de danske dyrlæger {{forumTopicSubject}}
jeg ved godt, at jeg har haft oprettet en tråd om dette emne før, men det er ved at være lang tid siden, og jeg synes vi trænger til at få debateret emnet igen.
Når jeg kigger på div annoncer herinde, så er der altså nogle, hvor folk skriver, at dyrlægen har sagt, at hunden sagtens kan/vil have godt af at lave hvalpe. hvilket jeg ikke helt kan forstå, at en dyrlæge har sagt, uden hunden er tjekket for div sygdomme som evt ligge til racen, og her mener jeg altså ikke de almindelige/årlige sundhedstjek.
Kan det virkelig passe at de dansk dyrlæger råder folk til at lave hunde parre, selvom de ikke er tjekke, eller selvom hunden egentlig er for ung(hvilket desværre også ses nogle gange herinde) eller selvom hunden evt har en fejlfarve til racen?? er de dansk dyrlæger ikke bedre til at rådgive, eller hvad sker der??
hvad tror i??
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
De skal vurdere om den hund, de har mellem hænderne er egnet til fødsel og drægtighed - etikken er op til ejeren.
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.892
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.551
Skulle dyrlægen være spurgtforestiller jeg mig at de er i en uformel samtale, f.eks. i forbindelse med vaccination at ejeren spørger:
"Kan den få hvalpe" og dyrlægen svare. " Ja da, en hund i den her alder er sagtens i stand til at få hvalpe".....
Tvivler stærkt på at dyrlægen har vurderet om den hund, det omhandler, er gammel nok eller sund nok....
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
nov 2005
Hvis der er tale om en fejl farve hos en hund, hvor det kan have konsekvenser ala blindhed eller døvhed (som jeg mener det eks, er hvis en hvid boxer laver hvalpe) så synes jeg også at dyrlægen bør fraråde alv på hunden.
aug 2006
Deres opgave er at vurdere hunden nu og her - er den i stand til at avle eller er den ikke.
Arvelige sygdomme og fejl i forhold til standarder i stambogsførende klubber mener jeg er et ejeransvar, ikke dyrlægens.
nov 2005
Kan det virkelig passe, at vi har dyrlæger, som siger, det er helt fint at avle på så unge tæver??
aug 2006
Der er flere forklaringsmodeller. Enten at ejerne har fortolket dyrlægens ord eller måske, at dyrlægen har forholdt sig konkret til den hund, han har kigget på og vurderet at DEN er klar. Noget vi her på HG ikke kan gøre - vi kan kun forholde os generelt.
nov 2005
nov 2005
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.311
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Jeg gruer for den dag det sker for mig (for det gør det!), at en ejer tager mine ord og skamdrejer dem.
Jeg vil rådgive mine klienter om avl og sundhed, som det bør være med hensyn til alder, sygdomme mv., men jeg kan jo ikke svare for, hvad mine kolleger gør... Jeg er inde i avl og opdræt og det har min uddelte interesse at sørge for, at der laves så sunde hunde som muligt, men det er stadig folks egne hunde og når alt kommer til alt, kan jeg kun råde. Ikke alle dyrlæger har samme indsigt i denne verden som jeg, men det gør dem i mine øjne ikke til dårligere dyrlæger.
de danske dyrlæger