{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
398 visninger | Oprettet:

Trænings-"afhængig"? {{forumTopicSubject}}

Jeg går ud fra, at de fleste af jer andre, der også træner meget med jeres hunde, også har vinter/jule-pause nu?

Hvordan klarer jeres hunde det?

Selvom vi har haft god tid (og masser af fridage) så vi har gået ekstra mange og ekstra lange ture, alle mulige og umulige steder - og iøvrigt har lavet et væld af søgeøvelser mv., så synes jeg godt nok, at Aqui har virket småfrustreret og rastløs, og jeg har simpelthen ikke kunnet forstå hvorfor. Nu er huskyen jo ikke ligefrem en stress race, og han har da også været rolig nok indendørs, men jeg synes alligevel ikke, han har "hvilet i sig selv", i lige så høj grad, som han plejer.

Men i går startede agilityen igen, og efterhånden som timen skred frem, kunne jeg stille og roligt mærke, hvordan roen bare indfandt sig i hans øjne.

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg har fået skabt mig en trænings-"afhængig" hund? Når vi endda taler om en race, der reelt bare er avlet til at kunne løbe stærkt og længe? Det kommer vildt bag på mig, for ingen af vores nuværende - eller tidligere - hunde har reageret på den måde.

Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget tilsvarende? Eller evt. bare kan afvise det med, at det må være noget jeg bilder mig ind? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trænings-"afhængig"?
  • #1   8. jan 2009 ja jeg har 2 træningsnarkomaner herhjemme det er helt 100% De er fuldstændigt overskruede hvis jeg beder dem holde pause en uges tid.

• #2   8. jan 2009 Jeg tror ikke det er så svær at lave sig en træningsafhængig hund - hvis det er noget, der fylder i dens hverdag, giver den glæde og stimulans, så er det klart, at der bliver et hul, hvis man fjerner det ;o)

Vi har faktisk aldrig holdt pauser fordi der var træningspause i vores klub - der er blevet trænet alligevel. Til gengæld er der måske trænet lidt mindre intensivt, hvor der så er sat andre ting i stedet.

I forbindelse med Cassius' nu efterhånden langvarige skadespause, kan vi bestemt godt mærke, at træningen og aktivitet generelt mangler i hans liv, men vi er vældig overraskede over, at han klarer det så stressfrit som han gør.
    Hunde er dælens gode til at tilpasse sig, kan vi kun konstatere. Også dem, der kører med 500 i timen, tilsyneladende :o)

• #3   8. jan 2009 Jeg synes jo også, jeg har forsøgt at tilbyde ham en masse andet i de her uger, hvor vi har haft fri. Men det har åbenbart bare ikke lige kunnet erstatte de tre gange om ugen, hvor han normalt er afsted med mig én hel time af gangen til intensiv træning smiley

Men godt at agilityen i den ene klub allerede er begyndt igen, og at vi har ringtræning i den anden indtil lydigheden og agilityen begynder igen i februar smiley

• #4   8. jan 2009 Karina, I har ikke nogle træningsfælleskaber, så I kan komme ud og træne lidt, når der er pause i klubberne?

• #5   8. jan 2009 Jeg kan sagtens træne noget Rally f.eks, men ikke agility, som er det jeg træner mest med ham.

Men da jeg også selv er instruktør, må jeg indrømme, at jeg faktisk trænger til en træningspause omkring jul og om sommeren. Så derfor er det primært blevet til lidt problemløsning og en masse søgeøvelser, som mental stimulering her i pausen, og det har han så åbenbart bare ikke lige syntes var nok smiley

• #6   8. jan 2009 Det forstås ;o)

Ud over det, så tror jeg faktisk en træningspause er ualmindelig sund for en hund.
    Motivationen er HELT i top bagefter, og ofte synes jeg der er øvelser, der helt af sig selv bliver bedre, når hunden får en lille pause...

• #7   8. jan 2009 Ja, det har også altid været min erfaring med de andre hunde. Lanka hev jeg bla. med til et agilitystævne lige ovenpå sommerpausen, og hun har aldrig været bedre. De bliver så sulte efter træning og samarbejde, og alt lige bliver 10-20% bedre.

Men det nytter jo så ikke noget, hvis han skal rendt og være frustreret i 4 uger først.

Tror også det er første gang han har haft så lang pause, for om sommeren, har vi været til noget sommertræning og/eller på kursus, og sidste vinter, tror jeg vi var til 4 gange rally.

• #8   8. jan 2009 Faktisk synes jeg at jeg kan se, at Cassius er mere i ro nu, hvor han er tvunget til at være 100% i ro frem for, når han har været trappet ned på eksempelvis 50%.
    Faktisk kunne vi mærke, efter vi gik spor i weekenden for første gang i flere måneder, at han faktisk blev lidt mere op på dupperne bagefter - Mer' vil ha' mer' ;o)

Det kan være, det skal være enten/eller, jeg ved det ikke...
    Sandsynligvis er det forskelligt fra hund til hund.

• #9   8. jan 2009 Jeg har bare trænet selv her i julen. Reiki kunne såmænd nok klare sig uden træningen den tid, hvis bare han fik sine ture osv, men nu træner jeg jo altid mere end blot den dag der er træning i klubben, og hvorfor ikke fortsætte med det, selvom der holdes pause i klubben.

• #10   8. jan 2009 Michelle - det gør jeg også. Men har ikke lige mulighed for at sætte en agilitbane op hjemme i haven, så derfor er det mest blevet til mental træning af forskellig art. Og det syntes han åbenbart ikke var lige så godt smiley

• #11   8. jan 2009 Karina -jegbor heldigvis ikke ret langt fra min træningsplads, og hos mine forældre har vi lys på min fars kørebane (til hestene altså), så jeg har rig mulighed for at træne lydighed/rally osv som havde det været en træningsdag. Bare self uden de andre hunde og trænere omkring.

Agility kan self være svært da det kræver en del udstyr. Men tænker lidt at du jo sådan set nemt kunne få lavet nogen små spring og måske slalom, og så kan man jo træne handlingen fremfor forhindringerne i sig selv.
    Det gjorde jeg en del med min gamle tæve (vi gik osse til AG), så jeg fik sat nogen (amå) spring op på forskellige måder der udfordrede både hunden og mig lidt. Det kræver jo kun måske 3 spring at kunne lave noget man kan øve sig lidt med.

• #12   8. jan 2009 Træner lige så meget ude for træningssæsonen som i træningssæsonen. Eneste forskel, er at vi ikke går til prøver / konkurrencer

• #13   8. jan 2009 Lea Sådan har jeg det også

Kommentér på:
Trænings-"afhængig"?

Annonce