{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
953 visninger | Oprettet:

underaktiveret hvalp? {{forumTopicSubject}}

de sidste 3 aftener har jason haft meget energi, virker rastløs nærmest fortvivlet....så vil han "knalde" hele tiden i en periode på 20 min. ca. og når jeg skubber ham væk og siger nej snapper han ud, som når man leger med ham, han kan også knurre ad mig, ikke helt knurre, men det er det bedste ord jeg lige kan komme på for det...
jeg går tur med ham når jeg kommer hjem fra arbejde, en tur på 20 min. ca... så nogle små ture når han skal ud og tisse, og en tur på et kvarter- 20min. igen senere på aftenen... og det er deromkring han går i selvsving... da han allerede vejer 10-11kg. vil jeg gerne have styr på det inden han bliver for stor og det ender med at han overmander mig.... han har 3 forskellige reb han kan lege med, en aktivitetsbold med guffer i, samt en sok...

lang tekst, beklager, men mon nogen har nogle forslag? han er rott/lab blanding på 12 uger, og synes hans "humpe" aktivitet er ret overdrevet at så ung en hvalp...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  underaktiveret hvalp?
  • #1   17. dec 2008 hvordan fodre du ham? Har han mulighed for at lege med andre hunde?

Det lyder fuldstændig som min hanhund, da han var 12 uger gammel. Lad være at skubbe ham væk, når han humper - lyder nemlig til at han synes det er en super sjov leg. Træk ham i stedet lige så stille væk og opfordre ham til at lege med noget andet i stedet.
    En anden øvelse kan også være at forlange at han skal være i ro. Dvs. du vælger et sted, hvor han skal ligge og slappe af. Her sidder du stille og roligt og stryger ham langsomt over kroppen indtil han er i ro. I starten vil han garanteret stritte voldsomt imod og du skal have stor tålmodighed - men husk at holde ud indtil han er helt i ro.

Synes det er en dårlig ide at have alt det legetøj liggende fremme hele tiden. Giv ham en ting af gangen og gem det andet væk - nyhedens interesse.

• #2   17. dec 2008 Han bliver jo kun fysisk stimuleret, ikke mentalt. Han skal have nogle opgaver som gør at han bliver træt i hovedet. Han keder sig. Han skal søge efter sin mad. Har du have? Ellers må du bruge lejlighedens rum. Gem hans mad, så han selv skal finde den. Vi har en favorit lige nu: Et viskestykke, som lægges flat på bordet. Læg lidt af hans mad på klædet, rul det sammen på den lange led og slå knude på. Kaido kan bruge RIGTIG lang tid på at få løst den knude op. Træner du med ham, når I går?

• #3   17. dec 2008 og er i øvrigt enig med Mette i at han mangler mental aktivering i løbet af dagen...

• #4   17. dec 2008 Jeg fik øjnene op for hvor vigtig mental aktivering er af en af mine tidligere kolleger. Hun er meget sporty og løber og cykler meget (maraton). Hun har ikke forstand på hunde, men en dag, hvor jeg "klagede" over at en af mine gamle hunde var så "aktiv" på en negativ måde, spurgte hun, hvad jeg gjorde i dagligdagen. Jeg fortalte hvad jeg gjorde og det var ikke de helt store udfordringer, mine hunde blev præsenteret for. Hun fortalte så at når hun havde været ude at løbe eller cykle, var hun fuld af energi, når hun kom hjem. Men hvis hun satte sig med en kryds&tværs, gik der ikke mange minutter, før hun sad og glippede med øjnene. Det samme gælder for hundene:-)

• #5   17. dec 2008 At humpe for en hund på den alder er normalt, alle mine hunde har gjort det og Sofus var MEGET aktiv humper da han var omkring de 12 uger. Jeg blev af min dyrlæge rådet til at han kun måtte humpe med et tæppe, hvis han vil humpe på dig kan det udvikle sig til domminans (staves) Jeg havde et lammeskind som han kastede sin kærlighed på (se video under min profil)
    Dyrlægen sagde at det ville gå over stille og roligt, og blive mindre og mindre. Det er som om de tænker, HAIII jeg kan også det her, og det er sørme helt dejligt, når jeg gør det... LAD MIG GØRE DET RIGTIG MEGET.
    Det samme sker med drenge børn, når de pludselig finder ud af at de har en tissetrold, så hiver og trækker de i den lille stakkels trold, men det kan hvalpe ikke, og de må derfor finde alternativer.

