{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
600 visninger | Oprettet:

de danske dyrlæger {{forumTopicSubject}}

jeg ved godt, at jeg har haft oprettet en tråd om dette emne før, men det er ved at være lang tid siden, og jeg synes vi trænger til at få debateret emnet igen.

Når jeg kigger på div annoncer herinde, så er der altså nogle, hvor folk skriver, at dyrlægen har sagt, at hunden sagtens kan/vil have godt af at lave hvalpe. hvilket jeg ikke helt kan forstå, at en dyrlæge har sagt, uden hunden er tjekket for div sygdomme som evt ligge til racen, og her mener jeg altså ikke de almindelige/årlige sundhedstjek.

Kan det virkelig passe at de dansk dyrlæger råder folk til at lave hunde parre, selvom de ikke er tjekke, eller selvom hunden egentlig er for ung(hvilket desværre også ses nogle gange herinde) eller selvom hunden evt har en fejlfarve til racen?? er de dansk dyrlæger ikke bedre til at rådgive, eller hvad sker der??

hvad tror i??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  de danske dyrlæger
  • #1   3. jan 2009 Dyrlæger skal rådgive om helbred - ikke om avl i sin helhed.

De skal vurdere om den hund, de har mellem hænderne er egnet til fødsel og drægtighed - etikken er op til ejeren.

• #2   3. jan 2009 håber i kan se bort fra mine stavefejl:-) det gik vist lidt for hurtig med at skrive

• #3   3. jan 2009 Jeg tror at folk legaliser deres annocer ved at komme med disse udtalelser og at dylægen sjældent er blevet spurgt.
    Skulle dyrlægen være spurgtforestiller jeg mig at de er i en uformel samtale, f.eks. i forbindelse med vaccination at ejeren spørger:
    "Kan den få hvalpe" og dyrlægen svare. " Ja da, en hund i den her alder er sagtens i stand til at få hvalpe".....
    Tvivler stærkt på at dyrlægen har vurderet om den hund, det omhandler, er gammel nok eller sund nok....

• #4   3. jan 2009 Folk hører kun det,de selv vil..

• #5   3. jan 2009 jeg mener selv at en dyrlæge, bør kigge ordentlig på hunden, og bestemt ikke råde folk til at avle, når hunden tydeligvis ikke er gammel nok, eller hvis den eks er blevet for gammel til det først kuld. Desuden synes jeg at en dyrlæge, bør rådgive til at div sundhedstjek ala HD fotografering bør finde sted inden avl, hvis det er en større hund, hvor hd har/er et problem inden for racen, og det samme med andre sygdomme, som ligger til racen.
    Hvis der er tale om en fejl farve hos en hund, hvor det kan have konsekvenser ala blindhed eller døvhed (som jeg mener det eks, er hvis en hvid boxer laver hvalpe) så synes jeg også at dyrlægen bør fraråde alv på hunden.

• #6   3. jan 2009 Jeg er fuldstændig enig med dig Dorte.

Deres opgave er at vurdere hunden nu og her - er den i stand til at avle eller er den ikke.

Arvelige sygdomme og fejl i forhold til standarder i stambogsførende klubber mener jeg er et ejeransvar, ikke dyrlægens.

• #7   3. jan 2009 jeg kan bare ikke lade være med at tænke på et par annoncer, som jeg har set, hvor tæverne var med hvalpe og de var ikke andet end 1 år, hvor annonce ejerne påstod at dyrlægerne havde sagt god for det.

Kan det virkelig passe, at vi har dyrlæger, som siger, det er helt fint at avle på så unge tæver??

• #8   3. jan 2009 Gitte, måske...

Der er flere forklaringsmodeller. Enten at ejerne har fortolket dyrlægens ord eller måske, at dyrlægen har forholdt sig konkret til den hund, han har kigget på og vurderet at DEN er klar. Noget vi her på HG ikke kan gøre - vi kan kun forholde os generelt.

• #9   3. jan 2009 Det kan godt være at jeg er for kritisk:-).

• #10   3. jan 2009 dorthe: jeg mener bare at når man har med en hund af større racer at gøre, så bør man jo tjekke for hd inden avl, da det jo gerne er større racer som har det

• #11   3. jan 2009 det kunne da være " morsomt " at spørge en dyrlæge om han/hun har anbefalet en tæve at få hvalpe, eller ejeren har misforstået det og som det er sagt, hørt det man vil høre .......... da jeg spurgte en opdrætter hvorfor hun lod hendes hvalpe komme hjemmefra inden de var 8 uger sagde hun, at det havde dyrlægen sagt god for - jeg fik af en hvalpekøber dyrlægens navn og ringede til ham og spurgte om han havde sagt god for dette - til dette svarede dyrlægen at det havde han aldrig sagt - han havde sagt hvalepen så sunde og raske ud ..... så hvem har ret ?

• #12   4. jan 2009 ... som Fanden læser Biblen...

Jeg gruer for den dag det sker for mig (for det gør det!), at en ejer tager mine ord og skamdrejer dem.

Jeg vil rådgive mine klienter om avl og sundhed, som det bør være med hensyn til alder, sygdomme mv., men jeg kan jo ikke svare for, hvad mine kolleger gør... Jeg er inde i avl og opdræt og det har min uddelte interesse at sørge for, at der laves så sunde hunde som muligt, men det er stadig folks egne hunde og når alt kommer til alt, kan jeg kun råde. Ikke alle dyrlæger har samme indsigt i denne verden som jeg, men det gør dem i mine øjne ikke til dårligere dyrlæger.

Kommentér på:
de danske dyrlæger

Annonce