Fransk alternativ til lab? Fransk alternativ til lab?
Hey!
Jeg er en stor fan af labradoren og drømmer om en dag at få sådan en skøn hund. Dens lalleglade personlighed kombineret med stor intelligens og trænbarhed passer lige til mig. Jeg er også vild med border collien pga. alle de muliger man har mht. træning. Den kan jo lære alt!
Men jeg må nu nok erkende at jeg som studerende vil have perioder (nogle lange andre korte) hvor jeg pga. eksamener eller andet ikke vil have tid til at tilfredsstille deres store aktivitetsbehov. Desuden ville mine boligforhold netop nu måske også være lidt for småt til de 2 hunde.
Derfor søger jeg efter et alternativ. Jeg kunne godt tænke mig en lidt mindre hund, der er trænbar (lydighed, ikke på konkurrence niveau). Pelspleje skal samtidig være minimal. Jeg er helt væk i den engelske bulldoggs udseende og til dels dens afslappede personlighed, men tror dog den bliver en tand for doven for mig, og specielt lydig er den jo heller ikke. Derfor har jeg set lidt på den franske, der både er mere adræt og efter hvad jeg har hørt skulle være rimelig lærenem. Ydermere har jeg været omkring olde english bulldogge, som efter sigende skulle være en rigtig dejlig hund, nem at træne, adræt, og samtidig besidde bulldoggens venlige sind.
Jer der kender til racerne, er det et rigtigt billede jeg tegner af dem her? Hvordan er de franske at træne? Er der andre racer jeg ville være bedre tjent med?
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
En herlig lille livsglad trold der elsker at træne, er uhyre lærenem men tilpasser sig det "dovne" liv når bare den får gasset godt af ude i det fri en gang eller to om dagen :o)
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Og så motionskrævende er labber jo altså heller ikke (man kan jo lade være med at vælge de allerhurtigste markprøvelinier).
Mine har alle dage trives super med en morgenluftetur på et kvarter, at ligge hos mig det meste af dagen mens jeg læste, en lidt længere eftermiddagstur hvor vi enten gik i spændende omgivelser eller trænede lidt (og sådan en tur har man jo også selv godt af når man læser) og så en aftenstur på ca. et kvarter.
En fornuftig lab behøver altså ikke mange timers motion, men derimod noget fornuftig aktivering (½-1 times træning f.eks.) og mest af alt er labben superglad for at være sammen med sin ejer, hvilket den jo sagtens kan være når man læser.
Så hvis du er mest til labrador, kan jeg såmen ikke se noget problem i det, hvis ellers man er en almindelig, aktiv studerende.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.783
Og boligforhold.. En labber behøver ikke flere m2.. hvor du er, er din labber
Jeg bor i en 2 værelses på 64 m2 og den eneste grund til at jeg ikke har 2, er at jeg ikke må have det i denne forening.
Jeg passer indimellem en veninde's lab, uden problemer.. Og har passet en andens veninde schæfer og lab, så 3 hunde kunne der også sagtens være heroppe:-)
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.824
om den franske kan jeg sige...lærenem ja...lydig...til tider!
De er nysgerrige,og det driver dem tit til at vende det døve øre til...og så er de stædige....
Men man får tilgengæld en alletiders kærlig hund,en rigtig putte/ pruttehund:-D...Orla er meget rolig når vi er inde,er god til at finde et tyggeben frem for at underholde sig selv, og er fuld af krudt når vi er ude.
Vores lab (som kæresten havde da Orla og jeg flyttede ind) er ældre og mere lydig, og noget lettere at opdrage¨siger kæresten...
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.959
Freja, en lab.-blanding på 3 år, er utrolig lærenem og kanon at arbejde med ifm træning. Hun er dog noget urolig, hvis hun ikke får sine gåture udover den mentale træning.
Lope, en fransk på 7 mdr, er det stik modsatte af Freja. Hun er en utrolig sød og dejlig hund, men BESTEMT ikke særlig trænings-minded. Vi har dog en del succes med klikkertræning, når det passer den lille dame.
På mig lyder det som om, at du skulle vælge en lab. fremfor en fransk.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.912
uhyre trænbar og samarbejdsvillig, glad og frejdig, men kan sagtens sove hele dagen væk, så længe de bliver aktiveret ordentligt og får lov at gasse af uden snor en gang imellem
Fransk alternativ til lab?