreres på internettet og "familien" til hunden underrettes.. Eller ihverttilfælde noget i den dur..
    Har dine været på udstiling - ved jo du pønser på et kuld hvalpe..??

• #72   3. jan 2006
    Rikke: Det må være sådan det hænger sammen ;o)
    Den collage du har som nr. 20... er det en du selv har lavet ?

• #73   3. jan 2006 hmmm - ja godt spørgsmål MB, hvor skal i sætte alle de racetypiske uægte ind *gs*

Jeg vil sqitte ha jer ind hos os - heh - og kan i nu alle ha en fortsat dejlig tirsdag, misse og gåturen kalder (og hun kalder på alle ledige hanhunde'gs)

• #74   3. jan 2006
    Karina: *LOOOOOOOOOOL*

Godt tur.... jeg vil også til og afsted... skoven kalder ;o)

• #75   3. jan 2006
    Rikke: Det må du lige lære mig en dag smiley ... jeg kunne da godt tænke mig at få dem sanne har lavet sat op på den måde ;o)

• #76   3. jan 2006
    Rikke: 1000 tak... det vil jeg glæde mig til at læse når jeg kommer hjem fra skoven :o)

God dag til jer alle... og tak for jeres synspunkter *S*

• #77   3. jan 2006 Louise:
    De har meget svært ved at fastslå "Spikes", men der blev for et par år tilbage oprettet et register med hunde, som havde udvist symptomer. Eksvis kramper. Men nu kan en hund jo godt få kramper uden at den behøver at være syg. Ellers er jeg da syg - har ofte selv kramper i fødder og ben.
    Ja både Twix og Charlie er udstillede og hvalpene skal naturligvis stambogsføres. Går pt og overvejer om jeg skal få mig et kennelmærke. Ikke at jeg har tænkt mig at drive kennel, men jeg har altid ønsket mig en hvalp efter Charlie og helst på en tæve med Twix´ aner.

• #78   3. jan 2006 Hej Rikke

Mange rottweilere bliver født med en lille hvid plet på brystet - der var bl.a andet også en i Jessie's kuld som hun fik for et år siden. De "garvede" avlere fjerner simpelthen de hvide hår mens de er meget små - ja også kan du jo ikke se det når de er 8 uger. Men det kunne jeg nu ikke nænne, men det var jo også ligemeget da der ikke var stamtavle på hvalpene.
    Men det har ikke noget at gøre med at hunden ikke er raceren - så der kan du være ganske rolig smiley
    mvh Karin

• #79   3. jan 2006
    Rikke: Tak....
    jeg har nu ikke tænkt mig at skulle ud at bade... vi kommer godt nok forbi søen..... meeeeen naaaaaaj smiley

Bay >>>>>>>>>>>>>>>>>> OUT !

• #80   3. jan 2006 De fleste opdrætter/kenneler gør et meget stort stykke arbejde for at holde vores racer rene og racetypiske.
    Et sted ønsker jeg, at man neutaliseret de hunde der ikke skal bruges til avl, og det er racehunde uden papire jeg ikke synes skal bruges.

Vi har rigtig mange muligheder for at bibeholde vores race efter standarden, samt udavle skavanker.
    Har vi en stambog har vi mulighed for at se hvad der ligger i anerne evt HD så vi fremover kan mindske det via avl.
    Hvorfor skal man så lave papirløse hunde, så man fremover ikke aner en dyt om hvad man vidregiver??

Tag for et eksembel amstaffen som bliver produceret i massevis uden papire, den har den største chancen af de fleste racer for HD, men vi avler på livet løs af denne race...i følge den blå avis.

Hvad skal vi desuden gøre pitbullen lovlig for, når vi ligeledes heller ikke aner en dyt om, hvad der ligger i den af HD, aggressivitet, og andre avlige sygdomme.
    Det er seriøst i mine øjne helt håbløst!