Ang høj energi: Har du have hvor de bor? Hvis ja, så kan du smide hans mad udebfor, så han skal bruge meget energi på at finde det der, start med under det halve foder.
    Man kan hos perworld købe noget fantastisk hundelegetøj, som appelere til at hunden skal bruge sin hjerne. Jeg har en kollega som har købt noget til hendes hund, og siden den dag, har de haft en mere rollig hund.

• #6   17. dec 2008 Vi brugte samme trick som Lene D. Hailie har været meget hyperaktiv, og kunne sjældent falde til ro selv, så det måtte vi jo lære hende.

Men fnd på en masse opgaver som kan stimulere ham, f.eks. en godbid under et plastiklåg, en godbid i et lille håndklæde som er foldet et par gange, vis ham du lægger den. eller lav et lille spor, hvis du har en græsplæne, kom noget tun i en nylonstrømpe og træk den henover græsset, i en lige linje, imens han ikke ser det...

• #7   17. dec 2008 jeg følger lidt lidt med og lurer nogen gode aktivits tricks af, jeg har en chihuahua på snart 6 md, som jeg næsten vil tro har damp. og jeg kunne ikke forstå hvordan han kunne være mere aktiv når vi kom hjem fra en riiiigtig lang gåtur end han var før vi gik, men det ved jeg jo nu, og han prøver også på at parre min arm om aftenen.

så det er helt sikkert der jeg har lavet fejlen, ved ikke at aktivere ham mentalt, så hvis i har flere råd så vil jeg prøve dem smiley

• #8   17. dec 2008 rigtig mange lækre svar mange tak for det smiley

Pædagogen Joan. K
    er også lidt nervøs for om det kan udvikle sig til dominans, især når han nærmest små knurre nogle gange også, men hvordan får jeg lige kastet hans humpe kærlighed på noget andet end mig? han har en kæmpe sækkestol som han sagtens kunne bruge til det...

Lene D
    Jeg fodrer ham med noget der hedder Nukki(k) er det vist, og han får om morgenen og om eftermiddagen når jeg kommer hjem... han har ikke lige andre hunde at lege med når min kæreste ikke er hjemme, da det er hans kammerat der har en rigtig god og tålmodig hunhund, som vi drager stor nytte af når vi har chancen...

da jeg desværre ikke har en have før til februar, vil jeg prøve den af med viskestykket, indtil da har han hans aktivitetsbold med hul i til godbidder, og så overvejer jeg meget at købe en Kong til ham... har ret svært ved at finde på ting at udfordre ham med, men tager også nogle gange nogle min. med min klikker og træner: sit, giv pote, dæk og rul rundt....

det jeg er mest nervøs for er det med at han små knurre og snapper ud, skulle meget gerne blive stoppet inden han bliver for stor så jeg ikke kan styre ham lige pludselig...

• #9   17. dec 2008 jeg spurgte "hvordan" fodre du (o;

da mine hunde blev fodret med tørkost ejede vi ikke en hundeskål. De har fra de var 8 uger fået alt deres mad serveret enten på græsplænen, i en halv liters flaske, som belønning, i forskellig aktivitetslegetøj. ja, kun fantasien sætter grænser!

Så gem madskålen laaaangt væk og lad ham arbejde for føden!

Med hensyn til at han knurrer og snapper lyder det nu mere for mig som leg og i tilfældet, hvor du skubber ham væk, kan det være fordi han er usikker på dig.
    En masse tillidsøvelser vil også være godt....

• #10   17. dec 2008 Selvom du ikke har en græsplæne må det kunne lade sig gøre at finde et grønt område, hvor du en gang om dagen kan smide en ration mad og så lad ham arbejde 20 min med at finde det. - det trætter hvis de fleste hvalpe på 12 uger...

• #11   17. dec 2008 Når han går på dig giver du et Arggg fra dig, altså en knurrelyd. Det er det moren gør, og det har i mit tilfælde virket meget bedre end et nej.

Jeg sagde ARGGG til Sofus og gav ham så lammeskindet, efterfulgt af et VÆRSEGOD.

Det er en smule svært at forklare, men prøv dig frem.
    Jeg fandt ud af at jo mere mentalt træt han var, jo mindre var hans humben.
    Jeg købte f.eks en busterkube, som han var meget glad for.

• #12   17. dec 2008 tak for alle jeres gode råd smiley tror jeg vil tage hans ration aftensmad, og smide ud på den plæne vi går tur på smiley og så prøve lidt af de andre ting, især det mod humpen og knurren smiley

men... tillidsøvelser, hvordan???

Kommentér på:
underaktiveret hvalp?

Annonce