• #81   3. jan 2006 Kisser :

Ja du har ret - det er en fejl men det nu sjælent man ser en rottweiler med stamtavle med en hvid plet - ikk ?
    Og hvis men nu ikke kan se den plet - så betaler men jo gerne prisen - men igen du har helt ret - prisen burde være reducet - men skal man ikke bruge sin hund til avl eller udstilling så gør en lille plet jo ingenting - du får stadig verdens bedste hund smiley og det har vi vel alle - verdens bedste hund, hvis vi selv skal sige det - uanset stamtavle eller ej

mvh Karin

• #82   3. jan 2006 Malene?:
    Din hund er sød.... ingen tvivl...
    Men jeg forstår ikke at du opretter den som labrador-retriever, når du ikke ved hvad faderen er for en hund, så er det jo i mine øjne en blanding (speicielt når du tror det er en hønsehund)
    Men når alt kommer til at så er jeg for så vidt ligeglad..... Men jeg undrer mig lidt?!

• #83   3. jan 2006 I mine øjne er en ægte hund en hund med stamtavle.
    En hund hvis forældre begge har stamtavle men den ikke selv har ville jeg kalde race ren og mener derfor at den i HG sammenhæng bør oprettes under racen.
    En hund hvor man intet aner om forfædrende bør oprettes under blandinger.
    Men uanset er det altså ikke noget der kan få mit pis i kog hvor man opretter sin hund her på HG - det er jo ikke noget nogen skal bruge til noget som helst ...

I det virkelige liv har jeg selv hunde med stamtavle. Dels fordi jeg skal bruge dem i trænings og prøve regi og dels fordi jeg mener, at det er den rigtige måde at avle hunde på. Jeg mener det er vigtigt, at kende så meget som muligt til anerne pga sundhed, racetypisk mv mv
    Jeg siger IKKE, at hunde uden stamtavle er mindre værd - slet ikke endda - men jeg mener bare ikke, at det er det der er målet med hundeavl.

• #84   3. jan 2006 Lige mine ord Marlene..... smiley

• #85   3. jan 2006 Lige et lille sidespring - M.P. hvordan kan det være du ikke har oprettet nogen hunde??

• #86   3. jan 2006 Ok, det lyder godt... smiley
    Ok, undrede mig bare. Men kan du så ikke skrive lidt mere om dine dejlige vovser under beskrivelse. Ja jeg ved det godt, jeg er så fandens nysgerig *GGGG*

• #87   3. jan 2006 Den nye mercedes... --> tja heller ikke denne gang forstår jeg hvad du mener....??? Hvor blev du af sidst??
    Der er da flere brugere oprettet uden hunde..??

• #88   3. jan 2006 Forskellen er (tror jeg) at man ikke skal "godkendes" som bruger men at hundene skal "godkendes" for at være her. Det betyder at alle og en hver kan blive bruger da der ikke er nogen der skal godkende dem. Derfor.. Håber du forstår hvad jeg mener.

• #89   3. jan 2006 "men dette er et galleri har jeg fået på puklen for at få ind i hovedet og er dette ikke et galleri "
    Mig ikke forstå??

• #90   3. jan 2006 Takker Michael! Sådan nogle blondiner som jeg er jo vant til at få vores vilje smiley

• #91   3. jan 2006
    Hold da op der sker ting og sager i "min" tråd ;o)

• #92   3. jan 2006 (link fjernet)

• #93   3. jan 2006 May-Britt > Du vidste slet ikke du havde oprettet sådan en "god" tråd*sss*

• #94   3. jan 2006
    Kisser: Ved vandet... smiley
    Jeg synes der er koldt herinde på fastlandet.... er du sikker på at du har alle dine lemmer med hjem igen *LOL*

Jeniki: næææh.. man kan da blive overrasket over sig selv ;-p

• #95   3. jan 2006
    Kisser: Så må du hygge dig med din afslapning ;o) ... nu vil jeg ud af døren og få handlet lidt ind.

Kommentér på:
Ægte eller ikke ægte

Annonce